verzekering, ik snap het even niet meer

FiReFoX

Die hard MF'er
30 aug 2001
736
0
Zwolle
Ik heb net centraal beheer gebeld met de vraag of ik met een uidraai dat een zwaardere motor 25 Kw is verzekerd kon worden. Mevrouw aan de telefoon zou het even uitzoeken. Na even gewacht te hebben komt ze met de blije mededeling dat ik elke motor kan verzekeren zwaar of licht rijbewijs maakt niet uit. Ik vraag dus even door dat stel dat ik met een zware motor rij(ik mag maar 25 Kw volgens rijbewijs) en dan een ongeval krijg of dat allemaal vergoed word, en ze antwoord dat ik dan gewoon verzekerd ben en er uitbetaald word (ook al rij ik dus bijv een ducati 996 ). Volgens Centraal Beheer zou alleen de politie mij kunnen bekeuren omdat ik dan op een te zware motor rij.

Klinkt allemaal heel leuk, maar hoeveel kost zo\'n bekeuring dan?

Heeft iemand dit ook al een keer te horen gekregen, of moet er iets flink fout gegaan zijn bij Centraal Beheer?
 
Ik heb net centraal beheer gebeld met de vraag of ik met een uidraai dat een zwaardere motor 25 Kw is verzekerd kon worden. Mevrouw aan de telefoon zou het even uitzoeken. Na even gewacht te hebben komt ze met de blije mededeling dat ik elke motor kan verzekeren zwaar of licht rijbewijs maakt niet uit. Ik vraag dus even door dat stel dat ik met een zware motor rij(ik mag maar 25 Kw volgens rijbewijs) en dan een ongeval krijg of dat allemaal vergoed word, en ze antwoord dat ik dan gewoon verzekerd ben en er uitbetaald word (ook al rij ik dus bijv een ducati 996 ). Volgens Centraal Beheer zou alleen de politie mij kunnen bekeuren omdat ik dan op een te zware motor rij.

Klinkt allemaal heel leuk, maar hoeveel kost zo\'n bekeuring dan?

Heeft iemand dit ook al een keer te horen gekregen, of moet er iets flink fout gegaan zijn bij Centraal Beheer?

Zorg er maar voor dat je gewoon op een 25kw motor rijd, en geen brokken maakt met een motor met meer vermogen.

Van politie krijg je een boete omdat je geen rijbewijs hebt voor het voertuig, en de verzekering zal daarom niet uitkeren, omdat je er geen rijbewijs voor hebt. Een verzekering probeert er ALTIJD onderuit te kruipen, ook al klinken ze zo aardig aan de telefoon dat het allemaal niet uitmaakt. Komt gewoon omdat ze die 25kw regeling niet snappen volgens mij.

De kans dat ze erachter komen dat je op een motor rijd met meer vermogen is natuurlijk wat lastiger, want dan moet de politie de motor meenemen en onderzoeken, en of dat vaak gebeurd durf ik niet te zeggen, maar als je er misschien erg jong uit ziet en een ooggetuige zegt dat je wel ERG hard reed, wordt het misschien toch nagelopen...
 
jij kan een zwaremotorfiets verzekeren,maar je mag er niet op rijden wanwege je rijbewijs. als je een ongeluk krijgt dan heb je kans dat ze niet uitkeren omdat je niet bevoegt bent om een zwaremotor tebesturen.
wat er op de kenteken papieren staat is geldend, dus er moet vermeldt zijn dat het om een lichtemotorfiets gaat, zoniet dan is het een zwaremotorfiets

vergelijk het met je mag een voertuig kopen en verzekeren maar als je geen rijbewijs hebt mag het voertuig niet besturen. anderen met rijbewijs mogen wel het voertuig besturen. (denk bv. aan leasemaatschapijen)
 
Een verzekering probeert er ALTIJD onderuit te kruipen, ook al klinken ze zo aardig aan de telefoon dat het allemaal niet uitmaakt. Komt gewoon omdat ze die 25kw regeling niet snappen volgens mij.

Klinkt eigelijk wel logisch ja, het klonk natuurlijk al te mooi om waar te zijn. Maar stel dat ik dat nu zwart op wit krijg die uitspraak, zouden ze dan wel moeten uit betalen?

Oke het veiligst en vestandigst is misschien wel gewoon beginnen met een 25 Kw motor, maar het klonk gewoon zo mooi van dat het niks uitmaakte voor de verzekering.
 
jij kan een zwaremotorfiets verzekeren,maar je mag er niet op rijden wanwege je rijbewijs. als je een ongeluk krijgt dan heb je kans dat ze niet uitkeren omdat je niet bevoegt bent om een zwaremotor tebesturen.
wat er op de kenteken papieren staat is geldend, dus er moet vermeldt zijn dat het om een lichtemotorfiets gaat, zoniet dan is het een zwaremotorfiets

Zo\'n voorbeeld stelde ik dus ook aan hun voor, maar ze zeiden dus dat het gewoon helemaal niks uitmaakte en dat ze gewoon zouden uitbetalen als ik een ongeluk krijg.
 
Als je op een zware motor een ongeluk krijgt terwijl je een 25 kw motor moet hebben.Dan krijg je een flinke boete, je krijgt je schade niet uit gekeerd en als je nog iemand dood rijdt dan kun je je hele leven gaan werken voor een ander.En die typ miep aan de telefoon heeft nergens geen verstand van, dat blijkt nu wel weer.Ga nu maar gewoon een 25 kw motor kopen.Ik heb ook een tijdje er aan gedacht om het kitje eraf te halen.Tot nu toe niet gedaan en ben het ook niet van plan.Die 2 jaar vliegen zo voorbij.Het is wel irritant dat ie niet harder wilt maar ja.Je rijd teminste motor en daar gaat het om :) .Ik hoef nog maar tot 4 augustus 2002 *D
 
Als ze het zwart op wit aan je geven dan kunnen ze daar moeilijk onderuit (al zullen ze dat nog proberen). Maar ga er maar van uit dat het ze wel lukt omdat het gewoon logisch is dat iemand niet verzekerd is als ie een voertuig bestuurd waar ie geen rijbewijs van heeft. Stel dat m\'n oma in m\'n auto gaat rijden, en ze rijd een kind dood, en achteraf blijkt dat m\'n oma heeft gereden, dan heeft zij een probleem (en ik waarschijnlijk ook).

Maar als jij op een zwaardere machine wilt rijden moet je dat gewoon doen, de kans dat ze gaan controleren op vermogen is HEEL erg klein. Wat ik je wel aan kan raden, is om even een jaartje op 25kw te gaan rijden en dan pas onbegrenst gaat rondrijden. 1 jaar is nog wel te doen.

Dus gewoon lekker als 25kw verzekeren (is lekker goedkoop) en na een jaar de begrenzing eruit halen, en dan ECHT genieten van het motorrijden.

Ik heb geen zin in gezeik met verzekeringen, dus ik maak mijn 25kw periode gewoon af en dan pas stap ik op een 600cc vol vermogen (alhoewel ik natuurlijk al wel op 2 100pk motoren heb gereden).
 
Maar als jij op een zwaardere machine wilt rijden moet je dat gewoon doen, de kans dat ze gaan controleren op vermogen is HEEL erg klein. Wat ik je wel aan kan raden, is om even een jaartje op 25kw te gaan rijden en dan pas onbegrenst gaat rondrijden. 1 jaar is nog wel te doen.

Als je een licht rijbewijs hebt en je moet rijbewijs en kenteken papieren laten zien zal een agent wel snel opmerken als je een zware motor rijdt, heb je wel veel problemen, denk ongeveer hetzelfde als zonder rijbewijs rijden.

Als je een afgevoerde motor hebt en dus 25kW op kenteken hebt staan zul je er nooit op gepakt worden met controles alleen als je een ongeluk hebt gehad en ze nemen \'m mee voor technische inspectie en ze zien dat er geen begrenzers meer inziutten heb je wel grote problemen maar ik weet niet of ze daar op gaan controleren.

Ik zou het er niet op wagen (zeg ik nu), zeker niet als je net je rijbewijs hebt (en je hebt \'t net gehaald toch?), rij eerst maar lekker rond met 25kW en als dat je gaat vervelen dan doe je het gewoon.
 
Op zaterdag 08 december 2001 16:08 schreef bogarde het volgende:Als je een licht rijbewijs hebt en je moet rijbewijs en kenteken papieren laten zien zal een agent wel snel opmerken als je een zware motor rijdt, heb je wel veel problemen, denk ongeveer hetzelfde als zonder rijbewijs rijden.

Ik weet niet hoe de agenten bij jou uit de buurt zijn, maar over het algemeen heb je alleen maar domme agenten, en geloof mij je kan ECHT niet zien of horen of een motor geknepen is of niet. Dat merk je alleen als je erop rijd.

Kijk zien ze je op een R6 of R1, dan heb je mazzel als je een domme agent hebt, heb je een motoragent, dan heb je een probleem. Maar kom jij op een ZX6R aan of een andere motor welke bekende 25kw motoren zijn, dan heb je geen probleem (en daarom zei ik dus ook \"zorg dat je eerst een begrenste 25kw motor koopt en haal dan de begrenzing eruit na een jaar, dan weet niemand dat en issie toch 25kw op papier en verzekering\")


Op mijn XR staat ook niet dat ie 25kw moet zijn, en hoe weet die agent hoeveel cc mijn motor is zonder op de papieren te kijken? Het is nergens te zien, ja onderaan bij de koelribben van de cilinder zie je 249cm3 staan. Maar als ik tegen een onbekende zeg dat het een 600cc is, zou die het ook geloven. Dus zo kan je een agent ook foppen met een motor die 25kw lijkt, maar het niet is ;)
 
Ik weet niet hoe de agenten bij jou uit de buurt zijn, maar over het algemeen heb je alleen maar domme agenten, en geloof mij je kan ECHT niet zien of horen of een motor geknepen is of niet. Dat merk je alleen als je erop rijd.

Kijk zien ze je op een R6 of R1, dan heb je mazzel als je een domme agent hebt, heb je een motoragent, dan heb je een probleem. Maar kom jij op een ZX6R aan of een andere motor welke bekende 25kw motoren zijn, dan heb je geen probleem (en daarom zei ik dus ook \"zorg dat je eerst een begrenste 25kw motor koopt en haal dan de begrenzing eruit na een jaar, dan weet niemand dat en issie toch 25kw op papier en verzekering\")


Op mijn XR staat ook niet dat ie 25kw moet zijn, en hoe weet die agent hoeveel cc mijn motor is zonder op de papieren te kijken? Het is nergens te zien, ja onderaan bij de koelribben van de cilinder zie je 249cm3 staan. Maar als ik tegen een onbekende zeg dat het een 600cc is, zou die het ook geloven. Dus zo kan je een agent ook foppen met een motor die 25kw lijkt, maar het niet is ;)

Volgens mij staat op de kenteken papieren van mijn CB wel dat het een 250cc is, niet dat ie <25kW is.

Maar een motoragent zou het toch wel moeten zien als je geen 25kw fiets hebt? Ach, gelukkig zijn ze niet allemaal ff snugger (of hebben geen zin om medemotorrijders te naaien).
 
Zo\'n voorbeeld stelde ik dus ook aan hun voor, maar ze zeiden dus dat het gewoon helemaal niks uitmaakte en dat ze gewoon zouden uitbetalen als ik een ongeluk krijg.

wil je het risico nemen dat ze toch niet uitbetalen omdat je alleen \'mondeling\' verkeerd bent voorgelicht???
zorg er dan dat je het zwart op wit hebt staan.
 
Ik zou het niet riskeren, alleen als je het echt zwart op wit hebt, anders niet.

En vraag voortaan ook de naam van de persoon waarmee je hebt gesproken en schrijf die op.
 
Je moet die typmiep niet geloven! Die mensen hebben er de ballen verstand van. net als bij unive (in mijn verhaal met m\'n cb1 http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=1982 (www.motor-forum.nl/forum/topic.php?id=1982)), bij het regio kantoor kenden ze die regeling helemaal niet, terwijl die er toch is......
enige waar zo\'n miep verstand van heeft is, vertellen dat je je premie niet betaald hebt, en dat je moet dokken....

Wat die papieren betreft, is het niet zo dat als je je officieel laat terug brengen, en daarna laat keuren door de RDW dat je een nieuw kentekenbewijs deel I krijgt(waar het vermogen op staat), of praat ik nou weer poep? :)

Mocht je toch onverzekerd gaan rond rijden, en je rijd iemand aan.....dan kun je er beter nog een paar keer overheen rijden.......overlijden is goedkoper dan blijvend invalide })

ga gewoon 25kW rijden, scheeld een hoop elende......gedeelde smart is halve smart... ;)
 
en stel je hebt een motor die wel onder de 25 kW is maar te licht is (0,16 kW per kilo droog gewicht regeling) kan je dan ook gezeik krijgen als de verzekering em heeft verzekerd? (ik wil namelijk een aprilia rs125 kopen en had gehoord dat sommige verzekeringen niet naar het gewicht kijken en je um dus gewoon kan verzekeren)
 
en stel je hebt een motor die wel onder de 25 kW is maar te licht is (0,16 kW per kilo droog gewicht regeling) kan je dan ook gezeik krijgen als de verzekering em heeft verzekerd? (ik wil namelijk een aprilia rs125 kopen en had gehoord dat sommige verzekeringen niet naar het gewicht kijken en je um dus gewoon kan verzekeren)

Daar zijn ook la 3 topics over ofzo, er waren wat maatschappijen waar je \'m gewoon verzekeren kon.

Maar hier staat weer dat iedereen gewoon alles verzekeren kan ook al mag je er niet op rijden, dus of je er gezeik mee krijgt weet ik niet meer, in die andere topics stond dat je er geen gezeik mee zou krijgen maar ik begin daar nu wel aan te twijfelen.
 
Ik heb zelf een Aprilia rs en de verzekering deed hier nier moeilijk over.Ook word deze motor overal verkocht als 25kw-motor dus zal wel goed zitten toch?
En wat betreft een zware motorfiets rijden met het klein rijbewijs.....NIET DOEN!Ik heb hier ook over nagedacht en me echt veel laten informeren en het blijkt gewoon dat ze heel moeilijk zullen doen over het uitbetalen van de schade.Lukt soms wel maar dan wel na slopende procedures(als het ooit zo ver komt,hoop het in iedergeval niet voor je).Veel succes met je keuze en ik begrijp waarom je het idee erg :9~ vindt.Ik zou liever ook iets meer vermogen hebben maarja gewoon :] en blijven :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan