Vette Bougies

colindemo

MF veteraan
27 feb 2008
1.078
0
Marken
Hey ik heb in mijn motor zitten sinds een jaar nieuwe bougies maar hij heeft toen wel een half jaar stil gestaan, toen ik ze er gister uit haalde waren ze helemaal vettig en zwart ( naar de klote dus ).
Kan het zijn dat dat door de oude brandstof komt die een half jaar in de motor heeft gezeten en zo ja hoe moet ik de barndstof slang open halen van mijn kawa ltd 454? en hoe.
zo niet wat kan dan de oorzaak zijn?

b.v.d.
 
Hey ik heb in mijn motor zitten sinds een jaar nieuwe bougies maar hij heeft toen wel een half jaar stil gestaan, toen ik ze er gister uit haalde waren ze helemaal vettig en zwart ( naar de klote dus ).
Kan het zijn dat dat door de oude brandstof komt die een half jaar in de motor heeft gezeten en zo ja hoe moet ik de barndstof slang open halen van mijn kawa ltd 454? en hoe.
zo niet wat kan dan de oorzaak zijn?

b.v.d.

heb je al eens een nieuw luchtfilter gemonteerd?
 
nee ik heb geen nieuw nieuw luchtfilter kan ik die er als leek zelf in zetten? en ik heb geen olie bij de brandstof gedaan de brandstof die er nu inzit zat er al in toen ik hem kreeg.
En een paar nieuwe bougies kope is het probleem niet want die zijn toch goedkoop, maar ik wil voorkomen dat de nieuwe na een half jaar weer naar de filistijnen zijn
 
nee ik heb geen nieuw nieuw luchtfilter kan ik die er als leek zelf in zetten? en ik heb geen olie bij de brandstof gedaan de brandstof die er nu inzit zat er al in toen ik hem kreeg.
En een paar nieuwe bougies kope is het probleem niet want die zijn toch goedkoop, maar ik wil voorkomen dat de nieuwe na een half jaar weer naar de filistijnen zijn
..als het dezelfde brandstof is als toen je je motor kocht, zou ik eerst een gaan rijden vooral. nu zal je hem af en toe starten ?? en daar wordt het niet beter van ! (en de bougie's lekker zwart)
 
Laatst bewerkt:
nee ik heb geen nieuw nieuw luchtfilter kan ik die er als leek zelf in zetten? en ik heb geen olie bij de brandstof gedaan de brandstof die er nu inzit zat er al in toen ik hem kreeg.
En een paar nieuwe bougies kope is het probleem niet want die zijn toch goedkoop, maar ik wil voorkomen dat de nieuwe na een half jaar weer naar de filistijnen zijn


Het lijkt me dat je motor gewoon een onderhoudsbeurtje nodig heeft.

Dus:
- Nieuw luchtfilter
- Nieuwe bougies (tijdens beurt vervangen)
- Carbs synchroniseren
- (doe gelijk olie + oliefilter)
e.d.
 
Inderdaad, een onderhouds beurtje kan zo te lezen geen kwaad, en daarna wordt het denk ik hoog tijd dat de motor eens een keer goed uitgelaten wordt. Een keer lekker warm rijden is vele malen beter dan zo af en toe eens een keertje starten.
En als je de benzine niet vertrouwd, zet er dan een benzinefiltertje tussen. Kan ook geen kwaad, en zorgt er ook voor dat er geen rotzooi uit je tank in de carb's kan komen.

Luchtfiltertjes vervangen is niet zo moeilijk bij een LTD. Ik vond ze alleen wel aan de prijzige kant.
 
Inderdaad, een onderhouds beurtje kan zo te lezen geen kwaad, en daarna wordt het denk ik hoog tijd dat de motor eens een keer goed uitgelaten wordt. Een keer lekker warm rijden is vele malen beter dan zo af en toe eens een keertje starten.
En als je de benzine niet vertrouwd, zet er dan een benzinefiltertje tussen. Kan ook geen kwaad, en zorgt er ook voor dat er geen rotzooi uit je tank in de carb's kan komen.

Luchtfiltertjes vervangen is niet zo moeilijk bij een LTD. Ik vond ze alleen wel aan de prijzige kant.

Effe een domme vraag: hoe doe je dat, een benzinefilter? Ik vertrouw mijn benzine namelijk ook niet zo. Kun je dat gewoon tussen de tank en de carbs monteren oid?
 
Effe een domme vraag: hoe doe je dat, een benzinefilter? Ik vertrouw mijn benzine namelijk ook niet zo. Kun je dat gewoon tussen de tank en de carbs monteren oid?

Misschien is het als "Leek" (niet dat ik ervaren ben ofzo hoor :) ) verstandiger om de motor weg te brengen.

Op zich kost een klein beurtje voor jou motor om en nabij 200 euro schat ik.

Hierin zit:
- nieuw oliefilter + nieuwe olie
- nieuw luchtfilter
- afstellen van carburateurs (synchroniseren)
- nieuw benzinefiltertje
- remmen controleren (mogelijk nieuwe vloeistof tegen meerprijs)
- banden controleren en op spanning zetten.
- kabels controleren en smeren mits nodig.

Dan kun je er in ieder geval weer een tijdje tegenaan en heb je geen problemen of rotzooi.
 
Misschien is het als "Leek" (niet dat ik ervaren ben ofzo hoor :) ) verstandiger om de motor weg te brengen.

Op zich kost een klein beurtje voor jou motor om en nabij 200 euro schat ik.

Hierin zit:
- nieuw oliefilter + nieuwe olie
- nieuw luchtfilter
- afstellen van carburateurs (synchroniseren)
- nieuw benzinefiltertje
- remmen controleren (mogelijk nieuwe vloeistof tegen meerprijs)
- banden controleren en op spanning zetten.
- kabels controleren en smeren mits nodig.

Dan kun je er in ieder geval weer een tijdje tegenaan en heb je geen problemen of rotzooi.

En daar moet je dan 200 euro voor betalen? Dat doe ik wel zelf op een regenachtig middagje. Maar goed, ik ben nu eenmaal monteur van beroep, dus dan wordt het iets makkelijker.
Een LTD heeft standaard geen echt benzine filter. Alleen een grof filter in de tank maar daar komt nog een hoop rotzooi door.
Om een echt benzinefiltertje te monteren heb je een klein exemplaar nodig aangezien er niet zoveel ruimte is en het benzineslangetje is tamelijk kort.
Zo'n klein filtertje met een blokje gesinterd (poreus) materiaal is het beste/makkelijkse om aan te brengen. Kost maar een paar centjes, maar kan een hoop ellende besparen. Gewoon aanbrengen door het benzineslangetje door te knippen en het filtertje er tussen te plaatsen met 2 slangklemmetjes. Let wel op de juiste stroom richting! Dit staat aangegeven met een pijltje op het filtertje. Meet eerst even de binnendiameter van je benzineslangetje op zodat je weet welk model geschikt is. De transparante exemplaren zijn misschien minder mooi, maar wel handig want je kunt aan de buitenkant zien of het filtertje vuil is. En dat gaat niet bij een (mooi) vechroomd exemplaar, en die zijn meestal ook duurder.

Zoals ik al eerder melde, een beurtje kan geen kwaad, maar wat de bike van Colindemo nodig heeft is een flinke rit, waarbij de olie eens een keer goed warm wordt, de koelvloeistof weer eens alle hoeken van het blok gezien heeft enz.
Daarna, direct na die rit, die vloeistoffen aftappen (warm dus, dan komt het meeste vuil mee) en aansluitend het onderhouds beurtje.
En als je de motor daarna weer lang gaat parkeren, dan wel met een volle tank!
 
Terug
Bovenaan Onderaan