Vetgeslagen bougies, bevroren carburateur

MACH3

Rookie
13 feb 2002
9
0
Motoren, wat dacht je dan?
Hallo motorfanaten,

Ik rij zelf alweer bijna 3 jaar op een Kawasaki GPX 750 R. Ben zelf niet zo technisch dus tot nu toe vond al het onderhoud plaats bij een motorzaak.
Enkele maanden geleden heb ik het probleem gehad dat mijn motor op 3 cilinders liep. Volgens SAFE was dat doordat de bougies vetgeslagen waren (?). Ze hebben alle 4 de bougies vervangen. En verder weet ik niet wat ze nog meer gedaan hebben (carburateur schoongemaakt??). Volgens hun moest ik niet zo veel de choke gebruiken bij het starten. Maar ik kreeg mijn motor zowieso niet gestart zonder choke. Dus nu was het zodra ik mijn motor gestart had, zo snel mogelijk de choke eraf.

Enkele maanden later doet dit probleem zich weer voor. Motor lijkt weer op 3 cilinders te lopen (heb hem ook maar een maandje laten staan toen ik dat bemerkte). Had geen zin meer om hem naar SAFE te brengen. --> 4 bougietjes vervangen + dure jongen beetje kapjes van motor afhalen etc. à 90 gulden excl. btw.. Kwam er op neer dat ik ca. 350 gulden kwijt was om 4 bougietjes te laten vervangen + nog wat werk.

Nu is mijn vraag of iemand weet waar ik nu bij moet opletten bij deze probleemstelling? Kom ik er wel als ik ALLEEN de bougies ga vervangen? Of moet ik nog meer dingen doen om dit probleem te verhelpen? (carburateur schoonmaken? --> geen flauw idee hoe). Hoorde ook wel eens dat Kawaski ook nogal gevoelig was voor bevroren carburateurs.... moet ik hier nog wat aan doen?

Ik hoop dat mensen mij beetje op weg kunnen helpen.

Daarnaast vraag ik me af of er mensen nog een handleiding (werkplaatsboekje/ onderhoudsboekje) of ander boekje voor de kawaskai GPX 750 R in hun bezit hebben die ze toch kwijt moeten. Of een goede kopie ervan zou me ook al helpen.

Alvast bedankt voor de mensen die reageren.
:r1:
 
om de caburateurs schoon te maken schijnt er een middeltje in de handel te zijn dat je bij de benzine voegt. Ik weet niet of het werkt.

Bevroren caburateurs? Nooit van gehoord. Benzine bevriest pas bij zo'n -150 graden celcius! Dus ik vraag me af wat er adn bevroren is?
 
Bevroren carbs bestaat wel degelijk, door de te koude inlaatlucht ontbrandt het mengsel dan niet lekker. Ik wee tniet of het ook daadwerkelijk bevriest.

Als je bougies regelmatig vet worden is de afstellling van je carburateurs niet goed. Meestal helpt het vervangen van d ebougies idd wel, maar als je dit vaak moet doen zou ik de afstelling eens na laten kijken. Bougies vervangen is trouwens makkelijk zelf te doen, scheelt je toch weer geld.
Succes ermee!
 
Bevroren carbs bestaat wel degelijk, door de te koude inlaatlucht ontbrandt het mengsel dan niet lekker. Ik wee tniet of het ook daadwerkelijk bevriest.

Ja, het bevriest echt, is ook al een topic (of twee) over geweest.

Als ik jou was zou ik mijn bougies even uit de motor halen en kijken naar de kleur van die dingen (aan de electrode-kant natuurlijk).
Aan de kleur kun je zien of de verbranding wel goed is. En als die bougies "vetgeslagen" zijn dan moet dat IMHO ook aan je uitlaatgassen te zien zijn.
 
Bevroren carbs bestaat wel degelijk, door de te koude inlaatlucht ontbrandt het mengsel dan niet lekker. Ik wee tniet of het ook daadwerkelijk bevriest.
bij te koude inlaat lucht verdampt er niet genoeg benzine meer en heb je klote verbranding of zelf een afslaande motor...

tijdje wachten en dan moet'tie het weer doen.
dan ondooit het door de warmte van het blok.
 
Als ik jou was zou ik mijn bougies even uit de motor halen en kijken naar de kleur van die dingen (aan de electrode-kant natuurlijk).
Aan de kleur kun je zien of de verbranding wel goed is. En als die bougies "vetgeslagen" zijn dan moet dat IMHO ook aan je uitlaatgassen te zien zijn.
________________________________________________

Kleur van de bougies. Welke kleuren kunnen ze uitslaan en wat is de betekenis van de kleuren?
En wat is IMHO? Had ook al begrepen dat aan de kleur van de uitlaatgassen ook soms bepaalde conclusies te trekken zijn.
Trouwens als bougies vetgeslagen zijn. Kun je ze nadat je ze eruit hebt gehaald... opnieuw gebruiken door bijvoorbeeld die dingen "schoon te wrijven?" Want die bougies zitter er bijvoorbeeld niet lang in. En mocht het me bijvoorbeeld volgende week weer overkomen? Om dan elke keer nieuwe bougies te kopen. Moet ik ze dan alle 4 tegelijk vervangen? Of volstaat het ook met alleen de vetgeslagen bougies te vervangen. Zoals je ziet een leek kan heel wat vragen. Maar deze vragen moeten voor professionals als jullie peanuts wezen. :)
 
Te rijk mengsel (volgens mij jouw geval): Zwart
Goede verbranding : Bruin
te arm mengsel : Wit
Gesmolten elektrode (metaal onderaan): Verkeerde warmtegraad van de bougie

IMHO: In My Honest Opinion (oftewel: "volgens mij")

Als je ze schoonveegt kun je ze inderdaad gewoon weer opnieuw gebruiken.
Je kunt ook gewoon wachten tot de benzine verdampt is.
 
Laatst bewerkt:
Ooit probleem gehad dat bij stationair 3 ipv. 4 cilinders meededen: 1tje verzoop omdat de vlotternaald stuk was. Dit is goed te zien aan de bougies: 3 mooi schoon, 1 is vet. Dus check of er verschillen te zien zijn. Zo ja: zie bovenstaande oplossing of stel deze carburateurs beter af. Zo nee, toch een choke probleem? Na een paar meter rijden moet de choke er al af kunnen.
 
Bevroren caburateurs? Nooit van gehoord. Benzine bevriest pas bij zo'n -150 graden celcius! Dus ik vraag me af wat er adn bevroren is?

Moet je eens aan een Ducati rijder vragen.....
Ik kan het weten ik heb er een, onder +7 C en vochtig weer loopt dat ding van mij voor geen meter...
Aan de lopende band bevroren caburateurs....
Modkits met omloop leidingen gevuld met warme olie....
Of 50w lampen in de luchtfilterhuis....
 
Bevroren carburateurs krijg je doordat bij een lage omgevingstemperatuur (=buitenluchttemp.) de onderdruk in je carburateur ervoor zorgt dat er condens kan neerslaan in je carburateur wat dan vervolgens bevriest door de dauwpuntsverhoging.
Het dauwpunt is het punt waarbij condensaat kan neerslaan. Dit is voor ieder gas verschillend. Vooral rijders van Ducati's (900ss)hebben of hadden hier regelmatig last van en er is zelfs een verwarmingssetje hiervoor in de handel gebracht. Dat er minder benzine verdampt bij koude lucht klopt in dit geval niet zoals "nognietingebruik" beweert. Integendeel, bij koudere lucht zullen de prestaties van je motor zelfs beter zijn omdat koudere lucht meer zuurstof kan bevatten, het heeft zoals gezegd wèl invloed in het bevriezen door eerdergenoemde reden.In de carburateur verdampt er geen benzine maar wordt de benzine verneveld zodat er een benzine/lucht mengsel ontstaat en dit het liefst in de verhouding van ca. 1:14,5. Er word zoveel mogelijk gestreefd naar een stochïometrische verhouding. Dit is de perfecte theoretische verhouding van het mengsel waarbij de benzine volledig verbrand met alleen de vorming van water en kooldioxide. Dit is in de praktijk niet haalbaar bij een verbrandingsmotor.
Dan nog even over het op 3 cilinders lopen, (want dat was de vraag eigenijk :) , Laat je carbs eens doorlopen met benzine. Wellicht zit er wat water in je vlotterkamer. Door deze even te drainen kan het eventueel aanwezige water weglopen.
Succes.
 
de onderdruk in je carburateur ervoor zorgt dat er condens kan neerslaan in je carburateur wat dan vervolgens bevriest door de dauwpuntsverhoging.

eumh condenseren door een onderdruk :?

volgens mij wordt er door een onderdruk het kookpunt lager waardoor het juist zal verdampen.
verdampen zal het niet maar het gaat wel om het feit dat bij onderdruk er verdamping ontstaat bij een LAGERE temp dan bij overdruk.

dus het tegenovergestelde van condenseren...

princiepe van vacuumdestillatie.


Quote
IMHO: In My Honest opinion oftewel: "volgens mij")

zoals raging r6 zegt :)
 
Laatst bewerkt:
Integendeel, bij koudere lucht zullen de prestaties van je motor zelfs beter zijn omdat koudere lucht meer zuurstof kan bevatten.


In de carburateur verdampt er geen benzine maar wordt de benzine verneveld zodat er een benzine/lucht mengsel ontstaat en dit het liefst in de verhouding van ca. 1:14,5.


eerste deel ben ik het helemaal mee eens.

tweede deel ja ook wel, de benzine wordt idd in de carb verneveld en tussen de carb en inlaat moet de benzine wel verdampen.
anders krijg je vloeistof in je verbrandings kamer en dat wil je niet hebben want dan gaat het zooitje verrot...

zo komen we er wel he guzmo ;)
 
Laatst bewerkt:
Bevroren carbs bestaan wel degelijk, maar dat was al bekend. Ik heb weleens gelezen van mensen die en gloeilampje in de luchtinlaat plaatsen. Door de warmte van het lampje wordt het bevriezen voorkomen. Nooit zelf in de praktijk gezien overigens...
 
Ik heb nog een vraagje voordat ik mijn motor helemaal uit elkaar haal om een paar simpele bougietjes te verwisselen. Heb je een hele speciale bougiesleutel nodig om de bougies om te wisselen? Moeten er verder nog afstellingen geschieden?
Hoe stel je trouwens de carburateur af?
 
Ik heb nog een vraagje voordat ik mijn motor helemaal uit elkaar haal om een paar simpele bougietjes te verwisselen. Heb je een hele speciale bougiesleutel nodig om de bougies om te wisselen? Moeten er verder nog afstellingen geschieden?
Hoe stel je trouwens de carburateur af?
Nou, eentje die past is altijd wel prettig (er zijn verschillende maten)... maar een hele speciale... neuh.
Het is wel aan te raden om wel een bougiedop (zoëen met een rubber ringetje erin) te gebruiken, anders loop je het risico dat de bougie wegvalt als je hem eruit wilt halen. Ik weet niet hoe het bij jouw fiets zit, maar ik heb de kans dat ie onder het klepdeksel valt. Bult werk dan.

Wat zou je willen afstellen aan een bougie? Vonkspleet?
Even in de manual opzoeken en daarna nameten met een voelermaat (weet je natuurlijk niet wat dat is, plaatjes metaal van verschillende dikten die je ergens tussen kunt drukken om te kijken wat de afstand tussen bepaalde onderdelen is).

Carburateur((s) ik denk dat jij er meer dan 1 hebt) afstellen is heel simpel voor een leek; net zolang aan die 12 schroefjes draaien totdat het blokje lekker soepel loopt...(NOT!! )
Valt niet 1,2,3 uit te leggen, In My Extremely Humble Opinion lijkt me verstandig dat je dit gewoon LAAT doen.
 
Laatst bewerkt:
eumh condenseren door een onderdruk :?

volgens mij wordt er door een onderdruk het kookpunt lager waardoor het juist zal verdampen.
verdampen zal het niet maar het gaat wel om het feit dat bij onderdruk er verdamping ontstaat bij een LAGERE temp dan bij overdruk.

dus het tegenovergestelde van condenseren...

princiepe van vacuumdestillatie.


Quote
IMHO: In My Honest opinion oftewel: \"volgens mij\")

zoals raging r6 zegt :)

Wat ik bedoel te zeggen is dat er waterdruppeltjes (uit de lucht) condenseren in je carburateur die vervolgens bevriezen door nog meer temperatuursverlaging als gevolg van de onderdruk in het spruitstuk. Kijk maar naar de gaswet van Boyle-Gay Lussac. Bij drukverlaging en gelijkblijvend volume zal je temperatuursverlaging krijgen. Koudere lucht kan minder vocht bevatten dus slaat dit vocht als condens neer in je carb.en bevriest.

Code:
P1*V1   P2*V2
----- = -----  Wet van Boyle-Gay Lussac waarin:
  T1      T2

P=druk, V=Volume en T=Temperatuur

PS: die T2 dient onder P2*V2 te staan maar om een of andere duistere reden lukt dit niet????

edit pooh: code tags bij formule added
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op woensdag 13 februari 2002 22:16 schreef Guzmo het volgende:
Bevroren carburateurs krijg je doordat bij een lage omgevingstemperatuur (=buitenluchttemp.) de onderdruk in je carburateur ervoor zorgt dat er condens kan neerslaan in je carburateur wat dan vervolgens bevriest door de dauwpuntsverhoging.
Het dauwpunt is het punt waarbij condensaat kan neerslaan. Dit is voor ieder gas verschillend. Vooral rijders van Ducati\'s (900ss)hebben of hadden hier regelmatig last van en er is zelfs een verwarmingssetje hiervoor in de handel gebracht. Dat er minder benzine verdampt bij koude lucht klopt in dit geval niet zoals \"nognietingebruik\" beweert. Integendeel, bij koudere lucht zullen de prestaties van je motor zelfs beter zijn omdat koudere lucht meer zuurstof kan bevatten, het heeft zoals gezegd wèl invloed in het bevriezen door eerdergenoemde reden.In de carburateur verdampt er geen benzine maar wordt de benzine verneveld zodat er een benzine/lucht mengsel ontstaat en dit het liefst in de verhouding van ca. 1:14,5. Er word zoveel mogelijk gestreefd naar een stochïometrische verhouding. Dit is de perfecte theoretische verhouding van het mengsel waarbij de benzine volledig verbrand met alleen de vorming van water en kooldioxide. Dit is in de praktijk niet haalbaar bij een verbrandingsmotor.

:}
 
Op vrijdag 15 februari 2002 20:52 schreef Guzmo het volgende:
PS: die T2 dient onder P2*V2 te staan maar om een of andere duistere reden lukt dit niet????
Meerdere spaties na elkaar worden weggefiltert in gewone posts omdat ze meestal nutteloos zijn. Als ze toch echt nodig zijn kan je het gedeelte tussen code-tags zetten, dan krijg je wel alles te zien zoals je bedoelt.
Edit je eigen post maar als je wil weten hoe.. of lees de faq natuurlijk ;)
 
Wat ik bedoel te zeggen is dat er waterdruppeltjes (uit de lucht) condenseren in je carburateur die vervolgens bevriezen door nog meer temperatuursverlaging als gevolg van de onderdruk in het spruitstuk. Kijk maar naar de gaswet van Boyle-Gay Lussac. Bij drukverlaging en gelijkblijvend volume zal je temperatuursverlaging krijgen. Koudere lucht kan minder vocht bevatten dus slaat dit vocht als condens neer in je carb.en bevriest.

Code:
P1*V1   P2*V2
----- = -----  Wet van Boyle-Gay Lussac waarin:
  T1      T2

P=druk, V=Volume en T=Temperatuur

PS: die T2 dient onder P2*V2 te staan maar om een of andere duistere reden lukt dit niet????

edit pooh: code tags bij formule added

Juist er begint weer een belletje te rinkelen...
zal dat toch weer eens boven moeten halen al die stof :) :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan