VF 750 F Vragen (teveel voor in t grote topic denk ik ^^)

Victorrr

Rookie
15 jun 2009
16
0
Eindhoven
Dag mede VF eigenaren *D

Ik heb zelf sinds kort een VF 750 F uit '87, vind het een prachtige fiets en het geluid zeker ook *D. Qua rijeigenschappen heb ik nog geen vergelijkingsmateriaal dusja :)

Ik heb een aantal vraagjes, nouja, eigenlijk een hele berg. (enne, ik heb al veeeeeeeel gelezen en gezocht op het forum btw :+ ) (..ergens halverwege het typen.. jezus wat een mega post wordt dit... kan beter eigen topic beginnen denk ik o0)

Nokkenassen:
Ik hoor voornamelijk 'onder de ~3000rpm bouwt hij te weinig oliedruk op, als je je rijstijl met dat in gedachten aanpast, en de olie goed onderhoud komt alles goed'.
Even voorbeeld citaatje van de zogeheten Master ( ;) :+ ):
Tweede oorzaak is de rijstijl van de bestuurder. Eerst het blok stationair warmdraaien wat al funest is voor de VF, daarna doortuffen met 2500 tot 3000 toeren vernaggeld de cylinderkoppen door de lage olieflow. Een VF moet je warm rijden. Wie anders wil, zijn er idd modificaties voor, echter veel met een manco. Door verbetering in oliedruk aan de koppen ontstaat een te lage druk bij de krukas waardoor de krukaslagers en big-end lagers eruit lopen.
Dan vraag ik me af wat ik dan moet met iets als dit:
http://www.math.uwaterloo.ca/~rblander/V4_kmarshall.html
Keith Marshall on the Cam Problem
Keith is a former pre-production tester with American Honda. Here's what he has to say about the cam problem. .....
blablabla, lees maar als je zin hebt :P
Hij zegt: altijd motor eerst stationair warm laten lopen voordat je gaat rijden en je hebt nooit ergens last van.
En verder:
Robyn vraagt: It would seem that you avoided cam problems solely by full warm-up before riding. This is quite surprising. At what RPM did you warm up the engines? My understanding is that a decent oil pressure is not developed until at least about 3000 RPM.

Keith: Oil pressure is not the problem as the cam bearings are not fully enclosed as in an line-bored cam. All the oil kits being installed simply increase the flow of cooling oil to the cam lobes, which are not dependent upon pressure as much as flow.
Op de vraag op hoeveel rpm je hem dan het beste kunt laten opwarmen zegt hij:
'Keith: Once again the oil pressure is not the problem in regards to the cams. etc....'

Hoe zit het nou? In hoeverre heeft Keith gelijk/een punt?

En, zoals Dutchy zei 'Door verbetering in oliedruk aan de koppen ontstaat een te lage druk bij de krukas waardoor de krukaslagers en big-end lagers eruit lopen.'. Die stelling kom ik eigenlijk niet vaker tegen; dat dat een nadelig gevolg is van de oliemodificatie, maar dat vroeg ik me dus ook af. Kan je wel zomaar meer olie flow en druk als het ware af tappen naar de kop toe? Hoe zit dat nou?

Olie
Wat voor olie gooi ik in mijn VF?
Ik hoor overal dat de VF blokken erg gevoelig zijn wat de smering betreft.
Ik heb er van de week plomp auto-olie in gegooit, ik had geen idee van de frictie modifiers en wat die met je natte koppeling kunnen doen. Ik heb er toen iets van 120km mee gereden: absoluut geen slippende koppeling gehad (ik kan wel maar met de eerste zeg 5mm van de hevel de koppeling doseren, maar dat was ervoor ook al zo).
Heb er minerale olie van valvoline ingegooit: API SL, en in het verhaaltje staat 'Hoogwaardige additieven ter voorkoming van slijtage'. En zulke olie moet je dus juist níet hebben?
Of kan je zeggen: als je koppeling niet slipt en hij goed werkt (doseren/aangrijpen etc) is het goed?
Als er verder geen verschillen zijn (en mijn koppeling niet gaat slippen) wacht ik met motor-motorolie totdat ik de koppeling aan ga pakken denk ik.

What about mineraal of half-/volsynthetisch?
Zelf heb ik enkele slechte ervaringen met synthetisch spul in oude (80ties) auto's. Ging vanalles lekken (toegegeven, dat was valvoline Maxlife welke bedoeld is om vastgekoekte rotzooi (die juist op de goede plek vastgekoekt zit ;))weg te spoelen en oude rubbers te herstellen; en die heeft de reputatie lekken te kunnen veroorzaken). Ze verbruikte meer olie. En maakte gewoon over het algemeen meer herrie en geluiden, alsof de olie te dun is en je gewoon meer metaal geluiden hoort :/. Maar misschien kan dat geen kwaad.

Keith zegt: (ik hang niet teveel aan die Keith op hoor, vraag me gewoon af wat jullie ervan denken :))
Also do not use heavy oil in these size plain bearing engines. The plain bearing tolerances in the crank and rod bearings are way too close to provide proper lubrication and heat dispersal if you use thick oils. We NEVER use oil over 30W in the racing engines!
Relatief dun gebruiken dus. Maar in de racerij gebruiken ze natuurlijk een oliekoeler, ik weet niet in hoeverre dat weer uitmaakt. Wat raden jullie aan ?

Een VF met kapot blok die ik op het oog heb
Nu heb ik een andere VF 750 F op het oog met een blok dat in een paar kilometer alle koelvloeistof uit de uitlaat geblazen heeft, en dat een flink harde tik bij de staande cilinders heeft, heb het idee uit de rechter cilinder, beetje bovenin.

Wat denken jullie daarvan ? Sowieso lekke koppakking, maar kan het getik in het blok er verband mee hebben ? Dat er meer kapot is gegaan omdat de eigenaar hem misschien heeft laten oververhitten, zo zonder koelvloeistof. Zo ja, wat voor schades zijn dan zoal mogelijk ? Het geluid is vrij hard, 100% ritmisch en doet me denken aan een klep, maar dan 100x zo hard.

Als het er geen verband mee kan hebben heb ik al aardig wat gelezen omtrent de nokkenas, de kettingspanner en de problemen met de tuimelaars. Die durf ik wel aan, zeker met de bijzonder deskundige hulp die dit forum kan bieden *D

Kan iemand een kleine indicatie geven van kosten voor het vervangen van een koppakking en voor het vervangen van nokkenas en tuimelaars ? Nokkenassen en tuimelaars nog nieuw te verkrijgen ? Zij het aftermarket.
Wat je precies nodig hebt enzo kan ik wel op het forum vinden :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan