Vette aanslag binnenzijde windscherm

R0nnie

MF veteraan
4 okt 2019
1.003
737
Beste mede-leden,

Aan de binnenzijde van de windscherm van mijn motor zit een soort vettige aanslag. Ik heb ondertussen het volgende al geprobeerd:
1) Schoonmaken met afwasmiddel (Dreft afwasmiddel)
2) nachtje laten weken in ontvetter (Dasty ontvetter)
3) dagelijks eraf vegen met schone doek/papieren doek
4) wekelijks schoonmaken met Glassex

Het resultaat is meestal van zeer korte termijn. Binnen een week komt die vette laag/aanslag weer terug en op zo'n manier dat je er na een week al haast niet meer door de scherm kan kijken. Je kan het met de vingers haast eraf vegen. Vreemd is wel dat de scherm enkele dagen (2 tot 4 dagen) brandschoon is en blijft maar na enkele dagen alweer heel geleidelijk vettig begint te worden.

Waar ik nogal verbaast over ben, aangezien het aan de binnenzijde (bestuurderszijde) zit en er verder geen reden/aanleiding ertoe is om aan die zijde een vettige laag te krijgen, waar komt deze vettige aanslag vandaan? En hoe krijg ik het er echt 101% vanaf?

Hoop hier de juiste oplossing te vinden om van dit euvel af te komen.

Alle constructieve en werkbare suggesties worden zeer gewaardeerd (aub onzinnige en off-topic geneuzel achterwege laten).

Alvast bedankt!
 
Nee, deze test kan ik nog wel zelf nog wel gaan doen.
Ik meen dat ik €5 voor het doekje heb betaald.

De verkoper meldde mij dat deze nano- beter zou zijn dan de ouderwetse micro-doekjes.
Mss alleen mooie praatjes. Op een beurs en bij een demo lijkt het altijd prachtig. Kom je thuis, dan werkt het niet als gewenst.
Daarom eerst zelf maar eens testen!
 
Nee, deze test kan ik nog wel zelf nog wel gaan doen.
Ik meen dat ik €5 voor het doekje heb betaald.

De verkoper meldde mij dat deze nano- beter zou zijn dan de ouderwetse micro-doekjes.
Mss alleen mooie praatjes. Op een beurs en bij een demo lijkt het altijd prachtig. Kom je thuis, dan werkt het niet als gewenst.
Daarom eerst zelf maar eens testen!
Deze tip neem ik mee! Bedankt!
 
Etos en aanverwanten. Kleine flesjes

Zou je ruitje er van opknappen?
Kan het proberen.

Valt me wel op dat de aanslag niet erger wordt. Begin v/d week een streep gemaakt met de vinger maar deze streep zit er overduidelijk nog en niet "vergaan" onder een laag aanslag. Twijfel er toch aan of de oliedampen/koelvloeistofdampen de oorzaak is...... Maar niks is zo zeker dan de wetenschap dat de zon weer opkomt als ie onder is gegaan.
 
Kan het proberen.

Valt me wel op dat de aanslag niet erger wordt. Begin v/d week een streep gemaakt met de vinger maar deze streep zit er overduidelijk nog en niet "vergaan" onder een laag aanslag. Twijfel er toch aan of de oliedampen/koelvloeistofdampen de oorzaak is...... Maar niks is zo zeker dan de wetenschap dat de zon weer opkomt als ie onder is gegaan.

Ik bedoel meer dat ik niet weet of die kuipruit tegen de inwerking van die alcohol kan? (weekmakers?)
 
Vulcanet gebruik ik voor de schoonmaak, werkt ook uitstekend!
Echter dat laat wel iets "achter" wat je moet uitboenen... maar bij mij blijft de ruit schoon... en m'n lamp-glazen (Wat volgens mij ook gewoon plastic is) helder.

-edit:
Verders, je issue lijkt me iets van een damp wat er daar neerslaat...

Dit heb ik in de keuken ook ;) met mijn stijl van koken (hoog temperatuur etc) en een afzuiging die net niet voldoet... slaat er "vet damp" neer op de omgeving...
die is de eerste paar dagen niet zichtbaar/merkbaar, maar naar mate het vuil (stof) begint aan te trekken en vast houden dan is het ineens zichtbaar.
 
Mijn eigen scherm was ook mega vettig, had deze op Mp gekocht en volgens mij had de vorige eigenaar deze met wd40 ingespoten. Kreeg deze niet schoon, totdat ik me bedacht dat ik nog een beetje Tutlewax glass polish had staan, wax in, wax out... super resultaat. Je kan dit volgens mij niet meer krijgen maar dit lijkt me een soortgelijk goedje Autoglym Car Glass Polish.
Bron aanpak is natuurlijk beter, kijk eerst natuurlijk waar het probleem weg komt en verhelp dat.
 
Mijn eigen scherm was ook mega vettig, had deze op Mp gekocht en volgens mij had de vorige eigenaar deze met wd40 ingespoten. Kreeg deze niet schoon, totdat ik me bedacht dat ik nog een beetje Tutlewax glass polish had staan, wax in, wax out... super resultaat. Je kan dit volgens mij niet meer krijgen maar dit lijkt me een soortgelijk goedje Autoglym Car Glass Polish.
Bron aanpak is natuurlijk beter, kijk eerst natuurlijk waar het probleem weg komt en verhelp dat.
is het al zo oud? staat hier nog op de plank.
 
Terug
Bovenaan Onderaan