Verwijderen lagerbus achtervork CB550 F2

Hajees

Rookie
6 aug 2006
18
0
Ik wil bronzen lagerbussen demonteren op mijn Honda CB550 F2 uit 1977.
Hierbij loop ik tegen het probleem aan dat het mij niet lukt om de binnenste lagerbus te verwijderen. Volgens het reparatiehandboek kan de lagerbus er uit gedrukt worden na enige tikken met een hamer. Bij mij zit hij dus muurvast.
Moet ik misschien eerst de oude kunstoffen lagerbussen verwijderen. Zo ja, hoe krijg ik deze er volledig uit.
Weet iemand raad?
 
Bij mij zat ook alles muurvast, zelfs met een hydraulische pers was het nog zweten om de die as er uit te krijgen.
Later kwam ik er achter dat je die kunstof lagerbussen gewoon moet warmstoken, dan tik je ze er redelijk gemakkelijk uit.

Dus de brander er op.
Uiteraard kun je ze daarna weggooien.
 
Laatst bewerkt:
Brikmans,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik zal d.m.v. het verwarmen, de kunstof lagerbussen proberen te verwijderen (als de kunststofrand maar niet gaat vervormen door de warmte). Daarna hoop ik dat de binnenste (metalen) lagerbus los komt.
By the way: heb je de nieuwe bronzen lagerbussen er zelf ingezet (geslagen?) of moet ik ze er in (laten) persen?
 
Verwarmen en dan met een dop oid (waar die bus inpast) op iets met veel massa (ik gebruik een stukje rails :P ) zetten. Vervolgens met een flinke moker op de andere kant gaan meppen, zo heb ik de mijne ook los gekregen.
 
Mijn bronzen lagerbussen had ik zelf gedraaid. Had ze zodanig gedraaid dat ik ze er met een rubber hamer in kon tikken.

Hoe de maatvoering van jouw bronzen bussen is weet ik niet, maar ik heb hier op het forum wel gelezen van mensen die ze er in moesten laten persen.
Je kunt eventueel proberen om de bussen een nachtje in de vriezer te leggen, misschien kun je ze er dan gemakkelijk intikken.
8-)
 
Ik heb vanvond geprobeerd om (na verwarmen) de kunststof lagerbussen te verwijderen.
Helaas zonder het gewenste resultaat. :( :( :( :(
De randen van het kunststof braken bij het tikken af. Zo vast zaten ze dus.
Daarna nog geprobeerd om de binnenste metalen lager eruit te slaan. Ik ben met veel moeite 2 centimeter opgeschoten. Maar het restant van de kunststof lagerbus sloeg ik er ook verder in.
Ik ga deze week naar de plaatselijke motorzaak in Leeuwarden. Ik hoop dat zij het gereedschap hebben om dit klusje (!!!) te klaren. Laat ik er direct door hen nieuwe bronzen lagerbussen in persen.

Bedankt voor de genomen moeite voor het geven van een reactie/advies op mijn vraag/probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan