Verzekering 1e motor net rijbewijs

Wat zou jij doen?

  • wa+ van 20,- p.m.

    Stemmen: 32 100,0%
  • all risk van 80,- p.m.

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    32
Ben van plan een jaar mee te rijden tot ik mijn zwaardere motorrijbewijs krijg (24 jaar). Denk dat die dan nog wel 2k+ gaat opleveren (heb niet heel veel ervaring met motor prijzen aangezien dit mijn eerste is)
Oh, dan nu door doorsparen voor je latere aanschaf.

Naast risico heb je ook geluk, en moet je zelf de afweging maken voor hoeveel je die zgn risico wilt afkopen.

In de bijna 50 jaar motorrijden heb ik altijd wa’s op de motorfietsen gezet, en ik heb alleen maar oude meuk gekocht. Dus voor mij was het duidelijk: wa en geen cent meer eraan besteden.
 
Vergeet de rechtsbijstand niet! Voor die paar euro kan het je bijzonder veel tijd en mogelijk geld schelen.
 
WA+
Zeker voor diefstal.
Wat voor merk en type motor betreft het? Sommige zijn erg geliefd onder het dievengilde.
En investeer in een goed ART4 slot waarvan je de doos en aankoop nota goed bewaard.

Check ff bij FBTO. Ze zijn daar bezig met nieuwe motor verzekeringen.
Optionele eigen risico, no-claim beschermer, pechhulp en nog wat opties.
Per dag wijzigbaar.
 
"no-claim beschermer"
Die heeft mij laatst wel geholpen. Rotgarage met defecte bomen, even achteruit om naar een andere boom te gaan, paal. Er hebben al enkele tientallen auto's tegenaan gezeten want het is enorm slecht. Ik reed toen alleen even in de auto van mijn ouders.

No-claim beschermer, alles professioneel gerepareerd zonder extra kosten. No-claim beschermer kun je bij hun (Centraal Beheer) eenmaal per jaar probleemloos aanschrijven. Dat heeft mij veel geld gescheeld!

Of dat voor jou waard is dat is een overweging die je het beste zelf kunt maken. Ik zou hem voor dat bedrag gewoon WA(+) beschermen. All-Risk klinkt leuk maar heeft hele kleine lettertjes. Waardebepaling gaat op dagwaarde i.p.v. aanschafwaarde en als je een schuiver maakt dan kunnen de geschatte kosten hoog oplopen. Daarom zijn motorverzekeringen relatief duur t.o.v. auto's, een ongeluk zit in een klein hoekje en de kosten bij een probleem zijn vele malen hoger.

Let er wel op dat je schadevrije jaren van een auto vaak mee kunnen naar een motorverzekering.
 
Uit interesse, hoe zou het dan zijn als het om een Z900 uit 2018 gaat? Aanschafprijs 9.999

Ook dan geldt dat je je alleen moet verzekeren voor risico's die je niet zelf kunt dragen. Als je dus nog 10.000 euro hebt liggen waar je verder toch niets meer mee doet is het simpel, geen all risk verzekering nemen.

Mijn eerste motor heb ik nieuw gekocht en was iets van 8.000 euro (Kawa ZR7-S). Ik had de pech daarmee een voetganger aan te rijden die opeens de straat kwam overgerend terwijl ik via de fietsstrook een auto inhaalde. Schade (€2500) is, minus eigen risico, dus betaald door de verzekering maar mijn premie ging ook omhoog. In totaal heb ik die motor 3 jaar gehad, maar zelfs in die betrekkelijk korte periode was ik goedkoper uit geweest als ik die motor gewoon alleen WA had verzekerd. De volgende motor heb ik toen bij de ANWB alleen WA+ verzekerd, die hadden toen net een actie dat je 80% no-claim kreeg ongeacht je schadevrije jaren.

Bij de keus tussen WA en WA+ moet je echt even goed kijken wat het oplevert. Bij auto's geldt het zo dat WA+ maar heel weinig extra kost t.o.v. WA, maar bij motoren is WA maar een paar tientjes op jaarbasis terwijl WA+ een haar honderd euro kan kosten. En sommige verzekeraars weigeren bv. motoren met een dagwaarde boven de €10.000 alleen WA+ te verzekeren. Blijkbaar zien ze diefstal als het grootste risico.
 
No-claim beschermer, alles professioneel gerepareerd zonder extra kosten. No-claim beschermer kun je bij hun (Centraal Beheer) eenmaal per jaar probleemloos aanschrijven. Dat heeft mij veel geld gescheeld!

Neem in de overweging wel mee dat no-claim bescherming alleen waarde heeft als je bij dezelfde verzekeraar blijft. Als je overstapt naar een ander geldt alleen het daadwerkelijk aantal schadevrije jaren, niet wat je als no-claim kortom bij de oude verzekeraar kreeg. En andersom, soms zijn er aanbiedingen van een bepaalde no-claim korting ongeacht je schadevrije jaren, dat kan je dan ook gebruiken.
 
Ik zit met hetzelfde, ben ook aan het rondkijken naar een nieuwe (mijn eerste) motor. Doe ik wa+ of all risk.

Vandaag contact gehad met de verzekeraar en het verhaal uitgelegd. Heb momenteel 4 schadevrije jaren met mijn auto. Verzekeraar gaf aan op het moment als jij zowel je auto als je motor bij ons verzekerd dan geld de premiekorting die je krijgt voor de auto ook voor je motor. Oftewel voor een Z900:
0 schadevrije jaren zou ik 82,50 kwijt zijn
4 schadevrije jaren zou ik 39,50 kwijt zijn.
Het gaat hierbij om een all-risk verzekering.

Ik dacht dat schadevrije jaren voor de auto niet meegerekend werden bij een motor verzekering?
 
Ik zit met hetzelfde, ben ook aan het rondkijken naar een nieuwe (mijn eerste) motor. Doe ik wa+ of all risk.

Vandaag contact gehad met de verzekeraar en het verhaal uitgelegd. Heb momenteel 4 schadevrije jaren met mijn auto. Verzekeraar gaf aan op het moment als jij zowel je auto als je motor bij ons verzekerd dan geld de premiekorting die je krijgt voor de auto ook voor je motor. Oftewel voor een Z900:
0 schadevrije jaren zou ik 82,50 kwijt zijn
4 schadevrije jaren zou ik 39,50 kwijt zijn.
Het gaat hierbij om een all-risk verzekering.

Ik dacht dat schadevrije jaren voor de auto niet meegerekend werden bij een motor verzekering?
Kan per maatschappij verschillen. Doorgaans gaat het om een polis. Als een extra voertuig op dezelfde polis gezet wordt, pak je alles mee.

Ook schadevrije jaren. Maar ook premieverhoging gehele polis, bij claimen op 1 vd voertuigen op de polis!
 
Ik dacht dat schadevrije jaren voor de auto niet meegerekend werden bij een motor verzekering?

Niet als je elders een nieuwe verzekering afsluit. Maar het staat elke verzekeraar vrij binnen zijn eigen polis korting aan te bieden. Alleen als je na 2 jaar besluit die motor alsnog ergens anders te verzekeren, dan zal die nieuwe verzekeraar 2 schadevrije jaren als basis nemen, en niet 6.
 
WA+
Zeker voor diefstal.
Wat voor merk en type motor betreft het? Sommige zijn erg geliefd onder het dievengilde.
En investeer in een goed ART4 slot waarvan je de doos en aankoop nota goed bewaard.

Check ff bij FBTO. Ze zijn daar bezig met nieuwe motor verzekeringen.
Optionele eigen risico, no-claim beschermer, pechhulp en nog wat opties.
Per dag wijzigbaar.


Is een ninja 300 krt versie uit 2016
 
Niet als je elders een nieuwe verzekering afsluit. Maar het staat elke verzekeraar vrij binnen zijn eigen polis korting aan te bieden. Alleen als je na 2 jaar besluit die motor alsnog ergens anders te verzekeren, dan zal die nieuwe verzekeraar 2 schadevrije jaren als basis nemen, en niet 6.

Ja ik heb momenteel mijn auto verzekering en inboedel verzekering op 2 verschillende plekken, wil ze allebij opzeggen en onder 1 dak brengen bij een nieuwe verzekeraar. Daar komt dus t.z.t. ook mijn motor bij als ik die gekocht heb. Met de info die ik heb gekregen profiteer ik dus van mijn schadevrije jaren. Ik ga het vanavond op mijn gemak nog eens ff uitpluizen.
 
Profiteren??

Het ding was all risk verzekerd. 160 euro per maand....

Daar betaalde ik voor dacht ik.

Echter nooit bij stilgestaan dat als je dan gaat claimen, je wel geholpen zal worden, maar wel als je dan nog meer gaat betalen. Terwijl je al meer betaald.....
Sorry, ik bedoelde het niet lullig.
Meer dat het logisch is dat je niet continue schade kan verhalen dat op onverklaarbare wijze aan je auto komt. Dus dat je een trede, een eigen risico of een premiestijging krijgt vind ik logisch.
Zeker gezien een reparatie van €1000 voor optische delen per keer ook voor een verzekeringsmaatschappij aantikt.

Maar je voorbeeld is wel erg zuur en ik hoop dat je niet te lang op all risk hebt gezeten(zeker gezien ze je nog 5 jaar wilden afknijpen), want je hebt gelijk, ze gaven je een fikse rekening(€3500) en dat is geloof ik nog met de aanname dat je niet verder omlaag gaat door je no claim.

Het verschil tussen WA en WA+ is nog wel redelijk prijzig geloof ik.
Voor mij is WA ong. 18 euro per kwartaal, zeg €6 per maand, waar WA+ nog eens €4 (€10pm) per maand duurder is en All Risk is bijna 6x (€35pm) zo duur per maand. (met 5 schadevrije jaren)
Zit bij ASR.
 
Sorry, ik bedoelde het niet lullig.
Meer dat het logisch is dat je niet continue schade kan verhalen dat op onverklaarbare wijze aan je auto komt. Dus dat je een trede, een eigen risico of een premiestijging krijgt vind ik logisch.
Zeker gezien een reparatie van €1000 voor optische delen per keer ook voor een verzekeringsmaatschappij aantikt.

Maar je voorbeeld is wel erg zuur en ik hoop dat je niet te lang op all risk hebt gezeten(zeker gezien ze je nog 5 jaar wilden afknijpen), want je hebt gelijk, ze gaven je een fikse rekening(€3500) en dat is geloof ik nog met de aanname dat je niet verder omlaag gaat door je no claim.

Het verschil tussen WA en WA+ is nog wel redelijk prijzig geloof ik.
Voor mij is WA ong. 18 euro per kwartaal, zeg €6 per maand, waar WA+ nog eens €4 (€10pm) per maand duurder is en All Risk is bijna 6x (€35pm) zo duur per maand. (met 5 schadevrije jaren)
Zit bij ASR.
Ik vind dat niet logisch, want als ik een lulverhaal had opgehangen (zeg dat er iemand over je auto is gelopen ofzo gaf de schadehersteller aan) dan had het niets extra's gekost.....

What's the difference? De schade is hetzelfde alleen het verhaal is anders.
In beide gevallen is er geen tegenpartij.

Logisch had het geweest als je ten alle tijde er zelf extra voor moet opdraaien.

Mijzelf beter informeren van te voren had ik wel moeten doen!
 
Gewoon zo goedkoop mogelijk WA verzekeren als je het geld achter de hand heb om eventueel wat anders te kopen als er iets met de motor gebeurd.
Ondertussen kun je zo wat no-claim opbouwen.
 
Nu ben ik ook benieuwd waar jullie je motor verzekerd hebben en de ervaring van die maatschappij. Ik verzeker hem via mijn ouders, dan kost een all-risk mij maar 30 euro :)
 
Nu ben ik ook benieuwd waar jullie je motor verzekerd hebben en de ervaring van die maatschappij. Ik verzeker hem via mijn ouders, dan kost een all-risk mij maar 30 euro :)

Ik had hem in eerste instantie bij de OHRA verzekerd, hadden voor mij goede prijs en had met hun andere producten goede ervaringen. Ik heb hem nu echter bij de KNMV verzekerd, aangezien me dat 1 euro zoveel per maand scheelt en ik daarbij gelijk pechhulp in het buitenland heb. Ik heb echter wel een WA verzekering.
 
Nu ben ik ook benieuwd waar jullie je motor verzekerd hebben en de ervaring van die maatschappij. Ik verzeker hem via mijn ouders, dan kost een all-risk mij maar 30 euro :)

Dan hoop ik wel dat jij als de regelmatige bestuurder op de polis staat. Anders heb je bij een flinke schade de kans dat de verzekering alles op jou gaat verhalen.
 
Dan hoop ik wel dat jij als de regelmatige bestuurder op de polis staat. Anders heb je bij een flinke schade de kans dat de verzekering alles op jou gaat verhalen.

Dat sta ik ja! Auto's staan ook op de polis, mijn vader zijn motor & de mijne met ikzelf als bestuurder. Ik zit alleen even te kijken op wat voor manier ik zelf schadevrije jaren kan opbouwen zonder dat het klauwen met geld kost.
 
Dat sta ik ja! Auto's staan ook op de polis, mijn vader zijn motor & de mijne met ikzelf als bestuurder. Ik zit alleen even te kijken op wat voor manier ik zelf schadevrije jaren kan opbouwen zonder dat het klauwen met geld kost.
Persoonlijk contact met de verzekeraar. Tegenwoordig zijn de schadevrije jaren / korting op pakketten een graag gegeven om je binnen te halen.
Ik heb meerdere verhalen gehoord van mensen die hebben overlegd, icm een bevestiging van de ouders, dat ze al jaren auto reden en daarmee schadevrije jaren hadden opgebouwd. Hoewel ik het me moeilijk kan voorstellen als zijnde voordelig voor een maatschappij, is het het proberen waard.
 
Persoonlijk contact met de verzekeraar. Tegenwoordig zijn de schadevrije jaren / korting op pakketten een graag gegeven om je binnen te halen.
Ik heb meerdere verhalen gehoord van mensen die hebben overlegd, icm een bevestiging van de ouders, dat ze al jaren auto reden en daarmee schadevrije jaren hadden opgebouwd. Hoewel ik het me moeilijk kan voorstellen als zijnde voordelig voor een maatschappij, is het het proberen waard.
Oldtimer kopen (25+), hoeft niet eens rijdend te zijn, oldtimerverzekering er op (€4-5/mnd+knaak wegenbelasting) is een goedkope manier. :P Daarna motor verkopen, met een beetje geluk voor aanschaf + gelopen kosten en dan kost het je helemaal niks. Dan moet je wel even een goede deal te pakken hebben maar dan ben je ook weer even zoet.
 
Sowieso is een motor kopen en verzekeren een appel en een ei, die je ruimschoots terugverdiend als je via de normale manier een auto verzekering neemt.
Ik ging voor de auto €20 per maand omlaag in de verzekering omdat ik 4 jaar een motor heb gehad, zonder de gewenste kilometers achter de kiezen, maar alsnog een aanrader. Dus dit is geen gek idee ;) Let wel je moet hem niet in de oldtimerregeling/kwartregeling gooien, die telt geloof ik niet.

Omdat ik 2 verschillende plekken had moest ik kiezen waar ik de jaren op ging houden, de motor of de auto. Voor de motor werd het 5 euro duurder per kwartaal, voor de auto bespaarde ik €60 per kwartaal, dat was een leuke uitkomst :)
 
Ben van plan een jaar mee te rijden tot ik mijn zwaardere motorrijbewijs krijg (24 jaar). Denk dat die dan nog wel 2k+ gaat opleveren (heb niet heel veel ervaring met motor prijzen aangezien dit mijn eerste is)
Waarom koop je voor een jaar niet iets dat minder kost? ;)
 
Sowieso is een motor kopen en verzekeren een appel en een ei, die je ruimschoots terugverdiend als je via de normale manier een auto verzekering neemt.
Ik ging voor de auto €20 per maand omlaag in de verzekering omdat ik 4 jaar een motor heb gehad, zonder de gewenste kilometers achter de kiezen, maar alsnog een aanrader. Dus dit is geen gek idee ;) Let wel je moet hem niet in de oldtimerregeling/kwartregeling gooien, die telt geloof ik niet.

Omdat ik 2 verschillende plekken had moest ik kiezen waar ik de jaren op ging houden, de motor of de auto. Voor de motor werd het 5 euro duurder per kwartaal, voor de auto bespaarde ik €60 per kwartaal, dat was een leuke uitkomst :)
Ik lees dit nu ook nu ik het op zoek, jammer want dan gaat mijn oplossing hierboven niet op. Ik ga mijn eigen verzekering even vragen of de jaren geregistreerd worden maar waarschijnlijk niet.

Edit: Oldtimerverzekering Univé bouw je inderdaad geen schadevrije jaren op. Normale motorverzekering met een oldtimer wel, en die schadevrije jaren kunnen vanzelfsprekend over naar een toekomstige auto.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan