Verwijderen plaatsen keerring uitgaande as Honda CB450s

baardap

Rookie
3 dec 2013
21
2
Nij Beets
Hallo,

Mijn Honda CB450S, 1990, 59 kkm, lekt een drupje olie nadat ik hem stilgezet heb.
Het lijkt niet te verergeren, ondanks de circa 1500 km die ik er al mee gereden heb.
Mijn vraag:

De keerring die voor de afdichting zorgt is er eentje met een verdikking.
De verdikking valt in een groef binnenin het blok.
Ik heb al gelezen dat het er uit halen, met twee houtschroeven, weliswaar lastig is maar het is te doen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het plaatsen van dit soort keerringen (ik wil het blok niet weer uit elkaar halen)?
Ik ben tot nu toe twee methodes tegen gekomen:
- Grof geweld, waarbij, volgens de inzender, een gedeelte van de rug/verdikking wegstroopte. Het resultaat was uiteindelijk dat de keerring lekte, maar niet op de afdichting tegen het huis (Ik heb niet gelezen dat inzender de as netjes af heeft getaped, zodat mogelijk het contactvlak met de as beschadigd is), maar langs de as.

- Andere oplossing is het wegschuren van de verdikking en dan de keerring vastlijmen met LOCTITE. Ik weet alleen niet welke lijm precies bedoeld wordt, wie o wie?


Zelf zat ik te denken aan een tussenoplossing en dat is het gedeeltelijk wegschuren van de
rug/verdikking, en dan toch, met flink wat olie de ring er netjes intikken.

Zijn er mensen met ervaring ten aanzien van deze specifieke keerring?


Ik heb het blok al eens uit elkaar gehad. Helaas ging deze keerring na de montage lekken (niet vervangen door een nieuwe exemplaar...).

Wie heeft er info?

Bij voorbaat dank,

Peter
 
die ribbel zit er niet voor niets.
grote kans dat het een dubbele keerring is, waartussen oliedruk komt om de versnellingsbakas mee te smeren.
ribbel weg en dan kan de keerring eruit schieten en dan heb je geen oliedruk meer.
 
Dat klopt in dit geval ook.
Er zit nog een keerring achter.
Maar mijn vraag is eigenlijk wat de beste manier is om de buitenste keerring te monteren zonder het blok te hoeven delen.

Mvgr,

Peter
 
Waarom wil je iets willens en wetens niet goed monteren????? :? :? :? :? :?


Ik denk omdat het in dit geval nogal wat werk is om het goed te doen met kans op nog meer ellende. Blok splitsen etc...

Als het op de niet officiele manier heel erg veel gemakkelijker kan is dat misschien het overwegen waard. Bovendien kan het daarna altijd nog op de officiele manier.

En mocht de motor door het gebeun afgeschreven raken dan is er nog geen ramp, dat is hij nu ook al.
 
Laatst bewerkt:
Het was jaren geleden zelfs een tip die ik kreeg van een Honda dealer.

Ik zie het niet als beunen. De fixatie van de keerring is alleen anders dan Honda het makkelijkste en goedkoopste vond.
Er is Loctite waarmee je rubber aan alu kan lijmen. Heb ooit eens een flesje van dat type gekocht om een keerring in een blok te lijmen. Doe eens een mail naar Loctite, ze helpen je er graag mee.
 
Dat klopt in dit geval ook.
Er zit nog een keerring achter.
Maar mijn vraag is eigenlijk wat de beste manier is om de buitenste keerring te monteren zonder het blok te hoeven delen.

Mvgr,

Peter

Zou je niet blind staren op de buitenste keering. Olie zal eerst langs de binnenste moeten komen. Lijkt me dat de buitenste keering alleen stof/vuil keerend staat dus die zal olie van binnenuit altijd doorlaten.

Hoe zag het asje eruit toen je het blok uit elkaar had, netjes glad en niet ingeslete tpv. de keeringen?
 
Zou je niet blind staren op de buitenste keering. Olie zal eerst langs de binnenste moeten komen. Lijkt me dat de buitenste keering alleen stof/vuil keerend staat dus die zal olie van binnenuit altijd doorlaten.

Je leest niet. De dubbele keerringen sluiten een oliekanaal naar de versnellingsbak af. Dus de binnenste keerring voorkomt dat de oliedruk wegvalt het blok in, de buitenste voorkomt dat de oliedruk wegvalt naar buiten toe.
 
Hallo,

Bedankt voor de reakties.
Blijkbaar zijn er geen tussenoplossing, zoals het gedeeltelijk wegschuren van de verdikking gebruikt.
Ik zal bij Loctite gaan informeren wat voor lijm geschikt is.
Zoals eerder terecht werd opgemerkt heb ik geen zin om het blok weer er uit te halen en te gaan delen, met de kans op allerlei andere complicaties.

Het wordt dus waarschijnlijk lijmen.

Maar eerst het seizoen afmaken....

Bedankt,

Peter
 
Je leest niet. De dubbele keerringen sluiten een oliekanaal naar de versnellingsbak af. Dus de binnenste keerring voorkomt dat de oliedruk wegvalt het blok in, de buitenste voorkomt dat de oliedruk wegvalt naar buiten toe.

En zó is het, dus het blokje gewoon ff splitten, zoveel werk is dat nou ook weer niet :N , een lekkage daar en de olie spuit op de weg, lekker veilig voor jezelf en het overige verkeer!! :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan