Vespa P200E projectje

David_ZZR

MF veteraan
4 mrt 2010
5.588
3.624
Kaaiendonk
Een maand of wat geleden heb ik een Vespa P200E uit 1982 aangeschaft. Een eencilinder 2-takt scooter. Dit blok staat bekend als een van de beste blokken die Vespa ooit gebouwd heeft, echter het is nog steeds 33 jaar oud!

De vorige eigenaar vertelde mij dat hij de scooter heeft gekocht en alleen optisch heeft opgeknapt, wat dus alleen het spuitwerk inhield. Hiervoor was de scooter 7 jaar van iemand geweest die 'm stil had laten staan en daarvoor had de scooter ook 7 jaar stilgestaan. Oftewel de Vespa stond al bijna 14 jaar stil! Echter na een paar keer trappen startte de scooter gelijk en reed ik een "illegaal" proefritje. Dit omdat de scooter nog geschorst was, en dus ook niet verzekerd was. Het blokje liep goed, de prijs was goed dus de beslissing was snel genomen.

M0SQwPC.jpg

Een foto van de scooter voro de vorige eigenaar 'm spoot

vkdV21P.jpg

En een foto nadat de scooter gespoten was

Des scooter stond in de buurt van Den haag en ik woon in Brabant. Op de Strom kon ik deze niet meenemen, maar de vorige eigenaar was zo aardig 'm te komen brengen achterin een soort van Opel Combo, maar dan van Ford.

De benzine zag er wel heel erg helder uit (de scooter heeft geen mixsysteem zoals je dat tegenwoordig hebt bij 2takt) en nu bleek dat de tank wel was schoon gemaakt maar er was gewoon euro95 in gegooid. Oeps... maar er was gelukkig geen vastloper. Snel een sloot 2-takt olie in de tank erbij om de boel toch netjes te smeren.

De scooter liep voor geen meter bij doortrekken en na het verwijderen van enkele kappen bleek ook wel waarom. De luchtfilter was behoorlijk ranzig en de carburateur... laten we het daar maar niet over hebben....

NTqwB6w.jpg

Luchtfiltertje

NJz5TZe.jpg

Reviseren of een nieuwe... optie 2 werd het dus

xvuADz1.jpg

Van de pakking tussen carb en blok was ook weinig meer over, ook deze is netjes vervangen door een nieuwe

Y8res4s.jpg

Nieuwe carb erin en kastje weer dicht en afstellen maar... een beetje prielen en het blok loopt.
Ook het luchtaanzuigrubber is vervangen en het rubber tussen de luchtfilterhuisdelen zijn inmiddels vervangen.

u5KsIfJ.jpg

De bougie bleek nog de originele te zijn, althans dat gok ik. Daar moest dus ook een nieuwe in, echter deze wilde maar niet goed vast gaan zitten. Bij het ronddraaien van het vliegwiel hoorde ik via de bougie valse lucht ontsnappen... dat hoort niet. Toch eigenwijs startte ik het blok en niet veel later knalde met een geweldige klap de bougie uit de cilinderkop.

YWlumZ5.jpg

Na wat hulplijnen ingeschakeld te hebben toch de kop er maar af gedraaid, en wat bleek, de bougie die voorgeschreven is door Piaggio gebruikt maar de helft van de bougieschacht. Hier zou dus het beter bougie met een langere schroefdraad in moeten. Een bougie die ik nog had liggen van mijn PK 50 XL projectje paste er wel in en de zuiger zou de bougie niet raken. na even proberen zat deze dus wel goed vast. Top! Ik hoefde dus geen nieuwe cilinderkop aan te schaffen.

Voor mijn PK 50 projectje zie: http://motorvision.nl/viewtopic.php?f=26&t=1774

UQkfMwz.jpg

Het zadel vond ik zo lelijk dat dit gelijk vervangen is door een nieuw origineel zadel. Ook de beugels zijn er gelijk afgehaald. deze komen er ooit wel weer op mocht ik een lange reis ermee gaan maken. Dat de scooter hier goed voor is bewijst het zwitserlandvignet uit 88 op het voorspatbord van de oude foto.

Ondanks dat het een 2-takt is moet er wel degelijk olie in het carter. Deze zal ook nog wel origineel geweest zijn gezien de rubber ringetjes tussen de bout en het blok. Om maar te zwijgen weer van de zwarte drab die uit het carter kwam gesijpeld.

dNFAZ10.jpg

En nee, dit is niet zo veel als er in hoort te gaan. In de loop der jaren zal ook hier wel het e.e.a. van weggelekt zijn. Hier ging nu dus 250 ml mooi heldere SAE 30 olie in.

Verder was het blok een grote gore bende aan de buitenkant. Een bus of 4 aan remreiniger verder was de boel weer redelijk schoon.

P5L2HV1.jpg


Tsja en of dit betrouwbaar is.... ;)

dg9P3hO.jpg

De remtrommel achter alvast er af gehaald om deze van binnen goed schoon te maken (weer een busje remreiniger)

De bandjes... weer een verhaal apart. Aan de dagtekening op de banden te zien zijn deze ook uit 91, ooit dus wel vervangen... maar ketsgaar en niet echt veilig meer.

XERQ9iQ.jpg


Hier komen dus nette Conti whitewalls onder.

C02oqaF.jpg


Het voorwiel is al gedaan, de teller is gemaakt, en er zit weer een origineel logo op het schild. Oh en een setje spiegels er op, dat rijdt toch wat makkelijker.

wOUNZVd.jpg

Dit beugeltje hoort eigenlijk op een PK maar met een slijptol heb ik het op maat gemaakt om de kilometertellerkabel van een P op z'n plek te houden.

Wordt vervolgd.....
 
Laatst bewerkt:
Leuk project! Heb er ook een, uit zelfde jaar.
Mijne is grijs, in 2001 gekocht van de eerste eigenaar.
Lak (grijs) is niet zo mooi, maar mechanisch prima.
Heb er een schijfem voor op gezet, iets veiliger.
Als je nog hulp of tips nodig hebt, moet je het maar even laten weten.
 
Heb in 1968!! op een 180 cc m'n motorrijbewijs gehaald toen kreeg je gewoon les op een scooter.
 
Zo Rob, dat is al een tijdje geleden.
Scooters waren toen populair.
Dat moet dan een SS 180 geweest zijn, nu veel geld waard (dubbele van een P200).
 
Echt strak gaat zo'n P'tje niet rijden.
De eerste keer dat ik erop reed (gewend aan een Duc) dacht ik dat beide banden superzacht waren.
 
Maar rijdt wel erg makkelijk en leuk.
Ideaal om te shoppen in de stad.
En op provinciale weg. Max ca. 100 km/u.
Snelweg gaat net. Als het moet.
 
Voorbandje was al gedaan maar nu ook het achterbandje en het reservebandje voorzien van nieuwe conti whitewalls. Achterbandje was uit 81... oeps... beetje over de houdbaarheidsdatum heen....

mzqkIpP.jpg
 
Is best op te voeren maar dan moet je wel een beetje levensmoe zijn. Ik heb zo'n ding gehad maar 60-70 kmh is echt hard genoeg en idd. Leuk voor in de stad en dan nog moet het wegdek redelijk zijn!
 
Wat is opvoeren... als ik snel wil pak ik mijn strom. En opvoeren is niet alleen sneller laten lopen, maar ook beter laten lopen door modernere of betere onderdelen. Zo zal er op den duur een ander uitlaatje onder komen die iets meer koppel onderin geeft, ook heb ik een andere koppeling in gedachten en moeten er een hele berg lagers nog vervangen worden. Ik geloof dat je er een 233 cc malossi voor hebt, reteduur, maar ja alles is mogelijk... Eerst alles goed op orde hebben en doen wat echt nodig is voor de veiligheid en goede wegligging.
 
In mijn domicilie komen geregeld engelse mods van/naar de boot gekacheld op soms hele dikke opgefokte scooters, erg leuk om te zien (en echte die hards, ook soms in de winter, ooit 1 met snowboard achterop gezien)
 
Nee helaas, was voorbij eer ik er erg in had. Maar er komen sowieso excentrieke gevallen van/naar de boot. Keertje een open Lotus 7 met snowboard achterop gemonteerd, dan heb je toch dik 1000km tot de eerste sneeuwbergen voor je kiezen in je open autootje in de winter.... wel met stijl!

Maar goed on topic, gave Vespa man!
 
Heb onder mijn P200 een expansie uitlaat (JL) gehad. Maakte icm standaard cilinder/carb maar weinig uit, ondanks grotere sproeiers. Wel meer herrie.
Sito plus uitlaat schijnt wel merkbaar te zijn.
 
Zo'n Sito heb ik ook onder mijn PK50 liggen ;) scheelt toch wel 10 km uur! En dat is met een brommertje toch best leuk.

Hier een kiekje van mijn andere Vespa die ik al eerder opgeknapt heb. Deze heb ik gekocht op mijn 17e (1995) en in 2000 in de hoek van de garage gezet (mijn zware rijbewijs ging toen in voor de motor) en in 2013 gerestaureerd.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan