Vespa P200E projectje

Als ik die pakking zo zie valt er ook nog wel een halve PK te winnen door zelf een pakking te maken die wel om het inlaatkanaal valt en er niet half over.
 
Ik wilde de boel wat schoonmaken aan de binnenkant met de dremel... echter er viel een onderdeeltje op de grond en dat vond ik dus niet meer terug... helaas...
De boel dus even goed losgeweekt met wd40 en met remreiniger schoongespoeld... daarna afgedroogd en het draadeind weer gemonteerd. Een van de oude bloklagers bleek precies goed te zijn voor dit klusje. Goed dat ik deze bewaard had dus.
Het rubber wilde ik een beetje invetten zodat het makkelijker naar binnen zou glijden en naast mijn pot met vest zag ik de zelden gebruikte pot met bandenvet staan. Die was dus perfect voor dit klusje.
Het rubber wipte zo het carter weer in.

cVeMKrn.jpg


vidxkVm.jpg


Nu de carburateur er nog af is had ik een inkijkje op de krukas. Deze zag er nog steeds als nieuw uit :)

kRAOiMc.jpg


Nu weer wachten op wat pakkingen om de carburateur terug te plaatsen en op warmer weer (hopelijk komende week na het werk) om het frame verder te spuiten.
 
Eindelijk een beetje temperatuur in de garage... oftewel de vespa werd goed warm ingepakt

Eerst de bodem

7ru9W3F.jpg


En voorzien van een laagje primer waar straks de goede lak eroverheen moet komen.

By2eNN2.jpg


Daarna was de achterkant aan de beurt.

1cu4TxY.jpg


Emj0KaE.jpg


Nieuwe rvs beugeltjes voor bij de voeten en de sierrand om de koplamp voorzien van etch primer. Deze wil ik (samen met nog wat andere zaken) zwart maken.

Q2WwIUs.jpg


wordt vervolgd...
 
Vandaag de boel uitgepakt en ik ben niet ontevreden. Sommige stukjes konden beter maar ach... het is een heel stuk netter dan dat het was... en de bus was leeg. Blokje hangt er weer onder, volgende klusje is dus het monteren van nieuwe rem, gas, koppeling, schakelkabels door het frame heen.

fBjgNzp.jpg
 
Mooi kleurtje en oogt zeker strak 👍

Hoop dat het snel weer rijdt (want deze luchten maken dat er motor/scooterritten gemaakt kunnen worden).
 
Op advies van iemand hier toch maar eens gaan kijken hoe netjes de pakkingen echt gesneden waren... en daar viel inderdaad nog wel wat winst te behalen welke het gat tussen de carb en het carter iets vergrootte.

iiRmCbh.jpg


j6KpTsK.jpg


De carburateur zit ook weer netjes op z'n plaats. Aangezien ik zo veel mogelijk wat blinkend (chroom) is zwart wil maken had ik mkijn oude bagagerek tevoorschijn gehaald. Deze was ooit door een vorige eigenaar zwart gespoten... maar erg slordig. Er bleek een bak roest onder tezitten (gelukkig oppervlakkig). De staalborstel ging op de boormachine... en die deed het plots na 30 jaar niet meer :( Vervolgens mijn aldi dremel; gepakt om dan daar de roes maar mee weg te poetsen... dat ging goed, tot deze ineens heel erg begon te stinken en langzaam begon te draaien... Ook die was rijp voor de vuilnisbak. Na nog even met de 30 jaar oude Metabo aan de gang te zijn geweest bleek dat als ik m tussen het haasje en de schildpad in zette het wel te doen...

Het frame werd ontdaan van de roest, de veerstjes daar was ooit gewoon zwart overheen gespoten (deze mogen wel blank staal blijven) werden ook schoongeborsteld

a64iHzh.jpg


2qoP0eT.jpg


Aangezien er wat blank staal was deze ook maar voorzien van de hufterige etch primer wat mij de rest van de dag (ondanks kapje) koppijn bezorgde.

CcyBoRr.jpg


Ook wat ander klein spul hangt netjes in de etch primer uit te harden te wachten op de volgende laag epoxy primer om daarna netjes zwart afgelakt te gaan worden.
 
Gisteren de boel in de sneldrogende primer gezet... en deze was inderdaad heel erg snel droog...

g0sX2A0.jpg


Dacht ik... ondanks dat de boel goed droog aanvoelde na enkele uurtjes bleek het toch minder uitgehard te zijn. Daar kwam ik pas achter nadat ik een bus zwart eroverheen gespoten had... Dit mengde zich dus mooi tot een donkergrijs geheel.

pgRl8uD.jpg


Oftewel eigen schuld had ik maar geduld moeten hebben. Dit kon dus opnieuw...

Na een gevecht met de kabels zitten ook deze bijna op de plek. Niet alle kabels hadden er zin in dus ik heb wat nieuwe binnenkabels kunnen bestellen weer.

9JdhGvN.jpg


Nu toch maar gekozen voor 2K lak en aangezien de tank ook een laagje nodig heeft ook deze vandaag maar even in de primer gezet. Deze was lek (bij de sluiting) en dit is netjes dichtgesoldeerd.

6Kgc1Cp.jpg


en na de laag primer

Kjtprs4.jpg


Nu de boel gewoon een week uit laten harden en dan het zwart erop...
 
Vandaag alles na uitharden losgehaald en de boel weer gedeeltelijk gemonteerd.

De sierstrip op het spatbord... natuurlijk het spatbord eerst wel even goed met commandant en turtle wax gedaan.

ujCnOpP.jpg


De haakjes om de billen mee los te halen.

fNMV6CC.jpg


De nieuwe bagagehaakjes.

2gzDifn.jpg


De chromen strip rondom het contactslot is nu ook netjes zwart

VDkAB0k.jpg


De rand rondom de koplamp

VVdPWfS.jpg


Bagagerekje weer terug in elkaar gezet.

Pp6U4nm.jpg


het deksel van het luchtfilterhuis

VMmUhVJ.jpg


en de tank

5wUTD1T.jpg

Vervolgens een groot gedeelte van de scooter nog met commandant en turtle wax gedaan, wel zo makkelijk nu alles er nog af ligt.
Ik had duidelijl even geen zin om bezig te zijn met de kabels maar toch een productieve avond
 
Gisteren vooral bezig geweest met kabeltjes trekken... en kabels die zaten... maar net verkeerd toch weer herleggen omdat ik ze door het verkeerde gat in het frame getrokken had... Oftewel niet fotowaardig maar het moest wel gebeuren.
 
En weer verder gegaan vandaag met de boel monteren. Als eerste de tank gemonteerd met een nieuwe slang eraan welke naar de carburateur gaat. Echter het door het frame halen ging nogal stroef. Een goede lik bandenvet op zowel de slang als het rubber verrichtte wonderen.

mjC8HDX.jpg


De boel netjes aangesloten en voorzien van nieuwe pakkingen

zbraa8D.jpg


Starten deed de vespa gelijk (nadat ik alle kabels netjes had aangesloten). Echter de boel liep wat hoog stationair... Alles is voorzien van verse pakkingen dus valse lucht kan het niet zijn. Echter draaien aan de stationairschroef kon het ook niet zijn... Naderhand (toen ik al met wat anders bezig was) bedacht ik me dat ik ook de gaskabel gewoon iets te strak gezet zou kunnen hebben... Dat ga ik de volgende klusdag bekijken.

Een filmpje van het lopende blokje.


Aangezien het bagagerek dezelfde bouten gebruikt als de tank moest ik dit al gaan monteren. Nieuwe staalboren gekocht echter er was geen doorkomen aan. Het RVS wat achter het uitgescheurde stuk gelast zat was dermate hard dat ik op 3 gaten wel 3 uur bezig ben geweest. Het 4e gat wilde echt niet... Net wel even een klasse hogere boor opgehaald dus ook dat is voor de volgende keer.

Gaatjes in wording

jlpt0rm.jpg


Hier zijn er 2 van de 3 al door..... die rechtsboven wilde niet.

CUP6xVA.jpg


En toen bedacht ik me tussendoor dat ook wel alvast de koplamp kon terugmonteren en ik dacht een vuiligheidje in de koplamp te zien zitten... armatuur los en even schoonblazen... helaas... al het chroom blies ik er zo af waardoro er geen refklectie meer op zit... dat is dus iets om weer te bestellen.

56k0R3B.jpg


Wordt vervolgd...
 
Ook met de kobaltboor ging het maar langzaam.. om de boel wat te smeren wd40 gebruikt maar uiteindelijk na een half uur was ik er nadat het rvs zich langzaam aan gewonnen gaf doorheen :)

Iedere keer een beetje zooi op de boor.

2x1QNLw.jpg


a748liw.jpg


en erdoorheen

FkYQebJ.jpg


En het rekje zit. Om de kentekenplaat niet te hard te laten trillen (zit iets los van het geheel) heb ik er een stuk benzineslang achter gestoken.

l6yixmI.jpg

Er moet nog wat spul uit Itali|ë binnen komen... maar ik kan voorlopig weer even verder.
Het probleem van het hoogtoerige stationair draaien was inderdaad een te strak gespannen gaskabel :)
 
Maandag nog een paar kleine klusjes gedaan. DE oude sierrand om het beenschild verwijdert en alvast begonnen met het plaatsen van een nieuw zwart exemplaar. Hoe Deze wil nog niet zitten maar ik weet nu denk wel hoe 'm wel te plaatsen.
Daarnaast het handschoenkastje verwijdert en alles goed schoongemaakt en gepoetst met commandant en turtle wax zodat alles straks schoon in elkaar gaat weer.
Ook de aanzuigslang voor lucht herplaatst. Dit is altijd best een gevecht.

1KSguFz.jpg


Nu wachten op onderdeeltjes uit Italië.... en die beenschildrand....
 
Ook het nieuwe rubber voor om het luchtfilterhuis was binnen., Samen met nog een aantal andere spullen. Dit was natuurlijk veel te strak dus even een gevecht om de boel goed in elkaar te krijgen

Gp5O9xi.jpg


Maar uiteindelijk zat de boel in elkaar.

pIcNEkY.jpg


na nog even gevochten te hebben met de nieuwe beenschildrand werd ik gebeld dat mijn nieuwe tweewieler (ongemotoriseerd) klaar stond bij de dealer. Verder dus niets meer gedaan vandaag.
 
Daar hoort nog een rubber op.... ook nog gemonteerd dus, alleen na de foto. De draden zijn net te kort ivm eerdere breuken dus verlengd en door de connecties staat het bal=kje ook een stukje open. Als alles blijkt te werken zal ik dit nog even goed intapen.
Er komt sowieso nog een zijbik overheen. Omgekeerd plaatsen zou alleen maar heel veel spatwater en modder er in opleveren.
 
En vandaag weer een paar uurtjes verder geklust. Als eerste stond de rand rondom het beenschild op de planning. Na wat youtube videos en de tip een creditcard te gebruiken is het uiteindelijk gelukt... nog wel een hoop gepriel en gefrot maar de boel zit.

Natuurlijk niet mijn creditcard gebruikt... alhoewel.. deze is ook belangrijk. Maar de slijter hier kent mijn adres bij naam dus de pas hoeft nooit gescand te worden.

1VPtNHm.jpg


En toen zat de rand er op

oALjlDa.jpg


Deze bende aan kabels komende uit het knipperlichtkastje was ik ook beu.

ZT7KW8V.jpg


Zo zat alles vast

Tm2qdkV.jpg


Draadje er omheen, de boel omhoog trekken en alles is eruit... en nog wel een draad om de nieuwe bekabeling terug omlaag te trekken

Vergelijk van oud en nieuw

MvDVRqZ.jpg


Alweer iets netter... de overige kabels moeten nog aan de koplamp (ook nieuw) worden aangesloten

pGrklLl.jpg


En zo begint het weer een beetje op een Vespa te lijken.

1NIaRnd.jpg


wordt vervolgd...
 
Terug
Bovenaan Onderaan