VF 1000 Flater

Haha, ben blij dat er nog interesse is, maar het project staat even in de 5-sterren diepvries.
We hebben een huis (lees: verbouwing) gekocht en een eerste kind op komst, dus even alle hens aan dek om dat rond te krijgen.
Ik hoop dat ik eind mei terug tijd heb om aan de motor te werken.
 
Oeps, dat is goed nieuws voor jou (tenminste daar ga ik van uit ;) ) maar meestal slecht nieuws voor de motorhobby. Weet dat met 3 dochters uit eigen ervaring.....
Gelukkig zijn die intussen oud genoeg en heb ik weer wat meer tijd voor mijn motorhobby.
Ik hoop dat je gelijk hebt en er vanaf mei weer meer tijd voor hebt!
 
Mijn jongste dochter is inmiddels 4 en naar school. In de winter hobby in de schuur welke ik eerst moest bouwen bij mijn nieuwe huis en in de zomer klussen aan het huis. Hoop dat het geen 4 jaar duurt. Bij mij wel toen |( nu 2 projecten tegelijk })
Oeps, dat is goed nieuws voor jou (tenminste daar ga ik van uit ;) ) maar meestal slecht nieuws voor de motorhobby. Weet dat met 3 dochters uit eigen ervaring.....
Gelukkig zijn die intussen oud genoeg en heb ik weer wat meer tijd voor mijn motorhobby.
Ik hoop dat je gelijk hebt en er vanaf mei weer meer tijd voor hebt!
 
Mijn jongste dochter is inmiddels 4 en naar school. In de winter hobby in de schuur welke ik eerst moest bouwen bij mijn nieuwe huis en in de zomer klussen aan het huis. Hoop dat het geen 4 jaar duurt. Bij mij wel toen |( nu 2 projecten tegelijk })

Ondertussen ben ik verhuisd, maar heb geen werkplaats meer. Gezien de rest van het huis nog niet af is leven we voor een deel in de inpandige garage.
Alle VF gerief steekt op zolder, en moet letterlijk eerst een werkplaats bouwen. Ik hoop dat ik in de komende tijd de garage wat kan vrij maken en het project afwerken, want zou het verschrikkelijk vinden als het uit dooft. Ben sowieso al alle momentum kwijt nu. Maar rond 16 mei komt er nog een kleine bij, dus valt even te zien hoeveel tijd ik nog ga hebben om zelfs maar de garage vrij te maken :+
 
dat wordt prioriteiten verleggen, is mij grofweg 20 jaar geleden ook gebeurd.
Verhuizen vervolgens verbouwen en voor een motorhobby te weinig tijd.
Mijn motor had toen ook wat blokschade waardoor ik er niet mee kon rijden en heeft een jaar of 2 a 3 stilgestaan. Ik heb toen een rijdbare motor erbij gekocht totdat ik mijn vf1000f2 weer perfect in orde kon krijgen.
Gelukkig nu weer wat meer tijd om aan sleutelen te besteden alhoewel ik ook nu nog zorgvuldig met de beschikbare tijd om moet gaan. (het VF500 projectje vordert langzaam maar gestaag)
Ik hoop dan ook dat je het project door kunt zetten ook al duurt het langer dan gepland.
En om te kunnen rijden zou ik als ik jou was gewoon een fiets die rijdbaar is erbij zetten zodat je toch af en toe kunt rijden.
 
Ondertussen ben ik verhuisd, maar heb geen werkplaats meer. Gezien de rest van het huis nog niet af is leven we voor een deel in de inpandige garage.
Alle VF gerief steekt op zolder, en moet letterlijk eerst een werkplaats bouwen. Ik hoop dat ik in de komende tijd de garage wat kan vrij maken en het project afwerken, want zou het verschrikkelijk vinden als het uit dooft. Ben sowieso al alle momentum kwijt nu. Maar rond 16 mei komt er nog een kleine bij, dus valt even te zien hoeveel tijd ik nog ga hebben om zelfs maar de garage vrij te maken :+

Oh oh.... wel herkenbaar, zie onder mijn nickname.
Er komt altijd wel iets tussendoor.

Zo ben ik sinds ik begon met de VF's:
- Vader geworden
- Gescheiden
- Verhuisd (wel met grote garage nu)
- Getrouwd

Nu kan mijn vrouw elk moment bevallen van onze dochter (uitgerekende datum was 10 april). Ondertussen ben ik druk bezig met het inrichten van de sleutelwerkplaats, maar daarnaast ook met de houtwerkplaats en het buitenterrein bij dit huis. Overal zijn hier wel klussen te doen.

Inmiddels heb ik wel diverse gereedschappen aangeschaft (waaronder een motorbrug), een werkbank gebouwd in de garage en komen er binnenkort weer twee hobbymotoren bij (Kawa Z750GP en een GPZ750 unitrak voor onderdelen).

Ach ja... het komt ooit wel goed denk ik :+
Succes en vergeet niet te genieten ondertussen ;).
 
Bedankt voor de goede moed allemaal. Ik ben duidelijk niet alleen :+

Is dit de vloek van de VF? Hoe doet Dutchy dat?
 
Vloek? valt wel mee toch, kinderen noemen ze ook een zegen alhoewel er momenten zijn dat ik daar anders over heb gedacht *D
Mijn meiden zijn intussen 16 (2x) en bijna 20 en alle drie fanatiek meerijder als de mogelijkheid zich voordoet.
En met een eigen huis is er altijd werk aan de winkel dus tijd voor de motorhobby spaarzaam.
Maar dat maakt die avonden die WEL aan de VF kan worden gewerkt des te mooier.
Op dit moment heb ik de VF500F bijna rijklaar als solofiets en ben druk bezig met het maken van beugels voor een kofferrek zodat ik de optie heb om in juni of met de 1000 of met de 500 4 dagen in de Eifel te zitten en weet op dit moment nog niet of ik ga voor powerrrrr of laag gewicht in de krappe bochtjes.
Het zijspan wordt een meer weken of zelfs meer maanden plan maar wordt intussen ook aan gewerkt.
Maar met opgroeiende kids was het veel meer zoeken naar de spaarzame tijd doch heb ik de hobby gelukkig wel in stand kunnen houden, zij het met veel minder sleutelen en minder echt mooie ritten.
 
Bedankt voor de goede moed allemaal. Ik ben duidelijk niet alleen :+

Is dit de vloek van de VF? Hoe doet Dutchy dat?
Als het alleen aan de VF lag was het gemakkelijk oplosbaar hè ;)

Ik ben van de CB'tjes, maar ook die vallen moeilijk te combineren met drie jongens (7, 5 en 3).
Goed, de tropenjaren komen zo langzamerhand tot een eind, maar de tijd die leek over te schieten wordt alweer anders ingevuld; de oudste twee zitten bijv. op voetbal, maandagavond trainen, zaterdag wedstrijden. Nu zitten ze nog in hetzelfde team, maar de oudste gaat straks over naar het volgende team en moet dan dinsdag- en donderdagavond gaan trainen. En beiden uiteraard zaterdags op verschillende tijden wedstrijden. En dan moet mijn jongste van drie nog gaan beginnen _O-

Dus inderdaad; het is een zegen kinderen te hebben, maar er is zeker ook een duistere kant :+

Positief; de schaarse uurtjes minuten in de werkplaats worden wel meer waard O-)

Berusting is de sleutel!
 
Laatst bewerkt:
Veel te lang geleden.

Heb de zuigers nooit laten coaten, en ben het niet meer van plan. Ddoel is nu gewoon het project afwerken met wat ik heb.
In praktijk zit ik met een hoop werk, een dikke verbouwing en een kleine van 8 maanden dus dat gaat al een vrij nobel doel zijn :)

Ik start in de lente met de bouw van een werkhuis (want de inpandige garage staat tot de nok vol) en eens dat af is, is het terug VF tijd. Dan mag mijn vrouw me elke avond uit mijn kot komen slepen.
 
Hoi Maximus,

Ik ben eigenlijk nieuw hier, maar kwam via een andere weg (googleman) op jou topic uit. Ik ben eigenlijk met iets begonnen wat lijkt op jou verhaal...
Allereerst even zeggen dat ik je werk en tijd die je in je project hebt gestoken wel enorm bewonder.
Wat me wel interesseert is je vork ombouw. Ik zit namelijk met de vraag welke richting ik uit moet met de mijne. Mijn vork moet volledig uit elkaar, maar de chroom stangen vertonen roest en pitting, dus niet echt ideaal om te hergebruiken. Bovendien vrees ik dat mijn remklauwen ook niet al te best meer zijn vermits ze muurvast zitten. Daarom ik al een tijdje mezelf afvraag of ik geen ombouw kan doen, naar een andere vork met andere remmen en zo verder. Jou ombouw lijkt me wel wat vermits je veel onderdelen bij elkaar raapt die toch wel standaard zijn zonder veel (lees peperduur)-custom werk.

Ik zou graag eens meer willen weten over je ombouw als je dat goed vindt? By the way, onderstaand een paar foto's van mijn basket case...

20190102_195131.jpg


20190106_154628.jpg
 
Hoi six-tee-nine,

Je hebt nog wel wat werk zo te zien ;) Alvast veel succes!
Heb je een project pagina?

Er is aan de vorken toch wel behoorlijk wat custom werk. (Veel meer dan voorzien, zoals met alles bij dit project)
Ik combineer de nieuwe voorvork met CBR600F2 wielen, andere remschijven, andere remklauwen, een bij elkaar geknutselde set kroonplaten, custom vering en demping...

De snelste en goedkoopste manier om een VF vork te upgraden in mijn opinie is een set ractech cartridge emulators in de standaard vork steken, en aangepaste vering en olie. Dit is de procedure: PDF
Heb op andere motorfietsen supergoeie ervaringen met RT emulators en aangepaste vering. Je kan de voorvork nog wat verstevigen met een fork brace om ook de flex in de voorvering wat naar beneden te brengen.

Geschatte prijslijst:
- Gloednieuwe vorkpoten: 250
(Alternatief: ik heb nog een voorvork liggen denk ik, als je wilt mag je ze hebben, dan is die kost al uitgespaard)
- RT emulators: 150
- Aangepaste vering: 100
- Nieuwe seals en olie: 50
- Remklauw revisiesets: 50
- Stalen remleidingen: 120

Werkuren: een weekendje werk om de boel te demonteren, te reinigen en opnieuw te monteren.
Je bestaande damping rods moeten wel opgelast (gebraseerd) worden voor de RT emulators dus dat ga je misschien moeten laten doen.


Ik ben WAAAAAYYY overboard gegaan met mijn design en hoewel ik er nog altijd geloof in "if it's worth doing, it's worth overdoing", heb ik nog steeds een niet-rijdend project in plaats van een motor die nog wat upgrades kan gebruiken.

Wil je all-the-way gaan dan kan ik je uitleggen wat de stappen zijn:

De buitenkant:
- Koop een standaard DL1000 43mm voorvork en demonteer ze volledig (laatste generatie zonder USD vorken)
- Koop een set kroonplaten van een VFR800 met 43mm vorkpoten (ik geloof 2e generatie, maar kan dubbelchecken)
- Zaag alle tabs (uitsteeksels) die je niet gaat gebruiken van de DL1000 onderpoten en draai de poten in de draaibank netjes rond
- Pers de stuurpen uit je VF1000 en VFR800 kroonplaten en pers (en las) de stuurpen van de VF1000 vork in de VFR800 vork
- Zaag de stuurstop voorzichtig van het balhoofd van je frame en las hem er terug aan, recht vooruit gemonteerd (in plaats van aan de zijkant)
- Zaag de stuurstop van de VFR800 voorvork en maak een nieuwe die te groot is en die je op de kroonplaten last. Vijl en slijp hem bij tot de stuuruitslag gelijk is naar beide kanten en niets botst met het frame.
- Draai nieuwe afstandsbussen om je voorwiel netjes te centreren
- Tap een gat in de linker onderpoot van de DL1000 waaraan je met boutjes een stop voor de speedo-pickup kunt maken
- Maak een nieuwe fork brace of pas een bestaande DL100 brace aan zodat je spatbord er op monteert (dat heb ik zelf nog niet eens gedaan, heb wel een heleboel CAD tekeningen en een hoop mockup-fotos om je te helpen)
- Onderpoten en kroonplaten netjes lakken

De binnenkant:
- Draai een afstandsbus op de draaibank om de verrweg van de voorvork aan te passen zodat de vork lang genoeg blijft en de veerweg toch wat korter is
- Bereken voor je gewicht en rijstijl welke veren je nodig hebt OF ga verder overboord en bestel een drop-in cartridge vering voor een DL1000 met aangepaste vering en demping. (ik heb het laatste gedaan)
- Monteren met nieuwe seals en olie

De remmen:
- De standaard DL1000 remmen passen niet op de VF schijven, dus kies gewoon welke remmen je wilt gebruiken, smijt er geld, tijd en moeite tegenaan en hoppa je hebt remklauwhouders die passen op jouw schijven.
- Wil je dezelfde CBR6000F2 wielen gebruiken en dezelfde schijven dan kan ik je op weg zetten met onderdeelnummers en CAD tekeningen. Heb denk ik zelfs nog een tweede set remklauwhouders liggen. Dan heb je 310mm zwevende remschijven en kan je kiezen uit een hele resem Brembo klauwen met dezelfde montagemaat.

Vergis je niet, totaalprijs van bovenstaande was voor mij ten noorden van 2000 euro met alle tegenslagen en research&development (lees: mislukkingen) er bij.
Ik heb ook veel werk moeten uitbesteden. Kan tegenwoordig ook al fijn tig lassen en wil leren draaien/frezen dus moest ik het opnieuw doen zou het misschien goedkoper zijn.
Werkuren: te veel om op te noemen, en je hebt een behoorlijk doorzettingsvermogen nodig. Het helpt als je geen partner/kind/lening hebt (rond)lopen. ;)

Schiet maar vragen af als je ze hebt, dan leeft dit topic ook nog wat en kan ik nog wat dromen van 'm ooit af te werken.
Als je onderdelen nodig hebt, pols ook gerust.

Ben je al in het VF topic actief?
 
Tja,
hoe zal ik het stellen, Ik wou even snel tussendoor een motor een restauratie / makeover geven... Zoals meestal zal ook dit project wel weer de nodige vertraging oplopen vrees ik.
Nu ben ik wel wat gewoon, want ik ben al even bezig met zulke dingen, al zijn het tot nu toe bij mij steeds projecten met 4 wielen geweest, maar ik had nog plaats over in mijn atelier alleen niet voor nog een auto en mijn kameraden vinden het eindelijk tijd dat ik aan mijn midlife crisis toegeef en een motor kocht...

Ik weet 2 DL1000 vorkbenen te koop voor €150 waarvan één krom is. een set kroonplaten van een VFR is ook betaalbaar vindbaar. De CBR F2 ombouw voor de wielen doe ik ongeacht welke vork erin komt. dus komt het er wat op aan wat die DL1000 poten nog gaan kosten om ze effectief te kunnen gebruiken in de VF.
Stel nu dat mijn originele vork én mijn remklauwen voor het oud ijzer zijn. Dan denk ik dat die ombouw als ik werk met tweedehands onderdelen (behalve remschijven en blokken uiteraard) ik niet zoooo veel duurder ga uitkomen. Draaien kan ik wel een beetje (op het werk), ons vader is 20 jaar draaier geweest én heeft een draaibank staan, dus daar kom ik ook wel weg mee.
De hele voorkant van mijn VF op dit moment is vrees ik weinig waard. Ik heb wel al het aanbod gekregen voor de nodige onderdelen, maar ik overweeg eigenlijk alleen maar die weg als mijn klauwen nog te redden zijn, dan heb ik in principe aan een set remblokken en dichtingen voor de klauwen genoeg.

Ik ben nu op het punt dat mijn motorblok uit elkaar is en ik weet dat de basis ok is. krukas en de volledige lagering is perfect. De nokenassen zijn op één na echt behoorlijk. Zuigers en cilinders perfect bruikbaar, dus ik vindt de motor wel de moeite waard om een nieuw leven in te blazen.

Ik heb nog te weinig tijd gehad om een topic op te starten of ergens anders te posten. Maar als het weekend het me toelaat doe ik dat wel....
 
Als je die weg wilt uitgaan dan moet je maar zeggen wat van afmetingen, foto's of info je nodig hebt en dan bezorg ik je die.
Ik kan via MF geen CAD bestanden doorsturen, stuur anders een PM met je e-mail adres en dan bezorg ik je alvast de tekeningen voor de spacers, fork brace en remklauwhouders.
 
Terug
Bovenaan Onderaan