VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 15

't Is blijkbaar een dinsdagochtend dingetje... Twee weken zonder problemen, maar vanochtend zelfde zekering wederom doorgebrand. De vervangende zekering brandde ditmaal direct ook weer door. Een en ander werd wel aangekondigd door een luchtje van smeltend plastic (denk ik), waarschijnlijk onder de tank. De motor nu even geparkeerd en teruggelopen.

Straks uiteraard terug, wat zal ik meenemen? Bobines?
Als er iets is afgefakkeld kan je beter eerst kijken wat er precies is gesmolten,want dat zal wel zo zijn als je verbrand plastic ruikt,
ik denk niet de bobines maar een draad is meer waarschijnlijk.Of als je pech heb de gevreesde Honda spanningsregelaar stekker(meest waarschijnlijk)
die gesmolten is.
 
Als er iets is afgefakkeld kan je beter eerst kijken wat er precies is gesmolten,want dat zal wel zo zijn als je verbrand plastic ruikt,
ik denk niet de bobines maar een draad is meer waarschijnlijk.Of als je pech heb de gevreesde Honda spanningsregelaar stekker(meest waarschijnlijk)
die gesmolten is.
Spanningsregelaarstekker en -bedrading is (gelukkig) ok, heb ik bekeken. Daar komt die lucht ook niet vandaan.

[...]

Terug bij de motor, met wat spullen. Zekering gaat door binnen 1-2 tellen na sleutel op contact. CDI's vervangen, bobines vervangen, same difference...
 
Laatst bewerkt:
Heeft de 1000, net als de 500 ook nog een zekering bij het startrelais? (Links van de accu; zekering zit onder een klepje van het startrelais).


Old skool VF500
image.thumb.png.8cfbb79566b8c018743bd6a85d19840f.png




*EDIT* Ja dus:
#37
Knipsel.JPG



en als je de brandstofpomp (electrich) afkoppelt?
 
Laatst bewerkt:
Net weer teruggeweest naar motor met wat reserveonderdelen: relais brandstofpomp blijkt goed, maar spanningsregelaar zelf niet...
20200630_165915.jpg

20200630_165845.jpg

Ik ken dit model niet (SH556-12 4.0), heb vierkante vervanger (SH541-12 4.2) - alleen mijn boutjes waren te kort, dus moet straks nog een keer terug:
20200630_170014.jpg

Bedankt voor het meedenken!
 
Ff meten met een ohmmeter of je dynamo geen massasluiting maakt. De gele draden van je kabelboom zonder aangesloten spanningsregelaar moeten een oneindige weerstand tov de massa hebben. Vlg mij hoort er zo'n vierkante in. Zat er bij mij althans ook in. Succes!
 
Ah, hier was het VF topic gebleven :) Sinds ik de VF (de ex-Smuiger) niet meer heb, was ik het een beetje kwijt geraakt geloof ik :P

Naast mijn huidige Fazer, heb ik nog een Magna v30 in bezit. Het was een dof lijk toen ik 'm naar huis sleepte, en inmiddels rijdt-ie weer :) Alleen de koude start gaat nog niet zo best. Ook hoor ik op contact de pomp niet lopen, da's bij mijn Fazer wel anders.

Weet iemand toevallig of bij een VF de pomp achter de ontsteking geschakeld zit oid? En kan ik hem zomaar achter het contact schakelen, of moet ik dat toch vooral niet doen? Als ik me niet vergis was het bij de Smuiger ook anders aangesloten, en daar heb ik iig nooit start problemen mee gehad.
 
Ah, hier was het VF topic gebleven :) Sinds ik de VF (de ex-Smuiger) niet meer heb, was ik het een beetje kwijt geraakt geloof ik :P

Naast mijn huidige Fazer, heb ik nog een Magna v30 in bezit. Het was een dof lijk toen ik 'm naar huis sleepte, en inmiddels rijdt-ie weer :) Alleen de koude start gaat nog niet zo best. Ook hoor ik op contact de pomp niet lopen, da's bij mijn Fazer wel anders.

Weet iemand toevallig of bij een VF de pomp achter de ontsteking geschakeld zit oid? En kan ik hem zomaar achter het contact schakelen, of moet ik dat toch vooral niet doen? Als ik me niet vergis was het bij de Smuiger ook anders aangesloten, en daar heb ik iig nooit start problemen mee gehad.
Yup, krijgt een signaal van een v/d CDI's, de andere stuurt de toerenteller aan.
 
Ah, hier was het VF topic gebleven :) Sinds ik de VF (de ex-Smuiger) niet meer heb, was ik het een beetje kwijt geraakt geloof ik :P

Naast mijn huidige Fazer, heb ik nog een Magna v30 in bezit. Het was een dof lijk toen ik 'm naar huis sleepte, en inmiddels rijdt-ie weer :) Alleen de koude start gaat nog niet zo best. Ook hoor ik op contact de pomp niet lopen, da's bij mijn Fazer wel anders.

Weet iemand toevallig of bij een VF de pomp achter de ontsteking geschakeld zit oid? En kan ik hem zomaar achter het contact schakelen, of moet ik dat toch vooral niet doen? Als ik me niet vergis was het bij de Smuiger ook anders aangesloten, en daar heb ik iig nooit start problemen mee gehad.
Was idd bij de ex-Smuiger zo aangesloten dat de pomp direct liep na contact inschakelen. En dat zorgt voor prima aanslaan. Daar zit wel een risico aan heeft @The Dutchy wel eens uitgelegd. Als je nu bij eens crash je motor afzet met de dodeman of je motor slaat af dan stopt de pomp ook. Dat is niet het geval als je hem over het contact zet. Heb je dan een brandstof als gevolg van de crash dan kan je zomaar brand krijgen. Het is wellicht wat ver gezocht maar toch........Je hebt destijds de ex-Smuiger aan mij verkocht en ik heb die 2,5 jaar gelden aan Mark (kan verder niets meer vinden) op het motor-forum verkocht. Ik had een sloper gescoord samen met @maximus86, hij het blok en een paar spulletjes, ik de bodyparts). Ik heb er toen mooie zwarte comstar-wielen ingezet. Van de nieuwe eigenaar Mark heb ik helaas na een paar maanden niets meer van gehoord. Ik heb zomaar jet vermoeden dat de motor in een schuurtje zielig staat te wachten. Ik heb nog wel een foto van hoe de ex-Smuiger eruit zag nadat de volgende eigenaar er de andere matchende tank en zijkapjes die ik had gescoord had opgezet.
Bij nieuwe eigenaar 00.jpg

Bij nieuwe eigenaar 01.jpg
 
Die heb ik inderdaad aan jou verkocht toen, ziet er op die foto's netjes uit :) Zonde dat-ie nu stof staat te happen :(

Bedankt voor de tips, kan ik daar nog even mee aan de slag. Zal vd week eens wat plaatjes van de Magna schieten, dat hoort er natuurlijk bij :)
 
Dat weet ik niet zeker maar vermoed ik omdat ik niks meer hoor. Maar voor hetzelfde geld heb ik dat helemaal mis en wordt er wel mee gereden. Niet iedereen wil vanalles op een forum delen. Ik wel.

Dat is natuurlijk waar :) Maar het zou zonde zijn, en is ook de reden dat ik hem toen verkocht. Ik had er een motor naast die wel eens waar de helft van het vermogen had, maar dat was (toen) een heerlijke gooi en smijt fiets, die bovendien een wat lager benzineverbruik had en eigenlijk reed ik alleen nog op dat ding. De VF stond maar in de garage.... Daar is-ie natuurlijk niet voor gemaakt :)

De Magna is/was ook bedoeld als een projectje, samen met een vriend van me. Hij vindt het wel een geinig ding, dus mogelijk is de Magna straks gewoon zijn eigendom :) En anders gaat-ie wellicht naar een nieuw baasje.
 
De onder imbus van de rechter verkoopt zweette een beetje. Dus de voetjes even van de vloer... poot eruit, probleem opgelost en weer de luchtkamer op 140mm gezet. Alles zit alweer in elkaar. Nu de claxon nog aansluiten en hij staat er weer klaar voor.
20200708_193544.jpg
 
Ik wil binnenkort ook met een voorvork aan de gang, voor het eerst in m'n leven. Begrijp ik dat jij de hoogte van de luchtkamer meet en niet de hoeveelheid olie die je erin doet?
 
En dan het jezelf nog makkelijker maken met een stukje speciaal gereedschap.
1366-cfd8fc019de50bc39c8b83321f46fba5.jpg


Om de keerringen op zijn plek te krijgen gebruik ik de oude keerring en n pvc pijp die er overheen past. Een setje keerringkloppers lijkt me nog makkelijker.
 
Paar keer pompen en dan nog 1x meten
Als je je hand op de vorkpoot legt en dan uitschuift trekt ie vacuüm, komt eventuele lucht nog makkelijker uit de onderste helft.

Als je voor incidenteel gebruik geen stuk speciaalgereedschap wilt kopen: plak een stukje tape op een schroevendraaier om de opgegeven luchtkamer te markeren.
schroevendraaier voor afmeten.jpg
Olie er in tot je ruim onder de opgegeven luchtkamer zit, schroevendraaier op de rand van de vorkpoot leggen, eruit halen en kijken tot waar de olie zit. Streepje 1 kan er nog een relatief flinke scheut bij, streepje 2 voorzichtig scheutje. Paar keer herhalen en je zit in no-time op het goede niveau. Punt van de schroevendraaier schoon vegen en de andere vorkpoot op niveau brengen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan