VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 15

Hey, als je een donor blok hebt liggen dan kun je die ook gebruiken voor scout werkzaamheden.

Geeft mij echter nog niet veel betere oplossingen dan een ander blok. Beetje knudde dat deze motor voornamelijk voor de winter is. Echter van de zomer niet veel tijd gehad voor sleutelen.

Kan zijn dat het blok in de motor een DTD gaat worden :(

db
 
Laatst bewerkt:
@Dirtbag zou eerst de achterste nokkenas eens uitbouwen als ik jou was of eerst alleen de tuimelaars want die verslijten ook vaak en dat klinkt hetzelfde als een uitgelopen bigend lager.
Ook omdat je het bij de achterste cilinders hoort en het echt een euvel van deze types honda is
 
@Dirtbag zou eerst de achterste nokkenas eens uitbouwen als ik jou was of eerst alleen de tuimelaars want die verslijten ook vaak en dat klinkt hetzelfde als een uitgelopen bigend lager.
Ook omdat je het bij de achterste cilinders hoort en het echt een euvel van deze types honda is
Daar zat ik eerst ook aan te denken ,maar omdat hij de klepspeling gecontroleerd had nam ik aan dat er daar ook gelijk naar gekeken is.
 
Daar zat ik eerst ook aan te denken ,maar omdat hij de klepspeling gecontroleerd had nam ik aan dat er daar ook gelijk naar gekeken is.

Zelf ook 1 gehad. Klepspeling nog gesteld maar tikken als een malle.
2 tuimelaars helemaal hol gesleten en nokken alle 2 met een vlakke kant er aan.
Tis weinig werk om te controleren.

Was die van mij
 
Ouwe advertentie
IMG_4031.JPG
 
Door Tot Dood?

Bijna, ik ken hem als Driven To Destruction


@Dirtbag zou eerst de achterste nokkenas eens uitbouwen als ik jou was of eerst alleen de tuimelaars want die verslijten ook vaak en dat klinkt hetzelfde als een uitgelopen bigend lager.
Ook omdat je het bij de achterste cilinders hoort en het echt een euvel van deze types honda is

Daar zat ik eerst ook aan te denken ,maar omdat hij de klepspeling gecontroleerd had nam ik aan dat er daar ook gelijk naar gekeken is.

AHem, |(|(|(|(|(

Nokken zelf wel gecontroleerd, tuimelaars niet.

voor de volgende ronde dat ik gaat sleutelen. Doe ik dan tegelijk met het duwen op de zuigers.

db
 
Bijna, ik ken hem als Driven To Destruction






AHem, |(|(|(|(|(

Nokken zelf wel gecontroleerd, tuimelaars niet.

voor de volgende ronde dat ik gaat sleutelen. Doe ik dan tegelijk met het duwen op de zuigers.

db
Je heb toch de klepspeling gecontroleerd,zo ja dan moet je een vrij abnormale speling gehad hebben als de slepers ingesleten zijn.
 
Als er een tuimelaar met een vlakke kant tussen zit, merk je dat niet eenvoudig met kleppen stellen. De voelermaat steekt over het uitgesleten holletje en rust op de nog niet uitgesleten delen van de tuimelaar.

Daarnaast... De kleppen slaan in in de cilinderkop. De tuimelaars slijten in omdat er te weinig klepspeling is. Doordat er geen speling meer is schraapt de nok de tuimelaar droog. Hierdoor is er geen oliefilm meer tussen de tuimelaar en de nok waardoor de tuimelaar gaat invreten. Als je er dan een voelermaat probeert tussen te wurmen is er eerder te weinig speling dan teveel speling.
 
Als er een tuimelaar met een vlakke kant tussen zit, merk je dat niet eenvoudig met kleppen stellen. De voelermaat steekt over het uitgesleten holletje en rust op de nog niet uitgesleten delen van de tuimelaar.

Daarnaast... De kleppen slaan in in de cilinderkop. De tuimelaars slijten in omdat er te weinig klepspeling is. Doordat er geen speling meer is schraapt de nok de tuimelaar droog. Hierdoor is er geen oliefilm meer tussen de tuimelaar en de nok waardoor de tuimelaar gaat invreten. Als je er dan een voelermaat probeert tussen te wurmen is er eerder te weinig speling dan teveel speling.
Je laat er een leuke theorie op los ,alleen meet je de klepspeling niet tussen de nok en de tuimelaar
maar tussen de klepstelboutjes en de klep,en bij een Honda slijten ze door een fabricage fout .
 
[
Je laat er een leuke theorie op los ,alleen meet je de klepspeling niet tussen de nok en de tuimelaar
Als je hem "snel" controleert, kan er ook tussen tuimelaar en nok gemeten worden. Maar inderdaad, de klepspeling wordt tussen stelbout en klep gemeten.

QUOTE="RG-gamma, post: 29365464, member: 85919"]
bij een Honda slijten ze door een fabricage fout .
[/QUOTE]
Niet bij de VF series. Ja, pitting komt voor, en dat is zekers te wijten aan een fabricagefout.
Het inlopen van een tuimelaar komt door achterstallig onderhoud. In de eerste handleiding schreef Honda om de 15.000 kilometer voor. Later werd dit teruggesteld naar eerst 12.500km en werd de klepspeling verruimt van 0.12 naar 0.15. Nu ja, als je een klepperende VF wil, hou dan 0.15 aan. Echter door de controle te vervroegen kun je best 0.12 aanhouden.
Tuimelaar problemen komen meestal bij de achterste cilinderbanken voor. De voorste cilinders zijn doorsnee iets koeler hetgeen koolaanslag bevorderd. Hierdoor slaan de kleppen aan voorzijde minder snel in. De achterste koppen zijn warmer, hierdoor minder kool afzetting waardoor de kleppen eerder inslaan.

Tuimelaars zijn niet gauw een probleem als je de klepspeling frequent controleert. Mijn 750 heeft nu een tellerstand van 89.000km. Ja, het blok is gereviseerd en is er heel veel preventief vervangen. Echter de nokkenassen en tuimelaars zijn nog steeds dezelfde.
 
Komt vooral door slechte materiaalkeuze,die nokkenassen zijn regelmatig door
Honda vervangen door verbeterde exemplaren,weet er alles van want ik heb die tijd nog meegemaakt.
De eerste series waren al slecht toen ze uit de fabriek kwamen.Honda probeerde de schuld eerst af te schuiven op inderdaad niet goed afgestelde klepspeling, daar moesten ze toch heel snel van terug komen toen de aantallen defecte nokkenassen en slepers te groot werd om de schuld
te blijven ontkennen.
 
Laatst bewerkt:
Na 4x "gewoon" overwinteren in het vochtige, enkelsteense schuurtje, nu maar es met de zak van ome Louis...



IMG-20191202-WA0009.thumb.jpeg.774cebec35a111832d01d4b03c96508f.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan