VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 15

Na 32 jaar begonnen haar tietjes toch wat te hangen.

IMAG0929.thumb.jpg.bf329838a90fb51fb20333bb554812ed.jpg




Dus ze maar ff wat parmantiger strak gezet (met kortere rubbers) :-)


IMAG0930.thumb.jpg.98365c04fa12ccb1129e59b157a4ae38.jpg



IMAG0933.thumb.jpg.7828c79aa3d1948c7b5b35a8a72f1f95.jpg
 
Iemand ervaring met het instrumentcluster van een Sabre 750 uit 82? Mijn toerenteller is er opeens mee opgehouden en als de motor uitstaat geeft tie nog een rustige 2.000 RPM aan. Wijzer lijkt vast te zitten wellicht.
 
Ben bang dat je op de sloop een nieuwe toerenteller moet gaan zoeken, ik heb jaren geleden een keer zo'n kwaal gehad bij mijn kilometerteller, die begon een eigen leven te leiden en bij een snelle snelwegrit gaf de teller van mijn Vf 1000 F2 opeens tot 320km per uur aan, klem tegen de nok aan waar hij op rust bij stilstand. Zag er wel leuk uit hoor 320km per uur met een oude 1000 :) Maar uiteindelijk toch maar een nieuwe teller gescoord.
 
Damn, ik hoop het niet. Het lijkt erop alsof tie niet helemaal terugkomt, hij blijft bij 2.00 hangen, paar tikjes op zijn kop, dan zakt hij wel verder door. We gaan kijken.
 
Laatst bewerkt:
Damn, ik hoop het niet. Het lijkt erop alsof tie niet helemaal terugkomt, hij blijft bij 2.00 hangen, paar tikjes op zijn kop, dan zakt hij wel verder door. We gaan kijken.
Ik heb hier nog een toerenteller van een VF1000 liggen waarvan de naald is afgebroken tijdens het rijden. Teller werkte verder goed, dus wellicht proberen je eigen naald over te zetten?
Mag je (uiteraard) gratis hebben.
 
Met ronde tellers? Ik heb de km teller van mijn 82' Magna eens helemaal uit elkaar gehaald

Dat is niet zo heel eenvoudig, je moet de ring die het glas op de tellerbehuizing klemt zien los te wrikken. Zijn wel filmpjes van te vinden op google.

Ik zou eerst eens kijken of je met wat perslucht via het dashboardlampje, of via een andere opening, flink wat kan lucht naar binnen kan blazen. Miss zit er stof in oid.

Het dashboard van mijn 85' Sabre heb ik ook uit elkaar gehaald, maar die schroef je vrij makkelijk uit elkaar.
 
Hier een probleem met de achterverlichting van de VF1100 lampjes zijn oke tail light lamp blijft branden. Remlicht werkt wel. Zou onder het zadel een relais zitten maar deze is anders dan degene die ik heb. Wie o wie?
 
Nee, deze, die is net wat anders dan die dubbel ronde apparaten en van mij is danwel op KPH, niet MPH.

[afbeelding]
Ok, ik dacht dat die pas op de latere modellen zat.

Die heb ik een tijdje terug uit elkaar geschroefd, bij mij was het plastic frontje helemaal verweerd waardoor bijna niks meer kon aflezen.

Het is te doen, nogal een gepruts, want veel draden/stekkers en gepriegel met kleine schroefjes.

Heb toen trouwens ook de dashboard verlichting vervangen door blauwe ledjes, dat is echt een hele verbetering.
 
Laatst bewerkt:
Nee, deze, die is net wat anders dan die dubbel ronde apparaten en van mij is danwel op KPH, niet MPH.

[afbeelding]
Dat is inderdaad een lastige alhoewel de teller vast ook wel los te vervangen zou zijn.
Heb even bij Roukema sloop gekeken en daar kostte een complete unit helaas met ster in het glas 100 euro. Kostte.... want er staat uitverkocht bij ;(
 
Ik heb nog een collector van een Laser 4-in-1 liggen die weg mag.
Let wel, deze is van een VF750F. Volgens mij past dit niet op een Sabre / Magna ivm de verschillende hoek van de cilinders.

Stuur maar een PB bij interesse.[afbeelding]
Hij paste dus idd niet, maar met wat aanpassingen is het gelukt.

Hij loopt beter, klinkt beter, zelfs stiller met normaal rijden en gevoelsmatig ligt het verbruik nu ook een stuk lager.
full
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat het gelukt is.

@JPi: Ja, de V4 blijft 90 graden, maar bij de Sabre / Magna ligt de voorste cilinder wat platter dan bij de F. De achterste cilinder staat daardoor automatisch wat rechterop.
 
Okay, ik wilde dus voor de eerste keer olie gaan verversen, dus ik naar winkel voor een oliefilter. Ik dacht ik heb HF202 nodig, is dat HONDA 15410-MB0-003? Maar, wat ik meekreeg was een HF204 en dat is 15410-MCJ-000 dacht ik.

Ze vertelde me dat dat klopt en dat het tegenwoordig allemaal kleiner is. NU is dat dat nieuwe filter echt een slag kleiner; 65/64 ipv 80/80. En ik twijfel of het klopt.

Dus voordat ik alles openschroef, aftap en opeens zonder rijdende fiets zit, vraag ik het hier meer even; klopt het dat een HF204 filter past op een Honda Sabre 750S uit 82?
 
Ik zou dezelfde twijfel hebben als jij. Dat ie iets korter is kan ik nog mee leven, maar een kleinere diameter zet ik toch ook m'n twijfels bij ivm pasvlak op blok.
 
Ik heb geen ervaring met andere filters dus weet ik zo niet, wel een ander vraagje: wat voor olie heb je erbij gekregen? Want als dat een synthetische of half synthetische is zou ik alvast op zoek gaan naar nokkenassen als ik jou was, oftewel NIET DOEN!!!!!
 
Ik heb geen ervaring met andere filters dus weet ik zo niet, wel een ander vraagje: wat voor olie heb je erbij gekregen? Want als dat een synthetische of half synthetische is zou ik alvast op zoek gaan naar nokkenassen als ik jou was, oftewel NIET DOEN!!!!!

Hoezo? De hier veel gebruikte Motul 5100 is ook een semi-synthetische olie...

Okay, ik wilde dus voor de eerste keer olie gaan verversen, dus ik naar winkel voor een oliefilter. Ik dacht ik heb HF202 nodig, is dat HONDA 15410-MB0-003? Maar, wat ik meekreeg was een HF204 en dat is 15410-MCJ-000 dacht ik.

Ze vertelde me dat dat klopt en dat het tegenwoordig allemaal kleiner is. NU is dat dat nieuwe filter echt een slag kleiner; 65/64 ipv 80/80. En ik twijfel of het klopt.

Dus voordat ik alles openschroef, aftap en opeens zonder rijdende fiets zit, vraag ik het hier meer even; klopt het dat een HF204 filter past op een Honda Sabre 750S uit 82?

Volgens mij was de laatste keer dat ik olie ververst heb bij m'n oude VF het ook zo'n klein filter, maar dan origineel van Honda. Denk dat het wel goed gaat als ook Honda het doet, maar als je het echt zeker wil weten zou ik op Dutchy's antwoord wachten :)
 
Dat is zo ongeveer de enige uitzondering, een volsyntheet is sowieso foute boel.
Ik heb die van castrol gehad en dat ging geheid fout en sindsdien stook ik echt alleen mineraal.
Op dit moment zit er Bel Ray in bij mij, de olie waarmee ik draai vanaf dat ik hem in 1987 nieuw gekocht heb.
De synthetische olie van Castrol was dus een kostbaar foutje toen ik even niet aan een minerale olie kon komen en was eens maar nooit weer.
Maar heel veel motorzaken weten nu eenmaal niet wat er NIET in een oudere VF hoort en als je daarop wel vertrouwt ga je dus de mist in.
Hoezo? De hier veel gebruikte Motul 5100 is ook een semi-synthetische olie...
 
Laatst bewerkt:
Hoezo? De hier veel gebruikte Motul 5100 is ook een semi-synthetische olie...Volgens mij was de laatste keer dat ik olie ververst heb bij m'n oude VF het ook zo'n klein filter, maar dan origineel van Honda. Denk dat het wel goed gaat als ook Honda het doet, maar als je het echt zeker wil weten zou ik op Dutchy's antwoord wachten :)

Dutchy had Motul 5100 aangeraden, die heb ik gekocht. Maar, ik wacht wel zijn definitieve oordeel af voordat ik er aan ga beginnen. Nog meer problemen op mijn hals halen lijkt me wat overdreven.

Teller cluster waren de platte veertjes van geknakt, dus heb nu eerst de toerenteller uitgebouwd en ga straks het cluster weer monteren. Maar, daar is de motor duidelijk een keer op gevallen of zo, want dat hele huis is gekraakt en stuk. Maar, ik zal die Sabre rijdend en soepel krijgen/houden. Tot nu zijn de uitlaat, het zadel en de carbs, met veel dank aan Dutchy, het grote ding geweest. Olie verversen, dat moet dan toch ook lukken.
 
Olie verversen, dat moet dan toch ook lukken.
Dat is niet het zwaarste klusje nee, en met die Motul zit het ook goed.
Enige probleempje zou kunnen zijn dat je lastig een tang op het filter kunt krijgen met de uitlaatbochtjes vlakbij. Vergeet niet een heel klein beetje olie op de o-ring te smeren voordat je die monteert en.... even controleren of de oude o-ring ook met het oude filter meekomt.
Het nieuwe filter zit vaak al vast genoeg als je hem met de hand niet vaster kunt krijgen, met een sleutel nog even flink kracht zetten is zeker niet nodig en vaak juist TE vast.
 
Dat vroeg ik me dus af nog, ik zit nog steeds in het voorbereidend stadium, maar heb ik daar nog speciaal gereedschap voor nodig, of is handvast genoeg?
 
Ik heb geen ervaring met andere filters dus weet ik zo niet, wel een ander vraagje: wat voor olie heb je erbij gekregen? Want als dat een synthetische of half synthetische is zou ik alvast op zoek gaan naar nokkenassen als ik jou was, oftewel NIET DOEN!!!!!
In al m'n motoren heb ik altijd halfsyntheet van diverse merken gebruikt, ook in m'n magna's en Fjes. Nog nooit problemen met de nokkenassen. Complete bullshit dus. 1 xslechte ervaring met 1 merk/type olie is veeeeeeeeeeeeeel te weinig om paniek te zaaien en alle (half)synthetische olie compleet onveilig te verklaren voor deze blokken.
 
Laatst bewerkt:
Op advies van´n goede Honda dealer gebruik ik al vele jaren de minerale olie van Castrol.
Motorblok draait nog altijd als nieuw. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan