Verzekering op eigen naam, motor op naam vader.

Het kost je vader wel zn schadevrije jaren als jij een klapper maakt (door jouw schuld) of zie ik dit verkeerd?
 
Als de verzekering op zijn naam komt niet lijkt mij?

Op naam van zijn vader hebben we het over he?
Ja ik weet het niet zeker maar ik dacht er gewoon ff aan.

Als zoonlief een ongeluk veroorzaakt kost dat schadevrije jaren van zijn vader omdat die ook de 'verzekerde' is, maaaaar.. ik kan het ook verkeerd hebben :)
 
Op naam van zijn vader hebben we het over he?
Ja ik weet het niet zeker maar ik dacht er gewoon ff aan.

Als zoonlief een ongeluk veroorzaakt kost dat schadevrije jaren van zijn vader omdat die ook de 'verzekerde' is, maaaaar.. ik kan het ook verkeerd hebben :)

In eerste instantie is (was?) de vraag of het mogelijk is dat de motor op naam van de vader komt en de verzekering op de naam van hemzelf, daar ging ik ook vanuit :+
In dat geval verliest de vader uiteraard geen schadevrije jaren als er een ongeluk gebeurd..

Maar als de verzekering op naam van de vader komt kan het wel eens heel slecht uitpakken voor de vader als zoonlief een ongeluk veroorzaakt.
 
Als je vader geen rijbewijs heeft, wordt het een lastig verhaal om de motor op naam te zetten. Dat kan nl. alleen met een Nederlands rijbewijs of met een uitreksel van het bevolkingsregister i.c.m. een paspoort.
 
Als je vader geen rijbewijs heeft, wordt het een lastig verhaal om de motor op naam te zetten. Dat kan nl. alleen met een Nederlands rijbewijs of met een uitreksel van het bevolkingsregister i.c.m. een paspoort.
Lastig :?

Ik ken lastiger dingen hoor.
 
Mijn vader en ik heb het nog anders gedaan . Motor en verzekering op zijn naam, mij laten toevoegen als TWEEDE regelmatige bestuurder , kost nu 5 euro in de maand meer!
Bij de verzekering laten registreren. Ik bouw nu zelf ook no-claim op en wel de no-claim korting van mijn vader. dus alles is ingedekt, maar staar wel allemaal op zijn naam
 
Ik snap nog steeds niet dat, als je zo graag iets wilt geven aan je zoon, dat je dan persé de eigenaar wilt blijven van hetgene wat je weggegeven hebt. Dan lijkt het meer op lenen.

Maar dat is vast en zeker weer een ander topic. O-) O-)
 
Mijn vader en ik heb het nog anders gedaan . Motor en verzekering op zijn naam, mij laten toevoegen als TWEEDE regelmatige bestuurder , kost nu 5 euro in de maand meer!
Bij de verzekering laten registreren. Ik bouw nu zelf ook no-claim op en wel de no-claim korting van mijn vader. dus alles is ingedekt, maar staar wel allemaal op zijn naam

Maar als jij schade maakt, raakt je vader ook zijn no-claim kwijt toch?

Ik heb bij deze constructie een no claim beschermer en daarnaast is het zo dat als ik een schade maakt, de medeverzekerde geen no claim verliest. Als ik goed ben voorgelicht, zijn het twee aparte verzekeringen op 1 polis....(dat laatste is wel een beetje kort door de bocht)
 
In eerste instantie is (was?) de vraag of het mogelijk is dat de motor op naam van de vader komt en de verzekering op de naam van hemzelf, daar ging ik ook vanuit :+
In dat geval verliest de vader uiteraard geen schadevrije jaren als er een ongeluk gebeurd..

Maar als de verzekering op naam van de vader komt kan het wel eens heel slecht uitpakken voor de vader als zoonlief een ongeluk veroorzaakt.

Oh ja, ik heb het verkeerd begrepen. Hij had het natuurlijk over de motor.
My bad :9
 
Nee hoor, ik kan of op zijn naam claimen of op de mijne, een van ons verliest no claim , daarnaast heb ik no claim bescherner
 
Nee, dat is niet mogelijk aangezien wettelijk gezien de houder van de motor (degene op wiens naam de motor staat) verplicht is deze WA te verzekeren. Als de motor op naam van jouw vader staat, moet hij hem dus verzekeren.

Dat kan op zich prima, zolang bij de verzekering wordt doorgegeven dat jij de regelmatige bestuurder bent. Maar realiseer je wel dat jij dan ook geen no-claim op bouwt. Echt handig is het dus niet.

Niet mee eens.

Voertuig dient bij WAM als verzekerd geregistreerd te staan. Wie 'm verzekert is niet interessant. Ik denk dat jij die regel verkeerd interpreteert. Zo lang de eigenaar ervoor zorgt dat die motor verzekerd is maakt het niet uit op wiens naam die staat.

Als je het mij vraagt althans.

Een motor verzekeren op jouw naam is geen punt, ongeacht of je wel of geen rbw hebt. Alleen de verzekering keert niet uit bij schade OF verhaalt de schade op jou. Dus geen rbw = niet rijden, maar zo ver was TS denk ik al.


MAARRRR...

Ik snap nog steeds niet dat, als je zo graag iets wilt geven aan je zoon, dat je dan persé de eigenaar wilt blijven van hetgene wat je weggegeven hebt. Dan lijkt het meer op lenen.

Maar dat is vast en zeker weer een ander topic. O-) O-)

----dit vooropgesteld :z
 
Laatst bewerkt:
Niet mee eens.

Voertuig dient bij WAM als verzekerd geregistreerd te staan. Wie 'm verzekert is niet interessant.

Hoe kan iets bij de WAM geregistreerd staan? De WAM is een wet en dus een stapel papier. En daarin staat dat de houder van het rijtuig verplicht is het te verzekeren, niet dat de houder verplicht is te zorgen dat het rijtuig verzekerd wordt. Enige uitzondering is als de houder niet de rechtmatige eigenaar is, maar wel de dagelijkse gebruiker. Maar die uitzondering is gemaakt voor lease-/huurconstructies.

Ik denk dat jij die regel verkeerd interpreteert. Zo lang de eigenaar ervoor zorgt dat die motor verzekerd is maakt het niet uit op wiens naam die staat.

Als je het mij vraagt althans.

Helaas vraagt de wetgever het niet aan jou :+

Een motor verzekeren op jouw naam is geen punt, ongeacht of je wel of geen rbw hebt. Alleen de verzekering keert niet uit bij schade OF verhaalt de schade op jou. Dus geen rbw = niet rijden, maar zo ver was TS denk ik al.

Je hebt inderdaad geen rijbewijs nodig om een motorrijtuig op naam te zetten en te verzekeren. Maar dat is in dit geval niet het probleem dat speelt.
 
@ Mike: Voor de wet moet een voertuig WAM verzekerd zijn (WAM, oftewel Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen ) en de verzekeringnemer is dus verantwoordelijk voor de eventueel toegebrachte WA schades (Wettelijk Aansprakelijk).

Art.2, Lid 1 is voldoende.

De bezitter van een motorrijtuig en degene aan wie het kenteken voor een motorrijtuig is opgegeven, zijn verplicht voor het motorrijtuig een verzekering te sluiten en in stand te houden welke aan de bij en krachtens deze wet gestelde bepalingen voldoet, indien dat motorrijtuig op een weg wordt geplaatst of daarmee op een weg wordt gereden, indien buiten een weg met dat motorrijtuig op een terrein aan het verkeer wordt deelgenomen of indien voor dat motorrijtuig een kentekenbewijs is afgegeven.

Daarbij doet 't er niet toe of die persoon(?) een geldig rijbwijs heeft voor de betreffende categorie.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan iets bij de WAM geregistreerd staan? De WAM is een wet en dus een stapel papier. En daarin staat dat de houder van het rijtuig verplicht is het te verzekeren, niet dat de houder verplicht is te zorgen dat het rijtuig verzekerd wordt. Enige uitzondering is als de houder niet de rechtmatige eigenaar is, maar wel de dagelijkse gebruiker. Maar die uitzondering is gemaakt voor lease-/huurconstructies.Helaas vraagt de wetgever het niet aan jou :+Je hebt inderdaad geen rijbewijs nodig om een motorrijtuig op naam te zetten en te verzekeren. Maar dat is in dit geval niet het probleem dat speelt.

Voor wat betreft het WAM verhaal, je weet dat je me nu verhangt aan de manier hoe ik mijn zin ge(mis)formuleerd heb he.. :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan