VF1000F rebuild

VFAndre

MF veteraan
Donateur
22 jul 2005
2.065
81
Oldenzaal
Tja, vorig jaar een Honda VF1000F gekocht.
Zie mijn topic
Net een VF1000F aangeschaft, zoek nu al kuipdelen
Al snel bleek dat er het nodige aan mankeerde. Ten eerste liep ie niet toen ik 'm kocht omdat ie al 2 jaar stilstond.
Na een verse accu en wat starthulp liep ie goed, wat getik, maar lopen deed ie wel.
Onderstaand een foto zoals ie eruit zag bij koop:

full


Na 2 jaar rust gaven een aantal onderdelen de geest, onder andere de keerringen van de voorvork, een van de remklauwen lekte als een zeef en erger, de collectorflenzen waar de beide uitlaten opzitten met klemmen waren tot roest vergaan.. :(
Ook gezien de totale staat qua roest waarin de motor verkeerde heb ik in mijn argeloosheid besloten om 'm maar helemaal uit elkaar te halen en op te knappen.
 
Toen was er al een spattert en taartschep aangeschaft bij Roukema:
full


Maar goed, ik dacht, kom ik zal het een en ander eens in een topic gooien. er is al het een en ander in het grote vf topic naar voren gekomen, maar hier verzamel ik het een en ander, meest foto's natuurlijk, die hier zo welkom zijn!
 
lekke keerringen heb ik vervangen, de linker ging wel 2 ritten mee voordat ie weer lek was.. :(
full
 
Ik deed er mijn eerste VF1000 sleutelervaring op, het was niet mijn laatste...

full
 
Laatst bewerkt:
Na de opnieuw lekke keerringen toch maar eens peinzend naar de rest van de fiets gekeken...
full
 
Tja, eerst ben ik op zoek gegaan naar een sleutelruimte. Via MF oost kreeg ik van Skip69 een sleutelruimte aangeboden. Ik heb er geen gebruik van hoeven maken, maar het geeft wel aan dat forumleden veel voor een ander forumlid overhebben.

Na de VF rijdend binnen te hebben gereden begonnen met het demonteren, hoe meer ik uit elkaar haalde, hoe meer ik tegenkwam.. :X
Ik zag op marktplaats een VF in kratten en dozen te koop aangeboden, dat kon ik, gezien het bedrag wat ik bij de sloperij betaalde voor alleen een beetje plastic niet laten lopen.
Het leverde een VF en 2 motorblokken op.
Wat foto's van de donorfiets:

full
 
Het demonteren met de nodige foto's om het een en ander weer in elkaar te kunnen zetten:

misc
 
Je kan op de vorige foto de voorvork van de donorfiets zien staan. Het ging me in het begin eigenlijk alleen om een goede vork, aangezien de binnenpoten van de originele vork beschadigd waren. Maar zoals gezegd, ben ik thuisgekomen met iets meer onderdelen... *D
 
Dit gaat vervangen worden door een K&N filter die bij de donoronderdelen zit }) :

full
 
Het verwijderen van de collector ( zie mijn bijschrift) was een ware beproeving die me toch wel een paar avonden kruipolie, WD40 en een gasbrander leegstoken heeft gekost. Maar hij lag eindelijk op de grond naast een hele stapel vloeken en verwensingen... :X
Ook het verwijderen van de carburateurs had nog wel wat voeten in aarde. Maar ook die gaven zich gewonnen.
Na de nodige adviezen van medeforumleden kwamen ze eraf. De inlaatrubbers zijn wel zo hard als steen geworden, dus die worden vervangen. Ook de klemmen zijn tot roest vergaan, die worden ook vervangen. Ik zag ze nieuw bij cmsnl voor 7,50 per stuk, maal 8 stuks... :X :X Toch maar eens kijken of ik ze niet bij een of andere ijzerhandel kan vinden. Liefst in RVS, maar dat zal moeilijk worden denk ik.
 
Tijdens het seizoen was ik dus nog lang niet klaar en ik wilde toch wel rijden; Dus kwam er een zusje bij: de VF1000F2. Eigenlijk in een veel betere conditie als de F. Maar ook vrouwen hebben wel eens nukken: midden in het seizoen sloeg de zekering van de ontsteking door en leverde 3 km duwen naar huis op :(
Maar goed, is hier off-topic en het relaas hiervan staat in het grote VF topic.
In ieder geval rij ik dit seizoen.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan