Vespa GTS

StuNathan

Rookie
6 dec 2009
7
0
Essen
Hallo vespa-liefhebbers,

Om mezelf eerst eventjes voor te stellen: Ik ben Nathan, en heb ondertussen de mooie leeftijd van 19 bereikt en studeer Marketing in Antwerpen. Sinds mijn 15de ben ik in de ban geraakt van alles wat met vespa te maken heeft. Ondertussen heb ik een Vespa PX 50 gehad en momenteel ben ik in het bezit van een rode vespa Special van het jaar 1974. Het is nog steeds elke dag genieten op mijn rode schatje.

Nu, hier mijn vraag. Zelf ben ik aan het rondkijken voor een Motovespa. Natuurlijk wist ik van het hele GTS gebeuren maar weinig mensen hebben hun ervaringen al met mij kunnen delen. Ik heb het budget om een Vespa GTS 250/300 aan te schaffen alleen is voor mij nog niet duidelijk of er nu werkelijk een wezenlijk verschil is tussen de 250 of de 300.
Is er ook een groot verschil in wegentaxen? Hoeveel bedraagt deze voor elks? Wat verbruikt de 250 en wat de 300? Wat betaal je gemiddeld voor de verzekering?

Zijn er misschien mensen die ervaring hebben met beide modellen en op die manier mij één van beide kunnen aanraden?

Ik kijk graag uit naar jullie reacties.

Nathan
 
Enige echt verschillen zijn optisch,
het rooster in de rechter-achterwang, de matzwarte velgen en beperkte kleuren bij de gts300.
waar deze wel een iets grotere cilinderinhoud heeft, is de topsnelheid en het vermogen bijna hetzelfde, de 300 heeft het vermogen echter met lagere toeren al.

op Wegenbelasting motor berekenen kan je zien wat de wegenbelasting kost, de verzekering hangt van een aantal factoren af (schadevrije jaren, woonplaats, alleen WA of WA Casco enz)

Gts300 verbruikt rond de 1:25, de 250cc iets meer maar dat verschil valt te verwaarlozen.
de 250 heeft ook een digitaal dashboard, waar de 300 een analoge heeft.

Ik zou voor jezelf de afweging maken welke je gaat kopen, de modellen zijn in principe niet ondergeschikt aan elkaar.

(ps. een GTV250 is ook wel heel mooi hoor :9~ )
 
Sommige mensen vinden dat het 300cc blok wat rustiger rijd, het koppel is hoger en dat bij een lager toerental. Ik heb ze zelf ook allebei proefgereden en de 300 vind ik het meest comfortabel rijden.

Het is echter niks voor mij want bij de minste geringste bocht raakte ik met allerlei onderdelen de grond.

Als je het zeker wilt weten kan ik je aanraden om een proefritje te maken. het gaat immers om een scooter die aan jouw eisen moet voldoen en alleen jij kan daarover oordelen.
 
Hallo StuNathan... welkom op het forum.
Ik kan maar 1 ding zeggen...... er zijn al diverse Vespa topics geopend zowel over de 250 als de 300. Lees daar even zou ik zeggen daar hebben ze het ook over het verschil tussen beide vespa's :)
 
Het is echter niks voor mij want bij de minste geringste bocht raakte ik met allerlei onderdelen de grond.


Tja.. je moet er ook niet mee plat door de bocht gaan.. _O-

Verder zijn er al diverse recente topics over de 250 en de 300 zoals Marinde al schreef ;)
 
Inderdaad.. Daarom is het ook niks voor mij, ik ga graag plat door de bochten :P

Maar qua comfort en gebruiksgemak is het echt een topper, en het viertaktblokje is echt super te rijden, zowel de 200, 250 en de 300. al prefereer ik de 300 als het gaat om comfort.
 
Is het bochtwerk van de vespa GTS dan zo'n ramp?

De vespa waarmee ik momenteel rijd gaat steeds vlotjes door de bocht, zou het raar vinden moest dit bij de GTS totaal anders zijn.
Ook op filmpjes van de 250 en 300 GTS zie je toch dat ze redelijk door de bocht gaan.
 
Tja Nathan, het is helemaal aan jezelf of je het wat vind.

Laat ik het zo zeggen: de scooter ligt fantstisch op de weg (mede door de geweldige voorvork), maar als je te schuin gaat dan raak je de standaard. Of jij dat schuin genoeg vind kan ik niet zeggen. Maar er is prima mee te rijden hoor maak je geen zorgen, er zijn zat mensen die hem hebben en die zijn allemaal tevreden.

Maak een keer een proefritje, dan kom je er achter.

PS: voor normale bochten is het helemaal niet nodig zo schuin te gaan, ik zoek gewoon altijd de grens op.
 
Nou aangezien iedereen hier toch verder gaat dan zal ik hier ook maar even wat posten al is het totaal onzinnig natuurlijk met en andere vespa GTS topics :X

Ik heb totaaaaaaal geen last met bochten werk Nathan !! Ik ben afgelopen juni naar oostenrijk geweest op mijn vespa GTS 250. Ik reed samen met nog een paar GTS 250 rijders en 1 op een GT . We hebben werkelijk schitterende passen gehad waaronder de Grossglockner en de Gerlos pas. Misschien ken je ze wel en dan weet je dat je niet uit komt onder erg veel haarspeld bochten.
Je kan op een GTS gewoon mooi schuin de bochten door !! Anders had ik allang plat op mijn snuit gelegen. IK ben dan wel geen correur die zo nodig een knietje aan de grond moet hebben maar ik ga ook heus niet statig rechtop de bochten door.

Laat je niet in je keuze beinvloeden door iemand die zegt dat je niet lekker de bochten door kunt met een GTS. Maar zoals iemand anders het al zei..... maak een proef rit !!
Kwa comford maakt het ook niet uit of je de GTS 250 of de 300 rijdt. Beiden hebben dezelfde "zit". Voordeel van de GTS 250 boven de 300 is een dagteller. IK kan hem niet meer missen op mijn 250 maar ach.... als je zonder kan is er uiteindelijk maar bar weinig verschil. O ja... nog een bijkomend voordeel van de 250... een bagage drager !! :)
 
Je kan op een GTS gewoon mooi schuin de bochten door !! Anders had ik allang plat op mijn snuit gelegen. IK ben dan wel geen correur die zo nodig een knietje aan de grond moet hebben maar ik ga ook heus niet statig rechtop de bochten door.
Precies wat ik probeer duidelijk te maken, ik zeg het alleen verkeerd. Ik ben zo iemand die altijd een knietje aan de grond moet hebben ;) Voorderest kan ik niet anders zeggen dat een Vespa GTS voortreffelijk rijd, Piaggio heeft daar goed over nagedacht.

Laat je niet in je keuze beinvloeden door iemand die zegt dat je niet lekker de bochten door kunt met een GTS. Maar zoals iemand anders het al zei..... maak een proef rit !!
Je kunt prima de bochten door met een Vespa! En inderdaad, zoals ik al zei: een proefritje en je bent meteen overtuigt van de eigenschappen van een Vespa. Zeker als je al liefhebber bent.

Hoe een klein bromvespaatje rijd is moeilijk te vergelijken met een GTS, dus probeer het eens.
 
Schuin plaatje voor Nathan :) De GTS 250
full
 
Allen bedankt voor jullie reacties!

Het zal inderdaad het beste zijn dat ik eerst een proefrit maak alvorens te een GTS aan te kopen.

Bedankt voor jullie raad!
 
Ik besef opeens hoe aso ik wel niet rijd als ik schuiner ben gegaan dan dat :P

Mooie plaatjes marinde, je ziet niet veel goede actiefoto's.
 
Houd je ons wel op de hoogte Nathan ? We zijn namelijk heel benieuwd welke Vespa (of misschien wel een hele andere scooter) het gaat worden :]

Bedankt Robbin :)
 
zwart zie je wel echt alles op, van die mooie poetskringen enzo '(

als ik nog een keer een dikke toettoet koop is het wel een gtv hoor 8-)

vespa-gtv-125-rod.jpg
 
Te bezichten bij Scooty in Hoofddorp. Scooterzaak waar ik vaak kom.

Hij is erg mooi vind ik. Hij rijd zoals het hoort.
 
Te bezichten bij Scooty in Hoofddorp. Scooterzaak waar ik vaak kom.

Hij is erg mooi vind ik. Hij rijd zoals het hoort.

Alleen die koplamp op het voorspatbord is mij iets té.

Trouwens, veert die scooter echt zo goed, ondanks de "ouderwetse" swingarm? Ik heb nog nooit op een scooter met swingarm gereden (ja , kymco dj :') ). Meen toch dat een beetje USD vork het beter doet?
 
Houd je ons wel op de hoogte Nathan ? We zijn namelijk heel benieuwd welke Vespa (of misschien wel een hele andere scooter) het gaat worden :]

Bedankt Robbin :)

Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte. Wel zou ik graag wachten op het voorjaar vooraleer er één aan te schaffen.
Tot hiertoe zal het waarschijnlijk een 300 worden, alhoewel ik eerst beide zelf eens graag wil vergelijken door ermee te rijden.

Alvast bedankt!
 
Alleen die koplamp op het voorspatbord is mij iets té.

Trouwens, veert die scooter echt zo goed, ondanks de "ouderwetse" swingarm? Ik heb nog nooit op een scooter met swingarm gereden (ja , kymco dj :') ). Meen toch dat een beetje USD vork het beter doet?

kymco dj heeft geen swing arm :+
Ik vind zo'n monovork in principe lekkerder rijden dan een telescoopvork (met een goed veertje erin)
in de scooter race rijden ze allemaal met zippies met een monovork erin

heb zelf ook zo'n mono in me straatscootertje zitten:) (en in die 200cc brommert ook)
2qm3cyx.jpg
 
Eens met Edterr. Mono arm rijd beter als de gemiddelde telescoopvork. Zeker zoals piaggio ze tegenwoordig maakt.
 
Euh mono... telescoop.... het zal allemaal wel. Ik heb alleen maar op mijn 500 cc les motor gereden, een honda geloof ik en mijn eigen Vespa :) Laatste vind IK lekkerder rijden.

Over de GTV... het heeft wel iets, het is een nostalgische vespa met die koplamp op het voorspatbord maar ik vind het stuur en dashbord absoluut niet mooi ! Maar ja... smaken verschillen gelukkig :)
 
Je kunt prima de bochten door met een Vespa! En inderdaad, zoals ik al zei: een proefritje en je bent meteen overtuigt van de eigenschappen van een Vespa. Zeker als je al liefhebber bent.

Hoe een klein bromvespaatje rijd is moeilijk te vergelijken met een GTS, dus probeer het eens.~[/quote]


Is mij een paar weken geleden ook bijzonder meegevallen.
Op de GTS 300 van een vriend mogen rijden. Kreeg de tip om het eerst alleen te doen ivm de wendbaarheid ervan. Dat was dus niet gelogen,........ MAAR na 1km was er al erg veel gewenning. Wat mij Solo opviel is dat:
1. ik sneller, lomper, platter (dus zelfverzekerder) door de korte bochten ging dan met mijn huidige schakel-motor. :]
2. ik de neiging had om mijn voeten niet op het wegdek te gaan zetten als ik voor een stoplicht moest stoppen. Je kunt achtelijk langzaam rijden met de GTS zonder instabiel te worden. :Y
3. de acceleratie tot 100 km/u zeer rap is en door het grote windscherm haast niet als zodanig wordt beleeft. Alleen was de scoot niet boven de 120 te krijgen. B|

Natuurlijk ook nog met mijn vrouw gereden. Wat merkte ik:
1. Ik ga nog steeds met deze scoot strak door de bocht.
2. kreeg een dreun op mijn helm van mijn lieftallige vrouw die graag wat minder snel en plat door/over de rotondes wilde rijden (en ze is in al die jaren toch wel wat gewend met mij) 8-)
3. de voetjes van mijn vrouw zitten mij in de weg als we moeten stilstaan voor het stoplicht. De passagier stepjes zitten wat vreemd vind ik. Trouwens ook met de duo bewust moeten nadenken mijn voeten op de grond te gaan zetten bij stilstand.
4. de acceleratie met twee personen boven de 100km/u vraag een zen-achtige beleving (neem de tijd). :z
5. na enige meditatieve momenten stond de teller niet hoger dan 115 km/u. :?

Wat merkte mijn vrouw op:
1. de snelweg is eng op de GTS. (Tja worden wij ook eens een keer ingehaald!) ;)
2. het is te klein om in het verkeer serieus genomen te worden :N
3. je gaat er nog gekker mee rijden dan dat je nu al doet 8-)

Al met al ben ik aangenaam verrast :} door de prestaties in de stad en op de b-wegen. De snelweg lijkt mij met de juiste mindsetting prima te doen. De eigenaar bezwoer mij echter de 140 op de teller te hebben bereikt. Waarschijnlijk is de GTS wat dat betreft eenkennig.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan