Verzekeringsperikelen

Door dit topic te lezen benik mij gaan afvragen of ik wel verzekerd ben, want op mijn kentekenbewijs staat ook geen vermogen aangegeven, terwijl mijn fiets standaard 23,9 kW heeft.

Zodoende heb ik Univ� gebeld en kreeg ik een aardige mevrouw aan de lijn die mij verzekerde (toepasselijk) dat Univ� geen regels hanteert wat betreft het toegestane vermogen van de motorfiets waar de verzekerde op rijdt.

Tegelijkertijd toch maar even een rechtsbijstandsverzekering erbij afgesloten :+


Zo dat lijkt me sterk, want tegen mij zeiden dat wanneer er niets vermeldt staat, dat zij de regel hanteren: ledig gewicht van de motorfiets delen door 3 is gelijk aan het vermogen. :? Debiele regel natuurlijk, maar ja blijkt maar weer eens dat het er maar net aan ligt wie je aan de lijn krijgt...

@ Sjakov
Deze strijd zal nog wel een paar jaar aanhouden...Al mensen die het legaal geregelt hebben die blijven erop hameren dat de uitdraai-rijders illegaal bezig zijn en dat ze heel hun leven moeten gaan betalen bij ongevallen...En de uitdraai-rijders zeggen dat ze nergens last van hebben en dat je het gewoon kunt doen zonder al te veel problemen. :Z
 
Laatst bewerkt:
Het mooie van die strijd is dat er over een tijdje ook nog <35 Kw motoren nodig zullen worden. (nieuwe EU regels) en dat er daar helemaal weinig van te vinden zullen zijn met een 2e typegoedkeuring. (die niet standaard < 35kw zijn :) )
 
Leuk dat dit nu weer ter sprake komt, ik toevallig in een vergelijkbare situatie.

Ik heb 17 juni mijn motor opgehaald (Sv650s 25Kw op kent.).
De motor is ook vanaf 17 juni verzekerd op mijn naam.
26 juni doe ik examen en hoop ik dat ik slaag en dus mijn rijbewijs haal.

Bij schade word er netjes uitgekeerd zegt de verzekering.
Gelukkig is mijn verz. maatschappij zo vriendelijk om wel te vermelden dat er bij scade wordt uitgekeerd, maar natuurlijk niet als IK schade heb met de motor.

Met 25Kw met uitdraai is het precies hetzelfde;
De motor is verzekerd,
netjes op jou naam,
onder vermelding van 25 Kw.

Maar bij schade zegt de verzekering; leuk dat er zo'n setje onder zit, en leuk zo'n uitdraai met lijntjes en hippe kleurtjes, maar volgens de RDW is het een zware motor en in dat geval reed je dus zonder geldig rijbewijs!

Verzekeringsmaatschappijen zijn van alle ondernemingen het meest vaardig in het aantrekken van klanten. Maar zodra het tot uitkeren komt en er is ook maar een beetje sprake van enige vorm van fraude, zijn ze kampioenen in het kwijtraken van klanten.

Ik weet niet meer wie het zij over dat de meeste 25Kw rijders arme studenten zijn, maar het is toch op zijn minst opmerkelijk dat die 'arme studenten' wel geld hebben om hun rijbewijs te halen en een motor te kopen van een paar duizend euro, maar geen paar honderd euro kunnen missen om zeker te weten dat ze veilig en legaal rondrijden.

Probeer eens bij een rijschool of ze ook een verklaring willen afgeven dat je goed kunt rijden. Misschien trapt je verzekering daar ook in en kan je zonder rijbewijs verzekerd rondrijden. Scheelt ook een hoop centen!

*Excuses voor de lange tekst, ik heb hem nu 1x getypt en zal hem voortaan in elk vergelijkbaar topic gaan plakken als zijnde SPAM
 
O, dus jij denkt omdat het allemaal zo goed en netjes op papier staat dat jouw verzekerings maatschappij meteen uitbetaald wanneer jij een niets vermoedende fietser kreupel rijdt?!? :X Ook dan zal de verzekering eerst eens een onderzoek instellen naar jouw snelheid, en om iemand kreupel te rijden met de motor moet je nog al hard hebben gereden, harder dan toegestaan en al staat het dan op je papiertje dan heb jij geen poot om op te staan!

En natuurlijk betaald je verzekering niet de rest van je leven aan jouw als je jezelf half kapot rijdt, daarvoor heb je een ongevallen verzekering, of dacht jij ff dubbel vergoed te kunnen krijgen?

En hoe de fock kun jij een motor op jouw naam verzekeren zonder een motor-rijbewijs?
Dat kon ik toch niet doen zonder rijbewijs, mijn motor moest eerst een paar maandjes geschorst worden. :?
 
Leuk dat dit nu weer ter sprake komt, ik toevallig in een vergelijkbare situatie.

Ik heb 17 juni mijn motor opgehaald (Sv650s 25Kw op kent.).
De motor is ook vanaf 17 juni verzekerd op mijn naam.
26 juni doe ik examen en hoop ik dat ik slaag en dus mijn rijbewijs haal.

Bij schade word er netjes uitgekeerd zegt de verzekering.
Gelukkig is mijn verz. maatschappij zo vriendelijk om wel te vermelden dat er bij scade wordt uitgekeerd, maar natuurlijk niet als IK schade heb met de motor.

Met 25Kw met uitdraai is het precies hetzelfde;
De motor is verzekerd,
netjes op jou naam,
onder vermelding van 25 Kw.

Maar bij schade zegt de verzekering; leuk dat er zo'n setje onder zit, en leuk zo'n uitdraai met lijntjes en hippe kleurtjes, maar volgens de RDW is het een zware motor en in dat geval reed je dus zonder geldig rijbewijs!

Verzekeringsmaatschappijen zijn van alle ondernemingen het meest vaardig in het aantrekken van klanten. Maar zodra het tot uitkeren komt en er is ook maar een beetje sprake van enige vorm van fraude, zijn ze kampioenen in het kwijtraken van klanten.

Ik weet niet meer wie het zij over dat de meeste 25Kw rijders arme studenten zijn, maar het is toch op zijn minst opmerkelijk dat die 'arme studenten' wel geld hebben om hun rijbewijs te halen en een motor te kopen van een paar duizend euro, maar geen paar honderd euro kunnen missen om zeker te weten dat ze veilig en legaal rondrijden.

Probeer eens bij een rijschool of ze ook een verklaring willen afgeven dat je goed kunt rijden. Misschien trapt je verzekering daar ook in en kan je zonder rijbewijs verzekerd rondrijden. Scheelt ook een hoop centen!

*Excuses voor de lange tekst, ik heb hem nu 1x getypt en zal hem voortaan in elk vergelijkbaar topic gaan plakken als zijnde SPAM
Mijn motor kostte me ongeveer €600,-.
En omdat het rijbewijs zo veel geld kost is het niet zo makkelijk om daar nog eens 750 euro achteraan te gooien om het goed te regelen (bij mij dus).

En hoe de fock kun jij een motor op jouw naam verzekeren zonder een motor-rijbewijs?
Dat kon ik toch niet doen zonder rijbewijs, mijn motor moest eerst een paar maandjes geschorst worden. :?
Ik heb al sinds Juni 2005 een Motor op mijn naam staan. Ook verzekerd. En ik heb gisteren pas een theorie examen gedaan en moet nog beginnen met rijles.
Gewoon naar het postkantoor met een uittreksel bevolkingsregister + paspoort.
 
O, dus jij denkt omdat het allemaal zo goed en netjes op papier staat dat jouw verzekerings maatschappij meteen uitbetaald wanneer jij een niets vermoedende fietser kreupel rijdt?!? :X Ook dan zal de verzekering eerst eens een onderzoek instellen naar jouw snelheid, en om iemand kreupel te rijden met de motor moet je nog al hard hebben gereden, harder dan toegestaan en al staat het dan op je papiertje dan heb jij geen poot om op te staan!
Ook zonder (te) hard te rijden kun je prima iemand kreupel of erger rijden... Zeker voetgangers. Die kunnen niet zoveel hebben.
 
Ook zonder (te) hard te rijden kun je prima iemand kreupel of erger rijden... Zeker voetgangers. Die kunnen niet zoveel hebben.
:^
als ik verkeerd val en ik laat mijn motor precies op de heup van een voetganger vallen ( beetje ramp scenario ) dan kan die echt wel verbrijzeld zijn... en dat hoeft maar stapvoets te gebeuren natuurlijk!

nu rijd ik zelf ook op uitdraai en heb er nooit last mee gehad... ik ben ook een keer onderuit gegaan en heb alles uitgekeerd gekregen (all-risk verzekerd) maar achteraf gezien, als ik het over mocht doen? dan toch maar op zoek naar een motor die WEL 25KW op kenteken staat... de onzekerheid waarin je KAN verkeren is gewoon te groot eigenlijk -O-
 
[me]Roy "R" snapt het waarschijnlijk allemaal niet zo goed...
[/me]



Bij mij is het vrij duidelijk, heb ik op mijn kenteken de volgende zin staan bij bijzonderheden: "Het betreft een lichte motorfiets" Dan verzeker ik hem dusdanig. Staat dat er niet op en moet je 25kw rijden. Mag je er niet op!

Ja lullig als je het geld niet hebt, maar dan moet je niet rijden. Ik ga ook niet op vakantie als ik het niet kan betalen. Dan ga ik niet proberen als verstekeling in een vliegtuig te komen |(
 
[me]Roy "R" snapt het waarschijnlijk allemaal niet zo goed...
[/me]



Bij mij is het vrij duidelijk, heb ik op mijn kenteken de volgende zin staan bij bijzonderheden: "Het betreft een lichte motorfiets" Dan verzeker ik hem dusdanig. Staat dat er niet op en moet je 25kw rijden. Mag je er niet op!

Ja lullig als je het geld niet hebt, maar dan moet je niet rijden. Ik ga ook niet op vakantie als ik het niet kan betalen. Dan ga ik niet proberen als verstekeling in een vliegtuig te komen |(
ik denk dat je het met een vakantie zo zien:
je kan duur op vakantie met een goede vliegmaatschappij, inclusief verzekering, goed geregeld...
je kan goedkoper op vakantie, met een minder goede vliegmaatschappij, alleen niet verzekerd :)

als je het geld dan echt niet hebt of de goede vliegmaatschappij vliegt niet naar de bestemming die jij wilt, kun je dus voor de goedkopere oplossing kiezen :)

(een vliegbestemming is in dit geval dus een motorfiets :+ )
 
O, dus jij denkt omdat het allemaal zo goed en netjes op papier staat dat jouw verzekerings maatschappij meteen uitbetaald wanneer jij een niets vermoedende fietser kreupel rijdt?!? :X Ook dan zal de verzekering eerst eens een onderzoek instellen naar jouw snelheid, en om iemand kreupel te rijden met de motor moet je nog al hard hebben gereden, harder dan toegestaan en al staat het dan op je papiertje dan heb jij geen poot om op te staan!

En natuurlijk betaald je verzekering niet de rest van je leven aan jouw als je jezelf half kapot rijdt, daarvoor heb je een ongevallen verzekering, of dacht jij ff dubbel vergoed te kunnen krijgen?

En hoe de fock kun jij een motor op jouw naam verzekeren zonder een motor-rijbewijs?
Dat kon ik toch niet doen zonder rijbewijs, mijn motor moest eerst een paar maandjes geschorst worden. :?

Ook jou ongevallenverzekering keert geen cent uit als je tegen de wet in op een motor reed. De enige verzekering die uit zal keren is je ziektekostenverzekering omdat ze dat verplicht zijn.

Ik heb de motor op mijn naam kunnen verzekeren omdat ik wel een rijbewijs categorie B (auto) heb.

Als je 25Kw met uitdraai rijdt pleeg je 3 overtredingen/misdrijven:
1. Valsheid in geschriften (misdrijf)
Of je nou vol vermogen met 25Kw vermelding of 25Kw zonder vermelding rijdt, in beide gevallen kloppen je papieren niet.
2. Je rijdt zonder geldig rijbewijs (overtreding)
Op je rijbewijs staat vermeld dat je 25Kw moet rijden, en volgens de wet is jou motor dat niet. En aangezien oom agent een wetsdienaar is zal hij geen moer geven om dat uitdraaipapiertje.
De eerste keer krijg je een boete, tweede keer tijdelijke rijontzegging.. enz enz.
3. Je hebt een vermogensaanpassing aan je motor gedaan die niet bij de RDW bekend is en ook niet op je papieren vermeld staat.
Je mag namelijk geen vermogensaanpassingen (zowel opvoeren als terugvoeren) doen zolang dat niet op je papieren staat vermeld.


Ik hoop dat er hier op het forum een politie agent of jurist is die de letterlijke teksten uit de wet over kan typen zodat er voor eens en altijd duidelijkheid kan zijn.
 
Ook jou ongevallenverzekering keert geen cent uit als je tegen de wet in op een motor reed. De enige verzekering die uit zal keren is je ziektekostenverzekering omdat ze dat verplicht zijn.

Ik heb de motor op mijn naam kunnen verzekeren omdat ik wel een rijbewijs categorie B (auto) heb.

Als je 25Kw met uitdraai rijdt pleeg je 3 overtredingen/misdrijven:
1. Valsheid in geschriften (misdrijf)
Of je nou vol vermogen met 25Kw vermelding of 25Kw zonder vermelding rijdt, in beide gevallen kloppen je papieren niet.
2. Je rijdt zonder geldig rijbewijs (overtreding)
Op je rijbewijs staat vermeld dat je 25Kw moet rijden, en volgens de wet is jou motor dat niet. En aangezien oom agent een wetsdienaar is zal hij geen moer geven om dat uitdraaipapiertje.
De eerste keer krijg je een boete, tweede keer tijdelijke rijontzegging.. enz enz.
3. Je hebt een vermogensaanpassing aan je motor gedaan die niet bij de RDW bekend is en ook niet op je papieren vermeld staat.
Je mag namelijk geen vermogensaanpassingen (zowel opvoeren als terugvoeren) doen zolang dat niet op je papieren staat vermeld.


Ik hoop dat er hier op het forum een politie agent of jurist is die de letterlijke teksten uit de wet over kan typen zodat er voor eens en altijd duidelijkheid kan zijn.

Je kan een motor op naam zetten en verzekeren zonder rijbewijs, ben ik het levende bewijs van. (al een jaar.)

1:
Valsheid in geschiften.
"Valsheid in geschrifte is een strafbaar feit, waarvan sprake is wanneer de valsheid gepaard gaat aan bedrieglijke inzichten en betrekking heeft op welbepaalde documenten die volgens de wet een zekere geloofwaardigheid genieten"
Hoe is met een uitdraai rijden dan valsheid in geschriften ?

2:
Helemaal gelijk, krijg je een boete voor, kost je €200,-.
De MF User BasE heeft het echter voor laten komen en deze zaak is geseponeerd. Wanneer jij de rechter hier op wijst (mbv een zaaknummer) seponeerd hij jouw zaak ook.

3:
Zou je gelijk in kunnen hebben, kan in de wegenverkeerswet niets vinden hierover. Ik geloof wel dat er een speling is, dat je bijvoorbeeld binnen 5% van het originele vermogen moet blijven o.i.d. Anders is een SS met een andere (E gekeurde) uitlaat ook ineens illegaal.
 
ok, baksteen: ik bel de rdw, die zeggen het is een lichte motor, ik kijk op mijn papieren (van voor 1996) daar staat niets op vermeld. wat nu?

jij doet helemaal niks... Je motor 'vol vermogen' motor voldoet aan de normen voor een licht rijbewijs, dus je bent safe. Het vermogen moet niet op het kenteken vermeld staan, het moet op de lijst bij rdw staan.

Het is niet zeker dat de verzekeraar niet uitbetaald bij een ongeval, maar de mogelijkheid is er! En dat is angstaanjagend.

In mijn ogen ben je legaler af met een motor die 25 kw op kenteken is en in het echt vol vermogen(motor A) dan omgekeerd(motor B). Motor A is volgens de wet geschikt voor klein rijbewijs dus daarop kan men niet verhalen, motor B niet dus daar kan men wel op verhalen. Hoe idioot het ook klinkt maar als de motor 25 kw in het echt is, maar niet op kenteken, is de motor voor de wet nog altijd volvermogen! En mag je er niet op rijden.

Stel dat je motor A rijdt, dan moet de verzekeraar een aantal dingen bewijzen:
-dat jij op de hoogte was dat hij vol vermogen staat, (hoe weet je dat als je nog nooit op een vol vermogen motor gereden hebt, en dus geen verschil kan voelen)
-dat jij de motor onbegrenst hebt, want als jij die motor zo gekocht hebt, en de vorige eigenaar heeft hem onbegrenst, dan verkoopt hij die motor aan jou als zijnde 25 kw!
-er zullen er wel nog wat wezen maar kan er niet gelijk opkomen

let op: ik spreek wel voor belgische wetgeving, maar die ligt in grote lijnen gelijk met de nederlandse.

Ik wil hier dus ook niet zeggen dat je allemaal moet vol vermogen rijden en op papier 25 kw omdat je toch onpakbaar bent. De verzekeraar kan er bij beide gevallen vanonder muizen!! Ik wil gewoon aantonen dat de bewijslast voor de verzekeraar moeilijker is bij motor A dan bij motor B, maar goede advocaten kunnen alles...
 
Door dit topic te lezen benik mij gaan afvragen of ik wel verzekerd ben, want op mijn kentekenbewijs staat ook geen vermogen aangegeven, terwijl mijn fiets standaard 23,9 kW heeft.

Zodoende heb ik Univé gebeld en kreeg ik een aardige mevrouw aan de lijn die mij verzekerde (toepasselijk) dat Univé geen regels hanteert wat betreft het toegestane vermogen van de motorfiets waar de verzekerde op rijdt.

Tegelijkertijd toch maar even een rechtsbijstandsverzekering erbij afgesloten :+


jij bent dus gewoon netjes verzekerd *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan