Verzoekje aan de electrotechneuten..

Red Devil

MF veteraan
12 jun 2005
18.712
0
Amersfoort
Wie kan me helpen....
Ik heb zojuist een TLS gekocht. In deze TLS zit een Dashboard van een TLR. Nu doet de toerenteller het niet omdat de TLS 5v geeft en de TLR 12v.

Dit schijn je te kunnen oplossen met een relais of zo iets....

Nu heb ik een mooie schema maar ik heb er zelf de ballen verstand van...
Dus wie kan mij helpen aan zoiets? Het liefst heb ik dan wel 12v ipv 10.2 (zie schema).

Dus wie kan dit maken en wat kost het?

Klik hier voor de schema.

Ik heb ook nog een draadje los hangen in de stekker. Dit betreft een 12v accu draadje. Dit hoort er bij een TLS wel op te zitten maar bij een TLR niet.

[edit] Voor het schema moest je ingelogd zijn... Dus de schema's een aantal berichtjes onder deze geplaatst. [/edit]
 
Laatst bewerkt:
de link werkt wel maar je moet ingelogd zijn om het te zien misschien kan je een screenshot maken van het bewuste schema


Komt hij...
full
 
of....
full


Dit is de text die erbij staat...
This is the fix for scaling the RPM signal on a TLS in order to match TLR gauges - The TLS has a 5V output from the ECM while the TLR expects to see a 12V input.

Note - ideally 12V from 5V would be x2.4 - this is only x2.1 because I selected easily available resistor components. That would give 10.5 signal as opposed to 12 but this is adequate. For those a little more experienced in the electronics this is an inverting amplifier configuration - the inversion of course makes no difference in this case.
 
Laatst bewerkt:
theorie boek erbij gepakt (toch nog ergens goed voor).
het schema wat je hebt gegeven is niet moeilijk te maken en kost ook niet veel.
alleen komt er met dit schema -10,5V/-12V uit als je er +5V instopt.
maar dat is makkelijk te veranderen.

edit:ff gauw een reken sommetje gemaakt kan er met een niet inverterend schakeling zonder probleem 11,8V van maken
 
Laatst bewerkt:
theorie boek erbij gepakt (toch nog ergens goed voor).
het schema wat je hebt gegeven is niet moeilijk te maken en kost ook niet veel.
alleen komt er met dit schema -10,5V/-12V uit als je er +5V instopt.
maar dat is makkelijk te veranderen.

edit:ff gauw een reken sommetje gemaakt kan er met een niet inverterend schakeling zonder probleem 11,8V van maken

Ahh dat klinkt goed....
Wat zijn de kosten en wil jij me er eventueel bij helpen? Is zoiets te maken zodat ik hem zelf aansluit? Ik bedoel dan de 5v draadje, 12+ draadje en het min draadje? Of denk ik nu te simpel?
 
Laatst bewerkt:
nee hoor je denkt precies goed...
mits iemand het in elkaar bakt voor je... ;)

tis werkelijk waar maar een paar euries aan materiaal, echter, als het op een mooi printje gemaakt moet worden net ietsjes duurder..

als je niemand kan vinden wil ik wel een poging wagen, ben bezig met een opleiding automateriserings electronica, in de avonduren(net het hoofdstuk op-amps behandeld :P), mits ik de onderdeeltjes zo uit de bak kan vissen, maar ik denk dat dat wel zal lukken...

ik woon alleen niet echt in de buurt...
mischien iemand in je buurt waar je het kan afhalen?

zo nee geef maar een gil, dan kijk ik volgende week ff of het wat kan worden...

edit: voor de electrakenners, waarom doen ze dit niet met een gewone comparator?
de output kan nooit hoger worden als de voeding v.d. op-amp, dus 12v.
als je de referentiespanning op 4 volt neemt ofzo, dan zou dat toch ook moeten werken...??

anyways, ik kan het maken voor je als dat nodig is...
 
Laatst bewerkt:
Kan het zo inelkaar solderen voor je stelt geen ene zak voor .
miniscuul printje , bedrading eraan solderen krimpkousje over het printje en klaar.

Wil het wel voor je in elkaar zetten en opsturen kosten voor jou helemaal niets.
 
Het solderen moet me wel gaan lukken....
Ik wil het liefst het zo snel mogelijk voor elkaar hebben.
Dus als iemand dit voor me wil maken graag....
Geef me even een PBtje en ik maak de kosten over...

Fury... jij woont het dichtste bij.... Kan ik het dan ook ophalen? En maak je dan de 10,5 of de 11,8 waar Bakfiets1 het over had. Mijn voorkeur gaat uit naar de 11,8.
Heb ik een mooi klein ritje op me nieuwe motor...

Oja voor de mensen die nieuwsgierig zijn....

Dit is hem

PICT0071.jpg
 
Laatst bewerkt:
Het solderen moet me wel gaan lukken....
Ik wil het liefst het zo snel mogelijk voor elkaar hebben.
Dus als iemand dit voor me wil maken graag....
Geef me even een PBtje en ik maak de kosten over...

Fury... jij woont het dichtste bij.... Kan ik het dan ook ophalen? En maak je dan de 10,5 of de 11,8 waar Bakfiets1 het over had. Mijn voorkeur gaat uit naar de 11,8.
Heb ik een mooi klein ritje op me nieuwe motor...

Oja voor de mensen die nieuwsgierig zijn....

Dit is hem

[afbeelding]

Heb het hele elektro gedeelte niet gelezen.. :$ daar weet ik toch niets nuttigs over te melden.

Maar wat een mooie fiets zeg!
 
Wat ik me nog wel afvraag ? dat schemaatje van jouw (red devil) heeft iemand dat ooit in gebouwd ? Want dat zou inhouden dat er dmv een elektronische schakeling in de motor een -5 volt uitkomt en zou het schemaatje toch van toepassing kunnen wezen ?
In ieder geval heb ik net m`n eigen printje inelkaar gezet .
 
Wat ik me nog wel afvraag ? dat schemaatje van jouw (red devil) heeft iemand dat ooit in gebouwd ? Want dat zou inhouden dat er dmv een elektronische schakeling in de motor een -5 volt uitkomt en zou het schemaatje toch van toepassing kunnen wezen ?
In ieder geval heb ik net m`n eigen printje inelkaar gezet .

Het schematje schijnt gebouwd te zijn en te werken.

Dit is het geval. Ik heb een TLS. In die TLS zit een R teller.
De R geeft de toerenteller +12v mijn S geeft de toerenteller +5v dus de R toerenteller werkt nu niet. De rest overigens wel....
Ik ben toen op het net gaan speuren en heb dit linkje en schema gevonden.

Maar bedoel jij min of plus 5 v?
 
Laatst bewerkt:
gelijk nog even een vraagje....

Als dat relais aansluit moet ik dan rechts streeks van de accu de + en de - halen of mag het ook vanuit de kabel waar hij op vast komt?

En moet ik dan constant stroom gebruiken of stroom van het contact?
 
Zit nog ff te denken dat schema van met die 741 is helemaal niet ok :N

Ik mag aannemen dat je een spanning nodig hebt die fluktueert tussen de 0 volt en +5 volt die wil je omzetten naar 0 volt en +12 volt .

het eerste schema werkt helemaal niet want hij kan nooit 0 volt worden de 741 heeft namelijk een + en een - voeding nodig daar is hij voor gemaakt sluit je een enkele voeding aan dan blijft in het eerste schema de spanning hangen op een paar volts.
Mijn schema werkt alleen als je 12 volt nodig hebt want ook in dat schema kan je de nul volt nooit halen.

Je moet een opamp gebruiken met een enkelzijdige voeding bv de LM324


convertor.png
 
Laatst bewerkt:
sorry dubbel

ps wil precies weten wat je nou nodig hebt !!! als je alleen 12 volt nodig hebt haal je deze gewoon van je accu af toch?


Kijk het is moeilijk uit te leggen....

Mijn ecu geeft 5 volt af voor mijn toerenteller....

De ecu van R geeft 12 volt af voor mijn toerenteller....
Dit komt omdat een TLR dash 15 draadjes hebt en een TLS 16 draadjes...

Ik weet niet of er ook nog een signaaltje mee loopt in dit draadje?? (hoe weet hij anders hoeveel toeren hij rijdt?)

Ik heb dus een draadje met 5v erin zitten.... Hierop werkt mijn toerenteller niet omdat ik een R toerenteller heb.

Dus dan zou ik 12v moeten hebben lijkt mij.

Ik heb echter wel een 12v+ draadje over bij de stekker...

Heb je trouwens MSN? dat praat wat makkelijker?
 
Laatst bewerkt:
MSN _O- euh nee ooit gedaan , kost teveel vrije tijd.

Ik maak het schakelingetje met een LM324 er ook nog bij zoals het laatste schema afgebeeld.


Er moet haast wel iets tussen 0 en 5 volt wezen wat naar 0 en 12 volt moet ,
met deze regelbare pulsjes wordt het omgezet op je toerenteller als zoveel toeren per minuut .

met een LM741 waarvan aansluiting 1 keihard aan de min hangt zul je NOOIT 0 volt halen deze zal blijven steken op enkele volts maw schema is kwats !
Vooral het eerste schema kan NOOIT werken.

Mocht je alleen van 5 volt naar 12 volt nodig hebben dan werkt m`n eerste schakelingetje wel hoewel eigenlijk de 741 er niet voor gemaakt is om een enkelzijdige voeding eraan te hangen.

Het eerste wat eigenlijk belangrijk is heb je een digitaal signaal of een analoog nodig?
de schema`s die hier gesitueerd zijn is voor analoge toepassingen bedoelt.
Mocht het digitaal wezen dan heb je kant en klare IC `s op de markt die digitale signalen van +5 volt omzetten naar +12 Volt.

Het belangrijkste is hoe werkt het bij jouw motor? wat komt er aan informatie uit je ECU draadje is dit een digitale pulstrein tussen 0 en 5 volt .
Jij dacht ach een schakelingetje die van 5 volt 12 volt gaat er tussen hangen klaar ? maar zo werkt dat niet helaas !
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan