vettigheid om en nabij carburateur

VV

MF'er
28 mei 2006
96
0
ik heb het zo'n beetje bij al mijn motoren (en brommers) die ik ooit heb gehad, en zelfs mijn nagenoeg nieuwe Suzuki VanVan K5 heeft het: vettigheid (benzine/olie met wat vuil en zandkorrels her en der eraan vastgeplakt, je kent t wel...) op de carb, de slangen en buisjes in de buurt en op de bovenkant v/h carter.....

wat is dit toch altijd? heeft het wellicht zin om, zoals het officieel schijnt t horen volgens de fabrikanten, altijd je benzinekraan op OFF te zetten als je langer dan een paar minuten stil staat? of is het toch een ander probleem?

aan me bike kan het eigenlijk niet liggen: nagenoeg nieuw, nergens lekkages, verse en goed aansluitende slangen, goed onderhouden...

zou het fenomeen dan toch het bekende "carburateur overlopen" zijn?

alvast bedankt voor allerhande wijsheden hieromtrent :Y

mvg,
VanVannist
:W
 
Laatst bewerkt:
heb een standaard luchtfilter (bedoel je dat?)

ik zal dan toch nog maar eens alle slangen en spruitstuk langslopen....., misschien iets gemist

PS. onderaan de carb hangt een transparant roze slangetje die naar de grond loopt. is dat de carb.overloop? (dit slangetje heeft een tijdje losgehangen, dat wel. zit er nu weer op, maar vettigheid op carter-top blijft)

iig bedankt *D
 
begreep uiteraard dat het om het carter ging, duh. ik dacht alleen alvast even verder en het incident met het slangetje van de carb kwam opeens in me op.

zinnige suggesties nog steeds welkom. ik weet dat dit een veelvoorkomend iets is; bij zowat de helft van alle motoren en brommers is de bovenkant van het carter vlak onder de carb meestal vettig. wat is dat dan? :?
 
begreep uiteraard dat het om het carter ging, duh. ik dacht alleen alvast even verder en het incident met het slangetje van de carb kwam opeens in me op.

zinnige suggesties nog steeds welkom. ik weet dat dit een veelvoorkomend iets is; bij zowat de helft van alle motoren en brommers is de bovenkant van het carter vlak onder de carb meestal vettig. wat is dat dan? :?

Brommers/tweetakt, JA want slaan altijd wat (meng)brandstof terug, naar luchtfilter, langs gasschuif omhoog en via vlotterkamerventilatie/"overloop".
Bij VIERTAKT zou ik dat (hoogstens) verwachten bij (erg) foutstaande kleppen.

Soms komt het ook door steeds weer "de laatste druppel" die na het tanken afglijdt; sproei je tank eens nat en kijk waar het meeste druipsel eindigt. Misschien is het "verzamelpunt" stilstaand verschillend van rijdend, aerodynamica enzo. Bij vettige tank (onderkant telt mee) "helpt" natuurlijk ook een regenbui.
 
heb alle slangen, klemmen en buisjes nagelopen: alles zit goed vast. aan de kleppen kan het niet liggen... (fiets is pas een jaar oud, slechts 5k op de teller en loopt perfect)

stel dat de carb lekt of het inlaatspruitstuk ietwat valse lucht aanzuigt..kan je dat dan ergens aan merken? gek genoeg is mijn brandstof-verbruik perfect (kan er 1:40 mee rijden), en verbruikt ie vrijwel nihil olie (100ml op 4000km) )

wat nu :?
 
heb alle slangen, klemmen en buisjes nagelopen: alles zit goed vast. aan de kleppen kan het niet liggen... (fiets is pas een jaar oud, slechts 5k op de teller en loopt perfect)

stel dat de carb lekt of het inlaatspruitstuk ietwat valse lucht aanzuigt..kan je dat dan ergens aan merken? gek genoeg is mijn brandstof-verbruik perfect (kan er 1:40 mee rijden), en verbruikt ie vrijwel nihil olie (100ml op 4000km) )

wat nu :?
Misschien eens aan de dealer vragen, als de fiets nog zo jong is en jij er zo'n probleem van maakt. :+
 
heb net nog even gekeken. de vettigheid komt vooral bij de aansluitingen van de slangen vandaan, terwjl ze toch goed vastzitten en ook klemmetjes erop hebben. het gaat om slangen tussen carter-luchtfilterbox-secundaire uitlaatreiniging (suzuki PAIR-systeem).

het is ook niet echt een 'probleem', maar je zou denken dat een blok droog hoort te zijn. ik heb er geen last van tijdens het rijden ofzo, maar toch.
 
Terug
Bovenaan Onderaan