Vespa 125cc als woon-werkverkeer buiten stad?

Yeira

Rookie
1 apr 2022
8
9
Dag allemaal,

Ik ben nieuw in de wereld van (motor)scooters in het algemeen.
Binnenkort heb ik mijn rijopleiding om met een 125cc te rijden.
Het is de bedoeling dat ik mijn woon-werkverkeer doe met de scooter. Het liefst het hele jaar door. Het gaat om een rit van 28km enkel tijdens de spits, ik rij binnendoor waar ik banen van 20km/u, 50 km/u en 70 km/u mag. In uiterste nood zal ik toch wel eens een baan van 90 km/u moeten doen (werkzaamheden).

Ik heb verschillende scooters in gedachten, maar kwam onlangs de Vespa in real life tegen in het stad. Helemaal verliefd op zoveel karakter. Zou dit doenbaar zijn met een Vespa 125cc en hun kleine wieltjes? Trekken ze goed op in het verkeer aan de lichten? Zijn ze stabiel bij hogere snelheden, winderige dagen?

Bedankt allemaal!

Groetjes
 
Waarschijnlijk wel windgevoelig vanwege het lage gewicht en de kleine wieltjes ja. Maar dan nog: Je rijdt op 2 wielen en niet op 4! Daar moet je soms iets voor over hebben. 90 km/u wegen zou ik niet graag doen denk ik, maar weet niet hoe hard zo'n Vespaatje gaat.
 
Als je dit al niet met een 125 kunt doen dan zou ik niet weten wat wel.
Misschien dat de 90 niet fijn is om lang te doen, maar dat is toch niet vaak aan de orde.
 
Aangezien er geen snelweg bij zit lijkt het me geen enkel probleem. Ik heb een tijdje een 125cc gehad en die zijn juist voor dit soort gebruik ideaal. Een Vespa is niet de meest praktische omdat er niet zoveel bagageruimte is maar als je een Vespa mooi vindt gewoon doen. Eventueel een topkoffertje erop. Topsnelheid zal een dikke 100 zijn.
 
Dag allemaal,

Ik ben nieuw in de wereld van (motor)scooters in het algemeen.
Binnenkort heb ik mijn rijopleiding om met een 125cc te rijden.