Oesie
MF veteraan
Als \\\'jonge\\\' motorrijder betaal je de hoofdprijs als je een recente supersport motor verzekerd. Maar... bij Safe kan het stukken goedkoper (waarschijnlijk bij andere motorzaken ook).
Doordat deze motorzaak een contract heeft met de KNMV kan het all-risk verzekeringen voor €650,- afsluiten ongeacht je leeftijd en schade vrije jaren. Als je zelf een (all-risk) premie berekent op de site van de KNMV met de volgende gegevens:
- Geboortedatum: 15-01-1983
- Schade vrije jaren: 0
- Type Motor: Yamaha YZF-R6 2004 (€11.390,-)
Kom je boven de €2000,- uit. Het bespaart je dus meer als €1200,- het enigste van deze constructie is dat je je motor wel moet laten repareren bij Safe. En dat je geen geld kan terug krijgen, maar dat je motor altijd gerepareerd word (maar dit kost je uiteraard niks). Ik neem aan dat dit allemaal correct is geregeld.
Hierop wil ik jullie een rekensommetje laten zien (o.a. voor mij van toepassing) dat een nieuwe motor wel heel aantrekkelijk kan worden.
Zoals jullie misschien weten moet ik nog een tijdje voordat ik van 25kw af ben. Straks ga ik een R6 aanschaffen. Zou eerst blij zijn als ik over 5 maandjes een R6 uit 1999 kon kopen (particulier). Nu zit ik al aan een 2001 te denken (particulier). Maar nu zit ik al aan een nieuwe R6 van 2004 te denken! Hieronder een vergelijking van de kosten van een Yamaha R6 uit 2001 en uit 2004.
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------
Yamaha YZF R6 2001 Particulier
+ Extra\\\'s, uitlaat bijvoorbeeld
- KM-stand, historie van motor
- Geen garantie
Kosten:
- Yamaha R6 2001 €7.500,-
- Spyball alarm €500,-
- Allrisk verzekering (Unive) €1.200,-
- Kleding €2.000,-
Totaal: €11.200,-
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------
Yamaha YZF R6 2004 Dealer
+ 0 KM
+ Garantie
- Geen extra\\\'s
Kosten:
- Yamaha R6 2004 €11.390,-
- Spyball alarm €500,-
- Allrisk verzekering (Motorzaak zelf!) €650,-
- Kleding €2.000,-
- Totaal: €14.540,-
Zomerkorting bij safe €2000,- maakt de prijs dus:
€12.540!
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------
Een verschil van €3340,-. Een beetje veel denk je dan, maar Safe heeft zomeractie weken. Zonder inruil-motor kon je toch nog €2000,- korting krijgen (op kleding & motor).
Nu zitten we slecht op een verschil van €1340,- !!!
EDIT 2; na telefoontje KNMV, na 2de telefoontje KNMV :
niet correct.
Er zijn 2 soorten verzekeringen via Safe en KNMV samen. 1-tje is een dealer-actie waarbij je alleen het eerste jaar korting krijgt. En de 2de is een (VCOM) contract wat met dezelfde premie doorloopt (dus een lage premie). Waarom er twee zijn weet ik dan weer niet, misschien is dat iets met gebruikte/nieuwe motoren.
Ik kom tot de conclusie dat ik beter bij een motorzaak een nieuwe motor kan kopen (occasions zijn veel te duur bij een dealer) dan particulier een ouder model. Je maakt bijna dezelfde kosten maar de voordelen van een nieuwe motor zijn veel groter!
Je moet natuurlijk wel het geld hebben ervoor, maar ik wou jullie even laten zien dat als je een R6 2001 particulier kan betalen net zo goed voor een Yamaha R6 2004 bij de dealer kan gaan! (Of zie ik nou toch nog iets over het hoofd).
Ik ga i.i.g. proberen om dit bedrag bij elkaar te sparen/werken! Graag hoor ik nog andere meningen.
Doordat deze motorzaak een contract heeft met de KNMV kan het all-risk verzekeringen voor €650,- afsluiten ongeacht je leeftijd en schade vrije jaren. Als je zelf een (all-risk) premie berekent op de site van de KNMV met de volgende gegevens:
- Geboortedatum: 15-01-1983
- Schade vrije jaren: 0
- Type Motor: Yamaha YZF-R6 2004 (€11.390,-)
Kom je boven de €2000,- uit. Het bespaart je dus meer als €1200,- het enigste van deze constructie is dat je je motor wel moet laten repareren bij Safe. En dat je geen geld kan terug krijgen, maar dat je motor altijd gerepareerd word (maar dit kost je uiteraard niks). Ik neem aan dat dit allemaal correct is geregeld.
Hierop wil ik jullie een rekensommetje laten zien (o.a. voor mij van toepassing) dat een nieuwe motor wel heel aantrekkelijk kan worden.
Zoals jullie misschien weten moet ik nog een tijdje voordat ik van 25kw af ben. Straks ga ik een R6 aanschaffen. Zou eerst blij zijn als ik over 5 maandjes een R6 uit 1999 kon kopen (particulier). Nu zit ik al aan een 2001 te denken (particulier). Maar nu zit ik al aan een nieuwe R6 van 2004 te denken! Hieronder een vergelijking van de kosten van een Yamaha R6 uit 2001 en uit 2004.
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------
Yamaha YZF R6 2001 Particulier
+ Extra\\\'s, uitlaat bijvoorbeeld
- KM-stand, historie van motor
- Geen garantie
Kosten:
- Yamaha R6 2001 €7.500,-
- Spyball alarm €500,-
- Allrisk verzekering (Unive) €1.200,-
- Kleding €2.000,-
Totaal: €11.200,-
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------
Yamaha YZF R6 2004 Dealer
+ 0 KM
+ Garantie
- Geen extra\\\'s
Kosten:
- Yamaha R6 2004 €11.390,-
- Spyball alarm €500,-
- Allrisk verzekering (Motorzaak zelf!) €650,-
- Kleding €2.000,-
- Totaal: €14.540,-
Zomerkorting bij safe €2000,- maakt de prijs dus:
€12.540!
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------
Een verschil van €3340,-. Een beetje veel denk je dan, maar Safe heeft zomeractie weken. Zonder inruil-motor kon je toch nog €2000,- korting krijgen (op kleding & motor).
Nu zitten we slecht op een verschil van €1340,- !!!
EDIT 2; na telefoontje KNMV, na 2de telefoontje KNMV :
Dit isEchter maak je de komende jaren het verschil ook teniet omdat je verzekering €550,- lager is. Dit betekent dat je binnen 3 jaar! Die laatste €1340,- ook heb weg gewerkt.
Er zijn 2 soorten verzekeringen via Safe en KNMV samen. 1-tje is een dealer-actie waarbij je alleen het eerste jaar korting krijgt. En de 2de is een (VCOM) contract wat met dezelfde premie doorloopt (dus een lage premie). Waarom er twee zijn weet ik dan weer niet, misschien is dat iets met gebruikte/nieuwe motoren.
Ik kom tot de conclusie dat ik beter bij een motorzaak een nieuwe motor kan kopen (occasions zijn veel te duur bij een dealer) dan particulier een ouder model. Je maakt bijna dezelfde kosten maar de voordelen van een nieuwe motor zijn veel groter!
Je moet natuurlijk wel het geld hebben ervoor, maar ik wou jullie even laten zien dat als je een R6 2001 particulier kan betalen net zo goed voor een Yamaha R6 2004 bij de dealer kan gaan! (Of zie ik nou toch nog iets over het hoofd).
Ik ga i.i.g. proberen om dit bedrag bij elkaar te sparen/werken! Graag hoor ik nog andere meningen.
Laatst bewerkt: