vet slaan vs. verzuipen

roestendoenze

MF veteraan
28 feb 2002
21.848
5.745
omg.Helmond
Volgens mij kunnen de bougies bij 'n koude start 'vet slaan' of 'verzuipen'. Bij 'vet slaan' komt er vette prut (olie :? ) op de bougie. Daarna is je bougie geen klote meer waard. ;( Verzuipen is gewoon nat vd. benzine, kwestie van doorstarten met zonder choke.

Tot zover wat ze me hebben wijsgemaakt.
Mijn vraag:

Hoe kun je vette bougies verhelpen/voorkomen en hoe komt die prut bij je bougies?


bij voorbaat thanx
 
Vet slaan doen je bougies; verzuipen je hele motor.
De vette prut op je bougie is onverbrand benzine-/luchtmengsel. Door slechte verbranding ontstaat er koolaanslag op de bougies, dat is die zwarte prut. Goed schoonmaken en dan doet ie het wel weer.
Verzuipen kun je voorkomen door niet teveel gas te geven bij koude start; als het goed is zorgt de choke voor een voldoende rijk mengsel om te kunnen starten.

Bij slechte afstelling van de carburateurs krijg je hetzelfde; zwarte aanslag op zuiger, cilinderkop en bougie.

En als je zonder zuigerveren rondrijdt, zoals op die leuke foto in je signature, is het puur verbrande olie die neerslaat. Je motor zal wel lekker gerookt hebben zeker??? :) :) :)
 
Laatst bewerkt:
Je hele motor als in: de cilinders. Of eigenlijk: het mengsel in de cilinders. Daar zit teveel benzine is als ie verzopen is. Dus verzuipen doen niet alleen je bougies.
Klinkt nog een beetje vaag, maar ik hoop dat het duidelijk genoeg is.

Dus niet teveel gas geven bij het starten (ook niet teveel choken, is ook weer niet goed) en kijken of de afstelling van je carburateurs nog goed is.

Succes in ieder geval met het oplossen van je probleem!!!

8-) 8-) 8-) 8-) 8-) 8-) Btw: ouwe CB's rule!!! 8-) 8-) 8-)
 
Laatst bewerkt:
Vet slaan doen je bougies ook als je nog geen rijbewijs hebt en graag aan je vrienden wilt laten horen hoe mooi de motor klinkt :(

Eigen ervaring |(

Bougies gewoon effe schoonborstelen en ze doen het weer :)

Eigen ervaring *D
 
waarmee borstel jij die schoon? Ik heb zelfs met branders zitten stoken, maar in de rand (tussen porcelein en metaal) is 't nauwelijks weg te krijgen. Hij vonkt dan wel weer, maar dan wel 'n stukkie slechter als nieuw.
 
Effe schuren tussen de punten waar de vonk over hoort te slaan doet al wonderen. De rest mag wel smerig zijn, maakt niet zo heel veel uit.
Als je motor vaak verzopen is, schijnen je bougies wel weer slechter te worden. Dus dan moet je ze wel weer vervangen. Maar 1x verzuipen is niet zo heel dramatisch.
 
waarmee borstel jij die schoon? Ik heb zelfs met branders zitten stoken, maar in de rand (tussen porcelein en metaal) is 't nauwelijks weg te krijgen. Hij vonkt dan wel weer, maar dan wel 'n stukkie slechter als nieuw.
Met een staalborstel... *D
Ennuh anders neem je voor 1 keer nieuwe bougies. Als die daarna nog eens vet slaan borstel je ze weer schoon. Die je nu 'verbrand' hebt, vervang je dus maar :P
 
vetslaan gebeurt over het algemeen bij 2 takt motoren als het mengsel niet goed is. Te veel olie in de benzine.

verzuipen bij 4takt motoren ivm overmatig brandstof toevoer, kan door shoke of afstelling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan