VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 15

magnamaniac

MF fossiel
25 jul 2002
25.409
276
tussen maas en waal
www.magnamaniac.com
Vandaag een leuk pakketje binnen gekregen.... nu nog de moed vinden om de Sabre te opereren _O-_O-

Ik heb net even het WPH bekeken, maar kan iemand mij vertellen of ik ook de slepers en krukassen van de achterste cylinders kan vervangen zonder het deksel van de voorste cylinders open te maken?
Ja, je kunt aan elke cilinderrij apart werken, zonder de ander te openen. Wel de koelvloeistof aflaten, omdat je een paar kopbouten los moet maken om de nokkenassen te kunnen vervangen. Dit levert dus in principe altijd risico op lekkende koppakking op. (kwam ik dus achter, omdat ik de vloeistof niet helemaal afgelaten had en bij de voorste kop een paar druppels vloeistof zag verschijnen toen de paar kopbouten los waren.)
 
  • Like
Waarderingen: grrtjuhh en Ferde

stefanrs2

Die hard MF'er
13 mei 2011
697
7
25
Ik heb met mijn V65's nooit enig probleem gehad met de krukas.. ook niet na 120K aan km's.
Rustig aan laten opwarmen de eerste 10 km en daarna pas het gas erop doet ook veel mbt voorkomen van inwendige schade.
En je hebt wel oil-mod of niet?
 

JPi

MF veteraan
13 mrt 2003
1.792
28
Hoorn
na mn eerste nokkenasdebacle direct erop gezet en klaar. Daarna nog 2 magna's gehad met mod en nooit meer enig probleem gehad.
 

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
3.910
191
Naaldwijk
Ferde, mijn eerste reactie, plaats eerst eens verse remblokjes. Plus voordat je de blokjes monteert de remschijven goed schoonmaken met remmenreiniger. Dan een tijdje rijden en kijken hoe dan eea remt. Is het dan nog steeds "matig" dan eens verder kijken.
 

Ferde

Brikkenpiloot
1 feb 2015
815
140
Hendrik Ido Ambacht
Ferde, mijn eerste reactie, plaats eerst eens verse remblokjes. Plus voordat je de blokjes monteert de remschijven goed schoonmaken met remmenreiniger. Dan een tijdje rijden en kijken hoe dan eea remt. Is het dan nog steeds "matig" dan eens verder kijken.
Ik heb de blokjes opgeschuurd en de remschuiven schoongemaakt.
Ik vond het zelf al een goede verbetering hoor, alleen kan het misschien altijd beter.
Vorige week nog een uitstapje gemaakt in de regen en op zich was het goed te doen.

Maar misschien is er wel een plug/play voor iets beters.
 

Ferde

Brikkenpiloot
1 feb 2015
815
140
Hendrik Ido Ambacht
Misschien een gekke vraag, maar waar dient het slangetje aan de linkerkant van het brandstofkraantje voor? De andere kom ik wel uit (benzine toevoer en vacuumslang). Is het een ventilatieslang oid? En heeft de motor dan geen reservetank ondanks dat er op het kraantje staat!?
FF3387FD-25CB-4987-86F4-921090B99E3D.jpeg
 

Wimvlis

MF veteraan
28 apr 2009
3.910
191
Naaldwijk
Reserve is op een andere manier geregeld. Namelijk er zit op de kraan meestal een kunststofinlaat met twee verschillende hoogtes. Je gewone tank zit bovenin. Komt het niveau onder de aanvoer van dit deel van de inlaat dan stop de toevoer van benzine.

Als je daarna overschakelt op reserve komt het lager deel van de aanvoer beschikbaar (je reservetank, lees een beperkte hoeveelheid brandstof waar je normaal nog een tankstation mee gaat vinden).

Waar het slangetje voor dient ? Geen idee
 
  • Like
Waarderingen: Ferde

Dutchy748

MF veteraan
23 jun 2015
2.223
428
IJsselstein
Dat ding onder je benzinekraan is als ik het goed heb ook niet een deel van de benzinekraan an sich, maar een brandstofpompje dat werkt op het motorvacuüm. En dan is dat slangetje "connected to air"
Bij de/mijn VF500F is het WEL onderdeel van de benzinekraan. Het zijn effectief 2 rubber schijfjes die op elkaar liggen, met een veertje worden samengedrukt en zo de boel afsluiten; door het vacuum van een draaiende motor worden ze uit elkaar getrokken.

1549213408822.png
Het vacuumslangetje zit "horizontaal"p naar beneden wijzen. Maar zal niet veel uitmaken.



Het kraanrubber zelf ziet er zo van binnen uit
1549213513997.png
Ja dat rubber is kaduuk waardoor ie bijft draaien ook al staat ie op OFF.
Als je m op RES zet opent er een extra kanaal
1549213607279.png


Om erbij te komen moeten wel de popnagelstjes eruit en een M3 tapppen om eea weer dicht te kunnen maken
1549213659779.png
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Ferde

Dutchy748

MF veteraan
23 jun 2015
2.223
428
IJsselstein
In ben in contact met een Hongaar die bezig is een 84 VF500 te restaureren (voor een klant van 'm).
hij was optimistisch tot ie dit vond

1549524408461.png

1549525247863.png



hij heeft dus "wat werk te doen".....

Op VFRDISCUSION vond ik deze:
1984 Miniceptor Refresh

Aanvullende suggesties/tips zijn van harte welkom zegt ie.....
 

Dutchy748

MF veteraan
23 jun 2015
2.223
428
IJsselstein
IMG_20190211_134211.jpg
Hmmmm

Het boek zegt over de SR
IMG_20190211_135503.jpg

De 1e set metingen geel/groen en roodwit/geel geven inderdaad OL over alle draad combinaties (er zijn 3 gele en elk 2x groen en 2x rw)

Echter waar het boek zegt "wel stroom doorlaten (weerstand 0 ohm)” meet ik 2.0-2.2.
IMG_20190211_135201.jpgIMG_20190211_135457.jpg
Onzeker of die M voor het Ohm symbool milli betekent, 0,002 Ohm (wat dus eigenlijk 0 is)


Bij draaiende motor meet ik op de accu 15-15,1Vdc

Tijdens mijn 3200km woonwerk per maand moest ik de accu toch wel goed in de gaten houden en bijvullen.
SR fucked???? Of is die 2ohm weerstand toch "ok"? Als het geld moet kosten c'est la vie. Maar niet onnodig.....
 
Laatst bewerkt:

The Dutchy

MF veteraan
13 okt 2007
4.548
9
49
Bunschoten
M staat voor Mega... Oftewel maal 1 miljoen. Kleine letter m is milli..

Meet de spanning van de zwarte draad eens op de spanningsregelaar (bij motorloop). De regelaar regelt de spanning terug op het voltage wat op deze draad wordt aangeboden.

Groene draden zijn massa
Rood/witte draden gaan naar het startrelais en voeden dus via de aansluiting van het startrelais de accu.
Vanaf de accu gaat via de zekering met een rode draad de voeding naar het contactslot.
Vanaf het contactslot komt (via omwegen en connectoren) met een zwarte draad de voeding terug op de spanningsregelaar.

Als dus de weg van connectoren slechter wordt, wordt er dus een lagere spanning aangeboden op de regelaar. Hierdoor gaat de regelaar hoger uitregelen.
 
Laatst bewerkt:

Ferde

Brikkenpiloot
1 feb 2015
815
140
Hendrik Ido Ambacht
Kan iemand mij toevallig vertellen voor welke type VF onderstaande remschijven zijn?
Ze passen niet onder mijn 700 sabre ‘85...
(Ze zijn te koop voor een zacht prijsje. Staat is zeer goed)

A1111CEF-6816-4C3F-9943-C87A912F67ED.jpegDBF30587-7934-4FDC-A94F-8B6EC062B51F.jpeg