Verzekeringmaatschappij op uitdraai?

Graag een gerechterlijke uitspraak en jurisprudentie...

Ik kan het omgekeerde ook aan jou vragen, geef eens een jurisprudentie waarin iemand wel zijn schade vergoed heeft gekregen van de tegenpartij ook al reed hij met een ongeldig rijbewijs.

En graag ook de namen van deze verzekeringsmaatschappijen. Bij dergelijke verzekeringsmaatschappijen wil ik nl. geen verzekering afsluiten.

Dat zijn ze allemaal. Het geldt ook voor bijvoorbeeld de ziektekostenverzekeraar, die ziektekosten ten gevolge van een ongeval niet gaat vergoeden. Die vindt het ook niet relevant dat de verzekeraar van de motorfiets er wel mee akkoord is gegaan.
 
Ik kan het omgekeerde ook aan jou vragen, geef eens een jurisprudentie waarin iemand wel zijn schade vergoed heeft gekregen van de tegenpartij ook al reed hij met een ongeldig rijbewijs.

Je kunt of wilt dus geen jurisprudentie overleggen? Ik stel een vraag, dan moet je niet een tegenvraag stellen als je 'm niet kunt beantwoorden omdat dat makkelijker is
In dat geval; doe dan maar een wetsartikeltje dan die zegt dat in dergelijke gevallen geen schade vergoed hoeft te worden ;)



Dat zijn ze allemaal. Het geldt ook voor bijvoorbeeld de ziektekostenverzekeraar, die ziektekosten ten gevolge van een ongeval niet gaat vergoeden. Die vindt het ook niet relevant dat de verzekeraar van de motorfiets er wel mee akkoord is gegaan.

Levensgevaarlijk dus om de straat op te gaan. Want er is altijd wel wat te bedenken waardoor een verzekeraar onder uitkering uit lijkt te komen op zon manier.


Ben ik even blij dat een rekening pas volgt na behandeling en men verplicht is te behandelen in geval van nood.




En, even samengevat. Iemand die zich ondanks de rijbewijsplicht toch op de weg begeeft zonder geldig rijbewijs op/in een voertuig waar een rijbewijsplicht voor is, is in geval van een ongeval -ook buiten zijn schuld om- altijd zelf aansprakelijk voor schade, aangebracht door anderen. Art. 6:162BW, de onrechtmatige daad, is in dergelijke gevallen niet van toepassing?
 
Laatst bewerkt:
Ben op uitdraai verzekerd bij Unive. Zal wel per lokaal kantoor verschillen dan, vreemd.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt of wilt dus geen jurisprudentie overleggen? Ik stel een vraag, dan moet je niet een tegenvraag stellen als je 'm niet kunt beantwoorden omdat dat makkelijker is
In dat geval; doe dan maar een wetsartikeltje dan die zegt dat in dergelijke gevallen geen schade vergoed hoeft te worden ;)


Geen idee of er jurisprudentie is, ik heb geen zin ernaar te zoeken. Maar ik ken uit mijn omgeving voorbeelden van mensen die bij een ongeval betrokken waren geweest en geen schade kregen vergoed omdat de bestuurder niet over het juiste rijbewijs beschikte. Is toendertijd uiteindelijk voor de rechter geweest en de eigenaar van de auto kreeg uiteindelijk geen cent. Ook al was de aanrijding het directe gevolg van een voorrangsfout van de tegenpartij, die tegenpartij en diens verzekeraar bleken niet aansprakelijk. Eind jaren '90 en ik zou niet weten waarom dat nu verandert zou zijn.

Ook als je googled zie je voorbeelden van mensen die een te zware motor voor hun rijbewijs hadden, de verzekeraar accepteerde ze wel, maar keerde uiteindelijk niet uit. Waarbij de verzekeraar stelt dat iedereen een motor mag hebben en mag verzekeren, ook al mag je er zelf niet op rijden. Dat zou op zich afgedekt moeten zijn met een goede zwart-op-witverklaring van de verzekeraar dat hij het wel accepteert. Maar dat blijft een overeenkomst tussen alleen de bestuurder/eigenaar van de motorfiets en de verzekeraar. Anderen zijn daar niet aan gehouden.


Levensgevaarlijk dus om de straat op te gaan. Want er is altijd wel wat te bedenken waardoor een verzekeraar onder uitkering uit lijkt te komen op zon manier.


Ben ik even blij dat een rekening pas volgt na behandeling en men verplicht is te behandelen in geval van nood.

Dat klopt, een levensbedreigende handeling mag een zorgverlener je niet onthouden. Maar toch sneu als je daarna een schuld van van vele tienduizenden euro's hebt. En niet levensbedreigende handelingen mogen wel worden onthouden. Ook sneu als je invalide bent en de operatie die jou deels beter maakt krijg je niet omdat de verzekering niet wil betalen.

En, even samengevat. Iemand die zich ondanks de rijbewijsplicht toch op de weg begeeft zonder geldig rijbewijs op/in een voertuig waar een rijbewijsplicht voor is, is in geval van een ongeval -ook buiten zijn schuld om- altijd zelf aansprakelijk voor schade, aangebracht door anderen. Art. 6:162BW, de onrechtmatige daad, is in dergelijke gevallen niet van toepassing?

Niet altijd, maar in sommige gevallen wel of deels aansprakelijk. En dat is wel iets wat je in overweging moet nemen voor je besluit met een motorfiets op uitdraai te gaan rijden. Er wordt altijd gefocussed op die potentiele boete van 340 euro, maar dat is bij lange na niet je grootste risico.
 
Laatst bewerkt:
Ik was toen bij ANWB verzekerd op uitdraai. Ze hebben de uitdraai nooit gezien maar als er een schade zou geclaimd worden zouden ze er wel om kunnen vragen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan