Vette aanslag binnenzijde windscherm

R0nnie

MF veteraan
4 okt 2019
1.003
737
Beste mede-leden,

Aan de binnenzijde van de windscherm van mijn motor zit een soort vettige aanslag. Ik heb ondertussen het volgende al geprobeerd:
1) Schoonmaken met afwasmiddel (Dreft afwasmiddel)
2) nachtje laten weken in ontvetter (Dasty ontvetter)
3) dagelijks eraf vegen met schone doek/papieren doek
4) wekelijks schoonmaken met Glassex

Het resultaat is meestal van zeer korte termijn. Binnen een week komt die vette laag/aanslag weer terug en op zo'n manier dat je er na een week al haast niet meer door de scherm kan kijken. Je kan het met de vingers haast eraf vegen. Vreemd is wel dat de scherm enkele dagen (2 tot 4 dagen) brandschoon is en blijft maar na enkele dagen alweer heel geleidelijk vettig begint te worden.

Waar ik nogal verbaast over ben, aangezien het aan de binnenzijde (bestuurderszijde) zit en er verder geen reden/aanleiding ertoe is om aan die zijde een vettige laag te krijgen, waar komt deze vettige aanslag vandaan? En hoe krijg ik het er echt 101% vanaf?

Hoop hier de juiste oplossing te vinden om van dit euvel af te komen.

Alle constructieve en werkbare suggesties worden zeer gewaardeerd (aub onzinnige en off-topic geneuzel achterwege laten).

Alvast bedankt!
 
Er is pas een passende oplossing te verzinnen als duidelijk is wat het is.
Ik ga er vanuit dat het om een doorzichtig scherm gaat; dan geen agersieve middeltjes gebruiken.

Remvloeistof is niet waarschijnlijk. Dan zouden er al allemaal barstjes in de ruit zitten. Voorvork lek?
 
Het is niet normaal en moet ergens bij de motor zelf vandaan komen,dampen die neerslaan op de ruit,carter ventilatie
slang die los zit of zoals daddyph zegt dampen van koelvloeistof lekkage,zou maar eens goed kijken of er niet aan de
motor en radiateur iets te zien is van lekkage.
 
Motor staat op zowat dezelfde plek in mijn garagebox en zie smorgens niet iets van nattigheid o.i.d onder de motor. Lekkende koelvloeistof? Misschien zal es kijken vor zoverre dit mogelijk is met een volle kuip om de moor heen.
 
Klinkt logisch dat het bij de motor zelf vandaan komt. Dus een paar uurtjes nemen om de kappen te verwijderen, te kijken en weer dicht te bouwen...
 
IMG_20200304_172906.jpg

De aanslag bevind zich ook in dit deel van het scherm. Heeft het er nog steeds mee te maken, met lekkage koelvloeistof of carter ontluching?

Bedoel, dampen etc gaan toch eerder langs het midden van de scherm hoog dan naar beneden? zie namelijk geen "druipers" loopsporen naar beneden toe. De aanslag zit evenredig verdeeld over het gehele scherm.
 
Door wervelingen en turbulentie kan het overal terecht komen,een andere mogelijkheid zou ik ook niet weten of je moet vaak achter vrachtwagens hangen. ;)
Achter vrachtwagens hangen? Asjeblieft niet nee! De stikstof norm in mijn longen worden dan fors overschreden!

Demonteer de scherm wel weer komend weekend, ff goed afsoppen en ff kijken of ik iets kan bespeuren.

Meende dat er ook van die handlompjes waren om het hele koelvloeistof systeem onder lichte druk te zetten om lekkages op te sporen.... Wellicht iemand die zoiets heeft of weet. Kan helpen om lekkages op te sporen in het koelvloeistof systeem.

Ga straks ff in het boekje kijken waar wat zit en hoe te peilen/controleren.
 
het enige wat redelijk hoog zit bij die motor is de schokdemper van de duolever, maar als die lek is zit meestal je klepdeksel en triangel onder de smeer. je kuipruit is eigenlijk uitgesloten...

Is er niet iemand gewoon heel erg enthousiast geweest met het smeren van je kuipruit scharnieren?
 
het enige wat redelijk hoog zit bij die motor is de schokdemper van de duolever, maar als die lek is zit meestal je klepdeksel en triangel onder de smeer. je kuipruit is eigenlijk uitgesloten...

Is er niet iemand gewoon heel erg enthousiast geweest met het smeren van je kuipruit scharnieren?
Nee dat geloof ik niet. De vorige keren dat ik het scherm demonteerde niets gezien in die trant van teveel smeersel op de scharnieren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb onlangs op de motorbeurs een NANO-vezeldoekje gekocht.
De verkoper wilde mij er gelijk meerdere verkopen. Eerst maar eens testen met 1 doekje!
Vwb deze man zou je er HEEL veel van mogen verwachten. Echter tot nu nog niet gebruikt.
Deze steeds weer vieze kuipruit zou een uitstekend test-objekt kunnen zijn!
 
Ik heb onlangs op de motorbeurs een NANO-vezeldoekje gekocht.
De verkoper wilde mij er gelijk meerdere verkopen. Eerst maar eens testen met 1 doekje!
Vwb deze man zou je er HEEL veel van mogen verwachten. Echter tot nu nog niet gebruikt.
Deze steeds weer vieze kuipruit zou een uitstekend test-objekt kunnen zijn!
Kom maar brengen dan! Als het de rit waard is voor je.

Wat kost zo'n nano vezeldoekje eigenlijk? kan het wel een keer testen op mijn voorruit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan