Verzekering 1e motor net rijbewijs

Wat zou jij doen?

  • wa+ van 20,- p.m.

    Stemmen: 32 100,0%
  • all risk van 80,- p.m.

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    32

Nadim

Rookie
3 aug 2019
15
2
Hoi,

Net rijbewijs behaald en wil een motor van 2016 halen die ik tweedehands voor rond de 3000,- koop.

Hoor nu wel een aantal verhalen dat als je all risk neemt en je dus 1x schade claimt je direct in de min komt met schadevrije jaren en je op het eind toch even duur of zelfs duurder uitkomt.

Wa + kost ~20,-
all risk kost ~80,-

Wat is slim voor een beginnende motorrijder, eerst een jaartje all risk of het toch houden op wa +? Heb al wel wat ervaring met schakelbrommers en scooters (in totaal 2 jaar gereden) en daar nog nooit mee gevallen of een ongeluk mee gehad.
 
Hangt helemaal af van je situatie. Als je een motor van 3000 euro plat rijdt, kun je dan nog wat nieuws kopen en ben je er van afhankelijk. Met andere woorden: kun je het hebben als je dan zelf die 3000 euro moet dokken voor een nieuwe? Zo niet, dan moet je of een goedkopere motor halen, of allrisk verzekeren.
 
Hangt helemaal af van je situatie. Als je een motor van 3000 euro plat rijdt, kun je dan nog wat nieuws kopen en ben je er van afhankelijk. Met andere woorden: kun je het hebben als je dan zelf die 3000 euro moet dokken voor een nieuwe? Zo niet, dan moet je of een goedkopere motor halen, of allrisk verzekeren.
Ja kan zelf een nieuwe aanschaffen en ben er niet afhankelijk van (heb auto). Vind all risk extreem zonde voor de 720 per jaar extra alleen twijfel vanwege het feit dat ik een nieuwe bestuurder ben en (stomme) ongelukjes kunnen gebeuren zoals slippen enz
 
Zolang je hem niet totalloss rijdt is het op de lange termijn waarschijnlijk goedkoper om zelf je schade te betalen, gezien de noclaim korting en het verschil in premie tussen WA+ en all-risk. Dus ik zou, zeker als je zelf een nieuwe kan kopen en er niet van afhankelijk bent, hem niet all-risk verzekeren.
 
Je moet even nadenken wat er gebeurd als je valt. Je betaald met all risk 12x80,- = 960 Euro per jaar. In 3 jaar heb je dus de waarde van de motor voor de verzekering betaald.
Verder die 3000,-- Euro die jij voor de motor betaald, is zeker niet de boek-waarde die de verzekering je gaat uitkeren bij totall -loss.
Alleen als je geld moet lenen om die 3000 Euro bij elkaar te krijgen zou ik all risk nemen.
 
Je gaat hem hopelijk niet meteen poeieren, maar val en glijschade is wel duur.
Maarja een €720 per jaar extra, versus een afschrijving op je Ninja na 3 jaar... ik denk dat ie met kapschade wel meer waard is dan €1000, met Wa+ is diefstal en stormschade gedekt geloof ik. Dus zelfs in het geval van een zacht slippertje lijkt me all risk alsnog wat prijzig.
Maar voor een totaal in de soep draaiend blok, of een total loss prakkie is all risk wel weer verstandig. Maar die meerprijs ...

Hoelang wil je er mee rijden?
Hoeveel denk je dat ie nog waard is na die tijd, en zou je hem daarmee willen afkopen voor €720 per jaar.
 
Mja als je niet meteen als een coureur gaat rijden zal het allemaal wel meevallen. Stomme ongelukjes overleeft je motor meestal wel, ze zijn niet van piepschuim gemaakt en reparatie kost meestal minder dan een jaar all risk. In de uitzonderlijke situatie dat je de motor total loss rijdt door je eigen schuld heb je pech en waarschijnlijk grotere problemen dan de motor.
 
En hoe erg vind je een beetje schade aan de motor? Ik heb bewust een eerste motor gekocht die al wat schade had omdat ik wist dat ik hem nog wel een keer zou laten vallen.

Een allrisk zou ik alleen bij een gloednieuwe motor doen. Maak desnoods zelf een spaarpotje voor eventuele schade, is sowieso handig voor onderhoud.
 
Volgens InShared was het:
Schade die u aan uw eigen motor heeft toegebracht

En ook gedekt met All Risk, maar het is waarschijnlijk inderdaad enkel ten gevolg van een ongeluk.
Dus ik durf het niet te zeggen, maar je hebt vast gelijk.

Voor eventuele bar-ends, clip-on, , deuk(je(s)) in de tank, kappenschade en de rem/koppelings pookjes zijn de gevolgen te overzien met hulp van tweedehands onderdelen. Het blok ook wel.
Voor de tank en kappen gewoon niet meteen een nieuwe kopen, maar de goede deals zoeken al zou dat wel eens tegen kunnen vallen gezien de leeftijd.
WA+ en goed investeren in banden (je enige contact oppervlak met de weg) en eventueel een valbeugel/slider set zodat de dure kappen ontzien worden.

Verder de goede punten van andere hierboven:
Uitkering is wss dagwaarde en niet nieuwwaarde
Premie wordt duurder mocht je aanspraak maken
Mogelijk eigen risico (maar is vaak €0)
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Net rijbewijs behaald en wil een motor van 2016 halen die ik tweedehands voor rond de 3000,- koop.

Hoor nu wel een aantal verhalen dat als je all risk neemt en je dus 1x schade claimt je direct in de min komt met schadevrije jaren en je op het eind toch even duur of zelfs duurder uitkomt.

Wa + kost ~20,-
all risk kost ~80,-

Wat is slim voor een beginnende motorrijder, eerst een jaartje all risk of het toch houden op wa +? Heb al wel wat ervaring met schakelbrommers en scooters (in totaal 2 jaar gereden) en daar nog nooit mee gevallen of een ongeluk mee gehad.
Ik had mijn vorige auto all risk verzekerd, want dat leek mij ook verstandig. Dat was een auto van 4 jaar en een sportuitvoering. Dus duurder dan normaal dus all risk, want dat is handig als ik een krasje of deukje maak. Tenminste, dat dacht ik.

Schade aan het dak. Geen idee hoe, maar de lak was beschadigd en er ontstond al een beetje roest toen ik het eenmaal had gezien (het viel niet op dus zat er schijnbaar al een tijdje)

Verzekering gebeld, want het ging +\- 2500 kosten.
Lang verhaal kort, dat wilden zij best dekken, maar dat ging mij over 5 jaar €3500 kosten (????? HU?!?!))) . Dus premie omhoog 5 jaar lang (dat noem ik een lening....) en ik ging 5 tredes terug.....
Ik ben het gaan uitzoeken en het was voordeliger om een persoonlijke lening af te sluiten. :/

Ik heb het uiteindelijk voor 1500 euro laten doen zonder bon. Pleur op dacht ik en meteen de all risk overzet naar WA+


Met andere woorden, ik moest het ding dus totallos rijden wilde ik het rendabel maken. Maar ook daarvoor geldt, dan kan ik net zo goed zelf sparen, want ook dan ga je dik meer betalen aan premie voor een x aantal jaren.

Je zal maar in zo'n situatie terecht komen en dan sta in je de min met een dikke premie elke maand. En dan gebeurd er helaas nog iets.....

Voor een motor van 3000 euro is het eigenlijk heel simpel. Niet doen! Zelfs voor een budget of mogelijkheden zorgen denk ik.
WA+ zou ik wel doen. Scheelt meestal 2 euro per maand met WA. Toch nog iets als ze hem stelen.

Je krijgt ook maar de dagwaarde. De motor die jij koopt voor €3000 zal een lagere dagwaarde hebben dus misschien krijg je 2000 of zelfs nog minder.
 
Laatst bewerkt:
Ja kan zelf een nieuwe aanschaffen en ben er niet afhankelijk van (heb auto). Vind all risk extreem zonde voor de 720 per jaar extra alleen twijfel vanwege het feit dat ik een nieuwe bestuurder ben en (stomme) ongelukjes kunnen gebeuren zoals slippen enz
Die kunnen ook gebeuren wanneer je ervaren bent...
 
Verzekering gebeld, want het ging +\- 2500 kosten.
Lang verhaal kort, dat wilden zij best dekken, maar dat ging mij over 5 jaar €3500 kosten (????? HU?!?!))) . Dus premie omhoog 5 jaar lang (dat noem ik een lening....) en ik ging 5 tredes terug.....
Ja inderdaad, en logisch met zulke schade dat je er niet van kan moeten profiteren, maar dit is wel een erg ziek praktijk voorbeeld.

WA+ is the way to go dus.
Ik heb ze WA, wat beknibbelen is.
 
Ik zou zelfs overwegen alleen WA te verzekeren, dat kost je waarschijnlijk iets van 25-30 euro op jaarbasis. Ten opzichte van allrisk bespaar je dan ruim 900 euro en ten opzichte van WA+ ook nog steeds 200 euro. Het enige dat WA+ er voor je bij verzekert is diefstal en brand-/stormschade.

Sowieso zou ik niet allrisk verzekeren bij een motor van 3000 euro. In 3 jaar betaal je al meer dan die motor waard is. En bij een schade komt nog een eigen risico, plus je toename in premie, waardoor het al snel geen zin heeft een schade onder de 1000 euro te gaan claimen.
 
Ja inderdaad, en logisch met zulke schade dat je er niet van kan moeten profiteren, maar dit is wel een erg ziek praktijk voorbeeld.

WA+ is the way to go dus.
Ik heb ze WA, wat beknibbelen is.
Profiteren??

Het ding was all risk verzekerd. 160 euro per maand....

Daar betaalde ik voor dacht ik.

Echter nooit bij stilgestaan dat als je dan gaat claimen, je wel geholpen zal worden, maar wel als je dan nog meer gaat betalen. Terwijl je al meer betaald.....
 
Laatst bewerkt:
Uit interesse, hoe zou het dan zijn als het om een Z900 uit 2018 gaat? Aanschafprijs 9.999
Daar geldt hetzelfde voor als alle andere voertuigen denk ik.

Rij je het ding totallos dan is het nog enigzins "nuttig". Alle andere situaties zijn waarschijnlijk niet rendabel genoeg gezien de kosten van de schades en de verhoging van de premie.

Je zal maar een kras of iets op het frame hebben na een glijpartij en dan vinden zij dat die defect is, want kras, dan zit je al aan 3000-4000 euro.
 
Je gaat hem hopelijk niet meteen poeieren, maar val en glijschade is wel duur.
Maarja een €720 per jaar extra, versus een afschrijving op je Ninja na 3 jaar... ik denk dat ie met kapschade wel meer waard is dan €1000, met Wa+ is diefstal en stormschade gedekt geloof ik. Dus zelfs in het geval van een zacht slippertje lijkt me all risk alsnog wat prijzig.
Maar voor een totaal in de soep draaiend blok, of een total loss prakkie is all risk wel weer verstandig. Maar die meerprijs ...

Hoelang wil je er mee rijden?
Hoeveel denk je dat ie nog waard is na die tijd, en zou je hem daarmee willen afkopen voor €720 per jaar.


Ben van plan een jaar mee te rijden tot ik mijn zwaardere motorrijbewijs krijg (24 jaar). Denk dat die dan nog wel 2k+ gaat opleveren (heb niet heel veel ervaring met motor prijzen aangezien dit mijn eerste is)
 
Ik zou zelfs overwegen alleen WA te verzekeren, dat kost je waarschijnlijk iets van 25-30 euro op jaarbasis. Ten opzichte van allrisk bespaar je dan ruim 900 euro en ten opzichte van WA+ ook nog steeds 200 euro. Het enige dat WA+ er voor je bij verzekert is diefstal en brand-/stormschade.

Sowieso zou ik niet allrisk verzekeren bij een motor van 3000 euro. In 3 jaar betaal je al meer dan die motor waard is. En bij een schade komt nog een eigen risico, plus je toename in premie, waardoor het al snel geen zin heeft een schade onder de 1000 euro te gaan claimen.
Diefstal en stormschade kan ik wel beter door slapen, zou maar net gebeuren dat je motor wordt gestolen en je voor een paar euro meer een vergoeding misloopt. WA kost ~12 en wa+ ~20 dus is maar 8 p/m is nog wel te doen vind ik zelf
 
Die kunnen ook gebeuren wanneer je ervaren bent...

Zeker maar dan zal ik waarschijnlijk op een wat duurdere motor rijden met wat schadevrije jaren waardoor all risk wat meer voordelen heeft lijkt me =p
 
Terug
Bovenaan Onderaan