Vett koppelings problemen

Fastbob

Rookie
8 jul 2007
3
0
Katwijk aan den Rijn
Hi fellow bikers,

Ik zit met een vreemd maar vervelend probleem.
Ik heb sinds 1,5 jaar een VN1500 classic bouwjaar 1996. Gekocht van een particulier.
Met de proefrit was alles OK en ook de rit naar huis was goed (wat wil je ook met een vers aangeschaft vette 1500 Vulcan).

Al gauw blleek echter dat de Vulcan wat problemen kreeg met de koppeling. Na de VOCN tourrit van Zuid Holand vorig jaar waarbij we geeindigd zijn bij de Mammoet bleek dat er nog meer loos was met de Vulcan. Eenmaal ter reparatie aangeboden werd uirgevonden dat "men" het blok uit elkaar had gehaald en een van de nokkenassen er 180 graden verkeerd om in had teruggezet .
Gevolg was dat het hele blok gelicht moest worden om e.e.a. te demonteren en correct terug te plaatsen.

Naar aanleiding van mijn opmerking dat de koppeling ook enigszins raar deed is er ook naar de koppeling gekeken maar uit economisch oogpunt (lees geld) heb ik gevraagd om e.e.a. te beperken. Dat heeft geresulteerd in het vervanegn van de koppelingsplaten. Zowel de "normale" als de stalen zijn vervangen omdat de stalen blauw waren. Een aanduiding op een probleem.

Aanvankelijk leek de koppelign het goed te doen maar nu loop ik al een tijdje tegen het feit aan dat speling van de koppeling (de ruimte tussen volle koppeling en ontkoppeling) wel heel erg klein wordt (ca. 1-2 mm in slag van de handle) en keer op keer resulteerd in een jumpstart bij het verkeerslicht. Ik mag wel zegegn zeer vervelend.

Aan de hand van deze klacht heb ik met een aantal technische kennissen gesproken en tot een paar maal toe (varierend van handmatig tot aan het vacuum verversen van de vloeistof en ontluchten van de koppeling. De lucht is er nu echt wel uit maar hellaas allemaal zonder gewenst resultaat.

Mijn huidige bevindingen van de koppeling:

  • ik had het idee dat het jumpstarten alleen optrad bij een warme motor. Ook dat kan ik uit de wereld helpen. Ook met een "koude" motor blijft/ is de koppeling hetzelfde (slecht!)
  • eenmaal gekoppeld kruipt de motor niet vooruit! hij koppelt/ ontkoppelt verder goed
  • het koppelingspunt schuift steeds meer naar achteren. Ook bijstellen op de handle zelf (1 t/m 4) heeft geen tot weinig effect.
  • ik merk als ik overschakel van 1e naar 2e versnelling dat dat niet echt zeer soepel gaat. er komen bij wat hogere toerentallen wat versnellingsbak geluiden vrij. Dat schijnt overigens "normaal" te zijn.
  • ik merk dat als ik de koppeling na schakelen loslaat ik een soort van "feedback" van de onderdelen terug krijg. Alsof er iets rolt of niet geheel rond is. Een beetje moeilijk om het te omschrijven moet ik toegeven maar wel een duidelijke indicatie dat er iets niet correct is.
  • overschakelen van 1-2-3 naar 4 en terug geeft geen problemen. Geen haperingen of slippende koppeling o.i.d.

Wie of wie kan mij verder helpen of heeft soortgelijke ervaring?
Als ik eerlijk moet zijn zou niets uitgesloten kunnen worden want een eikel die een nokkenas verkeerd om in een blok terugzet kan alles verkloten. Ja toch!

Graag, heel graag had ik wat respons op mijn probleem want rijden met een vette Vul;can en iedere keer met een jumpstart bij de verkeerslichten weg is niet wat ik met voor ogen heb bij een lekkere tourrit!

Gegroet,

Fastbob
 
Hai jb37,

Hij zou dan intern moeten lekken want ik verlies aan de buitenzijde abslouut geen olie/ hydraulische vloeistof.
Ook het niveau van de hydraulische olie daalt niet. Het zou dan een lekke seal o.i.d. moeten zijn op het bewegende deel van deze hulpcilinder...... Ik zal het wpl handboek er eens op na slaan.

Thanks so far!

Groeten,
Fastbob
 
Jammer genoeg voor je moet ik zeggen dat dit geen vreemd verhaal is bij een vulcan 1500
Ik heb het zelf ook al een aantal keren om handen gehad, de laatste keer heeft t wel wat hoofdbrekers gekost om t geheel een beetje in orde te krijgen.

De diafragmaveer wil nog wel eens problemen geven, daarnaast moet je de alu koppelings-eindplaat controleren op onrondheid (kan zijn dat je daarom feedback krijgt )

Ook zou ik nog eens controleren of het compensatiegaatje in je hoofd-koppelingscylinder toch zeker vrijkomt

Laatste keer heb ik de handle wat meer speling gegeven door het drukpennetje iets korter te maken.

succes in ieder geval :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan