Vespa 125cc als woon-werkverkeer buiten stad?

Yeira

Rookie
1 apr 2022
8
9
Dag allemaal,

Ik ben nieuw in de wereld van (motor)scooters in het algemeen.
Binnenkort heb ik mijn rijopleiding om met een 125cc te rijden.
Het is de bedoeling dat ik mijn woon-werkverkeer doe met de scooter. Het liefst het hele jaar door. Het gaat om een rit van 28km enkel tijdens de spits, ik rij binnendoor waar ik banen van 20km/u, 50 km/u en 70 km/u mag. In uiterste nood zal ik toch wel eens een baan van 90 km/u moeten doen (werkzaamheden).

Ik heb verschillende scooters in gedachten, maar kwam onlangs de Vespa in real life tegen in het stad. Helemaal verliefd op zoveel karakter. Zou dit doenbaar zijn met een Vespa 125cc en hun kleine wieltjes? Trekken ze goed op in het verkeer aan de lichten? Zijn ze stabiel bij hogere snelheden, winderige dagen?

Bedankt allemaal!

Groetjes
 
Waarschijnlijk wel windgevoelig vanwege het lage gewicht en de kleine wieltjes ja. Maar dan nog: Je rijdt op 2 wielen en niet op 4! Daar moet je soms iets voor over hebben. 90 km/u wegen zou ik niet graag doen denk ik, maar weet niet hoe hard zo'n Vespaatje gaat.
 
Als je dit al niet met een 125 kunt doen dan zou ik niet weten wat wel.
Misschien dat de 90 niet fijn is om lang te doen, maar dat is toch niet vaak aan de orde.
 
Aangezien er geen snelweg bij zit lijkt het me geen enkel probleem. Ik heb een tijdje een 125cc gehad en die zijn juist voor dit soort gebruik ideaal. Een Vespa is niet de meest praktische omdat er niet zoveel bagageruimte is maar als je een Vespa mooi vindt gewoon doen. Eventueel een topkoffertje erop. Topsnelheid zal een dikke 100 zijn.
 
Dag allemaal,

Ik ben nieuw in de wereld van (motor)scooters in het algemeen.
Binnenkort heb ik mijn rijopleiding om met een 125cc te rijden.
Het is de bedoeling dat ik mijn woon-werkverkeer doe met de scooter. Het liefst het hele jaar door. Het gaat om een rit van 28km enkel tijdens de spits, ik rij binnendoor waar ik banen van 20km/u, 50 km/u en 70 km/u mag. In uiterste nood zal ik toch wel eens een baan van 90 km/u moeten doen (werkzaamheden).

Ik heb verschillende scooters in gedachten, maar kwam onlangs de Vespa in real life tegen in het stad. Helemaal verliefd op zoveel karakter. Zou dit doenbaar zijn met een Vespa 125cc en hun kleine wieltjes? Trekken ze goed op in het verkeer aan de lichten? Zijn ze stabiel bij hogere snelheden, winderige dagen?

Bedankt allemaal!

Groetjes
28km kan al een flinke rit zijn als je dat het hele jaar door wil doen.

Een Vespa is een prima ding en een mooi ding, laat dat duidelijk zijn, maar een grote wielen scooter is een stuk stabieler en meer betrouwbaar qua weggedrag voor gebruik onder alle omstandigheden.
Het is niet voor niets dat je in de zuidelijke landen, Italië vb, vooral grote wielen scooters ziet in het alledaagse verkeer.

Voldoende keuze.
Naast Vespa heeft Piaggio in 125cc de Liberty en de Medley.
Honda heeft de SH, en er zijn er nog wel meer.
 
125 cc ik neem dan aan dat je in belgie rijdt met een auto rijbewijs?

of is dat en verkeerde aanname?
 
@PeterCC Liefde maakt blind...... Dit zijn géén Vespa's.

@Hilco61 Aan de snelheden op de wegen te zien 50-70-90 zou ik ook België zeggen maar moet je daar een rijtest afleggen voor een 125cc als je al een B rijbewijs hebt?
 
@PeterCC Liefde maakt blind...... Dit zijn géén Vespa's.

@Hilco61 Aan de snelheden op de wegen te zien 50-70-90 zou ik ook België zeggen maar moet je daar een rijtest afleggen voor een 125cc als je al een B rijbewijs hebt?
volgens mij niet vandaar ook mijn vraag ..................

ik ging van belgie uit omdat er niet over 150 cc ggepraat werd terwijl dat juist de leukere scoots zijn , vooral voor die 90 km stukken en lekker weg trekken
 
Dag allemaal,

Ik ben nieuw in de wereld van (motor)scooters in het algemeen.
Binnenkort heb ik mijn rijopleiding om met een 125cc te rijden.
Het is de bedoeling dat ik mijn woon-werkverkeer doe met de scooter. Het liefst het hele jaar door. Het gaat om een rit van 28km enkel tijdens de spits, ik rij binnendoor waar ik banen van 20km/u, 50 km/u en 70 km/u mag. In uiterste nood zal ik toch wel eens een baan van 90 km/u moeten doen (werkzaamheden).

Ik heb verschillende scooters in gedachten, maar kwam onlangs de Vespa in real life tegen in het stad. Helemaal verliefd op zoveel karakter. Zou dit doenbaar zijn met een Vespa 125cc en hun kleine wieltjes? Trekken ze goed op in het verkeer aan de lichten? Zijn ze stabiel bij hogere snelheden, winderige dagen?

Bedankt allemaal!

Groetjes
Ik pak ook regelmatig de scooter bij mooi weer en dat is goed te doen! Je zit bij (een beetje) regen redelijk beschut en tot de 100 kun je goed meekomen met het overige verkeer. Ik kan het je zeker aanraden, het biedt best veel voordelen. Je kunt waarschijnlijk gratis parkeren, hebt minder last van de files, het rijdt goedkoper en als het goed is kun je voldoende bagage meenemen. Zeker als je onder de 100 km/h blijft dan is een 125 cc hier perfect voor. Wil je de snelwegen op dan zou ik kijken voor een 300cc (of meer).
 
In België geldt er een stapsgewijze opleiding, die begint met maximaal 125cc motoren/scooters :

Vanaf 18 jaar kan een kandidaat bestuurder starten met het behalen van een rijbewijs A1 (vanaf 18 jaar). Nadat hij ten minste twee jaar houder is van dit rijbewijs A1, kan hij kandidaat worden voor het rijbewijs A2.

Nadat hij opnieuw ten minste twee jaar houder is van het rijbewijs A2, kan hij vanaf 22 jaar het rijbewijs A behalen. De overgang tussen elke categorie wordt geregeld door een praktisch examen en een opleiding van minimaal 4 uur.

Wie geen zin heeft in al deze stappen, kan ineens ook rechtstreeks voor het volwaardige A-rijbewijs gaan … maar dan moet hij of zij daarvoor wachten tot men 24 jaar is.

BTW , ik heb een nieuwe VESPA GTS 300 , maar maakte mijn eerste proefrit op een voor de rest identieke 125 cc.

Die viel me qua optrekken behoorlijk tegen.

Er is geen probleem qua stabiliteit , ook niet met die kleine wielen, maar je komt nauwelijks mee met het verkeer en ook het inhalen kan je kompleet vergeten .
Een 300 cc is wel leuk, maar daar mag TS niet mee rijden.
 
Laatst bewerkt:
Dankjewel allemaal voor de input.
Ik schreef het er inderdaad niet bij maar jullie gokte juist, ik woon in België en wil voor code 372 gaan. Dit wil zeggen dat ik enkel binnen de landsgrenzen op een 125cc scooter of motor mag rijden.
Ik heb mijn rijbewijs B al 10 jaar, maar net na 12/05/2011 dus ik hoef geen examen af te leggen, maar wel rijlessen volgen. Binnenkort heb ik mijn verplichtte 4-uur rijopleiding. Het is niet de bedoeling om autostrades te rijden. Dit doe ik wel met de auto. :-)

Als ik het zo lees ga ik toch niet voor een Vespa gaan en bij mijn gedachten blijven: Yamaha XMax.
 

Bijlagen

  • E1CB5D55-4181-4A44-BC6C-DDEC3D0AD7CF.jpeg
    E1CB5D55-4181-4A44-BC6C-DDEC3D0AD7CF.jpeg
    233,1 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Als je aan de beperking van 125 cc vastzit, haal je het meeste vermogen uit een geschakelde motor, maar die is minder comfortabel en biedt minder beschutting bij slecht weer .
De X-max is zeker geen slechte keuze , als je voor een scooter gaat, maar evenmin een raket .
 
Beiden testen als je de kans krijgt. En natuurlijk ook naar de praktische kant kijken. Bagage opbergen? Ondanks dat ik het niet mooi vind heb ik toch maar een topkoffertje op mijn motor gezet. Fijn om niet met de helm en handschoenen te sjouwen als je de stad in gaat. Bij veel scooters past dat zo al onder het zadel. Een scooter wordt nu eenmaal sneller ingezet om even snel een paar boodschappen te halen. Ik vermoed dat de Vespa minder ruimte heeft onder het zadel dan de Yamaha maar even kijken kan geen kwaad. Alleen voor werk maakt het niet zoveel uit. Paar nette schoenen op het werk zetten en verder hoeven alleen de boterhammen en misschien een laptop mee.
 
Honda PCX ook een optie, ga je voor de looks, gewoon een Vespa kopen. Ik rij al jaren op een PCX ook op 80 km wegen en snelwegen. 45 km enkele reis, gaat prima.
 
Dankjewel allemaal voor jullie input.
ondertussen schafte ik me toch geen Vespa aan vanwege de beperkte opbergruimte. Ik vind het inderdaad handig om even aan de winkel te kunnen stoppen, naar de bibliotheek ed te gaan zonder nog zakken en topcases te moeten installeren. Het werd de Xmax. De Forza zat ook zeker in de running vanwege de de extra KW, maar de spontaniteit en behulpzaamheid van de Yamaha dealer gaven uiteindelijk de doorslag. Ik geraak vanaf het werk ook gemakkelijker bij de Yamaha dealer/garage. Ik zie binnen een paar jaar dan wel of ik overstap naar een 125cc geschakelde motor die echt aan de limieten van 125cc zit.

@beheer dit topic mag gesloten worden.
 
Laatst bewerkt:
foto om mee af te sluiten ?

Van zodra dat ik het kan halen zet ik hier eentje. Ik kreeg gisteren bericht dat mijn plaat onderweg is met Bpost. De xmax staat nog mooi te wachten op mij.
 

Bijlagen

  • B1248C9F-91B2-449B-8F55-0AA013DE45F6.jpeg
    B1248C9F-91B2-449B-8F55-0AA013DE45F6.jpeg
    251,1 KB · Weergaven: 39
Terug
Bovenaan Onderaan