"Vette" pech, olie op de weg =(

wietse.com

MF'er
12 okt 2006
219
0
Huizen
Hallo Mede-MF'ers...

[Vooraf: bovengemiddeld lang verhaal, als je het te lang vindt: gewoon niet lezen...]

Ik mag van geluk spreken dat ik nu, anderhalf uur na dat het is gebeurd, achter mijn computer deze post kan plaatsen. Ik heb vreselijk veel geluk gehad, maar ik heb er natuurlijk enorm de pest in...

Ik vertrok om 18:10 van huis (in Huizen) om over de A27 naar de A1 te rijden, naar mijn vriendin in Amersfoort. De afrit van de A27 naar de A1 is een normale afrit zoals we die kennen, flinke bocht naar rechts, onder de snelweg door en de A1 op. Toen ik mijn motor iets de bocht in stuurde begon mijn achterwiel te glibberen; voor me lag voor zover ik kon kijken een oliespoor van een halve meter breed. Alles ging heel snel en ik voelde het gebeuren... Ik ben van mijn remmen afgebleven en probeerde hem nog 1 seconde te laten remmen op de motor maar het was al niet meer te houden. Het achterwiel begon als een gek te zwabberen en dan ben je helemaal nergens meer. De motor ging op z'n zij, ik eraf en ik bedacht me dat je je klein moet maken. dat heb ik gedaan, ik ben nog zo'n 100 meter doorgerold en terwijl ik rolde zag ik een rij auto's aankomen. Gelukkig waren die heel erg oplettend. Ik kwam midden op de afrit tot stilstand, en mijn motor lag tegen het laatste reepje vangrail, waar de vanrail de grond in gaat. Blij dat ik daar niet op terrecht ben gekomen!

Ik kon opkrabbelen met pijnlijke schouders, knieen en een kapotte pink, maar dat is ook echt alles! Mijn knieen hebben kleine schaafplekjes, mijn pink is dik maar heeft gewoon nog gevoel. Gelukkig was ik volledig in het leer gestoken en had ik een backprotector aan. Van mijn broek, jas en handschoenen is niet veel meer over (leren broek zelfs bijna door) en mijn laarzen zijn geschaafd aan de zijkanten. Mijn helm is natuurlijk sowieso afgeschreven.

M'n motor heeft de schade die je kan verwachten van zo'n stuk glijden: de rechterkant is geschaafd (uitlaat, stuur, kuipruitje, knipperlichten, blok) en hij rolt amper meer. De hele voorkant is zo scheef als wat.

De auto's achter mij wisten gelukkig snel genoeg uit te wijken zodat d'r ook nietmand over me heen is gegaan, en al snel kwam er van alle kanten hulp. Ik heb 4 getuigen die ook al zagen dat de weg spekglad was, en de 2 inzittenden van de auto achter mij hebben me zien gaan. Ik ging helemaal niet hard of overdreven schuin de bocht in, dat hebben deze mensen ook bevestigd. Iemand hielp me overeind, iemand hielp de motor overeind, iemand belde de politie, mensen boden hulp aan :}

Rijkswaterstaat was er eerder dan de politie (zo'n 20 minuten later) en keek hoe glad het was. Goed glad dus. Even later kwam de politie en toen werd de afrit voorzien van waarschuwingsborden en een snelheidslimiet. Mijn gegevens werden opgenomen e.d., de borgings-wagen kwam, pfff...

De agent die mijn verhaal opnam bleef er maar op hameren dat "ik dan wel te hard zou zijn gegaan" en "te overdreven de bocht zou hebben genomen" terwijl ik zo sowieso al niet ben, en er mensen waren die mijn verhaal konden bevestigen.

Ik heb trouwens ook van alle mensen die me hebben geholpen en zijn gestopt de namen en telefoonnummers genoteerd. Sowieso voor een bedankje, maar ook voor eventuele latere getuigenissen.

Toen we stonden te wachten op de politie (we zijn: de 2 mensen uit de auto achter me en ik) hebben we nog meerdere motorrijders heftig gebarend gewezen op de gladheid. Gelukkig hebben die ons allemaal op tijd gezien, en konden vaart minderend de bocht veilig uitkomen.

Zoals ik al begon: ik mag van geluk spreken dat ik het er zelf zo goed vanaf heb gebracht, maar ik zit nu natuurlijk sowieso met financiele schade. Ik rijd een Honda CB-1 uit '93 (WAS overigens in nieuwstaat '( ). De motor is beschadigd, maar ik kan mijn pak ook wel weggooien.

Nu zit ik natuurlijk met vragen:

1. Ik ben WA+ verzekerd, eigen schade zal niet worden gedekt, maar ik heb wel verkeers-rechtsbijstand. KAN ik dit verhalen op Rijkswaterstaat (De wegbeheerder)? En zo ja: doe ik dit zelf of laat ik dit Unive doen, waar ik mijn WA+ met verkeers-rechtsbijstandsverzekering heb?

2. Zit een van de motorrijders die voorbij is gekomen hier op het forum, en zo ja: wil die eventueel (mocht dat nodig zijn) getuigen dat het inderdaad glad was, en midden in het rijvlak voor een motor zat?


Punt 2 is al wel duidelijk: Verkeerswaterstaat erkende en de hele afrit moest worden schoongemaakt (schoonmaakteam was onderweg), mijn getuigen in de auto's zagen ook dat het glad was (niet te missen) maar doordat de agent die mijn verklaring afnam zo tegenwerkte voorzie ik nog wel problemen...

Nouja, bedankt voor het lezen van mijn verhaal, en ik hoop dat iemand weet wat ik nu het best kan doen...

Groeten,
Wietse
 
Laatst bewerkt:
Nou ik neem aan dat de schade te verhalen is op rijkswaterstaat, maarja ik heb er ook geen verstand van...

Alleen wel vies veel geluk gehad idd!!
Goed dat je er verder geen blijvend letsel aan hebt over gehouden...
 
Als eerste: gelukkig dat je zelf weinig tot niets hebt! Materieel is te vervangen......

Ten tweede:

Wegbeheerder aansprakelijk stellen, zij zijn verantwoordelijk voor het onderhoud en veilig houden van de wegen. Bij de politie nagaan of er meldingen van zijn gemaakt voor jij het ongeval hebt gehad, dan sta je sterker. (Niet alleen regio-politie, maar ook Landelijke Verkeerspolitie)

dat is ook de reden waarom ik, als vrachtwagenchauffeur zie ik dit soort dingen veel, olie, zand, grind etc op de weg, altijd meldt bij 0900-8844, dan staan mensen als jij sterker, als het nog niet opgeruimd wordt.

Dit meteen in overleg met rechstbijstand-verzekering en je motorverzekering oppakken. De motorverzekering stelt dan in principe de wegbeheerder aansprakelijk, maar de rechtsbijstand is dan al op de hoogte van het hele traject als er ergens iemand moeilijk gaat doen.
 
Geen handtekening zetten onder het rapport van de agent, en verder kun je het denk ik het beste laten regelen door de rechtsbijstandsverzekering, en misschien de nummers/adressen van de getuigen doorgeven aan de verzekering.

I.i.g. succes met de afhandeling
 
Allereerst: Bedank vanavond je beschermengeltje even... ;)

Verder moet het toch gezegd worden, hoe veel er hier ook op koekblikken gefoeterd wordt: Hulde aan de koekblikkers die achter je zaten!!!
Wel een eikel van een agent, en duidelijk zeer bevooroordeeld. Gelukkig heb je getuigen. Maak daar ook gebruik van.

Veel succes, en ik wens je een vlotte en gunstige afhandeling!
 
Allereerst: Bedank vanavond je beschermengeltje even... ;)

Verder moet het toch gezegd worden, hoe veel er hier ook op koekblikken gefoeterd wordt: Hulde aan de koekblikkers die achter je zaten!!!
Wel een eikel van een agent, en duidelijk zeer bevooroordeeld. Gelukkig heb je getuigen. Maak daar ook gebruik van.

Veel succes, en ik wens je een vlotte en gunstige afhandeling!

Denk dat de agent meer bezig was met de centjes in de staats kas te houden...
Als hij zegt, ja ik reed te hard en ging te plat door de bocht is hij de schuldige en dat er toevallig ook olie lag, tja pure toeval...
 
Er rust een vloek op die CB-1 van je ! 3 maanden geleden lag je toch ook al in de berm bij Amersfoort ? Wel balen !!! Sterkte met opknappen van je lichaam en je motor.
 
Mooi ruk Wietse!! Beterschap!

[me="BoardBink"]kan zich enorm ergeren aan dieselsporen op rotondes en afritten...[/me]
 
Denk dat de agent meer bezig was met de centjes in de staats kas te houden...
Als hij zegt, ja ik reed te hard en ging te plat door de bocht is hij de schuldige en dat er toevallig ook olie lag, tja pure toeval...

Bull shit. Waar haal je deze onzin vandaan ???

Verklaringen mbt aanrijdingen worden zowiezo niet getekend en dan nog kun je je eigen verklaring ten alle tijden herhoepen in dit soort gevallen.


Wegbeheerder is niet aansprakelijk, tenzij je kunt aantonen dat ze dat wel zijn, dat wil zeggen dat ze ervan wisten en bewust geen actie hebben ondernomen. Die nalatighied zul je zelf moeten kunnen aantonen. Dat lukt dus alleen als je verklaringen krijgt dat mensen dit al gemeld hadden en dat er inmiddels zoveel tijd verstreken is dat de wegbeheerder redelijkerwijs maatregelen had kunnen nemen om jou ongeval te voorkomen.
Uit de snelle verschijning van de kantonier blijkt dat ze er weldegelijk serieus mee om zijn gegaan.

Dus ga je dus de veroorzaker aansprakelijk stellen.
Die is niet te achterhalen, vandaaruit kom je dus bij het waarborgfons uit waar je in dit geval met minimaal getuigen prima geholpen gaat worden.
 
Laatst bewerkt:
Wat heeft iedereen het toch altijd over geluk als ze onderuit gegaan zijn...

Je hebt gewoon dikke pech gehad, sterkte ermee! :)
 
Oei! hier voelt iemand zich op z'n (dienst)schoeisel getrapt! :p

Nee, maar ik kan me dood ergeren als mensen "goede" adviezen krijgen die nergens op slaan.


Als je een advies geeft en daar stellig in bent, zorg dan dat je advies geeft waar je een ander mee helpt... en dan niet van de wal in de sloot zoals in dit topic weer veel gebeurd.

Het is niet erg als je geen advies geeft, of zegt " ik denk..." maar heel stellig onzin voorschotelen...daar heeft de vraagsteller niets aan, sterker je benadeeld hem ermee.

Je eigen vooroordeel over mij dienstlaarzen heeft daar niets mee van doen ;)
 
Laatst bewerkt:
Als eerste: gelukkig dat je zelf weinig tot niets hebt! Materieel is te vervangen......

Ten tweede:

Wegbeheerder aansprakelijk stellen, zij zijn verantwoordelijk voor het onderhoud en veilig houden van de wegen. Bij de politie nagaan of er meldingen van zijn gemaakt voor jij het ongeval hebt gehad, dan sta je sterker. (Niet alleen regio-politie, maar ook Landelijke Verkeerspolitie)

dat is ook de reden waarom ik, als vrachtwagenchauffeur zie ik dit soort dingen veel, olie, zand, grind etc op de weg, altijd meldt bij 0900-8844, dan staan mensen als jij sterker, als het nog niet opgeruimd wordt.

Dit meteen in overleg met rechstbijstand-verzekering en je motorverzekering oppakken. De motorverzekering stelt dan in principe de wegbeheerder aansprakelijk, maar de rechtsbijstand is dan al op de hoogte van het hele traject als er ergens iemand moeilijk gaat doen.

Ik heb vandaag ook 0900-8844 gebeld met de melding van een spekgladde rotonde in Hoorn. Een vrachtwagen chauffeur vond het blijkbaar nodig om een lading diesel precies op de rotonde te dumpen B| . Wat later in de middag nog even langsgereden en het was allemaal netjes schoongespoten.


@TS .. gelukkig ben je er zelf heelhuids vanaf gekomen. Zonde van je motor, maar die is te vervangen en jijzelf niet.

Volgens mij kun je idd de wegbeheerder hiervoor aansprakelijk stellen, maar weet het niet zeker. Als ik Baksteen moet geloven dus niet ... voortaan maar eerst het hele topic lezen |(
 
Laatst bewerkt:
Sow hee, dat lijkt me toch wel behoorlijk griezelig om mee te maken. :X

Alleen vraag ik me af hoe je niet heb kunnen zien dat er olie op de weg lag, of heb je gewoon niet op zitten letten?

Niet dat ik bijdehand wil doen of claimen dat t je eigen schuld is, maar had goed vooruitkijken dit niet kunnen voorkomen?
 
De agent die mijn verhaal opnam bleef er maar op hameren dat "ik dan wel te hard zou zijn gegaan" en "te overdreven de bocht zou hebben genomen" terwijl ik zo sowieso al niet ben, en er mensen waren die mijn verhaal konden bevestigen.

Echt waar, af en toe die agenten pfff..... Ze waren er toch gvd niet bij het ongeluk, dan moeten ze niet zukke uitspraken doen.

In ieder geval goed ruk en sterkte uiteraard
 
Sow hee, dat lijkt me toch wel behoorlijk griezelig om mee te maken. :X

Alleen vraag ik me af hoe je niet heb kunnen zien dat er olie op de weg lag, of heb je gewoon niet op zitten letten?

Niet dat ik bijdehand wil doen of claimen dat t je eigen schuld is, maar had goed vooruitkijken dit niet kunnen voorkomen?
Dank Baksteen, verhelderend :)

En iedereen sowieso dank voor de steunbetuigingen :)

Het spoor was echt pas te zien toen het te laat was, met olie bedoelde ik meer "glad", het was waarschijnlijk diesel. Vanuit de positie 'aan komen rijden' was het echt amper te zien.

Toen ik later vanuit de bocht omhoog keek was het overigens enorm duidelijk te zien. De man van Rijkswaterstaat had foto's van boven gemaakt, en toen hij beneden stond zei hij dat hij ze maar opnieuw moest maken, omdat het van daar amper te zien was en van onder wel.

Dus misschien een beetje verkeerde topictitel, het was in ieder geval geen dik vet oliespoor. Pas later werd het zichtbaar, omdat het donkerder werd door alle banden die er doorheen waren gegaan.

Ik weet voor mezelf zeker dat ik het niet had kunnen voorkomen (tenzij ik op een heel andere plek van de afrit was gaan rijden ALS het zichtbaar was geweest)...
 
Ah ok zo is t wel wat duidelijker ja. En des te schrikwekkender omdat ik er eigenlijk van uit ging dat olie of wat voor troep dan ook altijd wel te zien is. Weer wat geleerd.

Wel mazzel dat je volledig in je outfit was gestoken. Kwil niet weten hoe je dit in n spijkerbroek had overleefd.

Sterkte met de lichte verwondingen dan maar en succes met het afhandelen van de papierwinkel die gaat volgen. Hoop voor je dat je snel weer fijn kunt :] !
 
Sow hee, dat lijkt me toch wel behoorlijk griezelig om mee te maken. :X

Alleen vraag ik me af hoe je niet heb kunnen zien dat er olie op de weg lag, of heb je gewoon niet op zitten letten?

Niet dat ik bijdehand wil doen of claimen dat t je eigen schuld is, maar had goed vooruitkijken dit niet kunnen voorkomen?



Wel een beetje een lullige opmerking vindt je ook niet?
Het is een bocht naar rechts, onder een andere weg door. Je snelheid in de bocht zal ongeveer 70 á 80 zijn? Dat is dus ruwweg 20 ''a 22 m/sec? Reactietijd op iets wat je ziet op de weg, 1 sec? Als je het oliespoor dus ziet zit je er al haast bovenop voor je reageert. Want ik denk niet dat je een oliespoor van een halve meter breed 50 meter van tevoren ziet. Niet in een bocht in ieder geval. Natuurlijk moet je vooruit kijken en de weg "lezen", maar de situatie moet dat wel toelaten.
Je zegt dat je niet bijdehand wil doen? Dan moet je gewoon je mond houden en dit soort commentaar voor je houden, hier zit dus niemand op te wachten. Ben je zelf al eens goed op je plaat gegaan? Hoe voelt het als er zo'n soort opmerking gemaakt wordt? Nou?????

@TS
Volg Baksteen's raad maar op, die weet waar die over praat.


Greetz en heel snel weer :]

"Opa"Jan
 



Wel een beetje een lullige opmerking vindt je ook niet?
Het is een bocht naar rechts, onder een andere weg door. Je snelheid in de bocht zal ongeveer 70 á 80 zijn? Dat is dus ruwweg 20 ''a 22 m/sec? Reactietijd op iets wat je ziet op de weg, 1 sec? Als je het oliespoor dus ziet zit je er al haast bovenop voor je reageert. Want ik denk niet dat je een oliespoor van een halve meter breed 50 meter van tevoren ziet. Niet in een bocht in ieder geval. Natuurlijk moet je vooruit kijken en de weg "lezen", maar de situatie moet dat wel toelaten.
Je zegt dat je niet bijdehand wil doen? Dan moet je gewoon je mond houden en dit soort commentaar voor je houden, hier zit dus niemand op te wachten. Ben je zelf al eens goed op je plaat gegaan? Hoe voelt het als er zo'n soort opmerking gemaakt wordt? Nou?????

@TS
Volg Baksteen's raad maar op, die weet waar die over praat.


Greetz en heel snel weer :]

"Opa"Jan



Als je eerst eens even rustig leest, zowel mijn 1e, als 2e reaktie en TS' reaktie op mij en daarna nogmaals je eigen reaktie, vind je dan zelf ook niet dat je nogal alwetend en enigzins aggresief overkomt?
 



Wel een beetje een lullige opmerking vindt je ook niet?
Het is een bocht naar rechts, onder een andere weg door. Je snelheid in de bocht zal ongeveer 70 á 80 zijn? Dat is dus ruwweg 20 ''a 22 m/sec? Reactietijd op iets wat je ziet op de weg, 1 sec? Als je het oliespoor dus ziet zit je er al haast bovenop voor je reageert. Want ik denk niet dat je een oliespoor van een halve meter breed 50 meter van tevoren ziet. Niet in een bocht in ieder geval. Natuurlijk moet je vooruit kijken en de weg "lezen", maar de situatie moet dat wel toelaten.
Je zegt dat je niet bijdehand wil doen? Dan moet je gewoon je mond houden en dit soort commentaar voor je houden, hier zit dus niemand op te wachten. Ben je zelf al eens goed op je plaat gegaan? Hoe voelt het als er zo'n soort opmerking gemaakt wordt? Nou?????

@TS
Volg Baksteen's raad maar op, die weet waar die over praat.


Greetz en heel snel weer :]

"Opa"Jan



Hey opa,

Denk om je hart........
Hij stelt een vraag en loopt in mijn ogen niet bepaald bijdehand te doen.
Of hebben jullie mischien een geschiedenis samen?

Verder mooi klote dat TS onderuit is gegaan, daar zit je dus maar met een pak schade en waarschijnlijk spierpijn.
Gelukkig heb je zelf niets......

Succes met het verhalen van de schade.
 
als eerste succes met je lichte verwondingen en je schade verhalen zodat je snel weer kan rijden !

ik heb vorige week nog 0900-8844 gebelt voor een melding (zie topic : Reddende engel )
echt klote,
en over die agent ik heb precies het zelfde gehad met een auto ongeluk.
ik had net 3 maanden mij rijbewijs en toen veroorzaakte ik een kopstaart botsing in de file op de Van Brienenoordburg (Rotterdam) en toen kwam er ook zo'n bijde handje van een agent.
"ja jij als broekie weet nog niet eens hoe het verkeer in elkaar steekt, en je zal wel harder hebben gereden dan 50 "
(het stond zo goed als stil en er werd 50 aangegeven op de matrixborden)

het kwam omdat ik bij afslag Feijenoord naar een ongeluk keek er was een motorrijder uit de bocht gevlogen en die was opslag dood en daar lette ik dus op en niet op de auto voor me,
stom dat weet ik maar dan hoef ik niet dat "klote"gepraat van die Platpet te horen.
af en toe denken ze dat ze Heer en Meester zijn !

Succes verder !
ik denk dat je er best nog wel wat uit kan halen zeker met getuigen en het waarborgfonds !

Gr Mark
 
Dat je het niet gezien hebt is op zich niet erg vreemd. Een aantal jaren geleden heb ik het ook al eens gehad, gelukkig in blik. Ik rook al een tijdje een beetje een diesellucht. Die werd steeds sterker. Boven aan de afrit, bij het aanremmen van de bocht, glibberde ik nogal. Dat verklaarde meteen de diesellucht... En er was dus niets te zien!

Uiteraard ook meteen even 0900-8844 gebeld om het te melden. Ik wilde het uiteraard niet op mn geweten hebben dat er achter mij een motorrijder op zn plaat ging terwijl ik niets gemeld had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan