VF 750S stuurt moeilijk/zwaar uit de bocht terug.

MarnixGijssen

Rookie
8 okt 2018
22
0
Na de gehele revisie van mijn VF 750 Sabre (83) heb ik eigenlijk nog één technisch probleem waar ik niet uit kom. Ik ben nu voorzichtig aan het proefrijden. Ik heb ook de voorpoten gereviseerd,keerringen vervangen, nieuwe olie, enz. Beide remklauwen gereviseerd, nieuwe zuiger rubbers, olie, enz. Balhoofd geheel uit elkaar gehad. Lagers schoongemaakt en weer van nieuw vet voorzien. waar ik nog mee worstel is het aandraai moment van het balhoofd. Veel verschillende meningen op het technische forum.

Wat gebeurt er. Rechtdoor rijden geen probleem. goede balans, voorpoten duiken netjes in bij het remmen. Als ik zachtjes de bocht door ga lijkt het net of het stuur verder de hoek om wil gaan. Ik moet echt heel veel kracht zetten om het stuur weer recht te krijgen. Dit is gevaarlijk rijden en is niet goed. Zit het in het aandraaimoment? De balhoofdlagers zien en mooi uit, draaien soepel. Toen ik bij de revisie de balhoofdlagers uit elkaar haalde was het een bonk hard vet en de lagers deden weinig tot niets.

Wel had ik na de revisie van de voorpoten een probleem met het inbrengen van het voorwiel. Er was spelling van ongeveer 8 mm tussen de opvulbus bij de vooras. Hierdoor pasten de schijven niet in remklauw. Door de vorkplaatklamp (verbinding tussen beide voorpoten) los te draaien en de voorpoten iets naar elkaar te drukken was de spelling weg. Toen de vorkplaatklamp weer vast gezet. Wellicht heb ik hier iets niet goed gedaan?

Ik heb de revisie ook bij mijn VF 750 F gedaan en die stuurt nu perfect. Is natuurlijk een iets andere constructie, maar toch.

Wie kan mij technisch advies geven om de stuureigenschappen weer goed te krijgen.
 
Banden niet meer mooi rond (voorband merk je meer dan een achterband), of toch een dood punt in het balhoofdlager. Zeker als je de lagers los hebt gehad en geen nieuwe maar de oude terug hebt gezet zou ik daar als eerst naar kijken. Voorwiel van de grond, en met 1 vinger het stuur heel langzaam van aanslag tot aanslag bewegen. Als je langs het punt komt waar het stuur recht staat weerstand voelt of iets anders, dan isnhet tijd voor nieuwe lagers.
 
De vorkpoten kunnen krom zijn en de kroopplaten scheef. Dit is echter waarschijnlijk niet de oorzaak van het stuurprobleem. Dat zal zoals gezegd het balhoofdlager en/of de banden zijn.
 
Bedankt voor jullie suggesties. Bandenspanning zal ik nogmaals nalopen is het snelste gedaan. Voordat ik de voorpoten ging reviseren zat het allemaal goed dus geen spelling. Pas na het monteren van de vorpoten in de kroonplaat was de spelling aanwezig. Ik ga de test van Master Tommy dit weekend proberen. Ik heb geen speciale dop voor de moer met inkepingen om de kroonplaat met het juiste moment vast te draaien. Wat is het rijgedrag als de moer te los zit?
 
Als die moer te los zit heb je speling en dat kan je voelen,verder zou je eens kunnen kijken of de wielen in lijn staan,
het zal niet de eerste motor zijn die een flinke afwijking heeft.
 
Bedankt voor de suggesties. Ik heb vandaag banden op spanning gebracht en een paar kilometer gereden. Ging al een stuk beter. Blijft toch verbazen hoeveel kracht ik nog moet zetten om uit de bocht te komen t.o.v. mijn andere VF 750. Toch besloten om het balhofd los te gooien en de lagers nogmaals aan een kritische inspectie te onderwerpen. Bij het draaien van het stuur toen alles eraf was behalve de voorpoten ging het draaien met stoten of te wel te strak afgesteld. Wellicht was dit in combinatie met te zachte banden mede de oorzaak. Ben nu alles aan het opbouwen en wellicht komende week weer proefrijden
 
Het lager gaat alleen zwaarder draaien als ie te strak staat tijdens het bewegen van het stuur met het voorwiel ontlast. Als er punten in zitten waar ie soepeler of stroever gaat zijn de lagers gaat en is het tijd voor nieuwe.

Succes!
 
Hoe kan ik dan het beste afstellen. Alleen de beide voorpoten zitten nu in de kroonplaat. Aandraaien tot het niet meer soepel draait en dan een tikje terugdraaien?
 
Hoe kan ik dan het beste afstellen. Alleen de beide voorpoten zitten nu in de kroonplaat. Aandraaien tot het niet meer soepel draait en dan een tikje terugdraaien?
Zoiets ja. Hij moet spelingvrij en soepel draaien. Na het aandraaien van de borgmoer komt hij nog iets strakker te staan. Een paar keer proberen dus.
 
Hoe kan ik dan het beste afstellen. Alleen de beide voorpoten zitten nu in de kroonplaat. Aandraaien tot het niet meer soepel draait en dan een tikje terugdraaien?
Het beste kan je de vorkpoten in de kroonplaten losdraaien als je het balhoofd gaat afstellen.
Hiermee voorkom je dat de gehele plaat ietwat kantelt.

Maar die 8mm verschil zou mij er al toe aanzetten om alles uit elkaar te halen en volgens de tekeningen in elkaar zetten.

 
Ik begrijp dat je de voorvork ook hebt gereviseerd.

Veert de voorvork nu ook anders ? Indien de veer meer voorspanning heeft of erg dikke olie / te hoog olie nivo wordt gebruikt zakt de vork tijdens rijden ook minder in.Dit kan zich ook vertalen naar zwaar rijgedrag.
 
Zit je voorwiel links/rechts/boven/onder stabiel vast? Zit het achterstevoren? Zijn de spacers niet gewisseld?

Vat dit niet als een persoonlijk verwijt op, ik ken jou en je situatie niet, maar ik schrik er soms behoorlijk van dat mensen met zeer beperkte technische achtergrond / kennis / feeling / ... zich wagen aan het zelf reviseren van een motor zonder degelijke begeleiding. Klinkt sterk gezegd als een twijfelachtige zelfmoordpoging en het niet respecteren van het leven van een potentiële volgende eigenaar, en ook een beetje van de motor. Als je niet weet dat je niet weet waar je mee bezig bent, dan scheelt er ook iets met je vermogen om risico's in te schatten.

Je weet kennelijk niet hoe correct een lager voor te spannen of in welke volgorde een vork te monteren, al eens gedacht dat over te laten of raad te vragen aan iemand die daar wel ervaring mee heeft? En het ding dan niet tot daar te rijden, maar het te voeren?

Ik heb in mijn leven al veel 'zelf opgeknapte' motoren gezien.

Het klinkt misschien hard, doch is niet persoonlijk bedoeld. In vele gevallen wel enigszins goede raad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan