VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2?S/R topic 13

Status
Niet open voor verdere reacties.
hnx man, dus open gooien bietje oilie op de nieuwe en gaan?

Denk tank eraf en oliekoeler voor toch?

Grt Dré

Kijk nog even goed naar het modelnummer.. Ik zie in je onderschrift VF1000F uit 1986 Als je de brede koppen hebt met de rubberen halve maantjes er aan ter hoogte van de nokkenassen dan passen de VF750F pakkingen niet... Heb je een VF1000F model 1984 passen de pakkingen wel..
Montage..

Oliekoeler kan op zijn plek blijven.. Wat voor de voorste kop staat is de radiateur voor de waterkoeling..

Tank eraf.
Koelvloeistof aftappen op de waterpomp. (Wel radiateurdop losnemen en pas op, de straal uit de pomp komt wel een meter ver.)
Bobines loshalen van het carburateurhuis, bougiedoppen achterste cilinder loshalen, bobines aan rechterzijde over het frame naar buiten hangen.
Draadboom uit de beugels van het frame halen ter hoogte van de achterste kop.
Ontluchtingslang losnemen (Zowel op airbox als op achterste klepdeksel)
Achterste deksel losschroeven.
Verwijder deksel. (Eerst aan rechterzijde naar beneden tussen het frame daarna links verder oplichten en het geheel naar voren bewegen om hem tussen het frame uit te krijgen)
Als het deksel er uit is, de pakking verwijderen.
Pakkinggroef in het deksel schoonmaken. En voorzien van een dun laagje vloeibare pakking.
Nieuwe pakking aanbrengen en even laten aandrogen op het deksel.

Intussen kun je aan voorzijde de radiateur verwijderen.
Voorste klepdeksel verwijderen en na het verwijderen van de pakking en lijmresten, de nieuwe aanbrengen.
Inmiddels is de achterste voldoende aangedroogd om deze te monteren. Als de pakking voorzien is van halve maantjes ter hoogte van de nokkenassen, dan dient het halve maantje van een dun laagje vloeibare pakking te worden voorzien. Mocht je nu die halve maantjes niet hebben en je hebt dus een vlakke pakking, kun je ook als voormontage het kleppendeksel met de voorgelijmde pakking even op een plank vastschroeven om hem mooi vlak aan te laten drogen.

Klepdeksel terug monteren, eerst weer aan rechterzijde tussen het frame naar beneden steken om links ruimte te krijgen om het deksel tussen het frame te krijgen.
Bobines terug monteren als eveneens de ontluchting slangen.
Daarna voorste deksel monteren. (Hitteschildje van de carburateur kan even tegenzitten)
Bougiekabels niet vergeten..
Radiateur terug monteren. (Evenals de aftapplug op de koelwater pomp)
Koelsysteem (al zeer rustig langzaam gietend) afvullen.
Radiatordop..
Tank en Zadel..

Dat is het volgens mij (doe het uit het hoofd) wel zo'n beetje..
 
Laatst bewerkt:
Ik had toch verwacht dat je ondertussen een soort database hebt waaruit je gewoon kunt knippen en plakken... :+ ;)

Zou het misschien de moeite zijn om eens een VF-pedia te maken? Dan is er een gecentraliseerde plek voor alle kennis over de motors?
Nu is het vaak zoeken in alle VF topics hier, en op de verschillende Engelse fora. Ik wil dat gerust opzetten, hosten en aan bijdragen, maar ga het niet alleen vol krijgen.. :$
 
Zou misschien een idee zijn, maar dan zijn er twee zeer waarschijnlijke gevolgen:
1. Er zal waarschijnlijk zeer veel tijd en energie gevraagd worden van Dutchy, omdat die gewoon verreweg het meeste weet van de VF.
2. De verschillende fora zullen nog stiller worden. Nu is er vaak nog een beetje communicatie omdat iemand met een vraag komt (ook al is dat al 20 keer gevraagd), dat houdt toch een beetje de sfeer er in.
 
(1) Ik wil zeker niemand verplichten om hier aan mee te werken, laat staan dat ik enkel aan Dutchy zou vragen om de wiki te vullen, ook al is hij de expert, maar ik snap wat je bedoelt.
(2) Zo had ik het nog niet bekeken. Ik kom van een computer-achtergrond Je ziet daar vaak dat het nieuwe gebruikers op forums kwalijk wordt genomen wanneer ze vragen stellen waarop het antwoord al -tig keer gegeven is. Ik ben blij dat het hier niet zo is, maar vind het soms lastig zoeken achter informatie in alle verschillende topics.

Voorlopig niet dan. Ik ga uiteindelijk wel alles wat ik bijgeleerd heb mooi uitschrijven en online zetten, moest er dan in de toekomst een wiki van komen kan ik gewoon "copypasten" :P
 
Laatst bewerkt:
Heel veel staat al op diverse forums e.d. beschreven, mocht je al die informatie ergens willen bundelen dan is het wellicht handiger om een soortgelijke post als deze (begin)post op te stellen:
The Dutchy in "VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R t..."

En dan gewoon linken naar nuttige (en actuele) info zoals bijv. de oil mod waar onlangs nog naar gevraagd werd. Zoiets kun je ook gezamenlijk onderhouden zonder dat er 1 persoon druk mee is (enkel met het aanpassen van de beginpost)

Mijn ervaring op andere forums is ook dat het niet altijd gewaardeerd wordt als veelvuldig dezelfde vragen voorbij komen.
 
Laatst bewerkt:
Het probleem met zo'n post is dat die ook weer begraven wordt.. Het idee achter een wiki is net dat iedereen een account mag maken en dingen mag aanpassen, toevoegen, etc.. Zodat het inderdaad niet 1 persoon is die alles moet schrijven en verzamelen.
Je kan het ook veel makkelijker up-to-date houden.

Iets waar ik nog niet diep over nagedacht heb de bronvermelding.
Heel vaak ga je zien dat mensen het niet appreciëren als hun informatie wordt gekopieerd naar een andere locatie dan het originele forum... Hier heb ik nog geen oplossing voor, tenzij die mensen vragen of hun info mag gekopieerd, dan wel herwerkt worden.
Voor dat soort dingen werkt een "verzamel" post zoals die dat je aangaf beter, omdat je gewoon doorlinkt naar de originele post of website.

soit, het was maar een ballonnetje dat ik wou oplaten ;)
 
Dat is het volgens mij (doe het uit het hoofd) wel zo'n beetje..


*O* Thnx man das pas goede info :} , Heb het goede model dus zonder halve maantjes.
Maar wat is het nut percies van de extra vloeibare pakking? Gewoon nieuwsgierig, de kleppendeksel pakking zou toch voldoende moeten wezen?

Is enkel de voorste dus schat in tank eraf en radiator los?
 
Het probleem met zo'n post is dat die ook weer begraven wordt.. Het idee achter een wiki is net dat iedereen een account mag maken en dingen mag aanpassen, toevoegen, etc.. Zodat het inderdaad niet 1 persoon is die alles moet schrijven en verzamelen.
Je kan het ook veel makkelijker up-to-date houden.

Iets waar ik nog niet diep over nagedacht heb de bronvermelding.
Heel vaak ga je zien dat mensen het niet appreciëren als hun informatie wordt gekopieerd naar een andere locatie dan het originele forum... Hier heb ik nog geen oplossing voor, tenzij die mensen vragen of hun info mag gekopieerd, dan wel herwerkt worden.
Voor dat soort dingen werkt een "verzamel" post zoals die dat je aangaf beter, omdat je gewoon doorlinkt naar de originele post of website.

soit, het was maar een ballonnetje dat ik wou oplaten ;)
Klopt die hyperlinks in een openingspost zijn wat dat betreft niet ideaal.

Het idee om een centrale plek te creëren waar alles permanent blijft staan vind ik verder geen gek idee.. motorisch is een V4 niet bepaald een makkelijke basis om mee te beginnen, dat heeft me zeker in het begin veel hoofdpijn |( bezorgd :9
 
*O* Thnx man das pas goede info :} , Heb het goede model dus zonder halve maantjes.
Maar wat is het nut percies van de extra vloeibare pakking? Gewoon nieuwsgierig, de kleppendeksel pakking zou toch voldoende moeten wezen?

Is enkel de voorste dus schat in tank eraf en radiator los?

Als je de pakking aan het deksel verlijmt vergemakkelijkt dit de montage van het deksel op het blok. Vooral het achterste deksel is nabij het frame net boven de achterste uitlaatbochten moeilijk te benaderen. De voorste is haast niet te doen tenzij je de luchtfilterkast losneemt..

Daarnaast, door de schuine hoek flikkert iedere keer de pakking van z'n plek waardoor je handen te kort komt alvorens het deksel sluitend op zijn plek ligt.

Gewoon even voorlijmen op een houten plank, zoals eerder omschreven (ik schroef hem zo vast op mijn werkbank) en even laten drogen resulteert in een makkelijke montage op het blok..
 
Ik las op een Engels forum dat inderdaad een aantal mensen gewoon de benzinepomp er tussenuit laat, en de carburators dus gewoon "gravity feed" maakt. Ik weet echter niet wat de risico's zijn van dat te doen? Mogelijk pas een probleem bij bv een rit naar de bergen of lange bochten, ik heb geen idee.

Fuel pump 84 vf1000

Een alternatief voor een tweedehandse pomp is mogelijk deze van Facet?
http://hoogstraautosport.nl/webshop/index.php?route=product/product&path=94_57_140&product_id=176

:edit: ik zie net dat je de relais nodig hebt, niet de pomp zelf, sorry dan kan ik je niet helpen

:edit2: Andere VF rijders hebben de relais gewoon gebridged, dus de pomp staat dan altijd aan wanneer het contact op staat.

Help VF1000F fuel problems

De relais is voor zover ik kon vinden vooral als veligheid ingebouwd zodat bij een eventuele crash de pomp niet blijft doorpompen. (en dus alles onder de benzine zet)
 
Laatst bewerkt:
Yup, draad zwart naar wit doorverbinden en de pomp werkt altijd.

In de plunjer pomp zit een extra contact welke bediend wordt door de plunjer.. Als de druk hoog genoeg is, verplaatst de plunjer zich niet meer (op veerdruk) om het contact in te schakelen voor de volgende slag.

Rest is het relais idd een veiligheidsmaatregel zoals voorgaand benoemd..
 
Pakking gebruik ik idd Loctite (5921 of 5972, zal morgen eens kijken) vlakkenafdichting welke ook zwart is, maar Hondabond is altijd goed.

Voordeel van de Loctite vind ik dat ie langdurig plastisch blijft met alsnog een hoge hechting..
 
Laatst bewerkt:
ok
denk ik even door verder ..... heeft het gevolgen dan bv voor de vlotternaalden ivm hogere druk op het systeem ?
relais is er in verleden niet zonder reden tussen gezet namelijk .
in mijn gedachten wordt de kans op lekkage ook groter als op systeem continue druk staat
zal de oude eens openmaken ,ben wel benieuwd wat er allemaal inzit .misschien is het simpel te reparen .
hebben we straks weer mooi how to do threadje
 
ok
denk ik even door verder ..... heeft het gevolgen dan bv voor de vlotternaalden ivm hogere druk op het systeem ?
relais is er in verleden niet zonder reden tussen gezet namelijk .
in mijn gedachten wordt de kans op lekkage ook groter als op systeem continue druk staat
zal de oude eens openmaken ,ben wel benieuwd wat er allemaal inzit .misschien is het simpel te reparen .
hebben we straks weer mooi how to do threadje

De druk wordt niet hoger, want die wordt gereguleerd door de veerdruk van de plunjer van de brandstofpomp.. Als de plunjer door de druk op het membraan in de pomp niet terugkomt om het contact in te schakelen voor de volgende slag (systeem vol en geen slag meer mogelijk) wordt deze niet uitgevoerd en gaat de pomp dus niet verder..

De pomp is geen rotatiepomp maar een slagpomp.

Het relais doet alleen de aansturen op het moment wanneer cilinder 1-3 dus de achterste bank wordt aangestuurd door de ontsteking.
 
Voor de VF ben nog op zoek naar onderstaand, wie heeft er nog wat liggen en wilt het kwijt:-)

-rode topkuip? niet beschadigd anders spuit ik de mijne wel een keertje opnieuw.
-rode zijkap zijde accu (de mijne mist een knobbel) ook hier moet ze wel redelijk zijn anders repareer ik deze wel.
-spiegel rechts (chroom) of een origineel setje. Een vind ik net toch te weining.
-punt bak onder liefst rood, anders ben ik al heel tevreden mee.

Alvast bedankt,

grt Dré
 
heb nog een bug spoiler liggen hier denk model vf 1000 f zal vanavond foto plaatsen

die kan je wel hebben als het de juiste is
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan