Verzoekje aan de electrotechneuten..

Red Devil

MF veteraan
12 jun 2005
18.712
0
Amersfoort
Wie kan me helpen....
Ik heb zojuist een TLS gekocht. In deze TLS zit een Dashboard van een TLR. Nu doet de toerenteller het niet omdat de TLS 5v geeft en de TLR 12v.

Dit schijn je te kunnen oplossen met een relais of zo iets....

Nu heb ik een mooie schema maar ik heb er zelf de ballen verstand van...
Dus wie kan mij helpen aan zoiets? Het liefst heb ik dan wel 12v ipv 10.2 (zie schema).

Dus wie kan dit maken en wat kost het?

Klik hier voor de schema.

Ik heb ook nog een draadje los hangen in de stekker. Dit betreft een 12v accu draadje. Dit hoort er bij een TLS wel op te zitten maar bij een TLR niet.

[edit] Voor het schema moest je ingelogd zijn... Dus de schema's een aantal berichtjes onder deze geplaatst. [/edit]
 
Laatst bewerkt:
MSN _O- euh nee ooit gedaan maar kost teveel vrije tijd.

Ik maak het schakelingetje met een LM324 zoals het schema afgebeeld
daar zul het mee moeten doen.

Er moet haast wel iets tussen 0 en 5 volt wezen wat naar 0 en 12 volt moet .
met deze regelbare spanninkjes wordt het omgezet op je toerenteller als zoveel toeren per minuut .

met een LM741 waarvan aansluiting 1 keihard aan de min hangt zul je NOOIT 0 volt halen deze zal blijven steken op enkele volts maw schema is kwats !
Vooral het eerste schema kan NOOIT werken.

Oké. Ik geloof je...
Gelukkig snap je me uitleg een beetje....
Moet ik hem nu op 12v rechtstreeks vanaf de accu zetten of op stroom van het contact?
Met andere worden trekt hij me accu leeg?
 
Voor digitaal versterking van 0- 5 naar 0- 12 volt

digitaal.png


op de ingang bv een pulstrein gezet van 5 volt top en een frequentie van 50 tot 500 khz
blokgolf komt er netjes de pulstrein terug op de uitgang alleen top 12 volt blokgolf

Dus 12 volt accu sluit je aan op de 12 volt van je stekker die je nog had zitten
Op de ingang zet je het 5 volt draadje van je ECU en de uitgang sluit je aan op je toerenteller 12 volt input.

stuur 2 schakelingetjes op incl schema maar denk dat dit het schakelingetje is wat je nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
Voor digitaal versterking van 0- 5 naar 0- 12 volt

[afbeelding]

op de ingang bv een pulstrein gezet van 5 volt top en een frequentie van 50 tot 500 khz
blokgolf komt er netjes de pulstrein terug op de uitgang alleen top 12 volt blokgolf

Dus 12 volt accu sluit je aan op de 12 volt van je stekker die je nog had zitten
Op de ingang zet je het 5 volt draadje van je ECU en de uitgang sluit je aan op je toerenteller 12 volt input.

stuur 2 schakelingetjes op incl schema maar denk dat dit het schakelingetje is wat je nodig hebt.

Thanks... :} :} :} :} :}
 
Doet die het nu al :?

Als het alleen gaat om van een 5v pulsje een 12v Pulsje te maken, dan kun je ook gewoon een transistor (NPN) en 2 weerstandjes nemen

vanaf het 5v ingangssignaal met een weerstandje van 47k naar de basis van de transistor.
De +12V via een 1k weerstandje naar de collector.
de Emittor gewoon aan massa.
de ingang van je toerenteller kun je dan ook aan de collector hangen.

Met minder onderdelen en zo te bouwen dat je met wat tape er omheen niet eens een printje hoeft te solderen.

Als je toch graag met digitale IC werkt zou je een CMOS schmitt trigger kunnen toepassen, ik weet alleen niet of deze binnen het 5v bereik omschakelt :?
Zet er dan wel 2 achter elkaar dan wordt het signaal niet geinverteerd.
 
Ik heb mijn toerenteller werkend *O* *O* *O*

Echter heb ik beide printjes moeten gebruiken....

De digitale en analoge werken niet. Dat wil zeggen apart niet.

Ik heb alles aangesloten zoals schema, maar helaas!
Nadat ik de draadjes had aangesloten ben ik eerst gaan voelen of ze goed vast zaten. Dit was het geval. Toen ik de 12+ kabel vast pakte en de In kabel deed hij wel. Dat wil zeggen ik dat de 12+ in de ene hand en de 5+ in de andere hand met de digitale relais aangesloten. Dus ik dacht daar maak een bruggetje. Een kabeltje tussen beide. Dit werkte niet vreemd genoeg. Dus toen heb ik de analoge erbij gepakt. Hiervan heb ik de zwarte en de rood aan gesloten. één op de 12+ en de ander op 5+ en warempel het doet het! Dus ik heb nu beide aangesloten en van de analoge aan de zwarte en de rode....

Maar ik snap er eerlijk gezegd ik snap de ballen er niet van....

Thanks fury *O* *O* *O*

@fury,
Begrijp je nu wat ik nodig heb? Zou je daar een schema van kunnen maken? Er zijn namelijk meer mensen met hetzelfde probleem en kan hun dat schemaatje geven.
 
Eigenlijk als ik eerlijk ben snap ik niks van je verhaal :+ welk digitaal relais ?

In principe zou het schema met de transistoren die de + 5 volt pulsen omtransformeren naar + 12 volt pulsen moeten werken. Echter heb jij daarachter het analoge schema met de LM324 ook aangesloten en nu werkt het wel ? _O- .

Echter zou ik eerst precies moeten weten wat er uit de ECU komt is het een digitaal signaal met puls modulatie ? of iets dat regelt tussen 0 en 5 volt ? Ook dat digitale relais waar jij het over hebt dat zou ik willen zien in een schema van je motor.
Om dit te meten zou je er een oscilloscoop aan moeten hangen en gas moeten geven om te kijken wat er daadwerkelijk gebeurd met je +5volt draadje uit je ECU

In ieder geval het schema met de LM741 is een :r schema die absoluut niet kan werken.
 
Eigenlijk als ik eerlijk ben snap ik niks van je verhaal :+ welk digitaal relais ?

In principe zou het schema met de transistoren die de + 5 volt pulsen omtransformeren naar + 12 volt pulsen moeten werken. Echter heb jij daarachter het analoge schema met de LM324 ook aangesloten en nu werkt het wel ? _O- .

Echter zou ik eerst precies moeten weten wat er uit de ECU komt is het een digitaal signaal met puls modulatie ? of iets dat regelt tussen 0 en 5 volt ? Ook dat digitale relais waar jij het over hebt dat zou ik willen zien in een schema van je motor.
Om dit te meten zou je er een oscilloscoop aan moeten hangen en gas moeten geven om te kijken wat er daadwerkelijk gebeurd met je +5volt draadje uit je ECU

In ieder geval het schema met de LM741 is een :r schema die absoluut niet kan werken.
Waarom zou een 741 niet werken en een lm324 wel?
Een 741 is net als de lm324 een opamp met als verschil dat een 324 4 opamps heeft en een 741 maar 1.
Voor een eenvoudige schakeling als deze voldoet een 741 .
 
De schakeling moet een regelspanning tussen 0 en 5 volt omzetten naar 0 en 12 volt
Een 741 is gebouwd voor een negatieve en een positieve voeding . Als je poot 4 keihard aan de min hangt kun je nooit de 0 volt halen en blijft de uitgang op enkele volts hangen. Dus bv 2,5 en 12 volt . Aangezien je geen -12 volt op je motor hebt zitten lijkt mij deze schakeling niet wenselijk .

De LM 324 echter is gemaakt voor een enkelzijdige voeding en daar werkt het wel prima .

Beide schakelingen gemaakt op een breadbord en alleen met de LM 324 werkte het prima.

Het probleem is echter wat voor signaal komt er uit de ECU ? zijn het gewoon regelspaninkjes tussen 0 en 5 volt of zijn het echter digitale pulsjes. Vandaar het tweede schema .

PS deze opamps had ik liggen op m`n werk. Je hebt idd diverse chips met 1 opamp erin
de LM 324 daarvan moet je de andere drie opamps de ingangen wel aan massa hangen.
Maar voor evaquilenten moet je wel die gebruiken met een enkelzijdige voedings aansluiting.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan