VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 15

Gewoon allemaal vervangen,weet je zeker dat het weer vele km,s goed blijft,goede geleiders verhinderen ook keerring lekkage.
Keerringen zelf zou ik SKF voor nemen als ze in jou maat te krijgen zijn,dat zijn de beste,verkrijgbaar bij Hyperpro.
Ik ben zeker geen expert, maar het lijkt mij dat dit nog veel verder versleten is dan bij mij het geval was. De bovenste ring kun je zo niet zien, die geleidt aan de binnenzijde. De onderste ring heeft juist aan de buitenkant de coating nodig. Ik kan mij ook niet herinneren dat er een dubbele ring (onderop) om de binnenpoot zat bij mijn VF...

Als ik jou was zou ik me hier nog even goed in verdiepen voor je het weer in elkaar schroeft.
Gaan we dan zeker doen en alle geleiders vervangen, bedankt. Welke ring bedoel je, die je niet kunt zien? :$

 
Er zitten twee ringen om je binnenpoot, de onderste is donker grijs en mag niet (te veel) koper kleurig zijn, de bovenste is lichtgrijs. Bij die ring zit de donkergrijze/koper kleur aan de binnenkant van de ring. Dus even van je vork poot afhalen om de slijtage te checken.
 

Ik bedoel ring 14 en 17 uit de link van CMSNL. Dat zijn enkele ringen. Op de foto die jij hebt geplaatst is dat bij een van de poten een dubbele ring. In mijn beleving is dit al eerder gebeund door iemand en hoort dat niet zo. Maar 100% zeker ben ik niet, ik heb het ook pas 1x vervangen (bij de VF), dus ben zeker geen expert.
 
Ah duidelijk, ik was bang dat je een ring/geleider bedoelde die niet op de foto stond :P
omdat ze op jouw foto zo compleet koperkleur zijn, zelfs aan de buitenkant twijfelde ik
 
IMG-20200407-WA0046.jpeg
 
Ik bedoel ring 14 en 17 uit de link van CMSNL. Dat zijn enkele ringen. Op de foto die jij hebt geplaatst is dat bij een van de poten een dubbele ring. In mijn beleving is dit al eerder gebeund door iemand en hoort dat niet zo. Maar 100% zeker ben ik niet, ik heb het ook pas 1x vervangen (bij de VF), dus ben zeker geen expert.
:N Bij sommige types is dat idd een dubbele ring, ik ben het al eerder tegen gekomen, weet alleen echt niet meer waar. Al is het in mijn geval het meest waarschijnlijke een VF1100C van een bepaald bouwjaar
 
Ik ben dat ook wel tegen gekomen bij de laatste types VF1000F2 en VF1000R . Honda heeft wel meer voorraad van andere type motoren "gebruikt/opgeruimd" om van hun overtollige voorraad af te komen (of dan toch een motor te kunnen leveren, het is maar hoe je het bekijkt)
 
Volgende uitdaging is een lek afdichtingsrubber van het waterpomp-deksel.
Het rubber lijkt niet meer leverbaar en al zoekende kwam ik deze post tegen:
Ook vindt ik een veel oudere post met een suggestie voor siliconenkit :?
Welk rubber of afdichtingsmiddelen zouden jullie aanraden?
 
O-ring koord kun je per meter kopen.. Even op maat snijden, uiteindjes aan elkaar lijmen.. (Secondenlijm werkt prima)
 
Hey mensen!
Ik ben opzoek naar een leuke goedkope motor voor dagelijks woonwerk verkeer en zag op marktplaats een honda vf 500 magna uit 1985. Ik rij ongeveer 430km per week.
Is zoon motor nog steeds betrouwbaar en zal die nog steeds een lange tijd meegaan? Mits er natuurlijk nergens hele erge roest zit. Ook vroeg ik me af of die na zoveel jaar nog wel een beetje zuinig rijdt. Zag online dat die 1-19 gemiddeld doet... De motor heeft pas onderhoud gehad zoals olie+filter en alle andere vloeistoffen ververst. Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!
 
Het blijft natuurlijk een motor van 35 jaar oud. Betrouwbaarheid valt zo niks van te zeggen, dat is geheel afhankelijk van hoe de vorige eigenaren er mee omgegaan zijn. De 500s hebben niet echt specifieke kwalen, zoals zijn zwaardere broers.
Teksten als 'net onderhoud gehad' in advertenties neem ik meestal met een hele grote korrel zout als het niet met rekeningen aangetoond kan worden.
Als je zelf weinig verstand van techniek hebt, neem dan iig iemand mee die dat wel heeft. Zeker bij een oudere motor.
 
Hallo Theo,

Ik denk dat het een beetje een gok zal zijn. Belangrijker dan "nieuwe olie en filter" is "hoe regelmatig en hoe vaak zijn olie gewisseld en is de klepspeling gechecked en gesteld?"

En wat bedoelen ze met "alle andere vloeistoffen"? Rem/koppelings vloeistof? Voorvorkolie? Of alleen koelvloeistof
 
Aan de andere kant, als ie het al 35 jaar uithoudt.... dan kan een paar jaar ook nog wel.

Wat is de vraagprijs? Hoeveel km?

Als dat zeg 400 euro is dan kun je een gok wagen. Meer? dan zou ik de klepdeksels ff lichten om de nokkenassen te inspecteren.

Als er nog de originele achterschokbreker opzit, ga er maar vanuit dat die niks meer doet.


ik heb een 1986 VF500F2 uit 1986 (het best jaar; lijngeboorde nokkenassen, betere olie pomp, groter carter); daar heb ik 5 maanden lang 2,500km per maand woonwerk gedaan. teller staat nu op 80k
 
Laatst bewerkt:
Aan de andere kant, als ie het al 35 jaar uithoudt.... dan kan een paar jaar ook nog wel.

Wat is de vraagprijs? Hoeveel km?

Als dat zeg 400 euro is dan kun je een gok wagen. Meer? dan zou ik de klepdeksels ff lichten om de nokkenassen te inspecteren.

Als er nog de originele achterschokbreker opzit, ga er maar vanuit dat die niks meer doet.


ik heb een 1986 VF500F2 uit 1986 (het best jaar; lijngeboorde nokkenassen, betere olie pomp, groter carter); daar heb ik 5 maanden lang 2,500km per maand woonwerk gedaan. teller staat nu op 80k
Psssssssssssst, VF500C MAGNA, Stereovering dus ;), deze houden het meestal vreemd genoeg een stuk langer uit als de gebruikelijke VF fietspompen :P
De 500jes hebben ook geen last van het gevreesde nokkenasvretertje (bij normaal gebruik dan hè, maar dat geldt voor elke motor)
@Theodt , is het deze: ≥ Goed uitziende Honda Magna V30 - Motoren | Honda - Marktplaats.nl Op de foto's lijkt de staat iig redelijk en is de vraagprijs ook niet idioot.
Off topic vraagje, waarom woon-werk niet gewoon met de MT? Zo'n laag/licht choppertje rijdt natuurlijk wel compleet anders.
 
Psssssssssssst, VF500C MAGNA, Stereovering dus ;), deze houden het meestal vreemd genoeg een stuk langer uit als de gebruikelijke VF fietspompen :P
De 500jes hebben ook geen last van het gevreesde nokkenasvretertje (bij normaal gebruik dan hè, maar dat geldt voor elke motor)
@Theodt , is het deze: ≥ Goed uitziende Honda Magna V30 - Motoren | Honda - Marktplaats.nl Op de foto's lijkt de staat iig redelijk en is de vraagprijs ook niet idioot.
Off topic vraagje, waarom woon-werk niet gewoon met de MT? Zo'n laag/licht choppertje rijdt natuurlijk wel compleet anders.

De kms die ik ermee maak kosten me dan veelste veel😅 afschrijving slijtage onderdelen etc. Dan ben ik met zo iets veeel goedkoper uit. En ja dat is hem!
 
Terug
Bovenaan Onderaan