[Vespa GL 150, '61] Verlichting aan...Motor uit..

Bugboy

Die hard MF'er
6 mei 2003
521
2
Enschede
Mijn schoonvader heeft een Vespa GL 150 (1961) gerestaureerd. Het ding loopt super, maar heeft een electrisch probleem. Als je het licht aanzet, dan slaat de motor soms af. We hebben al van alles geprobeerd, maar het probleem is niet lekker reproduceerbaar. Soms gaat het goed, maar soms ook weer niet.

Soms brandt het licht fel en de keer erop weer niet. De schakelaar is al vernieuwd (de oude was gebroken), maar als we er een beetje mee pulken dan brandt de lamp soms fel en soms heel flauw. We gaan nu een nieuwe schakelaar proberen, maar ik vraag me af of dit het probleem van het afslaan oplost. Heeft iemand een tip?

Zo uit m'n hoofd is het de Vespa 150 (VBA1T) waarvan het schema hier te vinden is.

Verkleinde versie:
VBA.after.icon.jpg
 
Laatst bewerkt:
Alles wat electrische verbinding is/heeft even losnemen, snuifje contactreiniger, weer vastzetten. Extra aandacht voor het inwendige van fittingen en schakelaars waar indringend vocht zware oxidatie kan hebben bewerkt. Vooral aandacht voor "aarde/massa/min-verbindingen", indien boutje-in-frame, losnemen en reinigen. Ook checken of er geen "aard"verbindingen zijn gemaakt op 2e-orde-frame delen, dus "voorbij het stuur" (draait in frame dus kans op toegenomen overgangsweerstand naar het echte frame), spatborden (zijn afneembaar van frame dus: overgangsweerstand).

Overgangsweerstand veroorzaakt door oxidatie geeft vaak twijfel-effecten, reagerend op temperatuur en stroomsterkte dus moet eerst "schoon" voordat je zinvol verder kunt zoeken.

NB: liever geen contactreiniger op tupperware morsen; er bestaan van allebei teveel typen om er op te kunnen vertrouwen dat er geen aantasting door kan plaatsvinden.
 
Laatst bewerkt:
bijna zeker een massaprobleem :Y
gerestaureerd betekend meestal geschilderd.
dan zit er dus verf op de punten waar je massa zou moeten hebben.

je lampje maakt massa via het contact/ontsteking, daar houdt hij niet van :N
 
We zullen de massa aansluitingen eens proberen. Maar ik blijf me toch afvragen waarom dan de motor afslaat. Als ik geen massa heb, dan gaat toch gewoon mijn lamp flauw branden of snap ik iets niet? Overigens is het nogal een ingewikkeld ding. Het ene zit op wisselstroom en de rest is weer gelijkstroom. Leuk als je een verkeerde claxon aansluit. Voor de rest werkt alles helemaal prima-de-luxe...

[Willem1940] Een 1961-er Vespa kent geen tupperware. Daarvoor moet je bij mijn Japanse scheurijzer zijn :)
 
O.k; een twijfel-contact / twijfel-sluiting kan je dit ongemak leveren, vooral als het om wankele aarding of oxiden-sluiting / koolbaantjes gaat.

"Electrisch" is nu eenmaal geniepig spul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan