verzekering geweigerd

robato

MF'er
7 jun 2004
229
0
zwolle
wil ik een nieuwe motor kopen en verzekeren, verteld de anwb, waar ik hem wil verzekeren, dat dat niet kan omdat ik in 2004 4 dagen mijn rijbewijs kwijt ben geweest in verband met te hard rijden. Nog nooit van gehoord, houdt dit nu in dat ik de motor nergens kan verzekeren?????!!!!! Iemand dit wel eens bij de hakken gehad? HELP!!!
 
Ik vraag me af hoe de ANWB aan die informatie komt...
Het lijkt me, maar ik kan het natuurlijk mis hebben, dat gerechtelijke zaken niet doorgespeeld mogen worden voor commerciele motieven.
Weet iemand wat de privacy wetgeving hierover zegt?
 
Damn, hoezo Big Brother praktijken...................
Ik begin hier steeds meer van te kotsen....
 
Ik vraag me af hoe de ANWB aan die informatie komt...
Het lijkt me, maar ik kan het natuurlijk mis hebben, dat gerechtelijke zaken niet doorgespeeld mogen worden voor commerciele motieven.
Weet iemand wat de privacy wetgeving hierover zegt?
Er bestaan van die leuke zwarte lijstjes :)
 
Zwarte lijsten mogen niet zomaar. Echter als ze bestaan moeten ze aan de volgende eisen voldoen:

1) Degene die op de lijst geplaatst wordt moet hiervan op de hoogte gesteld worden.
2) Er moet een mogelijkheid zijn van hoor en wederhoor.
3) Zij moeten kunnen bewijzen, dat jij je schuldig hebt gemaakt aan een ernstig feit.
4) Het is mogelijk om iemand zwijgend op een lijst te zetten.
5) zodra je dan een "hit" hebt op die lijst moet de partij die je op de lijst heeft gezet dit met gegronde redenen kenbaar maken, met hoor en wederhoor.

Mijn tip: vraag meer info aan de ANWB. P.s. je kunt misschien ook bij de politie aanvraag doen of dat er bewijslast is.

groet

Boos B


edit: ervan uit gegaan, dat je met "nog nooit van gehoord" bedoelt, dat je niet te hard hebt gereden.
edit: dit is het regelement voor banken ik neem aan, dat het voor verzekeringen nagenoeg gelijk is. Bovendien is deze informatie wel iets ouder, voor meer info, stuur mail (zie profiel)
 
ho, ho, jullie hebben me ietwat verkeerd begrepen, ik heb netjes gezegd ( toen ze er naar vroeg ) dat ik 4 dagen mijn rijbewijs kwijt ben geweest. Toen pas zei ze dat ik me dan niet kon verzekeren. Maar ja, ik dacht ik ben maar eerlijk dat duurt naar het schijnt het langst.
 
en ja, ik had ook te hard gereden, maar wist ik veel dat ik 2 jaar na dato daar nog eens voor gestraft wordt. Heb nu de verzekering bij mijn vorige verzekering gewoon omgezet naar de nieuwe motor, daar werden geen vervelende vragen gesteld en ik heb me wijselijk stil gehouden over mijn criminele verleden ( hij vroeg er ook niet naar). Overigens wel een pak van mijn hart dat ik dus toch wel kan rijden, bij de anwb zeiden ze dat ik me daar tot 5 jaar na de overtreding niet mag verzekeren. Ze kwam wel met het advies naar Rialto verzekeringen te gaan, dat schijnt de maatschappij te zijn waar je je nog wel kunt verzekeren als kleine crimineel :+
 
ho, ho, jullie hebben me ietwat verkeerd begrepen, ik heb netjes gezegd ( toen ze er naar vroeg ) dat ik 4 dagen mijn rijbewijs kwijt ben geweest. Toen pas zei ze dat ik me dan niet kon verzekeren. Maar ja, ik dacht ik ben maar eerlijk dat duurt naar het schijnt het langst.
[kleine lettertjes geneuzel]
Er is een verschil tussen het innemen van je rijbewijs door een agent en een ontzegging van de rijbevoegdheid door de rechter. MEESTAL vraagt een verzekering alleen maar na een ontzegging van de rijbevoegdheid en zou je in dit geval naar waarheid "nee" mogen invullen. Pas op met ten onrechte "nee" invullen, dat is fraude en levert gedonder op als je de verzekering moet aanspreken.
[/kleine lettertjes geneuzel]
 
[kleine lettertjes geneuzel]
Er is een verschil tussen het innemen van je rijbewijs door een agent en een ontzegging van de rijbevoegdheid door de rechter. MEESTAL vraagt een verzekering alleen maar na een ontzegging van de rijbevoegdheid en zou je in dit geval naar waarheid "nee" mogen invullen. Pas op met ten onrechte "nee" invullen, dat is fraude en levert gedonder op als je de verzekering moet aanspreken.
[/kleine lettertjes geneuzel]

:^

Op elk aanvraagformulier wordt artikel 251 ‘verzwijgingsartikel’ genoemd. Wat houdt dit in?:

Artikel 251 betreft het verzwijgingsartikel. Hiermee wordt bedoeld dat u alle gegevens naar waarheid dient in te vullen. Blijkt achteraf dat u het formulier onvolledig of onjuist heeft ingevuld, dan heeft de verzekeringsmaatschappij het recht de verzekering nietig te verklaren.

Als verzwijging volgens artikel 251 WvK wordt gezien alle verkeerde of onwaarachtige opgave of achterhouden van gegevens die een beslissing van verzekeraar ten aanzien van acceptatie zou kunnen beïnvloeden.
 
ho, ho, jullie hebben me ietwat verkeerd begrepen, ik heb netjes gezegd ( toen ze er naar vroeg ) dat ik 4 dagen mijn rijbewijs kwijt ben geweest. Toen pas zei ze dat ik me dan niet kon verzekeren. Maar ja, ik dacht ik ben maar eerlijk dat duurt naar het schijnt het langst.
ow.... sorry... had ik idd verkeerd begrepen. Mijn tips blijven nog wel voor overige "kleine criminelen staan" ;) :+
 
justum, ik dacht dus ook dat het verstandig was naar waarheid alles te vermelden, maar ik vroeg me ook wel af of innemen door een agent en vier dagen later weer op mogen halen bij het bureau of een rechter die het inneemt hetzelfde was. Gelukkig ben ik inmiddels weer verzekerd,ik was al bang dat ik drie jaar lang geen motor meer mocht rijden en ik morgen mijn nieuwe motor niet meer kon ophalen, pfoeh! :]
 
Dat klopt wat Clown zegt. En dat geldt dus alleen bij het aangaan van de polis. Nu TS zijn oude polis gebruikt voor zijn nieuwe motor (=gewoon een mutatie) kan de verzekeraar zich bij een mogelijke schade dus niet op 251 WvK beroepen.
 
Dat klopt wat Clown zegt. En dat geldt dus alleen bij het aangaan van de polis. Nu TS zijn oude polis gebruikt voor zijn nieuwe motor (=gewoon een mutatie) kan de verzekeraar zich bij een mogelijke schade dus niet op 251 WvK beroepen.

:^ Klopt helemaal :)
 
dat bleek dan ook nu weer, mijn tussenpersoon deed nergens moeilijk over en ik heb in bedekte termen ook nog wel even gevraagd of ik echt geen andere info op hoefde te geven. Nee hoor, over een week ligt de polis in de bus en morgen is de motor gewoon verzekerd. Je hebt geen idee hoe je schrikt als je hoort dat je niet kunt verzekeren, dus niet kunt rijden. Je hebt overigens ook geen idee wat een opluchting het is als blijkt dat het bij je oude verzekering wel weer kan :Y .
Wat dat betreft is het wel even een korte maar heftige kick, hoeft van mij echter nooit meer :W . Bedankt voor de geestelijke steun in deze moeilijke laatste uren *O*
 
aangezien het probleem voor zover ik het kan overzien opgelost is, mag hier wat mij betreft wel een slotje op
 
1) Degene die op de lijst geplaatst wordt moet hiervan op de hoogte gesteld worden.
2) Er moet een mogelijkheid zijn van hoor en wederhoor.
3) Zij moeten kunnen bewijzen, dat jij je schuldig hebt gemaakt aan een ernstig feit.
4) Het is mogelijk om iemand zwijgend op een lijst te zetten.
5) zodra je dan een "hit" hebt op die lijst moet de partij die je op de lijst heeft gezet dit met gegronde redenen kenbaar maken, met hoor en wederhoor.

Dit geldt voor verzekeringen niet. Het enige wat geldt is de Wet Bescherming Persoonsgegevens en die schrijft alleen voor dat bij navraag de geregistreerde inzicht in zijn gegevens moet kunnen krijgen. Niet dat je daar vooraf van op de hoogte moet worden gesteld.
 
knmv???????????????????????????????? anders even een goed tussenpersoon zoeken die dit allemaal voor je regelt!!!
 
Zoals ik al eerder vermelde is het probleem opgelost, piccie van de nieuwe motor komt wel in een apart topic. Dus slotje?
 
Terug
Bovenaan Onderaan