Vespa P200E projectje

Rondje om de kerk.
Zit nu alleen met het probleem dat mijn verlichting niet meer werkt... grrr... effe de kabelboom uitpluizen en de boel uitmeten vanavond.
 
Het was dus een loszittend stekkertje. Nieuwe eraan geknepen en alles werkt weer. Gisterenavond een mooie ronde gereden.

XZ1ptjN.jpg


Wat nu nog rest is uitzoeken waar de rammel in mijn stuur vandaan komt (waarschijnlijk iets in de teller), maar daar rijdt en stuurt de Vespa niet minder door. En op den duur de verse kabels een beetje opspannen want daar zit altijd wat rek in.
 
Het blokje loopt als een zonnetje, het schakelen ging wat stroef maar na de veer van de koppeling een wd40 douche gegeven te hebben ging alles een stuk soepeler. Die was dus iets te goed schoongemaakt ;)
Het enige waar ik nog tegenaan liep was een vervelende rammel. Het stuurhuisje opengehaald en dus de ietwat losgetrilde km teller een stuk vaster aangedraaid. Ook van die kant nog een flinke wd40 spraybeurs over de kabels heen zodat alles van die kant ook weer soepel loopt.

Dit scheelde al een hoop in het gerammel maar toch bleef er iets vervelends trillen. Dit bleek het slotje te zijn van het dashboardkastje. Die had ik al eens vervangen maar door een goedkoop exemplaar. Het palletje van het slotje had redelijk wat speling en trilde tegen het kastje zelf aan. Zojuist dus even op en neer naar Maskes om die een nieuwe van betere kwaliteit te halen.. en dit zit al een stuk strakker :)

oVUm4n5.jpg


Ook gelijk boutjes en moertjes en de ringetjes waar de koppelings en remhendel mee vast zitten vervangen zodat daar de speling ook minimaal op is.

Nog een leuk detail..Sander begin niet weer over dat oranje ;) ik kwam onder een laklaag met een hobbel die ik er af peuterde deze originele sticker nog tegen .

SyfWpdm.jpg
 
Laatst bewerkt:
Op advies doe ik er nu het blokje gereviseerd is 3% in. Normaal gezien gaat er Castrol in, maar op vakantie maar net wat ik tegenkom. Onmogelijk voor mijn komende trip voldoende olie mee te nemen, en dat spul is overal te koop.
 
Afgelopen weekend de laatste klusjes gedaan aan de Vespa die nodig waren voor de trip, althans de bijna laatste klusjes ;)

De carterolie is na een paar honderd kilometer inrijden vervangen door een verse sloot SAE30. De olie die er uit kwam had een mooie koperkleurige gloed doordat bij de montage van alle nieuwe onderdelen kopervet gebruikt was.

A6OlZG1.jpg


Daarnaast zijn alle beugels weer bevestigd op de Vespa. Dit om de bagage aan te knopen voro mijn komende tripje.

zO1kjwD.jpg


Ook is er een tweede powerbank aangeschaft. Zo kan ik de ene opladen terwijl de andere leeg getrokken wordt door mijn GPS.

Wat rest is het straffer afstellen van de vering voor de puist bagage die er op komt te zitten.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien de bandjes op mijn trip redelijk opgesleten zijn zal er binnenkort wat nieuws onder moeten komen. Ik zal dan waarschijnlijk voor een geheel ander (en steviger type) band gaan. Vermoedelijk de S1 van Michelin.

De whitewalls wil ik echter nog niet weg doen want voor kleine ritjes in de buurt zijn ze nog goed genoeg. Dat gaat dus een reservesetje worden op een oude set velgen die ik nog had liggen van mijn PK50 (deze passen ook gewoon onder de P200E).

Na enkele uren schuren en verf branden waren ze kaal en kwam zelfs het jaartal van de PK te voorschijn.

B3eqOIm.jpg


De buitenkant van de velgjes werden in de primer gezet en de binnenkant (aangezien die geen dure lak nodig hebben, maar slechts een goede berschermlaag tegen de roest) gelijk in de hamerite die ik nog had staan.

cJauGyu.jpg


Wordt vervolgd.. (alweer dus)
 
De grijze velgjes (de oude van hierboven) zijn inmiddels mooi rood. Mooi een reserveset... DE P200E had ook weer nieuw vers rubber nodig voor het komende seizoen. Deze keer heb ik gekozen voor iets moderner ogende bandjes (schijnen lekkerder te rijden). De velgjes heb ik vers zwart gemaakt en om toch nog een beetje een oude look er aan te geven het michelin wit gemaakt.

AYQfl1V.jpg


Als de benzinekraan uit stond lekte de vespa een beetje. Een duidelijk teken dat er een té goedkope kraan in is gezet. Op advies heb ik er dus (met behulp van een seciale tool) een BGM fastflow kraan in gemonteerd en dus ook gelijk de benzineslang maar weer vervangen.

Eb84zLA.jpg


Nog een paar klusjes te gaan voor de zomer.
 
Terwijl de oude olie uit het carter stond te lekken zijn ook de bougie en bougiedop zijn vernieuwd. Daarna natuurlijk verse SAE30 (single grade) in het cartertje gedaan. Ondanks dat het 2-takt is moet ook hier de olie gewoon ieder jaar van ververst worden.
 
Zo het nieuwe seizoen is weer aangebroken en voor de volgende grote trip moet er eerst weer wat onderhoud (en verbetering) plaats vinden.
Gisteren eerst even de bougie er uit, altijd even kijken of alles nog goed verbrand en aan de kleur te zien was dit nog het geval

6sslqJy.jpg


Daarna de Carburateur uit elkaar gehaald en schoon gemaakt en enkele pakkingkjes en rubbertjes vervangen die hier in zitten.
Onder het filtertje zat bet war rommel :(

DB5lCLr.jpg


De pakking naar de vlotter toe ook even vervangen

Ts84g4h.jpg


En de boel weer in elkaar en afgesteld... en ze liep weer als een zonnetje.

QyNWPYT.jpg
 
Ik heb in mijn nachtdienst mooi jouw reisverslag even gelezen. Wat een leuk verhaal. Bedankt voor de moeite om dat te plaatsen! :)
 
Misschien dat sommigen dit heiligschennis vinden maar ach... Sinterscootercenter was erg vroeg dit jaar ;) 3 (ja ook de reserve) nieuwe tubeless alu velgjes. Dus niet meer de gesplitste exemplaren. Het scheelt 600 gram per velg + nog ca. 370 gram omdat er geen binnenband in hoeft. Een kleine 3 kilo gewichtsverlies dus en die kilo aan de ronddraaiende velgen zal ik wel gaan merken vermoed ik zo...

a98IaWl.jpg
 
Monteren laat ik doen metceen fatsoenlijk apparaat. Proppenset mee voor nood, maar er is altijd nog een reservewiel.
 
En soms zit het niet mee... bandjes (nog 80%... de voor en reserve) van de oude velgen af en ik kon gaan wisselen... helaas... het apparaat wat een vriend van me thuis had staan (en waar hij vaker scooterbandjes mee gewisseld had) lukte het niet om de band op de velg te wippen. De eerdere bandjes waren chinese baggerbandjes geweest op zo'n chinese prulscooter... en dat geeft allemaal iets meer mee.... Op naar plan B...
 
Terug
Bovenaan Onderaan