VF1000R '84-er motorblok bouwen

Bleke

Die hard MF'er
6 aug 2005
452
0
Woerden
Blok gekocht van een mede VF1000R rijder uit Lelystad, er schijnt iets mis te zijn met een big-end. Blok heeft pas ong. 15000 km gedraaid, maar helaas, oliepeil niet goed bijgehouden met een desastreus resultaat....dat gaan we maar eens onderzoeken!
 
full

zo, eerst de koppen er maar eens af
nokkenassen zien er gelukkig perfect uit! Dat is wel eens anders, zeker bij de eerste blokken
 
full

ook de lagers van de nokkenassen zijn keurig, ik begin te geloven dat dit blok inderdaad niet veel gedraaid heeft! :) :}
 
full

Vervolgens maar eens de carterhelften scheiden :( tjeemig de peemig wat een hoop verschillende bouten! Rustig alle bouten gedemonteerd, opgemeten en genoteerd voor de juiste montage.... 8-) Anders gaat dat geheid fout natuurlijk...
 
full

Ja hoor, daar is de boosdoener al....inderdaad een big-end wat uitgelopen is, helaas is ook de krukas beschadigd, ;( en niet alleen het glijlager. Hopen maar dat dit te repareren is anders is de koop van het blok waardeloos! Probeer maar eens een goede 2e hands krukas te vinden, en dan nog moeten de codes van carters, lagers e.d overeenkomen.
 
full

Toch maar eens verder met de demontage, de zuigers en cilinders zien er op het oog nog goed uit, meten moet zekerheid geven! Rustig alle zuigers demonteren en goed noteren welke uit welke cilinder komt.... het moet zo ook weer terug! })
 
Laat me raden, de meest linkse kruktap is naar z'n grootje :?
Ik weet niet waarom, maar bij elk V4 blok met kapotte krukas (gelukkig zijn er dat niet zoveel geweest) die ik gezien heb of van gehoord heb, was het altijd van cilinder #1
Wat repareren betreft moet ik je teleurstellen, dit is bij een motorfiets-krukas niet mogenlijk om goed resultaat te krijgen.
Hier is door verschillende mensen op het MF voor verschillende motoren onafhankelijk van elkaar bij diverse bedrijven navraag naar gedaan en idereen kreeg hetzelfde antwoord: Nee
Als een bedrijf het al wilde doen, wilden ze er absoluut geen garantie op geven.
oplassen en afdraaien was gewoon niet te doen met acceptabel resultaat.
Overigens hoeft bij een andere krukas de lagercodes niet overeen te komen met die van de originele krukas.
De combinatie van de code op de krukas en op het carter geeft je de lagercode welke je er bij moet hebben.
 
Laat me raden, de meest linkse kruktap is naar z'n grootje :?
Ik weet niet waarom, maar bij elk V4 blok met kapotte krukas (gelukkig zijn er dat niet zoveel geweest) die ik gezien heb of van gehoord heb, was het altijd van cilinder #1
Wat repareren betreft moet ik je teleurstellen, dit is bij een motorfiets-krukas niet mogenlijk om goed resultaat te krijgen.
Hier is door verschillende mensen op het MF voor verschillende motoren onafhankelijk van elkaar bij diverse bedrijven navraag naar gedaan en idereen kreeg hetzelfde antwoord: Nee
Als een bedrijf het al wilde doen, wilden ze er absoluut geen garantie op geven.
oplassen en afdraaien was gewoon niet te doen met acceptabel resultaat. Of alles lang heel blijft moet ik afwachten, het blok zit met nog 1 cilinderkop te gaan bijna in elkaar, en dan wordt het testen geblazen!
Nou toch wel....krukas laten oplassen, perfect! Bij Grossouw in Amstelveen, doet vaak deze klussen. Alles nagemeten met een micrometer en alles klopte precies, exact de goede maat. Of alles lang heel blijft moet ik afwachten, het blok zit met nog 1 cilinderkop te gaan bijna in elkaar, en dan wordt het testen geblazen!
:9~ Ik houd jullie op de hoogte.... :}
 
Laatst bewerkt:
Zo, ff een wijntje ingeschonken en verder met het topic.
full

Dit is de krukas die ik gerepareerd is, links zie je de defecte kruktap. Wat doen mensen toch met zo'n blok, als je goede dunne olie gebruikt, op peil houdt en het blok goed warm rijdt kunnen ze naar mijn idee de wereld aan (mijn VF1000R Rothmans heeft ondertussen 98000 km gedraaid en gaat nog als de brandweer!). Maar goed, hierdoor heb ik wel een blok voor wenag kunnen bemachtigen..... :Y
Reparatie was niet goedkoop, maar goed,als je een nieuwe krukas moet kopen ben je het vijfvoudige kwijt. Voor de zekerheid een foto genomen van de codes van de krukas, je weet nooit wat er met het oplassen gebeurt '(
 
Mijn Rothmans heeft 56000km gelopen en die verbruikte veel olie bij aanschaf :( slecht schakelen en de koppeling slipte en plakte als ie koud was

Ik heb gelijk de olie en het filter ververst en er minerale castrol ingegooid (die rooie) resultaat geen olieverbruik meer en soepel schakelen ;)

Ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar er vol synthetische olie had ingekieperd |( daar kunnen ze dus niet tegen ;(

Bij een CB1100R hetzelfde meegemaakt

:}
 
full

Hier zie je de kapotgedraaide lagerschalen en drijfstang, jaja echt naar de kl#te. Ook de lagers van het andere bigend waren kapot, evenals de drijfstang. Gelukkig een paar jaar terug een '84-er blok gekocht van een VF1000R Rothmans bezitter langs de Waalbandijk, het blok bleek bij demontage geheel waardeloos maar had gelukkig nog twee bruikbare drijfstangen. En deze had ik nog! Wel goed opletten welke lagerschalen te gebruiken (codes bigend & drijfstang). Het bleek dat het "groene"lagerschalen moesten zijn. Eerst snapte ik er geen bal van, ik heb nl een werkplaatsboek van '85-er model en verder, maar dit blok verschilt COMPLEET qua lagers van het '84-er blok. Lagerschalen van de latere modellen hebben nl 2 kleurstippen voor de achterste drijfstangen (cilinders) en 1 kleurstip voor de voorste cilinders...... de eerste modellen hebben 1 kleurstip voor zowel de achterste als de voorste drijfstangen! Gelukkig had ik mijn Peters handboek nog (heb een VF750F gereden) en dat bracht uitkomst. Ook heb ik microfishes en dat is gelukkig 100% betrouwbaar. Groene lagers besteld!
 
Laat me raden, de meest linkse kruktap is naar z'n grootje :?
Ik weet niet waarom, maar bij elk V4 blok met kapotte krukas (gelukkig zijn er dat niet zoveel geweest) die ik gezien heb of van gehoord heb, was het altijd van cilinder #1
Wat repareren betreft moet ik je teleurstellen, dit is bij een motorfiets-krukas niet mogenlijk om goed resultaat te krijgen.
Hier is door verschillende mensen op het MF voor verschillende motoren onafhankelijk van elkaar bij diverse bedrijven navraag naar gedaan en idereen kreeg hetzelfde antwoord: Nee
Als een bedrijf het al wilde doen, wilden ze er absoluut geen garantie op geven.
oplassen en afdraaien was gewoon niet te doen met acceptabel resultaat.
Overigens hoeft bij een andere krukas de lagercodes niet overeen te komen met die van de originele krukas.
De combinatie van de code op de krukas en op het carter geeft je de lagercode welke je er bij moet hebben.
Magnamaniac: ff een tussenbericht..... ik heb destijds verschillende revisiebedrijven gebeld en er waren er een stuk of 5 die krukassen oplassen, ook van motorfietsen. Geen probleem zeiden ze! Ik heb degene genomen die het dichtst bij mij in de buurt zat, Amstelveen.
 
Mijn Rothmans heeft 56000km gelopen en die verbruikte veel olie bij aanschaf :( slecht schakelen en de koppeling slipte en plakte als ie koud was

Ik heb gelijk de olie en het filter ververst en er minerale castrol ingegooid (die rooie) resultaat geen olieverbruik meer en soepel schakelen ;)

Ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar er vol synthetische olie had ingekieperd |( daar kunnen ze dus niet tegen ;(

Bij een CB1100R hetzelfde meegemaakt

:}
Interessant...mijn Rothmans lust een liter op 1200 km, ook flink dus. Toch eens proberen. Die Castrol, is dat halfsysnthetisch of volledig mineraal?
 
full

Zo, na volledige demontage het blok maar eens goed schoongemaakt, na 10 jaar stilliggen in verschillende stoffige garages. De lak bleek verrassend mooi, ook alle geschreven fabrieksletters staan er nog op. Dit blok is inderdaad nog aardig vers, dit is trouwens ook goed te zien aan alle assen van de versnellingsbak! *D Wel zit alles aardig onder het stof, bijv de tandwieltrein die de nokkenassen aandrijft kraakt ook lekker verontrustend, eerst maar eens goed schoonmaken voor montage.
 
(Afbeelding)
Zo, na volledige demontage het blok maar eens goed schoongemaakt, na 10 jaar stilliggen in verschillende stoffige garages. De lak bleek verrassend mooi, ook alle geschreven fabrieksletters staan er nog op. Dit blok is inderdaad nog aardig vers, dit is trouwens ook goed te zien aan alle assen van de versnellingsbak! *D Wel zit alles aardig onder het stof, bijv de tandwieltrein die de nokkenassen aandrijft kraakt ook lekker verontrustend, eerst maar eens goed schoonmaken voor montage.
Het blok ziet er idd mooi uit
:9~
 
Volledig mineraal die zwarte flessen ;)
Welk type Castrol olie is dat? Ik ken het nl niet, ik gebruik inderdaad volledig synthetische Eurol-olie, 5W40. Ik ben toch wel benieuwd. Ik heb er wel eens half synthetische olie (verschillende merken) in gedaan, maar de mensen die achter mij reden gaven mij de tip toch maar eens andere olie te gebruiken, dan rookt hij nl als de ziekte. Met die Eurol olie een stuk minder! Maar het verbruik wordt er niet minder op, helaas.
 
Welk type Castrol olie is dat? Ik ken het nl niet, ik gebruik inderdaad volledig synthetische Eurol-olie, 5W40. Ik ben toch wel benieuwd. Ik heb er wel eens half synthetische olie (verschillende merken) in gedaan, maar de mensen die achter mij reden gaven mij de tip toch maar eens andere olie te gebruiken, dan rookt hij nl als de ziekte. Met die Eurol olie een stuk minder! Maar het verbruik wordt er niet minder op, helaas.
Castrol GP 10w40 ;)
 
leuk deze dingen ga zo door ! :P mijn fiets gebruikt geen spetter olie gelukkig en is erg zuinig in brandstof verbruik !! :9~ ik zal ook nog eens de piccie. van mijn kapotte krukas laten zien
full
rood omcirkeld
 
leuk deze dingen ga zo door ! :P mijn fiets gebruikt geen spetter olie gelukkig en is erg zuinig in brandstof verbruik !! :9~ ik zal ook nog eens de piccie. van mijn kapotte krukas laten zien (Afbeelding)rood omcirkeld
Ziet er niet slecht uit, is misschien nog wel met alleen slijpen te repareren, deze wordt dan geslepen tot de minimaal toelaatbare diameter. Mooi! :]
 
full
Zo nog een piccie van de defecte drijfstang, echt niets meer mee te beginnen. In de oud ijzer bak dus.
 
full
Vervolgens de beide carterhelften maar eens goed inspecteren en schoonmaken, let goed op de pasbusjes tussen de carterhelften, die ben je zo kwijt. Alles ziet er prima uit, maar kogellagers toch maar vervangen (niet zo heel duur), er zat veel troep in de lagers door het lange stilliggen (blok is een tijd geleden half gedemonteerd en weggelegd....). ook alle keerringen moeten eraan geloven, alles wordt vervangen. En natuurlijk worden alle oliedoorvoeren goed doorgeblazen mbv de compressor, alles moet open zijn.
 
Laatst bewerkt:
full

Alle zuigers heb ik ook gecontroleerd, die zagen er nog uit als nieuw! Maar dat zegt niet alles natuurlijk, van alle zuigerveren heb ik de slotspeling gemeten en alles bevond zich binnen de limiet, sterker nog, bijna alles had nog de fabriekswaarden. Accoord! *O*
 
En dan begint het bestellen van onderdelen, pistonpenveren 8x, 4x lagerschalen "groen" voor de donor-drijfstangen, kogellagers voor de versnellingsbak, keerringen voor de uitgaande as, schakelas en koppelingstift en natuurlijk niet te vergeten klepseals voor de cilinderkoppen oh ja en ook 2 koppakkingen! Tis nie goeiekoop meer..... da's toch wel makkelijk als je microfishes hebt, je kunt precies uitzoeken welk onderdeelnummer je moet bestellen *D dat scheelt weer werk aan de balie van de dealer. Trouwens op www.cmsnl.com kun je onderdeelnr's controleren, of het overeenkomt met de dingen die je moet hebben. :Y
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan