VESPA GTS HPE VS XMAX300 welke kies jij ! en waarom

Los van betrouwbaarheid of goede en minder goede eigenschappen van zowel de ene als de andere de XMax....... Vind zo een Vespa helemaal niet mooi...... Mijn idee hé, zo zal je er wel hebben die de XMax maar niets vinden.
 
Alles hangt af van wat je met de scooter van plan bent, van hoe je die wil gebruiken.
De Vespa is handzamer in een stedelijke omgeving, de XMAX is beter op de grote wegen.
 
Los van betrouwbaarheid of goede en minder goede eigenschappen van zowel de ene als de andere de XMax....... Vind zo een Vespa helemaal niet mooi...... Mijn idee hé, zo zal je er wel hebben die de XMax maar niets vinden.
ik heb het zelfde eigenlijk lijkt erg verouderd integenstelling tot de xmax nieuwe design
 
Ik heb een GTS 300 gehad en vond deze ideaal qua grootte in de stad, maar ook op de snelweg had deze genoeg vermogen.
Voor langere stukken op de snelweg (meer dan een uur) vond ik deze minder comfortabel.
thumbnail_IMG_6628.jpg
 
Geen van beiden. Heb je al eens naar de Honda Forza 300 of 350 gekeken? ;)

[Deze post is niet gesponsord door Honda Europe. :+]

In all seriousness, beiden hebben zeker hun charme. Kan je misschien wat meer vertellen over de achtergrond? Waarvoor zullen ze dienen? Wat is belangrijk voor je (opslagcapaciteit, verbruik, comfort, doorrijden in alle omstandigheden, ...)? Zo kunnen we gerichter eentje aanbevelen.
 
Geen van beiden. Heb je al eens naar de Honda Forza 300 of 350 gekeken? ;)

[Deze post is niet gesponsord door Honda Europe. :+]

In all seriousness, beiden hebben zeker hun charme. Kan je misschien wat meer vertellen over de achtergrond? Waarvoor zullen ze dienen? Wat is belangrijk voor je (opslagcapaciteit, verbruik, comfort, doorrijden in alle omstandigheden, ...)? Zo kunnen we gerichter eentje aanbevelen.
die vind ik niet zo mooi als de xmax ik moet ook eerst mijn vespa kwijt 50 cc :P koste me 4550 euro na 5 maanden bieden ze op markplaats 3000 mooi niet dus
 
  • Geweldig
Waarderingen: GPS9
Ik heb gekozen voor de vespa 300 hpe.
X max ook fraai maar juist dat retro of klassieke uiterlijk vind ik.mooi.
Hij is voor erbij. Ideaal voor stad en B wegen. Snelweg kan wel maar dan pak ik gewoon de motor
 

Bijlagen

  • 20200917_154811.jpg
    20200917_154811.jpg
    2,1 MB · Weergaven: 9
Kun je eigenlijk niet echt vergelijken.
X-max is van alle 300's het snelste en heeft een fantastische wegligging,heel modern qua uiterlijk.
Verbruik bij mij altijd minimaal 1 op 33.
Vespa is mijn inziens beter geschikt voor stadsverkeer en heeft zijn retro uiterlijk mee.
Wat betrouwbaarheid betreft:
Mijn dealer heeft als vuistregel,als een Vespa de eerste 1000 km zonder problemen door komt heb je een goede:).
Ik zal jullie de verhalen over GTSen met kapotte motoren binnen die 1000 km besparen.
En wat de Forza betreft,zelfs de nieuwe 350 kan qua prestaties nog niet tegen de X-Max op.....
 
  • Geweldig
Waarderingen: GPS9
Misschien dat ze daarom op Italiaanse sites tweedehands een ruim aanbod bieden aan Vespa's GTS 300 met km standen tot vlot 80.000km tot 10 jaar oud en er dan nog meer dan 2000€ voor vragen. Dat zal wel zijn omdat ze zo onbetrouwbaar zijn, zeker?
 
Kun je eigenlijk niet echt vergelijken.
X-max is van alle 300's het snelste en heeft een fantastische wegligging,heel modern qua uiterlijk.
Verbruik bij mij altijd minimaal 1 op 33.
Vespa is mijn inziens beter geschikt voor stadsverkeer en heeft zijn retro uiterlijk mee.
Wat betrouwbaarheid betreft:
Mijn dealer heeft als vuistregel,als een Vespa de eerste 1000 km zonder problemen door komt heb je een goede:).
Ik zal jullie de verhalen over GTSen met kapotte motoren binnen die 1000 km besparen.
En wat de Forza betreft,zelfs de nieuwe 350 kan qua prestaties nog niet tegen de X-Max op.....
goeie tip dankjewel en vind de nieuwe xmax sws veel stoerder eruit zien
heb heel mijn scooter tijden op een vespa sprint gereden dus de lol is er vanaf ook
 
De Vespa zal gegarandeerd waarde vaster zijn dan de xmax.
Los van of dat realistisch is of wat een ieder van de betrouwbaarheid vind is dat wel een feit.

Dus is de keuze uit eindelijk nog niet gemaakt kan dat een doorslag gevend punt zijn.

En natuurlijk is een Vespa veel gaver.. 8-)

IMG_20170806_162613.jpg
 
  • Haha
Waarderingen: GPS9
Misschien dat ze daarom op Italiaanse sites tweedehands een ruim aanbod bieden aan Vespa's GTS 300 met km standen tot vlot 80.000km tot 10 jaar oud en er dan nog meer dan 2000€ voor vragen. Dat zal wel zijn omdat ze zo onbetrouwbaar zijn, zeker?
Ik citeer alleen wat ik van mijn dealer hoor.
De kans dat je met een Italiaan eerder problemen krijgt dan met een Jap daar hoeven we toch geen discussie over te voeren.
Geldt ook niet alleen voor een Vespa,maar ook voor een Duc,Guzzi,Aprilia,noem maar op.
Ik ken ook mensen die probleemloos rijden met Italianen,maar ze zijn wel in de minderheid.
In onze groep van 10 man hebben we 2 BMW RT rijders.
We hebben de afgelopen 20 jaar enkele keren met toertochten met pech langs de kant gestaan,Met de BMW's............
Zelf heb ik met een nieuwe Apilia Sportcity 300 meegemaakt dat ie bij het inhalen op de autosnelweg opeens uitviel.
Met gevaar voor eigen leven de vluchtstrook kunnen bereiken,waarna dat ellendige ding na 10 minuten weer startte alsof niets aan de hand was.
Nadat me dit enige keren is overkomen heb ik dat ding rap ingeruild.
Gezien het feit dat de Italianen de kortsluiting hebben uitgevonden was het ook al niet zo verwonderlijk.
En ja,GTSen met 80000 km en prijzen van meer dan 2000 euro dat kan.
Je kent toch het gezegde,liefde maakt blind?
 
Ik citeer alleen wat ik van mijn dealer hoor.
De kans dat je met een Italiaan eerder problemen krijgt dan met een Jap daar hoeven we toch geen discussie over te voeren.
(...)
Nee, moeten we niet voeren. Er zullen met elk toestel goede en slechte ervaringen zijn en door de band zijn er veel meer goede dan slechte maar in verhouding krijgen de slechte meer aandacht.
Mijn Beverly 300 bewijst zich in ieder geval tot nu op 17.000km als een zeer betrouwbaar toestel en die heeft dacht ik hetzelfde aandrijfblok als een GTS 300, wellicht op de overbrengingsverhouding van de eindaandrijving na.
 
Als dit de keuze is, dan zeker de Vespa. Al is de Xmax de meer (technisch) moderne, blijft de Vespa de 'oer scooter'.. en hij is eigenlijk wel gewoon gaaf.
Mocht je toch voor de Xmax gaan, neem dan de 400. Voor 1000 euro meer krijg je ong. 12PK extra.. En dat heeft dit (toch wat loggere) apparaat eigenlijk wel nodig. Of... kies gewoon voor een voor 'the best of both worlds' en neem een Piaggio BV350 ;-)
 
Als dit de keuze is, dan zeker de Vespa. Al is de Xmax de meer (technisch) moderne, blijft de Vespa de 'oer scooter'.. en hij is eigenlijk wel gewoon gaaf.
Mocht je toch voor de Xmax gaan, neem dan de 400. Voor 1000 euro meer krijg je ong. 12PK extra.. En dat heeft dit (toch wat loggere) apparaat eigenlijk wel nodig. Of... kies gewoon voor een voor 'the best of both worlds' en neem een Piaggio BV350 ;-)
Ik weet niet waar jij die wijsheid van 12 pk vandaan haalt maar het verschil tussen beide is 5 pk.
De 400 heeft het oude Majesty blok en de 300 heeft het nieuwe bluecore blok.
Dit vertaald zich in een veel soepelere loop van de 300, een verbruik van 1 liter minder en praktisch geen verschil in prestaties.
De enige reden waarom je de 400 zou willen nemen is de dubbele schijf en de handrem.
Ik heb in januari een nieuwe 400 gekocht en deze na een maand ingeruild op een 300.
Ik denk dat ik weet waar ik over praat😉
 
  • Leuk
Waarderingen: GPS9
Nee, moeten we niet voeren. Er zullen met elk toestel goede en slechte ervaringen zijn en door de band zijn er veel meer goede dan slechte maar in verhouding krijgen de slechte meer aandacht.
Mijn Beverly 300 bewijst zich in ieder geval tot nu op 17.000km als een zeer betrouwbaar toestel en die heeft dacht ik hetzelfde aandrijfblok als een GTS 300, wellicht op de overbrengingsverhouding van de eindaandrijving na.
Over het algemeen zijn die blokken ook goed.
En het is net wat je zegt,de horrorstories halen het internet en alle positieve berichten niet.
 
Over het algemeen zijn die blokken ook goed.
(...)
Dat denk ik dus ook.
De gerenomeerde merken die al tientallen jaren bezig zijn met scooters, die weten waar ze mee bezig zijn, die kennen hun materie.
Merken als vb Honda of Yamaha of Piaggio moet je echt niet leren hoe ze een goed motorblok moeten ontwerpen.
 
Yamaha gebruikte voor de xmax 250 een Italiaans blok,
Werden ook in Italia en Frankrijk gemaakt, Spanje kan ook nog.
Honda sh 150 en 300 ook in Italie geproduceerd.
Sommige yamaha dealers kraken piaggio helemaal af.
Wel gek dat er op youtube een Spanjaard op een piaggio xevo 400cc rond rijdt met een half miljoen kilometer zonder dat het blok ooit open is geweest.




En mijn aprilia scarabeo 300 ruim 10 jaar oud, nooit een probleem gehad.
 
Laatst bewerkt:
Wat betrouwbaarheid betreft:
Mijn dealer heeft als vuistregel,als een Vespa de eerste 1000 km zonder problemen door komt heb je een goede:).
Ik zal jullie de verhalen over GTSen met kapotte motoren binnen die 1000 km besparen.
Ik ben benieuwd wie die dealer dan is. Ik rij nu mijn vijfde GTS 300, waarvan er vier nieuw waren en nog nooit een mankement gehad in de eerste 1000 km.
Mijn vrouw heeft ook haar tweede nieuwe en ook daar niets mis mee. Hebben wij dan zoveel geluk?
Dat er na een aantal tienduizenden kilometers eens wat stuk gaat is niet zo heel bijzonder, maar ook meestal alleen standaard slijtagedelen. Ik heb eigenlijk alleen maar wat problemen gehad bij mijn eerste (tweedehands gekochte) GTS en dan ook door het opvoeren waardoor alles veel eerder stuk ging.
.. maar ik ben ook wel een Vespa fan, dus niet geheel objectief ..
 
Ik rij nu mijn vijfde GTS 300, waarvan er vier nieuw waren en nog nooit een mankement gehad in de eerste 1000 km.

Dat bedoel ik dus.
Geen mankement voor de eerste beurt,dan heb je een goeie;)
Zelf hebben mijn vrouw en ik nog 2 LXen en een Primavera,50cc's weliswaar,en die zijn ook niet geheel probleemloos.
Het zijn wel allemaal kleinigheidjes en het is net wat je zegt,als je Vespa fan bent dan bedek je dat met de mantel der liefde:)
 
Laatst bewerkt:
Yamaha gebruikte voor de xmax 250 een Italiaans blok,
Werden ook in Italia en Frankrijk gemaakt, Spanje kan ook nog.
Honda sh 150 en 300 ook in Italie geproduceerd.
Sommige yamaha dealers kraken piaggio helemaal af.
Wel gek dat er op youtube een Spanjaard op een piaggio xevo 400cc rond rijdt met een half miljoen kilometer zonder dat het blok ooit open is geweest.




En mijn aprilia scarabeo 300 ruim 10 jaar oud, nooit een probleem gehad.
Hij beweert zelfs dat hij in die 500.000km nooit de kleppen heeft gesteld. Dat lijkt me sterk.
 
Ik weet niet waar jij die wijsheid van 12 pk vandaan haalt maar het verschil tussen beide is 5 pk.
De 400 heeft het oude Majesty blok en de 300 heeft het nieuwe bluecore blok.
Dit vertaald zich in een veel soepelere loop van de 300, een verbruik van 1 liter minder en praktisch geen verschil in prestaties.
De enige reden waarom je de 400 zou willen nemen is de dubbele schijf en de handrem.
Ik heb in januari een nieuwe 400 gekocht en deze na een maand ingeruild op een 300.
Ik denk dat ik weet waar ik over praat😉
Je hebt gelijk, ik bedoel 12% vermogen,.. Maar ook dat is niet juist, want het scheelt ong 16% vermogen 🤪
Evengoed best veel verschil, waarom voelt voor jou dan de 300 beter (waarom ingeruild)?
 
Hij beweert zelfs dat hij in die 500.000km nooit de kleppen heeft gesteld. Dat lijkt me sterk.
Lijkt me ook sterk, alleen moet ik er wel bij zeggen dat het een 400cc motor is die in en rond Madrid rond rijdt.
Een motor waar weinig van wordt gevraagd zal erg weinig verloop hebben wat betreft klepspeling.
Vaak bij kleine cilinder inhoud zeg 125cc waar het motortje bijna altijd erg hard moet werken, heb je wel grote kans op verloop wat betreft klepspeling.
Als vaak op de snelweg wordt gereden met een 400cc op hoge snelheid, zal het ook zeker nodig zijn om de klepspeling aan te passen.
Een keer de speling controleren lijkt me wel nuttig.
Misschien is er wel gecontroleerd maar was het nooit nodig om de speling aan te passen bij de 400cc xevo.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan