Vespa P200E projectje

Waarom wel? Als er geen dikke rug in de cilinder zit hoef je geen nieuwe onderdelen te steken. De kool hoort daar niet, het kan zelfs gaan gloeien en voorontsteking geven.
De hoeveelheid kool geeft wel aan dat het mengsel te rijk gesmeerd is of dat hij teveel brandstof krijgt. De afstelling kan dus wel wat scherper.
 
Koolaanslag is niet dusdanig overdreven dat dit problemen gaat geven. Zit zelfs nog blank alu in de verbrandingsruimte van de kop.
1 langer ritje flink op het gas en alles ziet er weer netjes uit.

Een loszittende bougie die nog in het bougiegat zit kan nooit zo veel compressie verlies geven dat na de koude start een 2takt als die warm wordt niet meer wil lopen.
Het compressie verlies lijkt mij dan van versleten/gebroken zuigerveren te zitten en als je dan toch al de kop er af hebt liggen zou ik dat zeker bij deze storing gaan controleren.
De zuigerveren zullen sowieso er al jaren in zitten en daardoor zeker een stuk van hun veerkracht verloren zijn waardoor alleen al daardoor de compressie minder zal zijn.

Maar hee gelukkig weet ik er niks van af. 8-)
 
Hmm thanx voor die tip! Eerst maar eens kijken of dit het probleem oplost. Zo lastig is het niet de kop er af te halen. Ritje naar maskers is meer werk dus probeer eerst of d kop het verhelpt, zo nee dan de kop er weergaf en de rest eens goed bekijken.
 
Pim/david , mag ik je een tip geven ...je zoekt te ver .....als ik al deze problemen zie denk ik dat je het verkeerd aan het zoeken bent .
Als ik je eerdere reparaties terugzie denk ik aan iets anders .
Je hebt de draden vanuit je ontsteking opnieuw verlengd/vervangen als ik het zo goed zie .
Echter je hebt de basis niet vervangen , de draden vanaf de spoelen op je ontsteking .
Deze draden zijn altijd van een inferieure kwaliteit geweest en worden door warmte niet meer betrouwbaar .
Dit is makkelijk te doen , er zijn zelfs complete draden setjes, met de juiste kleuren , te koop bij scootercenter of SIP.
Je kunt het zelfs een keer uitproberen , dat als hij stilvalt de groene draad van je Cdi er even tijdelijk af te halen .
Grote kans dat hij het dan weer doet .
Ook is vaak de witte draad in de ontsteking volledig verpulverd , en maakt bij warmte of hogere toeren sluiting met gevolg dat je stil komt te staan .
Ik heb zo het idee dat dit het zal zijn ...ik spreek uit ervaring . (;-) Heb bij de vespa's van mij al regelmatig gedaan .
Succes .
 
Thnx, en noem me maar gewoon Pim hoor... Hieronder het verhaal van de klus van vandaag en ik ga je gelijk geven ;)

Dat de cilinderkop vervangen moest worden stond vermoedelijk los van dit probleem, echter vandaag dus de kop vervangen door een nieuw exemlaar. Ja natuurlijk had ik als lapmiddel een helicoil in de oude kop kunnen laten zetten, maar ook dat kost tijd en geld... dus een nieuwe kop is net zo makkelijk. Als eerste de zuiger even schoongemaakt wantd aar zat redelijk wat aanslag op. Dit leek erger dan het daadwerkelijk was.

fEReRZo.jpg


De nieuwe kop kon erop

qP4uiWp.jpg


En gemonteerd.

FudpH0k.jpg


Starten en rijden... nu wel veel meer compressie (dus dat probleem is opgelost) maar weer roken als een gek, en totaal niet lekker lopen en uitvallen na zo'n 200 meter... grrr

Zoals Josj hierboven als schreef zat ook ik dus te denken aan iets elektronisch... waarom.. daarom...

2yPa6AE.jpg


Om het contact geheel uit te sluiten van het circuit haalde ik een van de groene stekkers los en zo is de Vespa gelijk te starten zonder contactslot. Dit was dus starten en rijden, mooi lopen en niet uitvallen. De motor uitzetten kon in dit geval alleen door de bougiedop van de bougie te trekken ;)

De gehele bende voor nogmaals gecontroleerd, schoongemaakt etc.. en stroomkabels logischer gemonteerd zodat ze niet klem zitten met rem- en gaskabels.. en ook nu was het starten en lopen. Echter toen alles dicht zat... weer hetzelfde probleem.. om gek van te worden.

kwlba0g.jpg


Ik vermoed dus dat ik moet kijken naar het contactslot en de stroomkabel van achter naar het contact voorin. Ik zal het elektrische schema er weer eens op nazien en dan zie ik wel weer verder.... De draden vanuit de ontsteking zijn het in iedere geval niet, want de scooter doet het verder (als het contact uitgesloten wordt) wel gewoon goed.
 
Laatst bewerkt:
Een busje contactcleaner of remmenreiniger of WD40 doet wonderen, want dit is maar smerig zo die elektrische aansluitingen ;) Het is toch niet toevallig een soort van draadbreuk die enkel problemen geeft in een bepaalde stand (als alles terug zit dus)? Een multimeter en wat tijd en je bent er snel achter. Zoveel elektronica zit er nu ook weer niet op zo'n Italiaans pruttelaartje :+
 
Ik laat het nu even rusten... maar ik vermoed dus ergens een draadbreuk of een contact wat niet goed zit als alles op z'n plek zit.

Als de groene kabel (meest rechte op de cdi/electric ignition unit) los is dan loopt de Vespa als een zonnetje. Of het zit 'm dus in deze kabel, of in het contactslot (IGN) waar deze aan vast zit lijkt mij zo, of zie ik dat verkeerd?

o3FYZ6u.jpg
 
Laatst bewerkt:
Pim,
je hebt nog niet helemaal gekeken zo als ik zei.....(;-)
Haal je vliegwiel er nou eens af en daarna je statorplaat , goed aftekenen op 3 punten met bv een stift .
Check je bedrading met name aan de achterkant van je statorplaat ......hier zijn ze vaak verpulverd .....
Ik denk echt dat dit je probleem oplost
 
Ontsteking ben ik niet aangekomen... moet waarschijnlijk dus wel gebeuren om al die kabels te vervangen, en dit zijn klusjes waar ik zelf een beetje huiverig voor ben. Vliegwieltool heb ik zelf ook niet. Zal er eens in gaan duiken hoe dit werkt.
 
Zo, MF Oma kan weer opzouten! Ik heb weer even tijd gehad om aan de Vespa te werken!

Om even bevestigd te krijgen wat ik dacht, wat nou het probleem was heb ik de groene kabel (op schema) losgehaald van de bobine en de vespa gestart. Na een rondje van een paar km wist ik dat het in ieder geval niets met de benzinetoeveoer te maken had. Dre Vespa liep heerlijk en alles deed het perfect. Alleen kreeg ik 'm nog maar uit door de bougiedop los te trekken.

Tsja... de groene kabel... in het gedeelte in het stuurhuis bleek dit dus echt de boosdoener te zijn. Oftewel zoek de groene kabel of wat er nog van over is. Dat maakte dus gelijk sluiting met het frame waardoro ik de Vespa ook niet aan de praat kreeg.

X6blCxA.jpg


Natuurlijk weet ik dat de hele kabelboom aan vervanging toe is, maar die had ik zo even niet liggen en als ik de overige kabels bekeek zagen die er nog okay uit. Ik besloot dus de groene kabel van voor tot achter te vervangen door een nieuw exemplaar (weliswaar zwart) buiten de kabelboom om.

J7wtlHU.jpg


CrjivR4.jpg


Oftewel langs de kabelboom... En daarvoor mocht de halve Vespa uit elkaar. Als eerste moest de draad door de tunnel heen getrokken worden en daarvoor moest de voertrem losgehaald worden. De voetremkabel was aan het eind nogal gerafeld. Deze mocht ik dus in Breda een nieuwe gaan halen. En ook deze moest weer geinstalleerd worden. Vespa Netjes op een krik zodat ik met behulp van tieraps de remhendel omder bij het karter voldoende voorspanning kon geven en zo de kabel gelijk goed strak kon installeren.

X5L5boC.jpg


Ok het zadel en de tank mochten eraf (blijft een gepriel met die kraan die door een klein gaatje moet) om aan het eind van de tunnel uit te komen (onmder het grijze klepje) om zo de kabel naar buiten door te voeren.

ZAuXfNe.jpg


De achterkant zit weer in elkaar... nu de boel voor nog aansluiten.

wordt vervolgd...
 
En vandaag wilde ik dus de laatste restjes in elkaar zetten... Ik dachtd at de plas benzine gisteren kwam door de benzinekraan... dat heb je nou eenmaal als je daar aan loopt te prielen, echter bij het opendraaien van de kraan verscheen er al snel weer een plas benzine onder de Vespa :( Na even gezocht te zijn bleek dit niet uit het tankgedeelte te komen maar van de carburateur. Een aantal ringetjes waren zo rot dat deze de boel niet meer dicht hielden. Een vriend van me had gelukkig nog een bak ringetjes liggen met daarin wel wat passends. Na dit alles gemonteerd te hebben was het lek gedicht.

oIfsYjw.jpg


De kabels waren redelijk eenvoudig te monteren. en het contactslot werkte weer naar behoren en bij het rijden viel de scooter niet meer uit. Pas bij het omdraaien van de sleutel viel de scooter uit, zoals het hoort.

Nu dus een nieuwe benzinekraan, een nieuwe benzineslang, een geheel gereinigde carburateur, een nieuwe cinlinderkop en bougie verder weet ik dus eindelijk dat het de draad was die rot was. Nu staat ze weer mooi te blinken.

AczoMSv.jpg
 
Vandaag een iets langere testrit, op en neer naar het werk. De heenweg is in ieder geval al geslaagd en ze loopt beter dan ooit tevoren!

Hj0M716.jpg
 
Dat wiebelt een beetje ja. Achterbandje is iets meer versleten dan het voorbandje en dan krijg je zulke verschillen. Boeit verder niet.
 
Afgelopen weekend een klein klusje gedaan waar ik mezelf al tijden aan ergerde. Een van de beugeltjes van het handschoenkastje was op mijn vorige vakantie losgebroken. 2K lijm bleef maar kort zitten en lassen... daar begin ik niet aan dus de boel lekker hufterig vastgezet.

Kastje eraf, gaatjes gebood, boutjes erdoor en klaar!

XZYFJiy.jpg


IKhh30c.jpg


Dat rammelt al weer een stukje minder!

En gisteren op de Vespadag in Breda een leuk toertje gemaakt met 100 van die dingen achter elkaar. Half Breda stond blauw van de 2-takt.

2RtsMTc.jpg
 
Het blokje is even onder de Vespa uit. Daarover later meer, maar hetgeen er moest gebeuren laat ik liever door iemand met iets meer kennis van het blok doen. Het blokje is nu in ieder geval in goede handen en was nog nooit onder de Vespa vandaan gehaald! Ook niet tijdens schilder en spuitbeurten uit het verleden. De body was dus een grote vieze zandbak aan de binnenkant.

7SKHLiE.jpg


Een flinke borstelbeurt, een paar bussen remreiniger en wat wd40 verder was daar ineens weer de originele laklaag! Mooi oranje aan de binnenkant en geheel hard zonder enige rotte plek te bekennen. En een gewichtsverlies van een behoorlijke zandbak!

B5ieSNY.jpg


Wordt vervolgd dus maar weer...
 
Pim, trek dat ding nou helemaal uit elkaar en maak hem weer mooi rood :+ ;)
Ik zou echt gek worden, overal dat rood tegen te komen bij een zwarte (of wat is het? Paarse??) buitenkant..
 
Laatst bewerkt:
Dat is optisch... en geheel spuiten gaat 'm niet meer worden voor mijn volgende tripje. Ding moet gewoon goed werkend zijn dat is het belangrijkste. Als het blokje terug is zal ik er iedere dag mee moeten rijden om 'm een beetje ingereden te hebben voor mijn tripje van de zomer ermee (alle lagers, keringen, krukas, zuiger etc... worden netjes vervangen).

Oh het is een soort van Aubergine
 
Zoals ik al eerder gemeld heb is het blok naar een ervaren renovateur gegaan. Normaal moet dit om de 20 jaar gebeuren. Mijn blokje was in 35 jaar nog nooit onder het frame uit geweest en ook nog nooit open geweest. Ik vind sleutelen zelf erg leuk om te doen maar met de trip die ik ga maken in het verschiet liet ik dit liever door iemand met ervaring doen.

De foto's zijn niet door mij genomen maar tijdens de renovatie van het blok.

Bij aankomst werd onder mijn toeziend oog het blokje al een behoorlijk eind uit elkaar gehaald.

1F3XSQu.jpg


En eenmaal thuis kreeg ik al een appje dat de primaire aandrijving al opengesprongen bleek te zijn. Deze zou met de renovatie altijd meegenomen worden, echter de mijne was wel heel erg ver heen. Ik zou Parijs bij lange na niet gehaald hebben. Ik was er net op tijd bij dus.

4fNIaDA.jpg


Veren in de primaire aandrijving waren al kapot en in het blok lagen al schilfers ervan!

HnrWxUH.jpg


Onderdeeltjes met een nieuwe zwarte laag

PWQ3VRR.jpg


De kering tussen de aandrijving en de remtrommel had het ook begeven, al die olie was dus ook niet echt bevordelijk voro de remcapaciteiten.

qYmVcuU.jpg


En de remtrommel... (vol olie)

EGmCHr8.jpg


Het gesplitste blok

rPk9zSi.jpg


En alle losse onderdelen na een wasbeurt.

7Yyyfbp.jpg


Nieuw speelgoed (krukas)

H5TPcOw.jpg


En gemonteerd

26ATnhM.jpg


q4mnApP.jpg


De ophanging van de cdi ook weer fris

5At1bVr.jpg


En ook die zit er weer op

O2laqiT.jpg


Een versterkte veer voor de koppeling

OKqTnbB.jpg


Dit was dus eerst zo'n bende! Niewe blokken, nieuwe keringen etc..

HCW8jFv.jpg


En weer dicht!

Pin1HnO.jpg


HulnLhs.jpg


vEl6zJj.jpg


Nu het blokje nog ophalen en wachten op de bestelling die ik bij SIP heb lopen met een nieuwe blokophangbout en een berg nieuwe kabeltjes etc...

Wordt vervolgd dus... en ik ben zelf erg benieuwd hoe het blokje loopt!
 
Kijk aan, blokje is weer vers!

Als je terug bent uit Parijs idd maar dat ding uit elkaar trekken en even voorzien van een goede laklaag.

Dit is een aanfluiting, zelfs onder de kenteken plaat is het een andere kleur! Ik heb in de afgelopen jaren verschillende Vespa's gerestaureerd, en helaas zie je bij heel veel Vespa's dat ze zijn gespoten/geschilderd zonder dat ze uit elkaar zijn geweest.

Mooi om te zien dat deze de TLC krijgt die die verdient, keep it up!
 
Zal in de toekomst een volgend project gaan worden. En Parijs ligt nog niet op een kwart van mijn komende tripje ;)
 
Nou Pim daar heb je vast een net bedragje in geinvesteerd.. maar super om te zien, en zo te zien ook hoog nodig tijd voor deze operatie. succes met opbouwen weer!
 
Ik wacht nog op wat onderdeeltjes (nieuwe kabels, blokophangbout en moer, peutslang en nog wat ander klein spul) en dan kan het blokje er weer in. Gisteravond opgehaald in België. Dan kan het inrijden beginnen.
 
Het blokje hangt weer netjes in het frame, het was effe eend agje werk en natuurlijk heb ik de nodige littekens opgelopen maar de Vespa loopt weer! Natuurlijk wel netjes in rijden eerst.

Kebeltjes vervangen

WWuatc3.jpg


Stroom vanaf de ontsteking heeft geen rotte draden meer

7gylOpg.jpg


Chokekabel was een klein gevecht

SBMmCBP.jpg


En het blokje hangt en is aangesloten

JaA1v7S.jpg


pJNZ8es.jpg


En voor wie 'm wil horen... na 3 keer kicken startte de Vespa gelijk. En vervolgens steeds gewoon de eerste keer. Blokje loopt heerlijk soepel nu.

 
Terug
Bovenaan Onderaan