Vespa PX150 brandstofvraag

robato28

Die hard MF'er
20 mrt 2011
334
109
Beste brikkers, ik rij al 33 jaar motor maar heb altijd al een keer een oude Vespa willen hebben. Nu is mijn oog op een volledig gerestaureerde gevallen en wel een P150X (of PX150) uit 1982. Mooi ding en ik zie me er al helemaal mee naar Italië rijden
😃
Echter, heel veel weet ik er nog niet van. Oke, het is een tweetakt, dus mengsmering zoals bij mijn MB50 van vroeger. Maar nu vertelt de verkoper van de Vespa dat ik er mengsmering in de verhouding 1:45 in moet gooien. is dit de normale mengsmering die ik vroeger ook altijd tankte of moet ik gaan ‘klooien’ met een flesje olie en indien dat laatste, hoe ga ik dan te werk?
I know, koop dan gewoon een moderne scooter
😄
maar dat wil ik nu juist niet. Ik heb al een moderne motor maar wil er dolgraag zo’n mooie Vespa naast. Dus wie biedt raad?
 
1op 45 komt niet standaard uit de pompen die ik ken,
daarbij heeft zelf mengen je het voordeel dat je met e5 of beter kunt mengen en met de kwaliteit olie die je zelf wil.
Verhouding 1 op 45 betekend dat er 1 liter olie op 45liter benzine gemengd wordt.

Hierbij een handige tabel, succes met de aanschaf.
Olie : BenzineOlie percentageOlie per 1 liter benzineOlie per 5 liter benzineOlie per 10 liter benzine
1:205%50 ml250 ml500 ml
1:254%40 ml200 ml400 ml
1:303.33%33 ml167 ml330 ml
1:352.86%28.57 ml142.85 ml285.70 ml
1:402.50%25 ml125 ml250 ml
1:452.22%22.22 ml111.10 ml222.20 ml
1:502%20 ml100 ml200 ml
1:1001%10 ml50 ml100 ml
 
Er wordt vandaag ook kant en klare voorgemengde schone 2takt brandstof verkocht, eigenlijk bedoeld voor tuinmachines, maar in feite bruikbaar in alle 2takten.
Vb deze van Aspen: Aspen 2 (er zullen vast nog wel andere aanbieders zijn). 1 op 50.

Ik gebruik geen 2takt tuinmachines, maar onze buren laten hun tuin elk jaar onderhouden door een tuinbedrijf en dat is allemaal met 2takt haagscharen enz. Nu die draaien op dat soort brandstof en je ruikt ze niet en je ziet geen blauwe walmen.

Enkele jaren geleden een georganiseerde scootertocht gedaan in Italië. Wij met Vespa's 150 4takt. 1 van de begeleiders met een oude 2takt Vespa. Niet te doen als je daar toevallig achter terecht kwam: de stank en de blauwe walmen, vreselijk.

Die kant en klare brandstof zal wel duurder zijn maar bezorgt een hoop minder last.
 
Da’s leuk, dat Aspen, maar afgezien van het feit dat het de huidige literprijs van de benzine waarschijnlijk ruim overstijgen zal zie ik mezelf niet echt een aanhangertje Aspen meenemen als ik op reis wil met mijn, overigens nog nader te kopen, Vespa 😄😄
 
Ik heb zo'n 20 jaar een P200E uit '82, zo'n 15.000 km mee gereden. In de basis hetzelfde blok. Ik meng zelf. Dan weet je zeker dat het de goede mengverhouding is. Volgens het instructieboekje en de sticker op de tank is de juiste verhouding 2%. Dit houd ik ook aan. Ik heb altijd een fles olie in het handschoenenkastje. Is vrij makkelijk mengen. Meestal tank ik rond de 5 liter. Dan moet er 100ml olie bij oftewel een maatstreepje op de fles. Hoeft geen Castrol RS te zijn, gewoon olie van een goed merk. RS is alleen aan te raden als de Vespa (fors) opgevoerd is. Wat overigens redelijk makkelijk kan.Bij mij gaat er altijd al 95 octaan in. Aspen lijkt me niet echt nodig, hooguit als je m voor langere tijd wegzet. Succes!
 
Mijn pk50xl heeft ook 2%, er zijn mensen die wat extra smering toepassen. Om aan de veilige kant te zitten, volgens mij levert dat eerder wat minder vermogen en extra vervuiling op. Als je een volsynthetische olie pakt smeert deze beter dan de kwaliteit van vroeger. Lijkt me dus niet nodig om extra te smeren.
 
Joh, dat ding heeft geforceerde luchtkoeling?
Ik denk dat het niet zo vreselijk veel uitmaakt of je 1 op 45 of 1 op 50 mengt. Zeker omdat de mengolie over de jaren wel beter is geworden.
gebruik iets van kwaliteit (hoeft niet eens de duurste te zijn) en GEEN mineraal (geeft koolafzetting) en dan komt het wel goed.

Ter voorbeeld, voor mijn jawa 559 uit 1967 (recent verkocht) werd 1:25 voorgeschreven. Dat was destijds dus nog met minerale olie.
Ik had het blok een beetje getuned, mengde 'gewoon'1 op 50 met een volsyntheet (5L. bussen van oliehandel.nl), gaf het ding goed de sporen en gebeurde niets mee..

Voak be'j te bange..
 
Da’s leuk, dat Aspen, maar afgezien van het feit dat het de huidige literprijs van de benzine waarschijnlijk ruim overstijgen zal zie ik mezelf niet echt een aanhangertje Aspen meenemen als ik op reis wil met mijn, overigens nog nader te kopen, Vespa 😄😄
Aspen is een ander soort benzine en dus veel minder gevoelig voor de benzineprijs. Daarbij kan je de benzine in de tank en carburateur laten zitten en zal niet verouderen.
 
Aspen is een ander soort benzine en dus veel minder gevoelig voor de benzineprijs. Daarbij kan je de benzine in de tank en carburateur laten zitten en zal niet verouderen.
Alleen een stuk duurder,en ga je op vakantie kan je moeilijk liters van dat spul meenemen.
 
Bedankt voor de info! Ik ben er nog niet helemaal uit of ik nu niet liever op een wat nieuwer model wacht, '83-er ofzo. Het vaste olietankje lijkt me wel een stuk handiger. PX200E lijkt me ook heel leuk alleen zijn die steeds minder dik gezaaid.
 
Bedankt voor de info! Ik ben er nog niet helemaal uit of ik nu niet liever op een wat nieuwer model wacht, '83-er ofzo. Het vaste olietankje lijkt me wel een stuk handiger. PX200E lijkt me ook heel leuk alleen zijn die steeds minder dik gezaaid.
Op lange afstanden kom je er waarschijnlijk toch niet onderuit om een fles mee te nemen,ook een tankje raakt leeg.
 
Joh, wat vebruikt dat ding en hoe lang doe je met een liter tweetaktolie?
Ik heb op vakanties met mijn jawa 350 NOOIT moeite gehad olie te vinden..
 
Joh, wat vebruikt dat ding en hoe lang doe je met een liter tweetaktolie?
Ik heb op vakanties met mijn jawa 350 NOOIT moeite gehad olie te vinden..
Als er bij 5 liter benzine 100 ml olie moet dan schat ik in een liter olie op elke 50 liter benzine 😄
zou volgens mij rond de 1250 km zijn.
 
Zit overigens bij nader inzien nu naar een PX 200 E uit 1991 te kijken, met olietankje dus. Volgende week een keer naar Alkmaar waar hij staat bij HVscooters. Maar intussen ben ik wel een stuk verder met jullie info, weet nu wat voor olie er in het tankje kan :)
 
Overigens nog een vraagje. De PX 200 E staat bij de RDW op kenteken als een P 200 E. Is dat vreemd of klopt dat wel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan