Verzekering geeft incorrecte schadevrije jaren door

sara321

Rookie
21 jan 2022
8
2
Ik was nog nooit eigenaar van een voertuig geweest, dus mijn schadevrije jaren waren 0, dit heb ik eerlijk doorgegeven aan de verzekering. Maar nu krijg ik een bericht van de verzekering dat ik volgens hun en roy data 11 schadevrije jaren heb, waarmee ik de hoogste korting krijg. Best wel leuk voor mij, maar wat zal ik doen? Ik heb zelf eerlijk de echte hoeveelheid schadejaren doorgegeven, dus ik heb geen fraude gepleegd ofzo. Gewoon zo laten zitten en dik profiteren ervan? Hun verantwoordelijkheid? Scheelt lekker 500 euro per jaar.
 
Wat bedoel je met eigenaar?

De verzekering telt het aantal jaar dat je hoofdbestuurder bent geweest. Dat kan ook zijn dat je niet het voertuig op je naam hebt gehad en niet de verzekering hebt afgesloten, maar dat je op de polis was aangewezen als hoofdbestuurder.
 
Ben ook nooit hoofdbestuurder geweest op een polis van iemand anders.
 
Bijzonder. Niemand ooit een verzekering op jouw naam gezet? Misschien zonder dat je het wist?

Kan ook een administratieve fout zijn.
 
Probleem met dit soort dingen vind ik altijd dat je eigenlijk dat "uitgespaarde" geld ook niet kunt uitgeven, want er is natuurlijk een reële kans dat ze erachter komen als ze een keer de data opschonen, en dan brengen ze het natuurlijk alsnog in rekening, en heb jij geen poot om op te staan en moet je het alsnog betalen. (Dit even ervan uitgaande dat het een administratieve fout is natuurlijk.)

Als je het soort budget hebt dat die 500 euro p/j meer of minder niet uitmaakt dan kun je dat risico natuurlijk nemen, maar goed, als dat dan toch zo is, waarom zou je dan niet gewoon de fout herstellen en de juiste prijs betalen? :)

Keuze is aan jou om te gaan met "vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan" of om gewoon contact op te nemen met deze vraag.
 
Denk er ook over na dat er moeilijk kan worden gedaan met uitkeren indien nodig. Dit omdat je polis niet juist is wat in de kleine lettertjes betekend dat je een fraudeur bent en dus alles zelf mag gaan betalen en in sommige gevallen zelfs op een zwarte lijst kan komen.

Wat een optie is is misschien eens opbellen en vragen waar die 11 jaren vandaan komen. En dan niet gelijk zeggen dat je 0 jaren had.

Schadevrije jaren blijven volgens mij 3 jaar staan als je geen voertuig meer hebt. Het zou dus ook kunnen dat ze zijn meegenomen van een vorige auto, motor of soms zelf brom- of snorscooter.

Bij mij werden m'n auto jaren overgenomen en werden deze zelfs naar boven afgerond bij het afsluiten van een motorverzekering. Toen ik dat hoorde (sloot telefonisch de verzekering af) heb ik ook meteen gevraagd of dit klopte met de jaren en hoe hun tot die aantal jaren waren gekomen. Dit werd me toen precies uitgelegd.

Eerlijkheid duurt het langst en vooral met zulke dingen kan het vies uitpakken in het slechtste geval. Een belletje zou veel opheldering kunnen leveren.
 
Gaat het over schadevrije jaren of hebben ze je op trede 11 gezet? Dat laatste is best mogelijk bij een nieuwe verzekering. Je komt maar zelden op trede 0 binnen. Ze kijken bv naar schades in je verleden (die had je niet) en je geslacht en leeftijd en dan sta je zo een paar tredes hoger. Maar je schadevrije jaren zijn wel gewoon 0.
 
Zou je het melden als er -11 jaren ipv +11 jaren op de polis stond en je dus 500 meer moest betalen?
Zo ja, dan dit ook melden.
Zo nee, dan ook gewoon melden. ;)
 
Denk er ook over na dat er moeilijk kan worden gedaan met uitkeren indien nodig. Dit omdat je polis niet juist is wat in de kleine lettertjes betekend dat je een fraudeur bent en dus alles zelf mag gaan betalen en in sommige gevallen zelfs op een zwarte lijst kan komen.
Ik denk dat dat wel meevalt als je kunt aantonen dat jij gewoon de goede gegevens hebt gegeven? Maar het blijft een gok inderdaad. Ik zou 't ook niet doen en gewoon de boel proberen recht te trekken.

Wat een optie is is misschien eens opbellen en vragen waar die 11 jaren vandaan komen. En dan niet gelijk zeggen dat je 0 jaren had.
:^
 
Waar het vandaan komt zeggen ze in de e-mail. Ze hebben het uit de ROY-data gehaald. Ik heb zelf een aanvraag bij ROY-data gedaan om te kijken of dat echt is wat erin staat. Verwacht over een paar dagen een e-mailtje.

Heb ook geen tussenpersoon. Heb zelf de verzekering afgesloten.

Denk dat ik het zo laat? Als er later problemen door komen, dan zeg ik dat ik de juiste gegevens heb opgegeven, de fout aan hun kant is en dat ik hun systeem vertrouwde en het niet echt begreep. Maar volgens mij controleren ze de ROY-data toch maar 1 keer? Nadat je de verzekering hebt afgesloten om te controleren of je niet valse informatie opgeeft? Ik heb het oude polisblad om te bewijzen dat ik de juiste hoeveelheid jaren heb doorgegeven, niet dat dat nodig zou moeten zijn want alles staat gewoon in hun systeem.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het niet, in eerste aanleg lijkt het aantrekkelijk. Maar uiteindelijk gaat het om enkele tientjes per maand. Een luttel bedrag als je het afzet tegen de overige kosten van tegenwoordig. ( ga eens tanken)

het probleem is niet eens het verzekerd zijn, je verzekeringspolis loopt gewoon. Maar je gaat lang verzekerd zijn, dit telt door en als dit uitkomt na jaren loopt zo’n bedrag aardig op. Nu een paar tientjes besparen en over 15 jaar €9000 bijbetalen terwijl je net een huis wilde kopen of een wereldreis wilde maken..het is gokken, een klein gelukje nu kan grote pech worden in de toekomst en dit hangt af van het feit of iemand wakker wordt. Mij niet gezien.
 
Ik herhaal hier maar weer eens de wijze woorden die je vaak op dit forum tegen komt: soms ben je te bang!

Andersom kan ook. Zo'n 7 jaar geleden heb ik een jaar niet gereden. Gelijk mijn zorgvuldig opgebouwde no-claim weg. Opnieuw moeten gaan opbouwen en ik krijg een kat onder mijn voorwiel. Arm beestje en in de min want de eigenaar was natuurlijk niet te vinden. Als ik die al had willen zoeken met gekneusde ribben en een gescheurde enkelbanden. Ofwel, zo gewonnen, zo geronnen. En ja, ik heb ook wel eens schadevrije jaren van mijn tussenpersoon geschonken gekregen. Het is maar een getal in een databank. Het heeft geen wettelijke waarde.
 
Ik herhaal hier maar weer eens de wijze woorden die je vaak op dit forum tegen komt: soms ben je te bang!

Andersom kan ook. Zo'n 7 jaar geleden heb ik een jaar niet gereden. Gelijk mijn zorgvuldig opgebouwde no-claim weg. Opnieuw moeten gaan opbouwen en ik krijg een kat onder mijn voorwiel. Arm beestje en in de min want de eigenaar was natuurlijk niet te vinden. Als ik die al had willen zoeken met gekneusde ribben en een gescheurde enkelbanden. Ofwel, zo gewonnen, zo geronnen. En ja, ik heb ook wel eens schadevrije jaren van mijn tussenpersoon geschonken gekregen. Het is maar een getal in een databank. Het heeft geen wettelijke waarde.
Weet je dit zeker? Roy data houdt drie jaar bij. En de meeste verzekeraars erkennen dat. Gek dat je na een jaar al je no claim kwijt was dan. Daarnaast heeft een bonus-malus ladder wel betekenis, je premie hangt daar aan vast. Dat premiekorting los staat van het feit of je verzekering geldig was of niet was niet aan de orde. Natuurlijk kan TS zelf zijn keuze maken maar de frase “soms ben je te bang “ met wat aanvullingen die niet lijken te kloppen kan TS niet zoveel mee denk ik
 
Dat was 7 jaar geleden, toen was je na een jaar je B/M tredes al kwijt. Nu is dat langer. Het punt is dat Roy data een lijst is die verzekeraars onderling hanteren. Ze zijn vrij om er wat meer in te zetten als ze dat willen. TS heeft gewoon het juiste aantal jaren (0) aangegeven. Daar kan best toch een korting aanhangen maar dat is niet noodzakelijk het aantal schadevrije jaren. Ofwel 1 schadevrij jaar is niet gelijk aan trede 1. Dat moet hij eerst uitzoeken. Zo moest ik vorig jaar weer vanaf 0 schadevrije jaren beginnen maar kreeg ik toch 50% korting. Dat is gebaseerd op mijn leeftijd, aantal jaren rijbewijs etc.

Het kan ook zijn dat de verzekering wat schadevrije jaren cadeau heeft gegeven. Tussenpersonen hebben soms die vrijheid. Zelfs als je online je verzekering afsluit is dat meestal toch een tussenpersoon. Bikerpolis bijvoorbeeld brengt de verzekering ook ergens anders onder.
 
Daar kan je gelijk in hebben, maar dan is navragen misschien handiger dacht ik. Het lijkt mij een lelijke nabrander over enkele jaren. Vooral omdat dit pas aan de orde komt na een aanrijding waarschijnlijk want dan spreek je hem aan
 
Op mijn 2e motor heb ik ook iets van 20+ schadevrije jaren wat ook niet klopt. Voor nu laat ik het lekker zo. Normaal gesproken bouw je per kenteken op (en kan je het natuurlijk meenemen naar een volgende motor) maar ergens is dat ook fout gegaan en heb ik ook op het 2e kenteken die schadevrije jaren ipv dat je de korting krijgt op basis van je 1e motor. Heb het aan de verzekering doorgegeven, maar ze zeiden dat het zo uit Roy-Data kwam. Prima, heb ik 2x de schadevrije jaren.... alleen als ik de 2e motor weg doe, heb ik dus 3 jaar de tijd om wat anders erbij te kopen, anders ben ik ze dus wel kwijt en kan je hopen dat ze je de korting geven op basis van de 1e motor. Niet elke verzekering doet dat overigens meer, dat was een paar jaar terug al zoeken.
 
Gaat het over schadevrije jaren of hebben ze je op trede 11 gezet? Dat laatste is best mogelijk bij een nieuwe verzekering. Je komt maar zelden op trede 0 binnen. Ze kijken bv naar schades in je verleden (die had je niet) en je geslacht en leeftijd en dan sta je zo een paar tredes hoger. Maar je schadevrije jaren zijn wel gewoon 0.
Dit is het waarschijnlijk.
 
Onlangs 2 gevallen als dit meegemaakt, de praktijk is dat Roy data een grote inconsistente puinhoop is en de verzekeraars gestoord worden van de enorme hoeveelheid telefoontjes van mensen net als jij bij wie het niet klopt.

Hebben ze helemaal geen tijd voor.

Het gaat allemaal per computer, niemand controleerd dat.

Gewoon die 11 jaar accepteren en niet meer over communiceren. Hoor je nooit meer wat van.
 
Laatst bewerkt:
Onlangs 2 gevallen als dit meegemaakt, de praktijk is dat Roy data een grote inconsistente puinhoop is en de verzekeraars gestoord worden van de enorme hoeveelheid telefoontjes van mensen net als jij bij wie het niet klopt.

Hebben ze helemaal geen tijd voor.

Het gaat allemaal per computer, niemand controleerd dat.

Gewoon die 11 jaar accepteren en niet meer over communiceren. Hoor je nooit meer wat van.
Computer says 11 years.

Op mijn 2e motor heb ik ook iets van 20+ schadevrije jaren wat ook niet klopt. Voor nu laat ik het lekker zo. Normaal gesproken bouw je per kenteken op (en kan je het natuurlijk meenemen naar een volgende motor) maar ergens is dat ook fout gegaan en heb ik ook op het 2e kenteken die schadevrije jaren ipv dat je de korting krijgt op basis van je 1e motor. Heb het aan de verzekering doorgegeven, maar ze zeiden dat het zo uit Roy-Data kwam. Prima, heb ik 2x de schadevrije jaren.... alleen als ik de 2e motor weg doe, heb ik dus 3 jaar de tijd om wat anders erbij te kopen, anders ben ik ze dus wel kwijt en kan je hopen dat ze je de korting geven op basis van de 1e motor. Niet elke verzekering doet dat overigens meer, dat was een paar jaar terug al zoeken.

Hoezo tweede voertuig opnieuw beginnen met opbouw?

Heb ooit de jaren van de brommer meegenomen naar de auto, ondanks dat er geen enkel bewijs hadden dat ze in konden zien behalve mijn woord.

Daarna schadevrije jaren meegenomen naar elke motor en auto die ik heb gehad.

Als ik overnieuw zou moeten beginnen zou ik veel makkelijker kijken naar een andere verzekeraar. Nu heb ik 3 motoren en een auto verzekerd terwijl er maar zeer zelden meer dan 1 in beweging is.

db
 
Tegenwoordig gaat dat allemaal wat minder makkelijk dan vroeger. Waarschijnlijk omdat er zoveel mee gesjoemeld werd. Meerdere voertuigen is vaak gewoon meerdere polissen met eigen opbouw van schadevrije jaren.

Op zich wel logisch ook want als je 2 auto's en 4 motoren hebt staan en die zijn allemaal verzekerd, en je maakt er met 1 een schade, vind je het dan ok als bij alle 6 de polissen de premie omhoog gaat?
 
Hoezo tweede voertuig opnieuw beginnen met opbouw?

Heb ooit de jaren van de brommer meegenomen naar de auto, ondanks dat er geen enkel bewijs hadden dat ze in konden zien behalve mijn woord.

Daarna schadevrije jaren meegenomen naar elke motor en auto die ik heb gehad.

Als ik overnieuw zou moeten beginnen zou ik veel makkelijker kijken naar een andere verzekeraar. Nu heb ik 3 motoren en een auto verzekerd terwijl er maar zeer zelden meer dan 1 in beweging is.

db

Je bouwt per voertuig schadevrije jaren op, maar je kan bij sommige verzekeringen wel de korting krijgen op basis van de schadevrije jaren van voertuig #1. Dus je start echt opnieuw met 0 jaren. Bij KNMV kreeg ik een naheffing, omdat ik bij het afsluiten opgaf dat ik 20 schadevrije jaren had, maar in Roy-Data niets stond, omdat dit een 2e motor was en er dus geen informatie van een vorige verzekeraar was achtergelaten. KNMV geeft ook geen korting meer op de 2e motor. Ben toen weggegaan naar een verzekeraar die het nog wel deed. Ergens is het misgegaan en heb ik alsnog de schadevrije jaren ook op motor #2 gekregen. Stel dat alle verzekeraars stoppen met de korting te geven op voertuig #2, dan maakt dat voor mij niet uit, omdat ik dan dus in de database recht heb op de korting vanwege het aantal schadevrije jaren.

Het slaat sowieso nergens op dat het per voertuig gaat. Het zou gewoon op persoon moeten. Als ik een auto op mijn naam zet en mijn vrouw rijdt er ook regelmatig in en ze besluit na 15 jaar toch een auto voor haarzelf te kopen, dan begint ze dus op 0 schadevrije jaren. Gelukkig is ze dan vrouw en krijgt ze meer korting dan een man, maar het is gewoon krom. Maar goed, bewijs als onregelmatige bestuurder maar eens hoeveel kilometers je maakt zonder brokken...
 
Terug
Bovenaan Onderaan