Verzekeringsmaatschappij met polisvoorwaarden_ 056 Track and Trace systemen.

Flanders93

MF'er
16 jul 2009
109
27
Rotterdam
Notitie; Wil dit toch even delen met mederijders welke misschien in de toekomst met dezelfde vraagstuk komen, aangezien in Maart 2020 sommige verzekeraars weer hun polis voorwaardes gaan aanpassen, zie bijlage.

Na heel veel informatie te hebben ingewonnen bij diverse verzekermaatschappijen en aanbieders van volgsystemen, ben ik tot de volgende conclusie gekomen;

Een Track&Trace (volgsysteem) moet voldoen aan de KIWA /SCM normen en geïnstalleerd worden bij een KIWA/SCM herkend inbouwstation, na inbouw en activeren wordt de inbouw gemeld bij KIWA/SCM en zij verstrekken vervolgens het certificaat aan jou als klant. Het systeem beschikt over een TW01 certificering bij KIWA/SCM.

Track&Trace systeem is alleen noodzakelijk voor nieuwe motoren boven een waarde van +-€ 17.500 en woonachtig in de steden A’dam e.o, R’dam e.o en Den Haag.

“Grijsgebied” en daarmee kom ik tot mijn grote frustratie, de verzekeraars weten allemaal niet wat ze nou ons als consument opleggen, want er was niemand bij de maatschappijen Unigarant / Anwb / KNVM en NN (allemaal gerenommeerde bedrijven) welke mij als consument kon vertellen hoe verplicht hun polis voorwaarde conditie nu echt is?

Ook zijn er voldoende (aanbieders) bedrijven welke geen KIWA goedgekeurd systeem op de markt hebben of welke niet geschikt zijn voor motorfietsen.

Bijv. KTM motor heeft af fabriek geen gecertificeerde basis beveiliging in de vorm van M1 of M2 beveiliging en daardoor is het niet mogelijk om een gecertificeerd voertuigvolgsysteem, dan wel een gecertificeerd terugvindsysteem te installeren.

Ondanks dat sommige trace systemen wel wordt vermeldt als “goed te keuren systeem” op de website, door onze verzekeringsmaatschappijen, betwijfel ik of het op de KTM motor mogelijk is deze te certificeren. Dit gezien het feit dat de benodigde basisbeveiliging ontbreekt.

Bij achterhalen middels deze SCM site zijn er alleen maar voertuigvolgsystemen en naar mijn mening ook terugvindsystemen te certificeren voor de merken BMW en Suzuki, beide merken hebben hun standaard vanaf fabriek M1 of M2 systemen aangeboden aan KIWA/SCM voor goedkeuring en ook gecertificeerd /geregistreerd zijn en daarmee zijn hun systemen M1 en/of M2 gedekt en gecertificeerd.

Mbt certificatie voorwaarden zie ook: Motorfietsen

Leuk feitje is dat bijvoorbeeld de Tesla Model 3 geen KIWA /SCM gecertificeerde startonderbreker heeft, vanuit de fabriek, en daardoor kan er wel een gekeurde trace systeem geïnstalleerd worden alleen KIWA kan geen certificaat afgeven.

PS. dit geld ook voor 80% van alle motoren welke op de Nederlandse weg rijden 😊

Nog 1 ding, meeste gestolen motoren worden toch niet terug gevonden en als een dief een goeie “GPS jammer” heeft maakt het allemaal niks uit wat voor volgsysteem je hebt….

Toch heb ik besloten om een trace systeem aanschaffen en te laten installeren door een gekeurde KIWA/SCM motorbedrijf en hiermee mijn bijdrage aan de maatschappij te hebben voldoen, het is ook een leuke app en kan gelijk, voordeel, mijn zakelijke kilometers /ritten registeren en heerlijk kijken waar mijn KTM geparkeerd staat in de bijgeleverde app😊.

Dank met name van www.movingintelligence.com/en/ welke mij met toename ook verder hebben geholpen met welke systemen er wel en niet gekeurd zijn voor de motorfietsen, want verzekeringsmaatschappijen konden GEEN een van allen een duidelijk antwoord geven.
 
Handig, not -O-

Voor wat betreft inbouw, ik hoop dat het bij jouw correct wordt ingebouwd. Destijds bij mijn auto laten doen (ivm certificaat en korting verzekering).
Na inbouw geconstateerd dat ik het alarm, zelf, binnen 10 seconden uitgeschakeld kreeg. Commentaar inbouwer: zo is het voorgeschreven.... :o
Dan heeft het nog geen nut.

Naderhand (nadat ik het certificaat opgestuurd had en de korting gekregen had) alles uitgebouwd en op mijn manier "her" ingebouwd en nu wel goed.

Marc
 
Zeuren over jammers, dat is hetzelfde als je fiets niet op slot zetten omdat dieven met een betonschaar het slot open kunnen knippen. De meeste boefjes hebben echt geen jammers op zak als ze besluiten een motor te jatten als vluchtvoertuig na een plofkraak.
Kijk bijvoorbeeld ook eens bij Loqater (vooralsnog) bestand tegen jammen en het eigen recovery-team is natuurlijk top. Al meerdere verhalen gehoord over teruggehaalde scooters en een fiets.

Een tracker werkt, lees maar:
Gestolen-motor_tracker.jpg
 
Positief nieuws, en dat ze de dader ook gepakt hebben, weet alleen niet of ik wel zo blij zou zijn of ik wel mijn motor terug zou willen hebben als er andere mensen hierop gereden hebben?
Snel gekeken maar een Trace systeem van Loqater is niet KIWA approved.
 
of zo'n ding nu KIWA approved is of niet: ook met veel niet gekeurde systemen zul je de gelegenheids boefjes nog wel te slim af zijn, maar als je motor bijv. op bestelling word gejat zullen ze wel zorgvuldiger te werk gaan...

veel meer nut dan wat extraatjes bij de verzekeraar heeft zo'n keurmerk dan eigenlijk niet meer....
 
Positief nieuws, en dat ze de dader ook gepakt hebben, weet alleen niet of ik wel zo blij zou zijn of ik wel mijn motor terug zou willen hebben als er andere mensen hierop gereden hebben?
Maar een motor is toch gemaakt om op te rijden??!?! :] :Y
Niet te soft gaan doen hoor! :N Een motor is een gebruiksvoorwerp wat heel veel kan hebben, Dakar gezien?
 
Drie weken celstraf. Voorwaardelijk... Dan loopt deze parel dus lachend naar buiten en jij zit met een motor die mogelijk behandeld is door een complete randdebiel.
 
Maar een motor is toch gemaakt om op te rijden??!?! :] :Y
Niet te soft gaan doen hoor! :N Een motor is een gebruiksvoorwerp wat heel veel kan hebben, Dakar gezien?
Helemaal mee eens een motor is een gebruiksvoorwerp alleen er is een verschil tussen een motorrijder en een "persoon" welke zonder toestemming jou motor misbruikt!
 
Bij Unive of Nh1816 is al die zooi niet nodig. Kies er 1 die niet zo veel eisend is.
 
M
Maar een motor is toch gemaakt om op te rijden??!?! :] :Y
Niet te soft gaan doen hoor! :N Een motor is een gebruiksvoorwerp wat heel veel kan hebben, Dakar gezien?
Mijn motor was economisch total loss alleen al door de poging.

Frame beschadigd door het forceren van het stuurslot en vorkpoot krom waren de grootste schades. Ze hebben er geen meter mee gereden.
 
Drie weken celstraf. Voorwaardelijk... Dan loopt deze parel dus lachend naar buiten en jij zit met een motor die mogelijk behandeld is door een complete randdebiel.
Ja ze zijn niet gek,liever dat jij met de kosten zit dan dat de Staat kost en inwoning moet betalen,vroeger werden paardendieven opgehangen,
nu krijgen ze een standje en worden huiswaarts gezonden,want we zijn beschaafd en je ben toch verzekert.
 
@RG-gamma Was dit bericht bijna vergeten (niemand Oma gezien 😀), maar kan me er weer over kwaad maken.

Ben momenteel in een zuid-Europees land, waar je heel regelmatig een stel agenten ziet, vergelijkbaar zoals bij ons de marechaussee.
Baret op, knuppel van een meter lang en een opvallend vuurwapen. Doen continu mee aan een wedstrijd boos-kijken, lijkt het wel (wat dat betreft zouden het ook Harley rijders kunnen zijn). Vrijwel niet aanspreekbaar, ze staan er, ze lopen een stukje en ’s avonds komen de collega’s op een paar paarden van 3 meter hoog het overnemen.

Het respect stapelt zich gewoon rondom ze heen op. Niemand die twijfelt aan wat deze gasten doen als jij bijdehand bent, ook de stomdronken toeristen niet. Door dit soort gasten heb je waarschijnlijk veel minder rechtszaken, zij lossen de helft zelf op, de dader weet de maanden na zijn daad elke minuut van de dag waarom hij dit niet meer zo snel gaat doen.
 
Ja ze zijn niet gek,liever dat jij met de kosten zit dan dat de Staat kost en inwoning moet betalen,vroeger werden paardendieven opgehangen,
nu krijgen ze een standje en worden huiswaarts gezonden,want we zijn beschaafd en je ben toch verzekert.
Dus je kan een dure BMW stelen en krijgt feitelijk niets...............

Mmm das niet eens zo gek wie heeft een BMW ik heb nog tijd...
 
Dat komt omdat ze in Amsterdam die motor graag jatten.
Been there, done that, got the F***** T-shirt.

Het ligt aan de motor, jouw leeftijd (en wellicht schadegeschiedenis) en de plaats waar je woont.

Je hebt veel opties om het goedkoper te maken. :Y

Feit is dat Unive enkel een art.4 slot eist.
Geen paal, geen garage, geen SCM alarm etc.
 
zlm , geen track en volg systeem nodig, voorwaarden art 4 slot en in de thuissituatie van s avonds 9 tot 7 uur s morgens in een afgesloten ruimte opbergen is voldoende
 
Inbouwen was ik zelf nog geen 5 tientjes kwijt bij een "officiele inbouwstation" en kreeg ook netje een certificaat na het inbouwen, deze heb je weer nodig voor je verzekering.

Aanschaf is 179,- en abonnement is 10,- per maand

Flanders 93 Welk systeem betreft dit. En bevalt het Ik hoor graag van je
 
Terug
Bovenaan Onderaan