verzekering oldtimer en gewoon

Mefra

Die hard MF'er
9 mrt 2004
607
47
Assen
He mensen, ik ben van plan om binnenkort ook een motor aan te gaan schaffen (eerst nog ff het papiertje halen) en ik heb een hele tijd zitten kijken naar een oldtimer, zoals een Honda CB of een Suzuki GS. Dit voornamelijk i.v.m. student zijn (en al een koekblik voor de deur en een OV-kaart). Voor een oldtimer kom ik per jaar op ongeveer 50 euro voor belasting en verzekering uit, schijnt nog wel goedkoper te kunnen, maar dat is een beetje een gemiddelde.

Nou ben ik toch nog maar eens gaan kijken wat de verzekerig kost voor een wat nieuwere motor, aangezien je dan hoogst waarschijnlijk wat minder vaak onderhoud zult hebben, en dan kom ik voor de verzekering uit op ongeveer 70 euro plus nog eens 56 euro voor de belasting. Heel ruim gerekend dus zo'n 150 euro. Zou je die 100 euro verschil er een beetje uit kunnen krijgen doordat je minder onderhoud hebt? Het zal dan nog gaan om een motor van rond 1988 tot 1992, aangezien na 1992 de aanschafprijs aardig stijgt.
Voor een wat nieuwere motor zit ik dan te denken aan een Honda NX, Honda CB en Soes GS, chopper kan ook, maar voornamelijk een Kawa GPZ 500 of een Honda VTR. Welke het dan gaat worden zie ik dan wel weer, maar om even een idee te geven van het type, mocht het nodig zijn.

Eventuele ideeen zijn ook altijd welkom.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe jij hem gaat verzekeren maar ik betaal voor mijn verzekering 90 euro per jaar vanwege mijn 75% no-claim korting. Als je die niet hebt, wat als beginnend motorrijder vaak zo is, ben je 300 euro per jaar aan verzekering kwijt + iets van 60 wegenbelasting.
Oldtimer kost geen wegenbelasting als hij maar oud genoeg is, en een paar tientjes verzekering (ook zonder no-claim korting).

Dan kom ik op een verschil van 300 euro per jaar.
Ik heb op vanalles gereden, vrijwel nieuw tot oude ragbak maar was met onderhoud zo ongeveer hetzelfde kwijt per jaar.

Oldtimer dus.

Tom
 
Ik vond het inderdaad ook al zo raar dat er op internet een uitkomst kwam van 76 euro voor een 19-jarige...

Dat wordt dus een oldtimer
Let OP!!
Bij diverse oldtimer verzekeringen moet de bestuurder ouder dan 23 jaar zijn!
Bovendien zit er vaak een max aan de gereden km per jaar..b.v. 12000

Oldtimer vrijwel altijd de goedkoopste manier van rijden :)
 
Wat onderhoud betreft is de staat van het beestje het belangrijkste. Meestal kun je wel zien wat er aan gedaan moet worden als je er vaak mee wilt rijden.

Op mijn tweede brikje heb ik een oldtimerverzekering (40,- per jaar) en die heeft idd een paar beperkingen:
- Aantal km's (dacht 8000 per jaar).
- Niet voor woon-werk verkeer.
- Ik mag er alleen met mooi weer mee rijden.
- Niet verzekerd in buitenland (dacht ik?).

Wegenbelasting is vrij als de oldtimer 25 jaar oud is. Wat betreft de suzuki GS zijn dat dus nu de modellen van '77, '78 en '79 (alleen het type uit '77 (GS750) heeft een donker blauwe kentekenplaat).
 
Hoi,

vraag eens na bij je verzekering van je koekblik of ze het zogenaamde
"zes-wielen-plan" kennen. Met dat plan komt mijn motorverzekering van m'n Yamaha zelfs goedkoper uit als m'n oldtimerverzekering (ik moet er wel bij zeggen dat ik zo'n 60 procent no-claim heb dus ik weet niet of het voor jou ook voordeliger uitkomt maar het is een vraag waard).

Denk overigens niet dat een recentere motorfiets helemaal niks kost aan onderhoud hoor, want onderdelen als banden, remblokken, accu, uitlaat, en ga zo maar door blijven bij alle motoren gewoon geld kosten (het maakt echter wel verschil of je kiest voor origineel houden van je fiets, of dat je maar lekker wat aanklooit, en of je je onderhoud grotendeels zelf kan doen, of dat je voor ieder wissewasje naar een motorboer toe moet ...

Als je kiest voor een oldtimer, neem er dan in ieder geval 1 waar nog veel van te vinden is (op de sloop enzo) bijvoorbeeld Suzuki GS, Honda CB, of Yamaha XS. Ik heb namelijk wat nare ervaringen met zoeken naar een cardan van een Honda CX (uiteindelijk wel gevonden, maar was duurder dan de hele Honda bij mekaar)


Succes dun braoj
 
Terug
Bovenaan Onderaan