Verzameltopic Gehoorbescherming , in ear

sytze-v

MF'er
1 aug 2009
107
0
Omdat diverse topics bij elkaar allemaal informatie bevatten over gehoorbescherming en de reacties meer dan jaar oud zijn , wou ik een nieuw topic maken die alle informatie bij elkaar zet zodat in toekomst dit makkelijker word.




otoplastieken , gehoorbescherming, in ear , oordopjes ,
 
Laatst bewerkt:
mijn eerste vraag : wie heeft ervaring met in ear (op maat) gehoorbescherming MET audio , en aangesloten op telefoon of headset
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in-ears, 2-weg systeem, bedoelt voor in de licht/geluid wereld. Behalve dat het erg duur is (€700), is het erg kwetsbaar voor onder een helm en zit het totaal niet. Daar zeker niet aan beginnen ;).

Heb alpine oordoppen laten maken, bij mij was dat geen succes. Een keer terug geweest omdat 1 dopje niet goed zat. Liet geluid door. Bij het 2'e setje was dat beter. Echter bij beide setjes was het zo dat 1 dopje tegen mn helm aandrukte, verdraaide en alsnog geluid doorliet. Om gek van te worden.

Ben weer terug gegaan op die gele goedkope dingen. Die zitten altijd goed en zijn geluiddicht.
 
Ik heb inmiddels al 3 jaar de Alpine otoplastieken. Zitten perfect, dempen als een malle. Laten wel verkeersgeluiden door. Was destijds 100 euro, maar dan heb je wel wat
 
ik zelf heb jaren geleden ook otoplastieken (hans anders eigen merk) gemaakt , deze gebruikte ik voor andere doeleinden dan motorrijden maar bij gebrek aan dat doel nu gebruik voor de motor, ik zelf vind deze goed onder een motorhelm zitten maar inderdaad merk ik dat ze soms ook verdraaien , ik zat zelf ook te denken aan of de alpine motorsafe , of nieuw op maat gemaakte. aangezien ik ook opzoek ben naar een communicatiesysteem voor op de helm/motor dacht ik aan een combinatie die ik op telefoon of headset kan aansluiten zo heb ik en bescherming van windgeruis en audio.

@m14 : weet niet hoeveel jaar geleden het is dat je die 2 weg dingen hebt gekocht maar ik vond bijvoorbeeld de pluggerz met audio voor 200 euro

aanleiding was deze linkhttp://www.motorshopper.nl/recensie/578//Gehoorbescherming-met-ingebouwde-audio-door-zen/zen.html
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik gewoon Alpine dopjes. Werkt prima. Welk type je koopt maakt vrij weinig uit. Ik gebruik de Worksafe pluggen en de PartyPlugs. Kost zo'n 8 euro per setje en gaan lang mee. Optoplastieken zijn leuk voor de geluidskwaliteit op feesten/concerten etc maar op de motor een beetje nutteloos voor mij. Ze zitten bij mij niet lekker in mijn helm met speakers.
 
Neem van m'n werk van die gele schuimpjes, werkt perfect en zitten lekkerder en zijn stiller dan m'n op maat gemaakte doppen.
 
Ooit eens Alpinedoppen laten aanmeten op de motorbeurs Utrecht, was schijnbaar een haastklusje. Zat te diep en veroorzaakte een ontsteking. Nu de simpele dopjes, werken net zo goed.
 
Heb van mijn werk uit otoplastieke met een paar setjes filters die ik daarin kan doen. Ik heb filters voor muziek, motorrijden en voor in de werkplaats

het merk wat we hebben is van comfoor ook wel bekend van de beter horen winkels
 
Laatst bewerkt:
k26-220200.jpg


Kosten 20 euro, zit nu aan m'n 2e setje..

rij al ruim 2 ton ( 3.5 jaar ) met die dingen, prima.. ( groene inserts, maar dat is persoonlijk )
 
Laatst bewerkt:
Neem van m'n werk van die gele schuimpjes, werkt perfect en zitten lekkerder en zijn stiller dan m'n op maat gemaakte doppen.
Stiller is niet altijd beter :)

Ik gebruik ook vaak de schuimpjes. Paar gebruiken, dan weg.
Die koop ik bij action, voor 3 cent per gros of zo.

Ik heb ook op maat gemaakte doppen. En bij deze categorie oordopppen, gaat het om pasvorm+filter. Het soort filter bepaalt namelijk wat je wel en niet gaat horen, en hoe hard.

Voor motorrijden heb je al gauw de zwaarst dempende categorie filters nodig, gelijk aan bijvoorbeeld voor een schietbaan. Aangezien ik daar ook wel eens te vinden ben, komt dat prima uit :)

Voordeel van de laatste soort dopjes: ze laten nog wel wat gewoon geluid door: pratende mensen, verkeer, etc.

De schuimpjes dempen gewoon alles.

Even ter vergelijk: muzikanten hebben net een ander soort filter nodig dan motorrijders.
 
[afbeelding]

rij al 2 ton met die dingen, prima.. ( groene inserts, maar dat is persoonlijk )
Dat zijn ook weer prima dopjes :Y

In mijn oren zitten ze echter ruk.
Niet prettig. En het tuutjes steekt net te ver uit, waardoor de binnenvoering van de helm er weer tegenaan zit te drukken.

En zo heeft iedereen weer wat.... :')
 
Heb op de beurs nonoise setje gekocht á €20. Is niet op maat en lijkt erg veel op de alpines, met het verschil dat de demping meer in je oor zit, dus het uiteinde kan eraf als het in de weg zit. (volgens verkoper nog een hoop andere verschillen... je kent het wel.)

Ik vind ze prima zitten, ze werken, en er valt nog te communiceren bij een stoplicht ;)

Dat zijn ook weer prima dopjes :Y

In mijn oren zitten ze echter ruk.
Niet prettig. En het tuutjes steekt net te ver uit, waardoor de binnenvoering van de helm er weer tegenaan zit te drukken.

En zo heeft iedereen weer wat.... :')
En dat is dus geen probleem bij de nonoise dopjes, verders geen reclame. gewoon ter vergelijking ;)
 
Laatst bewerkt:
Ongeveer een jaar geleden doppen op maat laten maken door filterz. Prijs was volgens mij zo rond de €135,00. Na het aanmeten de set netjes ontvangen;
- Doppen
- Schoonmaakmiddel
- Etui

Helaas werkten de doppen niet voor mij. Bij het opdoen van de helm verdraaiden de doppen en lieten ze dus geluid door. De beste man is vervolgens een keer of vier terug gekomen en heeft nieuwe doppen aangemeten (lange, korte, zachte, harde etc.). Helaas bleef ik telkens last houden van het feit dat de doppen verdraaiden en gingen lekken; niet bij het opdoen van de helm, dan wel tijdens het rijden.

Uiteindelijk heb ik mijn geld terug gekregen. Meneer gaf aan dit nog nooit mee te hebben gemaakt. Al met al jammer dat het niet gelukt is. Wel een erg goede service van Filterz!

Nu gebruik ik wax bolletjes. Even warm wrijven tussen je handen en vervolgens inbrengen in de oren. Dempt erg goed, en gaan niet lekken. Het gaat om Ohropax dopjes:

bol.com | Ohropax - Classic Wasbolletjes - Oordoppen - 12 stuks
 
Heb op de beurs nonoise setje gekocht á €20. Is niet op maat en lijkt erg veel op de alpines, met het verschil dat de demping meer in je oor zit, dus het uiteinde kan eraf als het in de weg zit. (volgens verkoper nog een hoop andere verschillen... je kent het wel.)

Ik vind ze prima zitten, ze werken, en er valt nog te communiceren bij een stoplicht ;)En dat is dus geen probleem bij de nonoise dopjes, verders geen reclame. gewoon ter vergelijking ;)
Dat kun je niet weten, want geen enkel oor is gelijk. Bij de ene persoon kunnen ze er dieper in dan bij een ander :)
 
Die Alpine Motosafe dingen werken prima voor mij. Tijdje met gele schuimpjes rond gereden maar daar hoorde ik totaal niks meer mee, verschrikkelijk. Onderweg lekker, maar als je toch een keer iemand moet verstaan...
 
Laatst bewerkt:
Heb altijd van de gele schuimpjes in, als ik muziek wil luisteren heb ik Sennheiser CX250 in-ears in. Dempen niet zo goed als de gele schuimpjes maar genoeg om op normaal volume nog muziek te kunnen luisteren. :)
 
Alpine motorsafe inderdaad (groen filter). Bezig met het tweede setje. Niet omdat de eerste op waren, maar ze waren wel lastiger schoon te krijgen. Zitten bij mij prima, dempen windgeruis en laten de rest redelijk door. Verschuiven ook nooit. Ook Earmo harde otoplastieken gehad, nooit aan kunnen wennen. Dus weer terug naar de Alpine :]
 
Ik gebruik custom alpines, aangesmeerd door een mevrouwtje op de motorbeurs in 2004? Geen idee, kan er een jaar naast zitten. Ze zitten nog steeds prima, ook al is de dunne sillicon laag er al helemaal af. Heb verder ook goede ervaring met de 'moldex sparkplugs'. Deze dempen wat meer kabaal en is ideaal met open uitlaten. Of wanneer je naast een snurker slaapt. Of overdag wilt slapen.
 
Nou daar gaan we dan...

Lang geleden begonnen met alpine standaard dopjes (zoals boven deze pagina te zien is). Ze dempten goed en zaten redelijk comfortabel, totdat ik ze op een mooie zomerdag niet meer uit mijn oor kreeg... naar veel klooien en uiteindelijk poeren met mijn Victorinox tangetje de dop verwijderd. Dat was de laatste keer dat ik de Alpines in had.

Vervolgens overgestapt op de Action dopjes. Deze zitten aardig, de ene keer beter dan de andere keer, maar bouwen wel druk op in mijn oor. Ook moet ik eerlijk zeggen, dat ik de dopjes soms net te vaak gebruik waardoor ze soms wat hard worden.

Enkele weken geleden heb ik oordoppen op maat aan laten meten. Hier zit echter een te lichte demper in, daarnaast sluit de rechterdop net niet goed af, wat heel vervelend is bij het draaien van mijn hoofd. Als dit probleem verholpen kan worden, zouden deze doppen wel ideaal zijn.
Morgen heb ik een afspraak bij oordoppen purster, om te kijken wat eraan gedaan kan worden.

Als ik veel snelwegkilometers maak, wil ik nog wel eens gebruik maken van mijn Interphone bluetooth headset. Dit apparaat maakt genoeg herrie om door de oordoppen heen te stralen. (wel oppassen met ruimten instappen waar een alarm actief is)...

Edit 2015: Dag later terug geweest en dame heeft nieuwe oordoppen gemaakt (kosteloos), daarnaast heeft ze meteen zwaardere filters in de oordoppen gezet. Sindsdien geen problemen meer gehad en regelmatig gedragen.
 
Laatst bewerkt:
Dat kun je niet weten, want geen enkel oor is gelijk. Bij de ene persoon kunnen ze er dieper in dan bij een ander :)
punt is, dat je het uiteinde af kan knippen. Bij de alpine zit de filter in het uiteinde, bij de nonoise aan het begin. Universele pasvorm zullen sommigen nou eenmaal moeite mee hebben maar het te lang zijn ben je kwijt als je hem afknipt ;)
 
Met standaard oordoppen is het per persoon verschillend hoe ze bevallen. Ieder oor is anders.

Bij mij is er geen twijfel over het nut van oordoppen. Je kan ze het beste aan het begin van je motorcarrière standaard inhebben. Zodra het gehoor aangetast is, is het te laat.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan