Verzekeringsperikelen

Me

Die hard MF'er
16 mrt 2004
272
0
Hoogvliet (R'dam)
Kinders,

Vandaag een lang en vervelend verhaal van mij. Over het verzekeren van een lichte motorfiets die eigenlijk niet licht is. Hoezo is hij niet licht dan? Omdat het niet op het kentekenbewijs vermeld staat.

Voor mijn motorfiets heb ik een tijdje terug een (schijn-)verzekering afgesloten die ik nu weer opgezegd heb naar aanleiding van correspondentie met de verzekeringsmaatschappij zelf. Bleek dus dat ik totaal niet verzekerd was, ook al had ik hiernaar geïnformeerd en het volgende gedaan:
- gebeld met de verzekeringskantoor om te vragen of ik de motorfiets netjes verzekerd kon krijgen (heel het verhaal uitgelegd over ander spruitstuk uit Duitsland, dat hij niet door de RDW als licht erkend wordt, blabla), dat kon dus volgens diegene;
- nog een keer gebeld met iemand anders van het verzekeringskantoor om nog een keer te vragen (man met wie ik de vorige correspondentie had werkte er inmiddels niet meer), ook deze mevrouw zei dat het geen probleem was;
- op het aanvraagformulier het hele verhaal weer uitgelegd in het opmerkingenveld.

Omdat ik bij de ontvangen polis helemaal niets had gekregen waarin de situatie met lichte motorfiets vermeld stond, heb ik een mailtje gestuurd naar de maatschappij zelf. Hierna is de verzekering dus opgezegd, omdat hij nooit geldig is geweest.

Ondertussen heb ik al een aantal kilometers gemaakt, en ben ik dankbaar dat er niets gebeurd is.

Moraal van dit verhaal: verzeker jezelf ervan dat je daadwerkelijk verzekerd bent als je een lichte motorfiets rijdt waarbij dit niet op het kentekenbewijs vermeld staat! Als je niet goed verzekerd bent kan het gevolg zijn dat je je hele leven moet betalen, niet voor je mooie nieuwe motorfiets, maar bijvoorbeeld voor iemand die je in de kreukels gereden hebt(een extreem voorbeeld natuurlijk, maar toch).

Morgen ga ik contact opnemen met een ander verzekeringskantoor die mij waarschijnlijk een verzekering van Unigarant kan aanbieden, deze keer met vermogensuitdraai!

Als iemand andere verzekeringen weet houd ik me aanbevolen.
 
Ik ga straks weer tegengesproken worden... :Y ...maar ik blijf erbij dat een motor waarbij niet op het kentekenbewijs staat dat ie <25KW is, ook niet verzekerd kan worden als zijnde <25 kw.

Ook al zegt iemand aan de telefoon "jahoor, kom maar, ik regel dat wel".

Ik blijf erbij dat als je een claim tegen krijgt als je bij een zware letselschade betrokken bent geraakt je verzekering je in de kou gaat laten staan en terug verwijst naar de wettelijke regels en onderlinge afspraken plost naast zich neerlegt...onder het mom van "die en die was helemaal niet bevoegd om dat soort afspraken te maken" of iets dergelijks.

Het kost een paar tientjes om het te regelen zoals het hoort, laat je dat niet de rest van je leven achtervolgen.
 
Ik ga straks weer tegengesproken worden... :Y ...maar ik blijf erbij dat een motor waarbij niet op het kentekenbewijs staat dat ie <25KW is, ook niet verzekerd kan worden als zijnde <25 kw.

Ook al zegt iemand aan de telefoon "jahoor, kom maar, ik regel dat wel".

Ik blijf erbij dat als je een claim tegen krijgt als je bij een zware letselschade betrokken bent geraakt je verzekering je in de kou gaat laten staan en terug verwijst naar de wettelijke regels en onderlinge afspraken plost naast zich neerlegt...onder het mom van "die en die was helemaal niet bevoegd om dat soort afspraken te maken" of iets dergelijks.

Het kost een paar tientjes om het te regelen zoals het hoort, laat je dat niet de rest van je leven achtervolgen.

Kijk, daar zit nu juist de pijn. Tuurlijk wil ik het goed regelen, maar dat is gewoonweg niet mogelijk.

Het zou allemaal zo simpel kunnen zijn als een rollenbank neerzetten bij de RDW (voor mijn part in 2 plaatsen in het land, wat boeit het om een stukje te moeten rijden om je motor legaal licht op kenteken te krijgen), een beschrijving/bouwtekening/iets-anders-database van het onderdeel dat voor de begrenzing zorgt voor iedere begrensde motorfiets die in Nederland rondrijdt, en klaar is kees! Licht op kentekenbewijs!

Tuurlijk zal het allemaal te veel werk zijn voor de RDW, en is mijn idee niet helemaal waterdicht, maar als dit idee verder uitgewerkt wordt kan de RDW er goed aan verdienen en zijn er weer een hoop beginnende rijders blij gemaakt.

Ik zit er daarom ook aan te denken om een brief te dichten aan de RDW waarin ik dit voorleg. Misschien ben ik wel te naïef om te denken dat ze er ook serieus iets mee gaan doen, maar toch. Ik ben in ieder geval niet de enige die tegen dit probleem aanloopt.
 
Kijk, daar zit nu juist de pijn. Tuurlijk wil ik het goed regelen, maar dat is gewoonweg niet mogelijk.

Het zou allemaal zo simpel kunnen zijn als een rollenbank neerzetten bij de RDW (voor mijn part in 2 plaatsen in het land, wat boeit het om een stukje te moeten rijden om je motor legaal licht op kenteken te krijgen), een beschrijving/bouwtekening/iets-anders-database van het onderdeel dat voor de begrenzing zorgt voor iedere begrensde motorfiets die in Nederland rondrijdt, en klaar is kees! Licht op kentekenbewijs!

Tuurlijk zal het allemaal te veel werk zijn voor de RDW, en is mijn idee niet helemaal waterdicht, maar als dit idee verder uitgewerkt wordt kan de RDW er goed aan verdienen en zijn er weer een hoop beginnende rijders blij gemaakt.

Ik zit er daarom ook aan te denken om een brief te dichten aan de RDW waarin ik dit voorleg. Misschien ben ik wel te naïef om te denken dat ze er ook serieus iets mee gaan doen, maar toch. Ik ben in ieder geval niet de enige die tegen dit probleem aanloopt.

Ik ben bang dat men het probleem laat "uitsterven"....er komen steeds m,inder motoren waarbij het niet al op het kentekenbewijs staat of waar het vrij eenvoudig op te krijgen is. De oudere motoren waarbij het moeilijk is het normaal en goed te regelen gaan vanzelf steeds minder worden in aantal....


Maar dat het voor een heleboel motor eigenaren momenteel een kl*tegevoel en kl*teregeling is kan ik me heeeel erg goed voostellen !!
 
Draait allemaal maar om 1 ding: GELD!

Elk regeltje dat er weer bij verzonnen wordt gaat je op de een of andere manier weer geld kosten! -O- :(
 
De enige oplossing blijkt blijbaar gewoon geen 'twijfelachtige' moto aanschaffe.. Zeker iets waar ik op ga letten.

Maar even totaal iets anders, hoeveel betalen jullie jaarlijks aan verzekering? Is dit afhankelijk van je aantal Kw of cc?
 
Draait allemaal maar om 1 ding: GELD!

Elk regeltje dat er weer bij verzonnen wordt gaat je op de een of andere manier weer geld kosten! -O- :(

het is een complot...
zo worden wij ook allemaal gehersenspoeld om over 15 jaar op woensdagmiddag als moordmachines elkaar uit te moorden zodat de overheid al onze boterhammen met pindakaas kan opeten.
:(
 
ik heb mijn motor verzekerd bij de knmv en zij hebben mij gezegt dat als ze de uitdraai krijgen dat er dan op de groene kaart '25kw motor' komt.
Zolang het hij ook 25kw is ben ik dus gewoon verzekerd!


(officieel kon wel via duitsland.. ging me alleen 900 euro kosten en dan over 2jaar weer 900 om hem weer vol te krijgen.. bij mij was het niet echt een kwestie van een paar eurootjes :N )
 
Ey,

Ik heb dus sinds gister een ZXR 400, nou staat er op het kenteken bewijs deel 1 helemaal niks over de hoeveelheid kW :?
De letters >kw< staan er wel, maar er is verder niks ingevuld ofzo.
Is het een idee om er met een typemachine 25 bij te tikken, of kunnen ze controleren of dat wel klopt ofzo?
Ik kan me voorstellen dat er een aardige boete aan hangt, valsheid in geschriften, als ze er achter komen.

Met uitdraai rijden is dus m'n 2e optie, dan gewoon niks aan deel 1 doen..
M'n kenteken bewijs geeft immers niet aan dat ik MEER dan 25kW heb.. maarja, ook niet MINDER..

Iemand bekend met mijn probleem? :?
 
Ey,

Ik heb dus sinds gister een ZXR 400, nou staat er op het kenteken bewijs deel 1 helemaal niks over de hoeveelheid kW :?
De letters >kw< staan er wel, maar er is verder niks ingevuld ofzo.
Is het een idee om er met een typemachine 25 bij te tikken, of kunnen ze controleren of dat wel klopt ofzo?
Ik kan me voorstellen dat er een aardige boete aan hangt, valsheid in geschriften, als ze er achter komen.

Met uitdraai rijden is dus m'n 2e optie, dan gewoon niks aan deel 1 doen..
M'n kenteken bewijs geeft immers niet aan dat ik MEER dan 25kW heb.. maarja, ook niet MINDER..

Iemand bekend met mijn probleem? :?

Even informeren bij de RDW hoeveel vermogen hij volgens hen heeft.

2 mogelijkheden:
- minder of gelijk aan 25 kW: geen probleem met verzekeren (neem ik aan, geen ervaring mee)
- meer dan 25kW: verzekeren via vermogensuitdraai of legaal terug proberen te bouwen tot 25kW. Laatste kan alleen als hiervoor een tweede typegoedkeuring bestaat, dit kun je navragen bij de importeur.
 
ik heb mijn motor verzekerd bij de knmv en zij hebben mij gezegt dat als ze de uitdraai krijgen dat er dan op de groene kaart '25kw motor' komt.
Zolang het hij ook 25kw is ben ik dus gewoon verzekerd!


Zucht....als ik een stuk steen goudkleurig verf, koop jij 'm dan van me als zijnde puur goud ???
Zo te lezen wel :Y

Op je KENTEKEN moet expliciet vermeld zijn dat het een 25 KW motor is.
Op je verzekeringsbewijs kan je laten zetten wat je wil. maakt niet uit, de typmuts typt wel op, als jij je premie betaald is het hun goed. Tegen de tijd dat je een schde claimt gaan ze wel kijken of eea klopt.
Dan blijkt dat je motor op het kenteken niet als <25 kw is aangemerkt en heb je dus een probleem.

Denk je nu echt dat die verzekeringsmensen jou op je blauwe/groene/bruine ogen geloven dat het jouw motor was die ten tijden van de meting op de bank stond...of dat er echt volgas gegeven is tijdens de meting ipv tot aan de 24 KW....of dat je niet na de meting de restrictors eruit hebt gehaald...???




Ey,

Ik heb dus sinds gister een ZXR 400, nou staat er op het kenteken bewijs deel 1 helemaal niks over de hoeveelheid kW :?
De letters >kw< staan er wel, maar er is verder niks ingevuld ofzo.
Is het een idee om er met een typemachine 25 bij te tikken, of kunnen ze controleren of dat wel klopt ofzo?
Ik kan me voorstellen dat er een aardige boete aan hangt, valsheid in geschriften, als ze er achter komen.

Met uitdraai rijden is dus m'n 2e optie, dan gewoon niks aan deel 1 doen..
M'n kenteken bewijs geeft immers niet aan dat ik MEER dan 25kW heb.. maarja, ook niet MINDER..

Iemand bekend met mijn probleem? :?

Als er niets staat word het dus als zware motor aangemerkt.
Ook door de verzekering als je eens chade claimt en als jij dan bestuurder was met je lichte rijbewijs heb je een probleem.

Even informeren bij de RDW hoeveel vermogen hij volgens hen heeft.

2 mogelijkheden:
- minder of gelijk aan 25 kW: geen probleem met verzekeren (neem ik aan, geen ervaring mee)
- meer dan 25kW: verzekeren via vermogensuitdraai of legaal terug proberen te bouwen tot 25kW. Laatste kan alleen als hiervoor een tweede typegoedkeuring bestaat, dit kun je navragen bij de importeur.

Meeste zxr400'den zijn legaal vrij makkelijk voor een paar tientjes op 25 KW kentekenbewijs te krijgen.






Baksteen heeft wel weer genoeg gezegd.
Soms vraag ik me echt af hoe mensen zo simpel kunnen denken.
Als er wetgeving is denk je dan ECHT dat je het ook onderling met een verzekeringsmaatschappij wel op een andere manier kunt omzeilen.
Civiele afspraken kunnen NOOIT boven wettelijke regels staan!!!

Het lijkt aantrekkelijk...lekker premie betalen...totdat je een claimt neerlegt, dan gaat men verder kijken en ben je gewoon het haasje van je eigen goedgelovigheid en je poging het net ff iets goedkoper te regelen. .
 
@ baksteen: Je zegt dat je de meeste ZXR'en wel voor een paar tientjes legaal op 25kW kan krijgen.(kan zelf ook zo'n kitje krijgen voor 1 tientje, maarja het gaat grotendeels om het papierwerk)
Zou je mij dan misschien ook even kunnen vertellen waar? O-)
 
Baksteen heeft wel weer genoeg gezegd.
Soms vraag ik me echt af hoe mensen zo simpel kunnen denken.
Als er wetgeving is denk je dan ECHT dat je het ook onderling met een verzekeringsmaatschappij wel op een andere manier kunt omzeilen.
Civiele afspraken kunnen NOOIT boven wettelijke regels staan!!!

Het lijkt aantrekkelijk...lekker premie betalen...totdat je een claimt neerlegt, dan gaat men verder kijken en ben je gewoon het haasje van je eigen goedgelovigheid en je poging het net ff iets goedkoper te regelen. .

Grrrr... :(

Dat is nu juist het punt het gaat gewoon niet anders (misschien wel in het geval van die ZXR 400, dan heb je gelijk, gewoon goed regelen!). Er moet maar, zoals ik al zei en je zelf ook wel weet, een tweede typegoedkeuring zijn. Als ik had geweten dat het zoveel problemen op zou leveren had ik de motorfiets die ik nu heb niet gekocht!

Het is inderdaad een gok, maar voorlopig neem ik hem maar. Het wordt er in ieder geval niet leuker op, als er zoveel gezeur omheen is '( (even m'n botshelm opdoen voordat ik m'n hoofd tegen de muur ga beuken O-) )
 
@ baksteen: Je zegt dat je de meeste ZXR'en wel voor een paar tientjes legaal op 25kW kan krijgen.(kan zelf ook zo'n kitje krijgen voor 1 tientje, maarja het gaat grotendeels om het papierwerk)
Zou je mij dan misschien ook even kunnen vertellen waar? O-)

De importeur van het merk en dus de dealer zou hem om moeten kunnen bouwen
 
Meeste zxr400'den zijn legaal vrij makkelijk voor een paar tientjes op 25 KW kentekenbewijs te krijgen.
Alleen de nieuwere modellen hebben de 2de typegoedkeuring waarmee ze via de normale weg legaal op 25kw kunnen. Dit is echter nog steeds niet een kwestie van een paar tientjes. Een goedgekeurd 25kw-setje kost bij de dealer namelijk al ruim 200 euro. Dan moet de 25kw-set bij de dealer nog ingebouwd worden, en moet de dealer de papieren opsturen naar het RDW, die geven dan vervolgens een nieuw kentekenbewijs af waar 25kw op staat. Als je alles bij elkaar opteld zit je al aan ruim 300 euro.

Rijden met een uitdraai en een niet goedgekeurd setje is idd maar een paar tientjes, maar dan heb je het niet op kenteken.
 
Okey, ik luister dus NIET naar baksteen :P
Ik wist namelijk ook niet beter dan dat je pas vanaf '99 legaal op kenteken kan krijgen.
Dan denk ik dat ik mooi met uitdraai ga rijden, iemand nog suggesties waar ik dan het beste heen kan? Liefst ergens in de omgeving van groningen!
 
ok, baksteen: ik bel de rdw, die zeggen het is een lichte motor, ik kijk op mijn papieren (van voor 1996) daar staat niets op vermeld. wat nu?
 
Ik heb er eerst ook aan gedacht om het via de testbank te doen, maar na een paar verzekerings maatschappijen te hebben gebeld, langs de rdw te zijn geweest en bij wat dealers te hebben geinformeerd is mij door een dealer het volgende verteld:

Stel dat je je motor verzekerd met een uitdraai, en jij rijd iemand aan.. dan zal de verzekering waarschijnlijk wel betalen.

MAAR: stel dat je nou zelf word aangereden, je moet 2 benen missen en de verzekering van de tegenpartij moet betalen..
en deze ziet dat jou motor niet 25kw op het kenteken is..
dan kun je :W naar je centen, en ben je je hele leven invalide zonder een vergoeding.

Door wat deze dealer mij heeft verteld ben ik toch maar op zoek gegaan naar een andere motor die wel op het kenteken kon, ook al had die mij zo de motor kunnen verkopen die ik graag wou maar niet 25kw op het kenteken kon!
 
Kijk, daar zit nu juist de pijn. Tuurlijk wil ik het goed regelen, maar dat is gewoonweg niet mogelijk.

Het zou allemaal zo simpel kunnen zijn als een rollenbank neerzetten bij de RDW (voor mijn part in 2 plaatsen in het land, wat boeit het om een stukje te moeten rijden om je motor legaal licht op kenteken te krijgen), een beschrijving/bouwtekening/iets-anders-database van het onderdeel dat voor de begrenzing zorgt voor iedere begrensde motorfiets die in Nederland rondrijdt, en klaar is kees! Licht op kentekenbewijs!

Tuurlijk zal het allemaal te veel werk zijn voor de RDW, en is mijn idee niet helemaal waterdicht, maar als dit idee verder uitgewerkt wordt kan de RDW er goed aan verdienen en zijn er weer een hoop beginnende rijders blij gemaakt.

Ik zit er daarom ook aan te denken om een brief te dichten aan de RDW waarin ik dit voorleg. Misschien ben ik wel te naïef om te denken dat ze er ook serieus iets mee gaan doen, maar toch. Ik ben in ieder geval niet de enige die tegen dit probleem aanloopt.

Ben het helemaal met je eens, die brief heb ik ook overwogen, naar RDW en Ministerie van Verkeer en WatErStaat.

Mijn GS is ooit geimporteerd en kan daardoor alleen 25 kw op kenteken via export -> duitsland en weer terug. Moet niet gekker worden -_-

Precies hetzelfde als bij *karin dus. Maar mij is 750 verteld voor Nederland <> Duitsland.


....of dat je niet na de meting de restrictors eruit hebt gehaald...???
En waarom zou je dit niet kunnen doen als je het op kenteken hebt staan?

Ik zou het allemaal heel graag mooi regelen, ik weet ook dat mijn motor er meer van waard word als het op kenteken staat.

Wat ik ga doen:
Ik ga een uitdraai laten maken met de set die er in zit.
Deze stuur ik op naar de verzekering met brief e.d. erbij.

Als ik hier geen reactie op terugkrijg (zoals geweizigde polis ofzo) die mij voor 100% dekt. (Dat ze bijvoorbeeld zeggen dat de motor gewoon verzekerd is, en er niets bij over 25 kw etc.) Ga ik de truc via Duitsland uithalen.

Baksteen, denk er aan dat de meeste 25 kw'ers studenten zijn die het op de Duitse manier bijvoorbeeld niet kunnen betalen :(
 
ok, baksteen: ik bel de rdw, die zeggen het is een lichte motor, ik kijk op mijn papieren (van voor 1996) daar staat niets op vermeld. wat nu?

Het is opzich wel handiger als je met een papiertje kunt zwaaien waar op staat dat het een lichte motorfiets is wanneer je wordt aangehouden, maar denk niet dat het hoeft.

Je hebt in ieder geval wel mazzel dat hij als lichte motorfiets geregistreerd staat, scheelt een hoop gedoe!
 
Het halve 25 kW forum gaat hier bijna constant over en het is zo simpel allemaal.
Je moet aan 2 eisen voldoen:

- je motor moet 25 kW (of minder) zijn al dan niet begrensd en niet meer dan 0,16 kW/kg hebben
- op het kenteken moet het vermogen van 25 kW staan en er moet opstaan dat het een lichte motorfiets betreft

Voldoe je niet aan deze eisen dan ben je niet legaal 25 kW en hoeft je verzekering dus niet uit te keren bij een ongeval.
logisch dat je ze wel willen verzekeren met een uitdraai. Wel premie vangen maar niet uitkeren als er iets ernstigs gebeurt
 
Door dit topic te lezen benik mij gaan afvragen of ik wel verzekerd ben, want op mijn kentekenbewijs staat ook geen vermogen aangegeven, terwijl mijn fiets standaard 23,9 kW heeft.

Zodoende heb ik Univé gebeld en kreeg ik een aardige mevrouw aan de lijn die mij verzekerde (toepasselijk) dat Univé geen regels hanteert wat betreft het toegestane vermogen van de motorfiets waar de verzekerde op rijdt.

Tegelijkertijd toch maar even een rechtsbijstandsverzekering erbij afgesloten :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan