VF1000R '84-er motorblok bouwen

Op de vorige foto zie je het nieuw gemonteerde glijlager op de donor-drijfstang, de drijfstangen kun je trouwens ook niet "zomaar" monteren, ook hier staan weer codes op die te maken hebben met de diameter van de kruktap en de gewichtcode.... de beide drijfstangen op deze kruktap hebben in het donor-blok ook samen gemonteerd gezeten dus dat geeft hier geen problemen. Wel moet er gelet worden op de code van de kruktap; "groen" lager bestellen bleek uit de tabel. jaja alles is op elkaar afgestemd en dat moet ik dus ook weer doen, anders gaat het heel snel weer fout! :( En da's niet de bedoeling 8-)
Tabelletjes volgen nog, dat verduidelijkt een hoop. Of kun jij die posten VFkR? Jij hebt volgens mij een heel mooi cdrommetje met plaatjes ervan. :}
 
Laatst bewerkt:
Piccie van een zuiger, ziet er prima uit. Duidelijk is het `IN´ teken te zien op de zuiger, dit moet aan de inlaatkant van de cilinder gemonteerd worden (carburateurzijde).
full
 
Laatst bewerkt:
En dan is het wachten tot de krukas klaar is (175 eurootjes mensen, als het dan maar goed is) en de onderdelen binnen zijn....maar die kwamen redelijk snel en dan kan de montage eindelijk beginnen! :9~ Da's toch het mooiste werk vind ik!
 
En dan is het wachten tot de krukas klaar is (175 eurootjes mensen, als het dan maar goed is) en de onderdelen binnen zijn....maar die kwamen redelijk snel en dan kan de montage eindelijk beginnen! :9~ Da's toch het mooiste werk vind ik!
Goed bezig :}
 
Ik begin met het monteren van de zuigers op de drijfstangen, hier moet je heel goed opletten..... op de foto zie je omcirkeld een klein oliegaatje, bij de voorste zuigers moet dit gaatje aan dezelfde kant gemonteerd worden als het "IN" teken op de zuiger. Maar bij de achterste zuigers moet dit gaatje tegenover het "IN" gemonteerd worden! |( Fuckaduck, opletten geblazen dus, doe je dit fout kan dit desastreuse gevolgen hebben....alle zuigers moeten dus exact in dezelfde cilinder gemonteerd worden als waar ze uit kwamen, let op met de demontage dus..... :X
full

In het rode vierkantje zie je de code die met de diameter van het big-end te maken heeft.
 
full

Hier heb ik ondertussen 1 zuiger in de cilinder geplaatst :( :( :( man man wat een zenuwenklus om de zuigerveren goed te geleiden in de cilinder (had ik maar een zuigerveerklem moeten gebruiken). Maar goed, toch gelukt! Rechts ligt de gerepareerde krukas al in het carter te wachten op zijn beurt :Y
 
Laat me raden, de meest linkse kruktap is naar z'n grootje :?
Ik weet niet waarom, maar bij elk V4 blok met kapotte krukas (gelukkig zijn er dat niet zoveel geweest) die ik gezien heb of van gehoord heb, was het altijd van cilinder #1
Wat repareren betreft moet ik je teleurstellen, dit is bij een motorfiets-krukas niet mogenlijk om goed resultaat te krijgen.
Hier is door verschillende mensen op het MF voor verschillende motoren onafhankelijk van elkaar bij diverse bedrijven navraag naar gedaan en idereen kreeg hetzelfde antwoord: Nee
Als een bedrijf het al wilde doen, wilden ze er absoluut geen garantie op geven.
oplassen en afdraaien was gewoon niet te doen met acceptabel resultaat.
Overigens hoeft bij een andere krukas de lagercodes niet overeen te komen met die van de originele krukas.
De combinatie van de code op de krukas en op het carter geeft je de lagercode welke je er bij moet hebben.
Trouwens, Magnamaniac, bij mij was trouwens de meest rechtse kruktap naar z'n grootje (gezien vanuit bestuurderspositie), lijkt anders op de foto maar ligt verkeerd om. zie piccie, bij R zit startmotorkoppeling gemonteerd en bij L het vliegwiel
full
 
:? wat gaat dit aan een ijltempo!!! :Y
Ik ben benieuwd hoe het er zal uitzien achteraf :]
SUCK6
Gaat het je te snel? Ben nl. in januari al begonnen dus zo snel gaat het niet hoor, ik heb alleen al een hoop foto's. Toedeloe, ik ga maffen. Trouwens Sorage, ook een VF liefhebber/rijder/bezitter?
 
Gaat het je te snel? Ben nl. in januari al begonnen dus zo snel gaat het niet hoor, ik heb alleen al een hoop foto's. Toedeloe, ik ga maffen. Trouwens Sorage, ook een VF liefhebber/rijder/bezitter?

Neen jammergenoeg geen VF bezitter :N , maar ik KICK wel op V- blokken, zo'n vf400 vinnik ook niet mis..Maar ik vindt veel brikken mooi!! :]

Oh btw, ik vroeg me al altijd af of zo'n V-blok nou wel lekker sleutelt :?
 
Neen jammergenoeg geen VF bezitter :N , maar ik KICK wel op V- blokken, zo'n vf400 vinnik ook niet mis..Maar ik vindt veel brikken mooi!! :]

Oh btw, ik vroeg me al altijd af of zo'n V-blok nou wel lekker sleutelt :?
Ik heb ondertussen aan veel blokken gesleuteld en kan niet zeggen dat een v blok makkelijker of moeilijker sleutelt dan bijv een 4 in lijn, elk blok heeft zijn eigen "nukken" vind ik
 
Waar was ik gebleven; na het monteren van de zuigers (toch lekker als die er weer in zitten, met alle zuigerveren heel) plaats ik de nieuwe lagerschalen in de drijfstangen en zet ze lekker ruim in de olie. Ook de lagerschalen van de krukaslagers plaats ik in het carter, let goed op dat alle oliedoorvoeren goed open zijn en dat alle lagerschalen op exact dezelfde positie weer teruggeplaatst worden als voor de demontage
full

Als dat gedaan is gaat de krukas op zijn plek, voorzichtig met monteren dat de tapeinden van de 4 drijfstangen de kruktappen niet beschadigen.
 
Laatst bewerkt:
Na het monteren van de lagerkappen met lagerschalen op de 4 drijfstangen (let op draai de 8 moeren wel op het goede moment aan met een momentsleutel) monteer ik de schakelwals met een nieuw kogellager en met schakelvorken in het achterste gedeelte van het carter. Let met de vorken op dat deze ook weer in exact de nieuwe postie teruggeplaatst worden als bij demontage, anders zal het schakelen niet gaan..... en daar wil je niet achter komen als het blok al in elkaar zit! ;)
full
 
Na het monteren van de schakelwals e.d. volgt de eerste as van de versnellingsbak, let op alle ringen, naaldlagers e.d want er wil wel eens een hoop van de as vallen bij demontage
full
 
full
Links onderin zie je gemonteerde onderdelen van het schakelmechanisme, ook wel ff goed opletten :? want er is maar één goede volgorde!! :Y
 
Nadat de versnellingsbak as in het bovenste carter gemonteerd is, is deze carterhelft voorlopig klaar. Gaan we verder met de onderste carterhelft, daarin monteer ik de uitgaande as, waar het voortandwiel van de ketting op gemonteerd zit. Dit is een erg lastig klusje, aangezien er voor de demontage een aantal tandwielen en borgringen van de as moesten om het geheel uit het carter te krijgen. Maar goed, met geduld lukt het toch aardig.
full

Ook monteer ik de lagerschalen van de krukas op de juiste plek.
 
Op zich is dit een geweldige leidraad voor iemand die een keertje z'n VF wil reviseren. Ik weet alleen niet of ik dat aandurf na het zien van dit alles...

Echt super hoor :} :}
 
Op zich is dit een geweldige leidraad voor iemand die een keertje z'n VF wil reviseren. Ik weet alleen niet of ik dat aandurf na het zien van dit alles...

Echt super hoor :} :}
Ik hoop dat het iemand kan helpen! Denk het wel, het is nl goed te doen alleen moet je écht een origineel werkplaatsboek hebben voor de details.... anders gaat het niet goed denk ik.
 
Na het monteren van de uitgaande as van de versnellingsbak hoeft er in dit carter verder niets gemonteerd te worden en kunnen de twee helften op elkaar gemonteerd worden.
full

De pasvlakken van de carters worden met een geschikte vloeibare pakking ingesmeerd (eerst goed ontvetten!!), let goed op dat het niet te veel is want anders kan de pakking misschien in de lagers en/of oliegaten komen.
8-) Het insmeren van één helft is voldoende om het vloeistofdicht te krijgen. de carterhelft met de zuigers blijft op zijn kop liggen bij de montage tot alle bouten gemonteerd zijn.
 
Let bij het monteren van de bouten goed op de verschillende lengtes van de bouten en welke met een ring gemonteerd moet worden. Heel belangrijk is het aandraaien met het juiste moment, dit is zeer belangrijk voor de krukaslagers! :Y
full

Als alle bouten aangedraaid zijn kan het blok omgedraaid worden en de bouten aan de bovenkant gemonteerd worden. Op de voorste as wordt straks het krukastandwiel en de startmotorkoppeling gemonteerd, op de andere as komt het koppelingshuis samen met het tandwiel dat de olie- en waterpomp aandrijft. Maar als eerste wordt de schakelas met vorken vanaf deze zijde gemonteerd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan