vetkast

kees zrx/rf 600

MF veteraan
Donateur
11 aug 2019
4.599
20.346
oudenbosch noord brabant
ik denk ik vraag het hier maar.
ik weet nog dat in de zeventiger jaren er motoren rondreden met een zgn vetkast om de ketting. ze waren al niet goedkoop dacht ik .
Je ziet ze hier ook nooit voorbij komen. was het geen succes of te duur ?
 
Heb ik ook gehad in de jaren ‘70, op een Honda CB500 en een CB750. De meningen waren zeer verdeeld, sommigen vonden het helemaal waardeloos maar ik vond het een prima accessoire. Ze waren inderdaad nogal prijzig. Als je het zorgvuldig en met kennis van zaken monteerde dan had je geen omkijken meer naar de ketting. Die 750 heb ik na 40.000 km ingeruild en de ketting is 1 of 2 keer een heel klein beetje nagespannen. Die was in feite nog als nieuw. Mijn volgende fiets was trouwens een Yamaha XS750, helemaal geen ketting meer dus 😇. Google maar eens op “Becker kettenkasten”
 
Eind jaren '70 kwamen de o- ring kettingen. Dat maakte het demonteren, schoonmaken en in gesmolten kettingvet leggen van de ketting overbodig.
 
Eind jaren '70 kwamen de o- ring kettingen. Dat maakte het demonteren, schoonmaken en in gesmolten kettingvet leggen van de ketting overbodig.
Klopt, en dat betekende meteen het einde van de kettingkasten. Het bedrijf bestaat nog steeds, Hepco & Becker, van die bagagesystemen.
 
Laatst bewerkt:
Yamaha Tr1 werd begin jaren 80 af fabriek geleverd met een kettingkast, moest 500 gram lithiumvet in _O- Maar bij sommigen ging de ketting wel 100.000 Km mee zeggen de verhaaltjes :}
 
Yamaha Tr1 werd begin jaren 80 af fabriek geleverd met een kettingkast, moest 500 gram lithiumvet in _O- Maar bij sommigen ging de ketting wel 100.000 Km mee zeggen de verhaaltjes :}
Van een nokkenasketting verwacht je ook een dergelijke levensduur.
 
Van een nokkenasketting verwacht je ook een dergelijke levensduur.
Ook weer waar, dus zal vast kloppen :t maar ik zou verwachten dat een ketting voor het aandrijven van het achterwiel wat veel gaat uitrekken op den duur en daardoor niet meer OK. is. Die ketting krijgt immers wat meer koppel > kracht te verduren dan een nokkenasketting denk ik.

Ik heb de kettingkast voor mn Tr1 circuitfiets maar laten vertrekken ;) een circuitmotor met een kettingkast is natuurlijk geen gezicht _O-:W
 
Maar met de komst van o-ringen, betere staalsoorten en meer stijlgevoelige motorrijders is het een stille dood gestorven, ik heb nog een Jawa gehad in 1997 die er eentje had maar verder zag je het niet meer, mensen die geen zin hebben in een ketting kopen een cardan- of riemaangedreven motor denk ik.
 
Van de VFR750 die ik heb overgenomen heb ik uit het gebied achter de afdekplaat van het voortandwiel 485 gram vet en zand weggeschept... :-)
 
Er zijn twee redenen. De racerij heeft het ook niet dus het staat stom. En de vermogens van de motoren werden hoger en de kettingen kunnen de warmte niet meer kwijt. De O-ring ketting is daar een oplossing voor, niet het probleem. Als iedereen vetkasten zou gebruiken zou er nooit een O-ring ketting gekomen zijn.
Alleen laagvermogende Oostblokkers hebben het vrij lang vol weten te houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan