Vespa GL 150 - '57

Zo, paar avonden verder. Alle kabels (schakel 2x, koppeling, gas) door het frame gewerkt. En ook de kabelboom er doorheen kunnen trekken, dit moet voor de stuurkolom erin gaat, anders kun je daar niet meer bij.



Ook even aan de achterkant aan het kijken hoe de bekabeling moet, maar de verschillende tekeningen die ik heb spreken elkaar een beetje tegen, maakt het niet makkelijker..
 
@RG-gamma gelukkig nog een trouwe bezoeker van dit topic :t
@Rob RD jij bent toch een elektra specialist?

5a251bc83dd8a_2020vespa2015020GL-VLA1.jpg.ad3d8ac3481a7944c2e2b326f0dc75f4.jpg


Dit zou het juiste schema moeten zijn. Krijgt, volgens dit schema, het achterlicht nu stroom via grijs (grigio) en de remlicht schakelaar via blauw (azzuro)?
 
Yep... ik ben eerder op mijn bek gegaan met een Vespa, figuurlijk
 
@RG-gamma gelukkig nog een trouwe bezoeker van dit topic :t
@Rob RD jij bent toch een elektra specialist?

5a251bc83dd8a_2020vespa2015020GL-VLA1.jpg.ad3d8ac3481a7944c2e2b326f0dc75f4.jpg


Dit zou het juiste schema moeten zijn. Krijgt, volgens dit schema, het achterlicht nu stroom via grijs (grigio) en de remlicht schakelaar via blauw (azzuro)?
Achterlicht staat links op de tekening. Daar gaat zwart rood en grijs(?grigio) in. Zwart is massa (-), Rood (rosso) komt van je remlicht schakelaar af en Grigio komt volgens mij van een schakelaar af en is de + voor je achterlicht.
 
Wat doet die VR precies dat je de accu weg kan laten. Dan heb je alleen maar gelijkspanning als de motor loopt. En bij stationair toerental zal dat waarschijnlijk minder dan 6 V zijn.
 
Goeie vraag. Ik heb geen idee. Hij heeft het me uitgelegd, maar qua elektra ben ik echt een leek.
Accu is alleen om stadslicht te laten branden als je hem in het donker ergens zou parkeren.
Deze modificatie zou genoeg stroom leveren voor de vonk, voor-achterlicht, remlicht en claxon.

Hij gaf aan dat hij bij alle restauraties dit toe past, om dat er zo weinig mee gereden wordt dat je alleen maar accu’s aan het kopen ben.


Compact voltage regulator for all alternators with 6Volt on-board voltage.


The power supply of older vehicles with 6Volt voltage is often still designed as a so-called self-regulating system. Only the resistance of the bulbs prevents an overvoltage and thus a burning through of the bulbs. Such a simple electrical system unfortunately always bears the danger that the defect of one bulb will also destroy all other bulbs. In addition, the light output is anything but optimal, at low speeds usually even very weak. The BGM Pro 6Volt regulator offers the perfect solution here!

So with its help the original board net can be wonderfully updated and strongly improved. As a hint, we would like to mention the use of LED technology in the tail light and turn signal area to get valuable power for the driving light! Furthermore, all available light coils of the original generator can be connected in series with the help of the regulator to maximize the light output. The regulator supplies alternating current and optionally also direct current. This makes it not only the perfect and reliable replacement for all conventional voltage regulators, it also allows a modern expansion of the existing on-board power supply.

AC - AC alternating current: Input and output for the unregulated alternating current of the ignition base plate and the regulated current for the wiring harness.

  • SENSE: The AC input and output must be bridged. The output voltage is compared with a reference via the sense line (bridge). This way the voltage remains constant even if the load fluctuates.
  • DC Direct current: Output with direct current for charging the battery. However, if the ignition system is powerful enough, consumers can also be connected directly. For example: Satnav systems, water pumps, tachometers, speedometers and all other imaginable toys.
  • Earth - Ground: Ground connection to the frame, can be easily taken over from the old controller. Otherwise output ground to frame and best still to the housing of the controller.
The connection to the existing wiring harness is very simple. For complete AC systems, simply connect the regulated AC current to the cables for the electrical consumers. For systems that are operated with AC and DC, a distinction only has to be made between AC and DC and the cables must be wired accordingly.
A few connection examples are provided under the documents on the right.
 
Avondje druk geweest! Eerst de nieuwe kmkabel kunnen monteren in de stuurbuis.
Daarna de onderste en bovenste balhoofdlagers erin kunnen persen.







Uiteindelijk de boel kunnen monteren:
nu nog een speciaal stuk gereedschap nodig om alles aan te draaien... even kijken of ik dat kan lenen via het Vespa forum.

Wel stuurtje even geprobeerd en uitgezocht wat ik daarvoor nog moet bestellen.

 
Laatst bewerkt:
Je bent goed opgeschoten, wordt mooi zo hoor :t.
Als je een oude dop (van een dopsleutel) hebt en een haakse slijper heb je dat gereedschap zo na gemaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: k0en
Beide helaas niet, m'n slijptol heeft het laatst begeven. Staat op m'n lijstje voor Sinterklaas ;)

Nu de dingen aan het bestellen om het stuur in elkaar te kunnen zetten.
 
vanavond even met de puzzel achterlicht/remlicht bezig geweest. Op zo’n moment vraag je je toch af waarom ik 10jr geleden alles helemaal uit elkaar gehaald heb (en de reden was dat alles gestraald en gespoten zou worden, maar dat is gewijzigd).

Gelukkig had ik alles nog!

 
vanavond even met de puzzel achterlicht/remlicht bezig geweest. Op zo’n moment vraag je je toch af waarom ik 10jr geleden alles helemaal uit elkaar gehaald heb (en de reden was dat alles gestraald en gespoten zou worden, maar dat is gewijzigd).

Gelukkig had ik alles nog!

Gelukkig ga je niet alles stralen en spuiten. Zo met patina is ze veel mooier namelijk
 
Mee eens, als de roest niet ernstig is gewoon zo laten,hij is nog origineel en dan
mag je best zien dat hij oud en gebruikt is.Originele zijn er nog maar weing van,opgeknapte zijn dat niet,
bij opgeknapte moet je 2 keer goed kijken of het een klassieker is of een retro moderne Vespa.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, ware het niet dat deze grijs blauwe Vespa is over gespoten naar baby blauw.

dit is de originele kleur (en ook mijn inspiratie):

vgl-150-misa-600x449%2C835345774.JPG

En er zijn diverse topics op german scooter forum (en ook wat facebookgroepen) om hoe dat aan te pakken, terug brengen naar de originele lak. Alleen heb ik daar nu gewoon geen zin in (in de hoeveelheid werk). Dan ben ik bang dat hij weer 10jr blijft liggen. Daarom nu eerst zo in elkaar, technisch goed op orde brengen, kenteken erop en rijden. En dan misschien in de toekomst nog eens kijken of ik zin heb om hem terug te brengen naar origineel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan