vette olie in de uitlaat

Fiedel

Rookie
16 aug 2001
17
0
eindhoven
Ik ben vandaag bezig met het repareren van mijn motor, maar ik weet niet precies wat het probleem is. De symptonen zijn:
-de motor valt weg bij het opendraaien van het gas,
-1 van de 4 uitlaten is super vet; er komt vieze zwarte olie uit, terwijl de andere 3 gewoon droog zijn.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? We zitten zlef te denken aan kapotte/versleten zuigerveren, of dat het toch het probleem van de koppakking is (nog steeds niet vervangen?? -> nee....).

Ik hoop op jullie expertise....

Mvg van Fiedel.
 
Ik ben vandaag bezig met het repareren van mijn motor, maar ik weet niet precies wat het probleem is. De symptonen zijn:
-de motor valt weg bij het opendraaien van het gas,
-1 van de 4 uitlaten is super vet; er komt vieze zwarte olie uit, terwijl de andere 3 gewoon droog zijn.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? We zitten zlef te denken aan kapotte/versleten zuigerveren, of dat het toch het probleem van de koppakking is (nog steeds niet vervangen?? -> nee....).

Ik hoop op jullie expertise....

Mvg van Fiedel.

heb je de bougies al nagekeken ? Misschien dat 1 niet zo goed z\'n best doet en niet alles goed verbrand en het in je uitlaat terechtkomt.
 
De bougies heb ik er uit gehad en voor de zekerheid nog bijgeschuurd, maar die waren niet zo vet.

Er komt echt vette olie uit die cilinder en ik denk niet dat het slecht verbrande benzine is....
 
De bougies heb ik er uit gehad en voor de zekerheid nog bijgeschuurd, maar die waren niet zo vet.

Er komt echt vette olie uit die cilinder en ik denk niet dat het slecht verbrande benzine is....

In dat geval zou je misschien inderdaad kunnen denken aan zuigerveren of de koppakking, maar als het de koppakking is, moet het niet in een van je uitlaten vettig zijn lijkt me. Dan moet het eerder rond de cilinderkop lekken/vettig zijn.
 
Heb je ook weer gelijk in, want dan zou het lek precies bij die cilinder moeten zitten en echt alleen aan die kant.

Ben voor de zekerheid toch de bougies aan het testen (thanx). Maar dan heb ik nog een vraagje, hoe komt het dan dat het spul dat uit de uitlaatpoort komt zo vet is?

Een rotte zuigerveer, zou best vervelend zijn....
 
Heb je ook weer gelijk in, want dan zou het lek precies bij die cilinder moeten zitten en echt alleen aan die kant.

Ben voor de zekerheid toch de bougies aan het testen (thanx). Maar dan heb ik nog een vraagje, hoe komt het dan dat het spul dat uit de uitlaatpoort komt zo vet is?

Een rotte zuigerveer, zou best vervelend zijn....

Hmm... omdat olie vet is misschien? ;)
Bij een 4 takt motor heeft elke zuiger 3 zuigerveren, 2 \'gewone\' en een \'olieschraper\', misschien is die laatste niet meer zo in orde, maar als de verbranding niet goed is, kan er vette zooi overblijven, en dat is gewoon het geval bij die ene cilinder/uitlaatpoort. Door slechte verbranding blijft er gewoon een restant over lijkt me ;)

Maar als je je zuigerveren gaat vervangen, doe het dan meteen van al je zuigers, dat lijkt me wel zo verstandig. En dan oppassen dat je niet die veertjes breekt als je ze om de zuiger heen wilt doen, als je nog nooit zuigerveren hebt vervangen, dan zal je er vast nog wel een paar breken. En als je het niet aandurft, laat het dan een ervaren persoon doen, want als een veertje breekt of niet goed zit ,dan heb je probleem...
als ie breekt en in je blok terecht komt mag je hele blok open, en zal je waarschijnlijk een kras in je cilinder hebben welke misschien niet te fixen is (bij nicasil wandjes ging dat volgens mij zeer lastig..).

Misschien bestaat er nog een GS550 forum waar je het een en ander op kunt vragen ? Op http://www.gstwin.com (www.gstwin.com) staat een GS500e forum, maar ik geloof dat een 550 een 4 cilinder was? Tenminste, dat lees ik uit je berichten.
 
Olie in de uitlaat demper komt uit:
1. Cilinder (zuiger of zuigerringen) of
2. Kop (pakking, klep geleider, scheur in allu) gedeelte.

Oplossing:
- Meet de compressie. Een lage compressie is meestal de mechanische schade. Dus of de cilinder of de zuiger of de zuiger ringen zijn beschadigd (cilinder gedeelte).
- Meet de cilinder lekkage. Een lekkage dat meer dan 30% is slecht. Dan is door observatie makkelijk achter te komen of de cilinder of de kop gedeelte is.

Een klep sealtje kan bijna nooit oorzaak zijn. Als de klep geleider goed is dan met een hele slechte seal is lekkage nihil.
Komt er blauwe rook uit de uitlaat als motor goed warm is of na een flinke stuk doorrijden op de snelweg?

Sleutelen is leuk, maar beter door een deskundige alles laten doen. Of maar laten kijken en voor mening vragen. Garages verdienen GOUD aan de hobbyisten. Je moet kennis, gereedschap, gegevens hebben... Ik heb tientallen kapotte motoren gezien, gedaan allen door niet deskundig sleutelen.

Mazzel!
 
De bougie was slecht, dus die deed het niet de hele tijd. We hebben er een nieuwe bougie in gezet en verder hebben we de ontsteking afgesteld. Nou loopt de motor zeer soepel, maar er komt nog steds rook uit. Deze rook is echter niet echt blauw...

Volgens een motoren-monteur is de koppakking lek, dat hoorde hij aan een bepaald fluitje bij het starten. Maar als de koppakking lek is worden er eerder verbrandingsgassen naar buiten geblazen, dan dat er olie in de cilinder loopt (dit is waarschijnlijk ook bij de klepseal het geval).
Ik ben dus bang dat het de zuigerveren zijn, maar we hadden op dat moment geen compressiemeter, maar dat wordt geregeld.

Over het zelf sleutelen: op het moment dat ik hem wegbreng istie total-loss, ik heb hem voor 500 gulden gekocht en als er een paar uur aan gesleuteld wordt dan wordt de rekening al snel hoger dan die 500 pieken. Er is me al aangeraden om naar een tweedehands blok te gaan zoeken, dus misschien doe ik dat.

In ieder geval bedankt voor de tips :)
 
Sleutelen is leuk, maar beter door een deskundige alles laten doen. Of maar laten kijken en voor mening vragen. Garages verdienen GOUD aan de hobbyisten. Je moet kennis, gereedschap, gegevens hebben... Ik heb tientallen kapotte motoren gezien, gedaan allen door niet deskundig sleutelen.

Garages/Motorzaken verdienen ook zat geld aan mensen die niet aan hun motor durven te sleutelen hoor ;) Het is precies zoals je het zegt, je moet kennis, juiste gereedschap en de juiste gegevens hebben. Ik sleutel wel aan m\'n eigen motor, maar doe dit wel met iemand die hierin ervaren is ( Doe het atlijd bij MotorXtra - www.motorxtra.nl ).

Wat ik trouwens niet aandurf, doe ik ook zeker niet zelf hoor ;) Er zijn dingen die je gewoon 10x fout kunt doen, maar er zijn ook dingen die je maar 1x fout kan doen, en dan gaat het ook GOED fout. Ik sleutel aan m\'n motor omdat ik er wat van wil leren, dat ik zelf weet of een onderdeel echt is vervangen en omdat het gewoon leuk is om te doen... ik vind dat het bij het motorrijden hoort.
 
ga dan maar 1 keertje kleppen stellen... of krukas lagers vervangen ! :) je mag ook carbs afstellen

Kijk, dat zijn dingen waar je echt wel goede gereedschap en kennis(!) nodig hebt, en aangezien ik dat alle 3 nog nooit heb gedaan, en het wat lastig is, heb ik dus altijd Sander van MotorXtra klaar staan ;) Die legt het allemaal graag uit,alhoewel carbs afstellen denk ik het makkelijkste is van alle 3.
Als je eenmaal weet hoe het moet, en je het steeds vaker doet (hopelijk niet steeds aan dezelfde motor, anders issie echt gaar als je dat elke keer moet doen), dan ben je vanzelf een prima vakman :)

Maar er zijn gewoon zat dingen die je zelf kan doen, wat motorrijders gewoon zelf niet eens durven te doen en wat gewoon doodsimpel is ;
Bijv. een klein winterbeurtje, kan je echt zelf doen hoor, ook al heb je 2 linkerhanden. Zonder goed gereedschap wordt het lastig, maar als je dat hebt is een klein winterbeurtje zo gepiept.

Misschien ben ik een van de weinigen die zelf wil sleutelen, maar ik wil gewoon altijd nieuwe dingen leren met sleutelen, ipv de motor naar de dealer brengen, daar leer je niets van, ja daar leer je hoe je flink veel geld kwijt bent in korte tijd, en hoe ze je soms nog eens naaien ook. Ja, ik ben in het begin ook genaaid ;) En hoe kwam ik daar achter? Juist, door zelf te sleutelen. Onderdelen die nog 100% in orde waren, terwijl de dealer zei dat ze versleten waren. Ik wil er niet eens meer aan denken. In elk geval stap ik bij een grote dealer in de buurt hiero, nooit meer binnen, en zal \'m ook zeker niet aanraden als mensen vragen naar goede dealers.
 
De bougie was slecht, dus die deed het niet de hele tijd. We hebben er een nieuwe bougie in gezet en verder hebben we de ontsteking afgesteld. Nou loopt de motor zeer soepel, maar er komt nog steds rook uit. Deze rook is echter niet echt blauw...

Volgens een motoren-monteur is de koppakking lek, dat hoorde hij aan een bepaald fluitje bij het starten. Maar als de koppakking lek is worden er eerder verbrandingsgassen naar buiten geblazen, dan dat er olie in de cilinder loopt (dit is waarschijnlijk ook bij de klepseal het geval).
Ik ben dus bang dat het de zuigerveren zijn, maar we hadden op dat moment geen compressiemeter, maar dat wordt geregeld.

Over het zelf sleutelen: op het moment dat ik hem wegbreng istie total-loss, ik heb hem voor 500 gulden gekocht en als er een paar uur aan gesleuteld wordt dan wordt de rekening al snel hoger dan die 500 pieken. Er is me al aangeraden om naar een tweedehands blok te gaan zoeken, dus misschien doe ik dat.

In ieder geval bedankt voor de tips :)

Wat voor kleur rook komt eruit dan? Wit of zwart?
Wat betreft de koppakking, als ie wat lek is, dan moet je \'m \'valse lucht\' horen zuigen, dat kan wel eens het fluittoontje zijn. Maar pas op voor motor-monteuren, want die lullen ook meer dan dat er mis is hoor. Als je koplamp stuk is, is ook ineens je nokkenasketting versleten ;) (voorbeeldje uiteraard)
Maargoed, dat heb je vaak in die branche. Ook bij autobedrijven overigens.

Je kan een 2e hands blok zoeken, maar ik denk dat het goedkoper is om een paar onderdelen te kopen voor het blok en die te vervangen. Tenslotte weet je ook niet wat voor 2e hands blok je koopt. Misschien issie nog wel verrotter dan wat je nu hebt.

Of verkoop de motor aan een kereltje die nog geen motor mag rijden, maar wel een schakelbrommer heeft. Die kopen \'m zo van je zonder vragen :)
 
Op Dinsdag 30 oktober 2001 00:00 schreef JK het volgende:Of verkoop de motor aan een kereltje die nog geen motor mag rijden, maar wel een schakelbrommer heeft. Die kopen \'m zo van je zonder vragen :)

Ken jij toevallig van die kereltjes :)

Sleutelen is leuk, dus waarschijnlijk houd ik hem en koop ik over een tijdje wel een motor erbij om erop te rijden!!
 
Ken jij toevallig van die kereltjes :)

Sleutelen is leuk, dus waarschijnlijk houd ik hem en koop ik over een tijdje wel een motor erbij om erop te rijden!!

De kereltjes zijn altijd wel snel te herkennen, ze rijden vaak op Honda MT-tjes met Honda MBX wielen. Sleutelen is alleen leuk als je erna ook op kunt rijden, dus lekker sleutelen aan die GS550, en gassen met dat ding. Je kan er inderdaad nog een naast kopen welke in goede staat is en waar je altijd op weg kunt, zonder eerst te hoeven sleutelen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan