Verwarring bij olieniveau

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.715
982
Almere
Volgens mij is dit al het tweede topic.
Mijn DL1000 heeft volgens de handleiding 2,9 L olie nodig als je het filter ook vervangt.

Als ik er netjes 2.9l in gooi staat de oliepeilglaasje iets boven Low..

Pas wanneer ik er 300~400ml bij gooi staat deze op max.
De bodem is vlak, heb er zelfs al een waterpas bij gehad, ook op de wielen en in evenwicht houden resulteert in hetzelfde.

Er zit een tik in de motor en ik ben bang dat er te veel olie in zit..
Gekke is dat het filter (carterontluchting) helemaal schoon is, hij gooit het er dus niet uit.
Heb ook zeer weinig blowby, niets om je druk over te maken in mijn ogen.

Wil de olie nu aflaten en er exact 2.7 liter ingooien (want ik wissel het nieuwe filter niet nogmaals) maar toch vind ik het raar en dit heb ik bij mijn DL650 nooit gehad..
Ook niet bij mijn Diversion 600, XJ600 en Diversion 900.

de tik in het blok zit overigens aan de zijkant, waarschijnlijk een bekend probleem met de koppelingskorf (die ga ik later vervangen) maar het zit me sowieso niet lekker..

2.9 is 2.9 en niet 3.3 liter.
 
Gewoon het peilglaasje aanhouden..... wie zegt dat die 2,9L tot max is? hij hoeft ook niet tot max gevuld te zijn... gewoon ergens halverwege
 
Idd, die 2.9 is geen garantie maar een richtlijn.

Als ik olie wissel met filter en er staat 2.9L op het blok/in het boekje gooi ik er 2.5L zonder kijken in en dan kijk ik wanneer ik het olieniveau op max heb staan.
(Hij hoeft idd niet tot max, maar een blok maakt nooit olie, verbruikt hoogstens dus ik gooi hem wel tot max vol)
Overigens is 400ml wel veel tussen iets boven min en max.

Die tik komt ergens anders vandaan.
 
Laatst bewerkt:
Tja ik heb er ook echt nog nooit problemen mee gehad, maar nu valt het wel erg op.
Twijfel dus ook aan het peilglaasje of het feit of de motor wel recht staat.

Heb helaas geen garagevloer welke waterpas is, heb wel een tegel uitgezocht die waterpas lag toen.

De tik is hoogstwaarschijnlijk de koppelingskorf, irritant maar niet gevaarlijk, staat nog wel in de planning om te verhelpen.

ik hou het meestal gewoon op max, zo weet je zeker dat het goed is.
maar een mm naar links of naar rechts laat het niveau al significant dalen of stijgen, dat maakt het extra lastig.

Zoals Roy het beschrijft doe ik het normaliter dus ook, ook in de auto en noem het maar op wat ik allemaal in onderhoud heb.

Heb overigens ook het gevoel dat de middenbok versleten is, zit te veel speling op.
Dus zal de fiets nog eens in evenwicht houden en kijken met een spiegeltje.

2.9 kan best minimum zijn inderdaad.. daar heb je een punt :)
 
Tja ik heb er ook echt nog nooit problemen mee gehad, maar nu valt het wel erg op.
Twijfel dus ook aan het peilglaasje of het feit of de motor wel recht staat.

Heb helaas geen garagevloer welke waterpas is, heb wel een tegel uitgezocht die waterpas lag toen.

De tik is hoogstwaarschijnlijk de koppelingskorf, irritant maar niet gevaarlijk, staat nog wel in de planning om te verhelpen.

ik hou het meestal gewoon op max, zo weet je zeker dat het goed is.
maar een mm naar links of naar rechts laat het niveau al significant dalen of stijgen, dat maakt het extra lastig.

Zoals Roy het beschrijft doe ik het normaliter dus ook, ook in de auto en noem het maar op wat ik allemaal in onderhoud heb.

Heb overigens ook het gevoel dat de middenbok versleten is, zit te veel speling op.
Dus zal de fiets nog eens in evenwicht houden en kijken met een spiegeltje.

2.9 kan best minimum zijn inderdaad.. daar heb je een punt :)

Dat waterpas houden komt echt niet op de mm aan. Zeker voorover en achterover maakt het weinig uit (kan je het niveau nog steeds prima op aflezen) en links en rechts voel je goed.

Als je het zelf niet vertrouwd de motor vast te houden op je knieën er naast even iemand anders vragen.
 
Laatst bewerkt:
nee dat is zo, ik zal me wel te druk maken.
Maar da's altijd nog beter dan je er niks van aantrekken, het nooit vragen en het wel fout blijkt te zijn :+


Bedankt in ieder geval!
 
Terug
Bovenaan Onderaan